Ifølge NTP Godsanalyse tar sjøtransporten 51 prosent
av godsarbeidet på norsk område, eller 83 prosent om man også inkluderer
petroleum. Skipstransporten er i særklasse når det kommer til å
begrense miljø- og klimaavtrykk. Sjøveien er miljøveien, og norsk
maritim næring er i front hva gjelder innovasjon og nyskaping.
Stortinget har ved behandlingen av Innst. 213
S (2014–2015) uttalt ambisjoner om at mer gods skal flyttes fra
vei til sjø. I innstillingen ble det foreslått tiltak.
I 2015 ble hvitboken «White paper – Roadmap to
a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource
efficient transport system» vedtatt i Europaparlamentet. Forslagsstillerne
mener et mål som i hvitboken også bør settes i Norge, og at målsettingene
ikke må være dårligere i Norge enn i resten av Europa. På denne
bakgrunn mener forslagsstillerne at det må utarbeides en nærskipsfartsstrategi
som har til hensikt at 30 prosent av veitransportene på mer enn
300 km skal overføres innen 2030. NTP Godsanalyse som ble offentliggjort
4. september 2015, viser overføringspotensialet for gods fra vei
til andre transportformer. Forslagsstillerne mener analysen viser
både potensialet og behovet for å flytte 30 prosent av veitransporten over
på bane og sjø innen 2030, og 50 prosent innen 2050.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge frem en nærskipsfartsstrategi med tiltak for å styrke nærskipsfartens
rammevilkår.
2. Stortinget ber regjeringen sette et
mål om at minimum 30 prosent av transportarbeidet på vei, på strekninger
over 300 km, skal flyttes over på sjø eller bane innen 2030, og
at dette tallet skal være 50 prosent innen 2050.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til Dokument 8:45 S (2015–2016) om en
nærskipsfartsstrategi for å styrke nærskipsfartens rammevilkår.
Komiteen viser til at sjøtransporten
står for den klart største delen av transportarbeidet som utføres
i Norge, og at 75 prosent av transportarbeidet (eksklusiv petroleum)
på norsk område utføres på skip i dag.
Komiteen viser til at det er
bred politisk enighet om å legge til rette for godsoverføring fra
vei til sjø og bane. Komiteen viser til at dette
blant annet har kommet til uttrykk gjennom voteringen til Innst.
213 S (2014–2015), der et samlet storting vedtok en rekke forslag
for å styrke nærskipsfartens konkurransekraft for å stimulere til
økt godsoverføring fra vei til sjø og bane, som styrking av Kystverket,
bedring og forenkling av rammebetingelsene for nærskipsfart, midlertidig
tilskuddsordning for godsoverføring, stimuli til lavutslippsteknologi, vrakpantordning
og bedre avskrivningssatser.
Komiteen mener dette er viktige
skritt i retning av å styrke sjøtransportens rammevilkår, og at forslagene
samlet sett er et godt bidrag for å nå målet om at sjøtransporten
skal ta en større andel av veksten i transportbehovet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at flere av disse grepene er fulgt opp, herunder at det
er etablert en vrakpantordning for gamle skip og en innovasjonslånsordning
for å bygge nye skip med en ramme i 2016 på 40 mill. kroner. Videre er
det fremmet tiltak for å gjøre havnene mer effektive gjennom tilskuddet
til havnesamarbeid, og utredningsoppdragene pågår eller er ferdigstilte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det i Meld. St. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 som regjeringen Stoltenberg
II la fram våren 2013, ble konkretisert en rekke tiltak for å styrke
nærskipsfarten. I tiårsperioden ble det prioritert 3 mrd. kroner
til denne typen tiltak. Regjeringen har imidlertid knapt kommet
i gang med å følge opp NTP på dette punktet. I statsbudsjettet for
2016 går det fram at virkemidler for godsoverføring på sjø kun har
en NTP-oppfølging på 18,8 prosent, og regjeringen ligger over 500
mill. kroner etter skjema. Disse medlemmer viser
til at i forbindelse med høringen i denne saken fikk regjeringen
sterk kritikk fra NHO Logistikk og transport for ikke å følge opp
NTP på dette punktet. Disse medlemmer mener at tiltak
som kan bidra til overføring av gods sjøveien må gis en helt annen prioritet
enn det regjeringen har lagt opp til i sine budsjetter. Det understrekes
at dette, i transportsammenheng, er snakk om relativt små beløp som
kan gi god effekt og som derfor burde vært prioritert høyere. Disse
medlemmer forventer derfor at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en langt mer konkret oppfølging på dette punkt,
i tråd med føringene som ligger i gjeldende transportplan.
Komiteen viser til
at flere rapporter, blant annet fra DNV-GL og Transportøkonomisk
institutt (TØI) viser at overføring av gods fra vei til sjø og bane
blant annet innebærer mindre miljøavtrykk, samt lavere risiko for
ulykker, skadde og drepte i trafikken. Samtidig vil færre lastebiler
på veiene gi lavere luft- og støyforurensning. Mindre veitrafikk
gir også mindre slitasje på veinettet og kapasitetsbehov som gir lavere
kostnader til vedlikehold og investeringer i veinettet. I tillegg
gir mindre veitransport færre køer og andre tidskostnader som svekker næringslivets
konkurranseevne.
Komiteen viser til at TØI estimerer
at den samfunnsøkonomiske gevinsten ved overføring av 30 prosent
av transportarbeidene som i dag går på vei over 300 km, over til
sjø og bane, vil være omtrent 854 mill. kroner per år i 2015-kroner.
Komiteen viser til at Europaparlamentet 9. september
2015 vedtok hvitboken «White paper – Roadmap to a Single European
Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport
system» vedtatt i Europaparlamentet, og at hensikten med denne er
å sikre en mer miljøvennlig, effektiv og bærekraftig vare- og persontransport
i Europa.
Komiteen viser til at det her
ble fastslått en ambisjon om at 30 prosent av veitransportene på mer
enn 300 km skal flyttes over til andre transportformer, som for
eksempel sjøveien eller jernbane, innen 2030. Det er også ambisjon
om at 50 prosent skal flyttes over innen 2050.
Komiteen viser til at rapporten
NTP Godsanalyse ble lagt frem i september 2015, og vil inngå i kunnskapsgrunnlaget
til Nasjonal transportplan. Komiteen merker seg at
rapporten viser at det er grunnlag for å overføre 5–7 millioner tonn
av dagens godstransport på vei til bane og sjø.
Komiteen mener det er et stort
potensial for godsoverføring i Norge, dersom rammevilkårene legger
til rette for det.
Komiteen mener det er nødvendig
med flere typer tiltak for å oppnå godsoverføring, og at det er
viktig å ta med aktørene i næringen i utarbeidelsen av en helhetlig
strategi for nærskipsfarten. Komiteen legger til
grunn at 30 prosent av transportarbeidet over 300 kilometer som
i dag går på vei kan overføres til jernbane eller sjø innen 2030,
og 50 prosent innen 2050.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en nærskipsfartsstrategi
med tiltak for å styrke nærskipfartens rammevilkår.»
«Stortinget ber regjeringen sette et mål om
at minimum 30 prosent av transportarbeidet på vei, på strekninger
over 300 km, skal flyttes over på sjø eller bane innen 2030, og
at dette målet skal være 50 prosent innen 2050.»
Komiteen viser til at komiteen
avholdt høring i saken 27. april 2016, og at flere pekte på at det behøves
flere tiltak for å styrke nærskipsfartens konkurransekraft. Komiteen viser
til at godset velger minste motstands vei, og at flere høringsdeltakere
pekte på at for høy kostnad i forhold til veitransport er et hinder
for at godset velger sjøveien. Komiteen viser til
at flere, bl.a. Norges Rederiforbund, pekte på at det ikke finnes
én enkelt løsning som øker sjøtransportens konkurransekraft i tilstrekkelig
grad, men at det må gjennomføres en rekke tiltak for å oppnå ønsket
godsoverføring.
Komiteen viser til at flere av
høringsdeltakerne pekte på at både avgiftstrykket og antallet avgifter
som sjøtransporten betaler, utgjør en konkurranseulempe.
Komiteen viser til at samarbeidspartiene allerede
har tatt flere grep for å styrke sjøtransportens konkurranseevne
og at bl.a. Maritimt Forum på høringen beklaget at avgiftslettelser ikke
kom på plass før. Komiteen viser til at sjøtransporten
betaler sikkerhetsavgift, losavgift og losberedskapsavgift til staten.
Videre viser komiteen til at det fra 2016 gis fritak
for sikkerhetsavgift for fartøy under 70 meter, 100 prosent rabatt
i losberedskapsavgiften for fartøy under 8 000 bruttotonn eller
med en høy score på miljøskipsindeksen ESI, og at tilbringertjenesten for
los er konkurranseutsatt, noe som har gitt en besparelse i kostnadene
for tjenesten. Komiteen viser til at samlet utgjør
disse grepene direkte besparelser for nærskipsfarten på over 100 mill. kroner
i 2016. Videre viser komiteen til at det gjennom
oppdateringen av losloven er blitt enklere å benytte farledsbevis
fremfor los, som gir ytterligere besparelser.
I tillegg vil komiteen vise til
at Enova er styrket gjennom at Klimateknologifondet er doblet siden
regjeringsskiftet, og at Enova støtter skip som vil legge om til
mer miljøvennlig drift, og støtter havner som vil bygge ut landstrøm.
Landstrøm har også fått redusert elavgift. Komiteen viser
til at dette øker lønnsomheten for de som benytter miljøvennlige
skip.
Komiteen viser til at flere,
bl.a. Short Sea Promotion Center, fremhevet behovet for å innføre tilskuddsordninger
for vareeier vil kunne bidra til å opprette nye godsruter på sjø. Komiteen viser
til at Stortinget i Innst. 213 S (2014‑2015), jf. vedtak nr. 488,
ba regjeringen utrede en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring. Komiteen merker
seg at transportetatene i grunnlagsdokumentet til NTP 20-29 har
gjort dette, og viser hvordan en slik ordning kan innrettes. Komiteen mener
det er viktig at ordningen er midlertidig, rettet mot konkrete prosjekter,
og bidrar til dokumenterbar og varig overføring av gods med miljøgevinst.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget viser til tidligere vedtak om tilskuddsordning
for å stimulere gods til å velge sjøveien. Stortinget ber regjeringen
i budsjettet for 2017 komme med konkrete forslag som vil stimulere
flere vareeiere til å velge sjøveien.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen la frem Nasjonal havnestrategi i januar
2015. Flertallet mener denne peker ut en god retning,
og viser til at den vektlegger økt samarbeid mellom havnene særlig. Flertallet viser
til Stortingets vedtak i Innst. 213 S (2014–2015) om at regjeringen
skal legge frem tiltak som har til hensikt å gjøre havnene mer effektive. Flertallet merker
seg at regjeringen i statsbudsjettet for 2015 etablerte en ny tilskuddsordning
for havnesamarbeid og at i 2016 er 9,4 mill. kroner fordelt mellom
15 prosjekter for å øke samarbeidet og effektiviteten i havnene.
Komiteen merket seg
at flere deltakere på høringen etterlyser ytterligere tiltak for
å få mer samarbeid mellom havnene, mer effektive havner og mer konkurransedyktige
havner med lave gebyrer og avgifter. Komiteen merker
seg at en stor del av kostnadene knyttet til transport av gods på
sjø er knyttet til terminalbehandling i havnene. Komiteen viser
til at Stortinget i Innst. 213 S (2014–2015) ba regjeringen komme tilbake
på egnet måte med en helhetlig gjennomgang av alle gebyr og avgifter
innen sjøtransport. Komiteen merker seg at regjeringen
i Prop. 1 S (2015–2016) viser til at de vil komme tilbake til Stortinget
på egnet måte i lys av arbeidet med Grønn skattekommisjon og en
oppdatering av de eksterne kostnadene de ulike transportformene påfører
samfunnet, og imøteser dette arbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til høringen, hvor flere av høringsinstansene
peker på at havneinfrastrukturen i Norge er preget av et fragmentert
eierskap og manglende koordinering.
Komiteen mener NTP-Godsanalyse
gir god kunnskap om varestrømmer og det er lagt et godt grunnlag
for forbedringer i godstransporten.
Komiteen viser til at de fleste
havnene er kommunale eller private, og merker seg Short Sea Promotion
Center som fremhevet behovet for mer effektive havner, med bedre
åpningstider, som tjener kundens behov for å få håndteringskostnaden
pr. container ned. Komiteen mener at det må arbeides
for å få terminalkostnadene ned, men at dette i stor grad er et
arbeid som næringen, vareeierne og havnene må gjøre sammen. Komiteen mener
at statens rolle må være å lage bedre rammebetingelser, og at aktørene
i bransjen må få opp lønnsomheten innenfor bedre rammer.
Komiteen merket seg at NHO Logistikk
og Transport pekte på § 46 i havne- og farvannsloven som et viktig
virkemiddel for staten for å sørge for bedre koordinering og samarbeid
mellom havnene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at ordningen med utpekt havn, som paragrafen innebærer,
har vært utprøvd på sju havner, uten suksess. Flertallet merker
seg at regjeringen i Nasjonal havnestrategi går inn for å fjerne
denne, og støtter dette.
Komiteen viser til
Maritimt Forum som på høringen fremhevet behovet for å utvikle mer
effektive og miljømessig gode havner. Komiteen viser
til at regjeringen i retningslinje 2 (R2) til Nasjonal transportplan
2018–2029 har pekt på at dersom det gjøres investeringer i havn
og farled, er det naturlig at staten også gjør investeringer i tilstøtende
veinett for å fjerne eventuelle flaskehalser.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i Nasjonal transportplan
ha en helhetlig tilnærming til logistikknutepunkt, og se investeringer
i farled, havn og vei- og banesystem i sammenheng.»
Komiteen ser økt bruk
av sjøtransport som et viktig element i å redusere klimaavtrykket
fra transportsektoren, da sjøtransporten er den klart mest energieffektive
transportformen per enhet. Komiteen vil likevel påpeke
at også sjøtransporten må redusere sine utslipp gjennom å gradvis
fase inn mer miljøvennlige løsninger. Komiteen viser
til at det pågår et omfattende arbeid i norsk maritim klynge for
å utvikle ny miljøteknologi og nye løsninger for mer energieffektive
transportløsninger. Komiteen peker på at det blant
annet er gjort et omfattende arbeid i den norske maritime næringen
for å utvikle fremdriftssystemer som kan drives på miljøvennlig
drivstoff, som for eksempel elektrisitet, hydrogen eller LNG. I
tillegg er norsk maritim klynge i front på å utvikle mer effektiv skrogdesign,
propellsystemer, kranløsninger, rensesystemer osv.
Komiteen viser til at norsk maritim
klynge er i verdensklasse, og stadig leverer nye banebrytende, miljøvennlige
og energieffektive løsninger innen sine segment. Komiteen merker seg
også at Stortinget har bedt regjeringen legge fram forslag til tiltak
for økt bruk av lav- og nullutslippsteknologi i nærskipsfarten,
og imøteser at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med dette. Komiteen viser
også til en rekke forslag for å gjøre skipene mer miljøvennlig,
fremmet i Representantforslag 71 S (2015–2016), om mål om nullutslipp
for alle skipstyper innen 2030.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til høringen hvor flere høringsinstanser
pekte på behovet for å utrede nye tiltak for havnene for å styrke
skipsfartens konkurransevilkår. Disse medlemmer mener
Nasjonal havnestrategi bør videreutvikles for å understøtte disse
tiltakene, i nært samarbeid med havnene og aktørene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2018–2029 utrede og legge frem tiltak som sørger for
at havnene samarbeider på en bedre måte, bidrar til å gjøre havnene
mer effektive og mer miljøvennlige, samt at logistikken inn og ut
av havnene blir bedre. En slik utredning må inkludere vurderinger av
havnestrukturen og hvilke tiltak som kan gjennomføres for å gjøre
den mer effektiv.»
«Stortinget viser til grunnlagsdokumentet for Nasjonal
transportplan 2018–2029 der en tilskuddsordning for havner er foreslått,
og ber regjeringen i forbindelse med Nasjonal transportplan vurdere
om en slik ordning er hensiktsmessig for å gjøre havnene mer effektive, miljøvennlige
og intermodale.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til høringen hvor
flere høringsinstanser pekte på behovet for å utrede en egen havneplan
for å styrke skipsfartens konkurransevilkår. Disse medlemmer mener en
slik havneplan må utarbeides i nært samarbeid med havnene og aktørene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og legge
frem en nasjonal havneplan, med det formål å styrke skipsfartens
konkurransevilkår.»
«Stortinget ber regjeringen om at en slik nasjonal
havneplan sørger for at havnene samarbeider på en bedre måte, bidrar
til å gjøre havnene mer effektive og mer miljøvennlige, samt at
logistikken inn og ut av havnene blir bedre.»
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte innføre
tilskuddsordning for havner, slik at de blir mer effektive, mer
miljøvennlige og mer intermodale.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener departementet i utarbeidelse av strategien
må vurdere å opprette en insitamentsordning for transportkjøpere
til å velge sjøtransport framfor veitransport, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i arbeidet med strategien
vurdere å opprette en incitamentsordning for transportkjøpere.»
Utkast til innstilling har vært forelagt næringskomiteen,
som i brev av 19. mai 2016 slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling
til Dokument 8:45 S (2015–2016), uten ytterligere merknader.
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2018–2029 utrede og legge frem tiltak som sørger for
at havnene samarbeider på en bedre måte, bidrar til å gjøre havnene
mer effektive og mer miljøvennlige, samt at logistikken inn og ut
av havnene blir bedre. En slik utredning må inkludere vurderinger av
havnestrukturen og hvilke tiltak som kan gjennomføres for å gjøre
den mer effektiv.»
Forslag 2
Stortinget viser til grunnlagsdokumentet for Nasjonal
transportplan 2018–2029 der en tilskuddsordning for havner er foreslått,
og ber regjeringen i forbindelse med Nasjonal transportplan vurdere
om en slik ordning er hensiktsmessig for å gjøre havnene mer effektive, miljøvennlige
og intermodale.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem en
nasjonal havneplan, med det formål å styrke skipsfartens konkurransevilkår.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen om at en slik nasjonal havneplan
sørger for at havnene samarbeider på en bedre måte, bidrar til å
gjøre havnene mer effektive og mer miljøvennlige, samt at logistikken
inn og ut av havnene blir bedre.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen på egnet måte innføre tilskuddsordning
for havner, slik at de blir mer effektive, mer miljøvennlige og
mer intermodale.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen i arbeidet med strategien
vurdere å opprette en insitamentsordning for transportkjøpere.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen legge frem en nærskipsfartsstrategi
med tiltak for å styrke nærskipfartens rammevilkår.
II
Stortinget ber regjeringen sette et mål om at minimum
30 prosent av transportarbeidet på vei, på strekninger over 300
km, skal flyttes over på sjø eller bane innen 2030, og at dette
målet skal være 50 prosent innen 2050.
III
Stortinget viser til tidligere vedtak om tilskuddsordning
for å stimulere gods til å velge sjøveien. Stortinget ber regjeringen
i budsjettet for 2017 om å komme med konkrete forslag som vil stimulere
flere vareeiere til å velge sjøveien.
IV
Stortinget ber regjeringen i Nasjonal transportplan
ha en helhetlig tilnærming til logistikknutepunkt, og se investeringer
i farled, havn og vei- og banesystem i sammenheng.
V
Dokument 8:45 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan, Line Henriette
Hjemdal, Olaug V. Bollestad, Geir Sigbjørn Toskedal og Rigmor Andersen
Eide om en nærskipsfartsstrategi for å styrke nærskipsfartens rammevilkår
– vedlegges protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai
2016
Nikolai E. Astrup | Abid Q. Raja |
leder | ordfører |