Sammendrag

Ifølge NTP Godsanalyse tar sjøtransporten 51 prosent av godsarbeidet på norsk område, eller 83 prosent om man også inkluderer petroleum. Skipstransporten er i særklasse når det kommer til å begrense miljø- og klimaavtrykk. Sjøveien er miljøveien, og norsk maritim næring er i front hva gjelder innovasjon og nyskaping.

Stortinget har ved behandlingen av Innst. 213 S (2014–2015) uttalt ambisjoner om at mer gods skal flyttes fra vei til sjø. I innstillingen ble det foreslått tiltak.

I 2015 ble hvitboken «White paper – Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system» vedtatt i Europaparlamentet. Forslagsstillerne mener et mål som i hvitboken også bør settes i Norge, og at målsettingene ikke må være dårligere i Norge enn i resten av Europa. På denne bakgrunn mener forslagsstillerne at det må utarbeides en nærskipsfartsstrategi som har til hensikt at 30 prosent av veitransportene på mer enn 300 km skal overføres innen 2030. NTP Godsanalyse som ble offentliggjort 4. september 2015, viser overføringspotensialet for gods fra vei til andre transportformer. Forslagsstillerne mener analysen viser både potensialet og behovet for å flytte 30 prosent av veitransporten over på bane og sjø innen 2030, og 50 prosent innen 2050.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

  • «1. Stortinget ber regjeringen legge frem en nærskipsfartsstrategi med tiltak for å styrke nærskipsfartens rammevilkår.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sette et mål om at minimum 30 prosent av transportarbeidet på vei, på strekninger over 300 km, skal flyttes over på sjø eller bane innen 2030, og at dette tallet skal være 50 prosent innen 2050.»