Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Martin Kolberg og Anne Odenmarck, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 3:6 (2015–2016)
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kommunale tjenester.
Komiteen vil understreke at det
er viktig å ta på alvor Riksrevisjonens funn som viser at kommunene
i Norge generelt er kommet til kort i digitaliseringen av kommunale
tjenester. Komiteen mener at det er kritikkverdig
at Stortingets mål om helhetlige og fullstendige offentlige digitale
tjenester til innbyggere og næringsliv ikke oppfylles. Det skaper
ulikhet og økte forskjeller for både innbyggerne og næringslivet
når nettbaserte tjenester ikke er et fellesgode i alle landets kommuner. Komiteen vil understreke
at gode ikt-løsninger i kommunal sektor er en forutsetning for en
effektiv forvaltning og for å skape gode tjenester til innbyggere og
næringsliv.
Etter komiteens mening er det
derfor helt nødvendig med bedre samhandling mellom stat og kommune. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke Kommunal- og moderniseringsdepartementets
ansvar
Komiteen viser til at gode nettbaserte
løsninger mellom kommunen og befolkningen vil bidra både til kortere
saksbehandlingstid og til bedre ressursbruk. Når digitale løsninger
mangler, reduserer det mulighetene for gjenbruk av data på tvers
av saksområder og fagsystemer. Det medfører også at innbyggerne
og næringsliv må oppgi samme informasjon på nytt for hver av de
kommunale tjenestene. Komiteen mener at dette fører
til et dårlig tilbud, og ikke minst at det er å sløse med tid og
ressurser til innbyggerne, næringslivet og kommunene.
Komiteen vil også understreke
at det er bekymringsfullt når mange kommuner sier at de ikke har
tilstrekkelig kompetanse til å digitalisere sine tjenester. Ikke
minst er det bekymringsfullt at kommunene ikke har tilstrekkelig bestillerkompetanse.
Kommunene klarer blant annet ikke å anskaffe ikt-systemer/dataløsninger i
tråd med kommunens behov. Det er liten grad av samordning og standardisering
av løsningene. Dette stiller store krav til kommunene som bestillere
for å sikre at dataløsningene som anskaffes, lar seg integrere mot
eksisterende systemer i kommunene og mot statlige systemer. Komiteen vil
understreke at arbeidet med dette må intensiveres. Det er svært
viktig å sikre at nye systemer kommuniserer med eksisterende løsninger,
og at dataflyt og samhandling mellom systemene ivaretas.
Mange kommuner sier at kostnadene ved å digitalisere
de kommunale tjenestene er for høye til at kommunen prioriterer
det, og at arbeidet også mangler forankring i kommunens ledelse.
Et flertall av kommunene fremholder at de ikke arbeider systematisk
med å realisere de gevinstene en digitalisering vil føre til. Det
vekker også komiteens bekymring at det kun er få
kommuner som bruker tilgjengelige veiledere i dette arbeidet.
Komiteen vil understreke at disse
funnene må tas på alvor og rettes opp, og at kommunene må samarbeide
tettere og dele erfaringer og teknologiske løsninger.
Riksrevisjonen viser til at en gjennomsnittlig kommune
har mellom 180 og 200 ikt-systemer i daglig bruk. Det store omfanget
av ulike ikt-løsninger og fagsystemer stiller store krav til kompetanse
og kapasitet i kommunene. Komiteen viser til at det
er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som har det overordnede
ansvaret for å samordne ikt-politikken. Komiteen er derfor
enig i at det er behov for sterkere nasjonal samordnet innsats for
å bedre fremdriften i kommunenes arbeid med å digitalisere de kommunale
tjenestene. Staten må få til et mer forpliktende samarbeid med kommunesektoren. Det
må tas et sterkere initiativ for utvikling av løsninger som kan
brukes på tvers av kommunegrensene.
Komiteen viser til og er tilfreds
med at det nylig ble lagt frem en stortingsmelding, «Digital agenda
for Norge», hvor det understrekes at brukerne og deres behov skal
være det sentrale utgangspunktet, og at offentlige tjenester skal oppleves
sammenhengende og helhetlige for brukerne, uavhengig av hvilken
offentlig virksomhet som tilbyr dem. Komiteen vil
understreke betydningen av at arbeidet med gode offentlige ikt-løsninger
prioriteres. Komiteen viser i denne sammenheng til
en rekke alvorlige saker i den senere tid som komiteen har
hatt til behandling. Særlig vises det til digitaliseringen i helseforetakene
og i Nav.
Komiteen vil samtidig uttrykke
en viss forståelse med kommunenes situasjon. Både teknisk og økonomisk
er digitalisering av kommunale tjenester vanskelig og komplisert.
Staten må stille opp med både økonomiske ressurser og kompetanse
for å sette kommunene bedre i stand til å møte funnene i Riksrevisjonens
rapport.