Regnskapet for 2014 for Klima- og miljøverndepartementet
viser 8 616 mill. kroner i utgifter og 366 mill. kroner i inntekter.
547 mill. kroner er overført til neste år.
Departementets ansvarsområde omfatter åtte regnskaper.
Norsk Kulturminnefond og Riksantikvaren har fått vesentlige merknader
for 2014. Riksantikvaren har fått vesentlige merknader de siste
tre årene og Norsk Kulturminnefond de siste to årene.
Riksrevisjonen har siden 2008 påpekt at virksomhetene
under Klima- og miljødepartementet ikke har implementert risikostyring
i samsvar med bestemmelser om økonomistyring i staten (økonomibestemmelsene).
Riksrevisjonens syn er at manglende risikostyring kan påvirke måloppnåelsen
innen miljøsektoren, noe som igjen kan øke risikoen for at vedtatt
politikk ikke blir gjennomført. Senest i 2012 informerte Riksrevisjonen
Stortinget om den manglende oppfølgingen fra departementets side.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen mente at resultatet ikke var
oppløftende, og ba om at Riksrevisjonens anbefaling på dette området
ble fulgt.
Revisjonen viser at Klima- og miljødepartementets
forventninger til virksomhetenes implementering av risikostyring
er tydelig formidlet i tildelingsbrevene for 2014. I tildelingsbrevene for
2014 uttrykker departementet klarere hvilke forventninger det har
til implementering av risikostyring i virksomhetene. Departementet opplyser
at de største virksomhetene under departementet har utarbeidet et
system for risikoanalyser våren 2015, og at de bruker analysene
aktivt i styringen. Departementet understreker imidlertid at nye
systemer generelt trenger tid for å kunne fungere som gode og operative
redskaper. Departementet opplyser videre at det vil fortsette den
tette oppfølgingen av virksomhetens risikoarbeid.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Klima-
og miljødepartementet for 2014:
Riksrevisjonen anbefaler at Klima-og miljødepartementet
vurderer følgende tiltak:
sikre at det blir
etablert rutiner og retningslinjer for å følge opp tilskuddsforvaltningen,
og at dette arbeidet blir dokumentert
sikre at det blir etablert planer og rutiner
for å evaluere tilskuddsordningene
Komiteen merker seg
at det er to forhold som trekkes frem ved revisjonen av budsjettåret
2014 for Klima- og miljødepartementet. Det gjelder departementets
egen håndtering av tilskuddsforvaltningen, samt underliggende virksomheters praktisering.
Komiteen vil fremheve at tilskudd
er et viktig virkemiddel for at departementet skal nå målene innen
kultur- og miljøtiltak. Dersom statlige virksomheter ikke har systemer,
og en praktisering av slike ordninger som er egnet til å skape tilstrekkelig
tillit, er det alvorlig. Det er derfor nødvendig å ta Riksrevisjonens
påpekninger på det største alvor, og innrette virksomheten i henhold
til de påpekte anbefalinger.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
påpekning av at det er kritikkverdig at Klima- og miljødepartementet
ikke har utarbeidet rutiner og retningslinjer for å følge opp tilskuddsordningene
som det forvalter gjennom underliggende virksomheter. Komiteen merker
seg at departementets styring og oppfølging av tilskuddsordningene
ikke er i samsvar med statens egne økonomibestemmelser. Det er også
påvist mangelfull evaluering av tilskuddsordningene, og svakheter
ved tilskuddsforvaltningen i underliggende virksomheter.
Komiteen vil bemerke at departementets
tilskuddsforvaltning har vært under vurdering ved flere anledninger
de siste årene. Sett i lys av dette finner komiteen praktiseringen
noe underlig. Det vises i denne sammenheng til tidligere påpekninger
fra Riksrevisjonen, samt kontroll- og konstitusjonskomiteens klare
merknader i Innst. 84 S (2013–2014):
«Komiteen viser til at Riksrevisjonen peker på vesentlige
svakheter ved dagens tilskuddsforvaltning innenfor alle de områdene
rapporten omhandler, eksemplifisert ved saksbehandlingen innenfor
viltforvaltningen, som på mange punkter unnlater å oppfylle gjeldende
kvalitetskrav til offentlig forvaltningsskikk. Komiteen slutter
seg til den velbegrunnete kritikken på disse punktene og påpeker
at det er viktig at forvaltningspraksis forbedres vesentlig.
Komiteen
viser videre til at Riksrevisjonen i rapporten vurderer måloppnåelse
nesten utelukkende i forhold til mål knyttet til tilskuddsordningene,
mens det i rapporten ikke drøftes hvorvidt målene som er knyttet
til tilskuddsordningene er relevante for å nå de overordnete målene.»
Komiteen legger nå til grunn,
siden forholdene er påpekt gjentatte ganger, at departementet innretter
sin praksis vedrørende tilskuddsforvaltningen etter Riksrevisjonens
anbefalinger.
Komiteen registrerer at Riksantikvaren
ikke har etablert gode rutiner i egen tilskuddsforvaltning. Funnene
revisjonen har avdekket viser avvik i en stor andel av sakene, og
man har i flere tilfeller ikke mottatt tilstrekkelig rapportering
fra tilskuddsmottaker.
Komiteen finner i denne sammenheng
grunn til å fremheve følgende funn i Riksrevisjonens rapport:
Beregning av tilskuddsbeløpet
er ikke dokumentert i 12 av 16 saker, der det ikke er samsvar mellom
søknadsbeløp og tildelt beløp.
Kontroll av det faglige og økonomiske grunnlaget
for søknadene er ikke dokumentert i noen av de 16 sakene.
Rapportering om økonomi er ikke mottatt
fra tilskuddsmottaker i 5 av 16 tilfeller.
Kontroll av rapporteringen om gjennomførte
tiltak og økonomi er ikke dokumentert i noen av de 16 sakene.
Komiteen ser at Riksantikvaren
ikke har instruert fylkeskommunene om å ivareta tilskuddsordningene
etter kravene som stilles til slik forvaltning i staten. Slike utbetalinger
skjer blant annet gjennom at tilskudd til kulturminner som er i
privat eie, kulturmiljø og kulturlandskap forvaltes av Riksantikvaren
som utbetaler tilskudd til fylkeskommunene. Komiteen merker seg
da at Riksantikvaren ikke har gitt tilstrekkelige føringer til fylkeskommunene
om hvordan statens økonomibestemmelser skal etterleves.
Komiteen vil bemerke at departementet
må sørge for systemer som sikrer at offentlige midler blir benyttet
til det formål de er tiltenkt, og gjør det lett å ettergå hvorvidt
regler og prosedyrer ved tildeling er fulgt. Komiteen mener
i denne sammenheng at Riksrevisjonens anbefalinger bør legges til
grunn for departementets videre arbeid.