Regnskapet for 2014 for Justis- og beredskapsdepartementet
viser 34 835 mill. kroner i utgifter og 4 534 mill. kroner i inntekter.
788 mill. kroner er overført til neste år.
Departementets ansvarsområde omfatter 20 regnskaper.
To virksomheter under departementet har fått vesentlige merknader
for 2014; Politidirektoratet og Kriminalomsorgsdirektoratet. Politidirektoratet
har fått vesentlige merknader de siste fem årene.
Riksrevisjonen har over flere år fulgt utviklingen i
Nødnett-prosjektet, og tatt opp svakheter og mangler som kan medføre
risiko for at blant annet kravene til viktige egenskaper som funksjonalitet
og tilgjengelighet, fullføring av prosjektet innen de tidsfrister
som er satt og at fastsatt budsjettramme ikke nås. I Dokument 1 for
2013 pekte Riksrevisjonen på at oppretting av feil og mangler blir
nedprioritert som følge av stort press om å holde framdriftsplanen
for utbygging av Nødnett. Riksrevisjonen påpekte også at det ikke
er sørget for avklaring av hvordan Nødnett skal brukes blant annet
til datakommunikasjon/-tjenester.
Revisjonen viser at det er gjennomført tiltak
i 2014 som bidrar til økt oppmerksomhet både på utbygging og drift
av Nødnett. Tidsplaner blir jevnlig justert etter behov. Funksjonalitet
og leveranser som er kritisk for brukerne av Nødnett og for utbyggingen
av nettet prioriteres, mens øvrige leveranser kan bli utsatt til
2016. På grunn av utfordringer med leveransene til kommunikasjonssentralene
på helseområdet, vil deler av helsetjenesten først ta i bruk Nødnett
i 2016.
Når det gjelder datatjenester i Nødnett, er
det fortsatt uklart om datafunksjonaliteten som utvikles ved TEDS
(Tetra Enhanced Data Service) vil være klar til bruk innen utgangen
av 2015. Datafunksjonaliteten TEDS skal øke kapasiteten og legge
til rette for mer datakommunikasjon i Nødnett. Riksrevisjonen konstaterer
at testing og erfaringsbygging av hvilke datatjenester Nødnett kan
tilby ikke er gjennomført som planlagt i 2014 for viktige brukerorganisasjoner
som politi og helse. Testresultatene vil være styrende for når det
kan forventes at teknologien kan tas i bruk og hvilke tjenester
Direktoratet for nødkommunikasjon kan levere nødnettbrukerne.
En ny lov om vergemål trådte i kraft 1. juli
2013. På bakgrunn av den nye loven ble det foretatt omfattende endringer
i organiseringen av vergemålsforvaltningen. Statens sivilrettsforvaltning
(SRF) er sentral vergemålsmyndighet, og fylkesmennene har overtatt
ansvaret lokalt. Justis- og beredskapsdepartementet orienterte i Prop.
1 S (2013–2014) og i Prop. 1 S (2014–2015) om store utfordringer
i forbindelse med innføringen av den nye vergemålsloven. Dette gjelder
hovedsakelig utviklingen av nytt saksbehandlingsverktøy. Justiskomiteen
uttrykker i Innst. 6 S (2013–2014) bekymring for situasjonen og
ber regjeringen om å sørge for at det settes i verk nødvendige tiltak
for å sikre framdriften.
Riksrevisjonen registrerer at det har blitt
gjennomført flere tiltak i 2014, men en versjon av nytt saksbehandlingsverktøy
for vergemålsforvaltningen som kan godkjennes vil ikke foreligge
før tidligst i august 2015. Dette har skapt vansker for saksavviklingen
hos både SRF og fylkesmannsembetene. Restansene har økt både i Statens
sivilrettsforvaltning og i embetene i 2014. Det har også gjort departementets
og SRFs styring av fylkesmannsembetene vanskelig på dette området.
Tiltakene som har blitt iverksatt i fylkesmannsembetene
i 2014 har forbedret restansesituasjonen i 2015. Videre har SRF
iverksatt en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden. Departementet
vil legge til rette for at SRF frigjør ressurser til klagesaksbehandling
og har også oppdatert hovedinstruksen til SRF for å tydeliggjøre
SRFs rolle som etatsstyrer overfor fylkesmennene.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Justis-
og beredskapsdepartementet for 2014:
Alvorlige svakheter
i prosessen med å utstede biometriske pass. Dette omfatter informasjonssikkerhet,
internkontroll, identitetskontroll, sporbarhet og etterkontroll
og opplæring
Vesentlige feil og svakheter i Kriminalomsorgsdirektoratets
regnskap
Riksrevisjonen anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
påse at politi- og
lensmannsetaten gjennomfører nødvendige tiltak for å etablere tilfredsstillende sikkerhet
og kontroll med prosessen for saksbehandling, produksjon og utstedelse
av biometriske pass
følge opp at kvaliteten på Kriminalomsorgsdirektoratets
regnskapsarbeid blir tilfredsstillende
Komiteen er enig med
Riksrevisjonen i at det er alvorlig at det ikke er etablert tilfredsstillende sikkerhet
og kontroll med prosessen for saksbehandling og utstedelse av biometriske
pass, og at det er vesentlige mangler i etterlevelsen av relevante
lover og regler. Komiteen ser med bekymring på at
Norge kommer dårligst ut av parallellrevisjonen med Belgia, Latvia,
Litauen og Portugal og Sveits når det kommer til sikkerhet og kontroll
for saksbehandling og utstedelse. Dette er ikke bare problematisk
for den enkelte, men for arbeidet med å forebygge kriminalitet og
terrorisme. Notoriteten til norske pass som reise og id-dokument
internasjonalt kan også stå i fare for å bli svekket.
Passkontorene som har blitt revidert har ikke gjennomført
risikovurderinger, sikkerhetsrevisjoner, sikkerhetsgjennomganger
eller vurdering av etterlevelse av lover og regelverk med krav til informasjonssikkerhet
for passområdet. Dette er brudd på lov om behandling av personopplysninger
§ 13, hvilket komiteen anser som alvorlig. Instruksen
om internkontroll etterleves ikke, og politidistriktene og passkontorene
har ikke teknisk utstyr til å etterleve passloven. Vurderinger av
passutstedelser er lite sporbare, hvilket gir liten mulighet for
etterkontroll. Dette er særlig bekymringsfullt all den tid opplæringen er
mangelfull og en saksbehandler alene kan fullføre en passutstedelse.
Komiteen merker seg at det er
vesentlige svakheter og feil i regnskapet til Kriminalomsorgsdirektoratet
(KID) og at Riksrevisjonen ikke kan uttale seg om regnskapet.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svar til Riksrevisjonens anbefalinger skriver at han vil påse
«at politi- og lensmannsetaten gjennomfører nødvendige tiltak for
å etablere en tilfredsstillende sikkerhet og kontroll med prosessen
for saksbehandling, produksjon og utstedelse av biometriske pass». Komiteen skulle gjerne
sett disse tiltakene eksemplifisert. Departementet erkjenner i sitt
svar at KIDs utfordringer i regnskapsarbeidet burde vært fulgt opp tettere,
og komiteen forventer at styringsdialogen vil bli
brukt til å sørge for god kvalitet på regnskapsarbeidet fremover.
Komiteen legger til grunn de
tiltak for forbedring Riksrevisjonen foreslår blir tatt til følge.