4. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

4.1 Sammendrag

Regnskapet for 2014 for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet viser 53 114 mill. kroner i utgifter og 1 678 mill. kroner i inntekter. 146 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for ti virksomheter. To av disse har fått vesentlige merknader for 2014; Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) og integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Bufetat har fått vesentlige merknader de fem siste årene. IMDi har fått vesentlige merknader de to siste årene.

Riksrevisjonen har i 2014 undersøkt departementets rutiner og tiltak for å sikre en tilskuddsforvaltning i tråd med økonomiregelverket og forvaltningslovens krav til habilitet. Bakgrunnen for dette var Stortingets behandling av Innst. 47 S (2012–2013) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om sak om departementenes tilskuddsforvaltning. Kontroll- og konstitusjonskomiteen ba i sin tilrådning Riksrevisjonen følge opp departementets tilskuddsforvaltning i sine framtidige revisjoner.

Riksrevisjonen ser positivt på at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har iverksatt en rekke rutiner og tiltak for å etterleve økonomiregelverkets krav til departementets tilskuddsforvaltning og forvaltningslovens krav til habilitet. Dette gjelder blant annet

  • opprydding i hva som er enkeltstående tilskudd, og hva som er tilskuddsordninger

  • utarbeidelse av nytt rammeverk for tilskuddsforvaltning, med veiledninger, rutiner og maler

  • delegert tilskuddsforvaltning til underliggende virksomheter

  • kompetansetiltak

  • rutiner for behandling av habilitetsspørsmål

Revisjonen viser imidlertid at departementet i budsjettproposisjonen rapporterer om aktiviteter og tiltak, og i liten grad om oppnådde resultater i forhold til fastsatte mål.

Riksrevisjonen hadde i 2011 merknader til meklingsordningen i familievernet. Det var store forskjeller på tilbudet både innad og mellom regionene i Bufetat. Det gjaldt blant annet om ventetiden for behandling av saker ble overholdt, at det var ulike prosedyrer og metodikk i arbeidet med høykonfliktsaker, og at det var forskjeller i bemanning og produktivitet. Departementet opplyser at det nå har blitt satt i gang tiltak som bidrar til et mer nasjonalt likeverdig familievern. Det er etablert mer robuste enheter, og fordelingen av budsjettmidler er endret. Ventetiden for meklingstime er også vesentlig forbedret. Når det gjelder mekling i høykonfliktsaker, har departementet iverksatt flere nye tiltak. De har blant annet utviklet metodikk og gjennomført kompetansehevende tiltak for meklere og terapeuter, og de har arbeidet med å styrke barns posisjon i meklinger.

Riksrevisjonen hadde i 2012 merknader til at opplæringstilbudet til barn i barnevernsinstitusjoner var mangelfullt, og at Bufetats og departementets oppfølging har vært utilstrekkelig. Det ble lagt spesielt vekt på at barn i barnevernet i stor utstrekning får opplæring atskilt fra andre barn i normalskolen, og at omfanget av opplæringen på institusjoner var stort. Temaet har heller ikke vært sentralt i departementets dialog med Kunnskapsdepartementet. Departementet har opplyst at det har styrket innsatsen for å skape en bedre tilpasset skole- og utdanningssituasjon for barn i barnevernet. Det er nå omfattende samarbeid og dialog mellom de to departementene og mellom Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og Utdanningsdirektoratet. Videre er det tilført nye budsjettmidler for å styrke innsatsen på området, og det er innført skoleansvarlig ved alle statlige barnevernsinstitusjoner.

Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2014.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen ikke har vesentlige merknader til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2014, men at to underliggende etater har fått merknader.

Bufetat har fått vesentlige merknader for brudd på bestemmelser om økonomistyring i staten ved kjøp av barnevernstjenester i Bufetat, mens IMDi har fått merknader for mangler vedrørende styring og oppfølging av utvikling av nye IKT-tjenester.

Komiteen har merket seg at Bufetat har vært en gjenganger blant etatene som har fått vesentlige merknader, men viser til at merknadene for 2014 gjelder et annet forhold enn tidligere år. Det viser at etaten har tatt tak i og iverksatt tiltak overfor de forhold som har vært påpekt av Riksrevisjonen. Komiteen forventer at også de påpekte forhold for 2014 blir rettet opp.

Komiteen viser til at IMDi har fått merknader for mangler vedrørende styring og oppfølging av utvikling av nye IKT-systemer. Komiteen viser til at årets merknad gjelder et annet område enn i fjor og forventer at IMDi iverksetter tiltak også på dette området.