3. Arbeids- og sosialdepartementet

3.1 Sammendrag

Regnskapet for 2014 for Arbeids- og sosialdepartementet viser 407 011 mill. kroner i utgifter og 19 308 mill. kroner i inntekter. 1 081 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for ti virksomheter. En av virksomhetene fikk vesentlige merknader for 2014; Nav. Nav har fått vesentlige merknader de fem siste årene.

Riksrevisjonen omtalte i Dokument 1 for 2013 vesentlige utfordringer med moderniseringen av IKT-systemene i Nav. Arbeidet med å modernisere systemene kunne ikke gjennomføres i henhold til planen, og prosjektet ble stoppet. Riksrevisjonen konstaterte at det var satt høye ambisjoner for moderniseringsarbeidet, og at det var stor risiko for at det ikke ville bli gjennomført med forventede resultater. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har avholdt to kontrollhøringer som ledd i sin behandling av saken. I Innst. 272 S (2014–2015) viser komiteen til at modernisering av IKT-systemene i Nav er en vesentlig og nødvendig faktor for at Nav-reformen skal kunne realiseres i tråd med Stortingets vedtak. Riksrevisjonen vil følge saken videre.

Riksrevisjonen har flere ganger pekt på mangelfull informasjonssikkerhet i Nav. Tilfredsstillende IKT-sikkerhet er grunnleggende for en internkontroll som skal sikre pålitelig og nøyaktig regnskapsføring og forebygge og avdekke misligheter. Revisjonen av internkontroll og sikkerhet i Navs økonomisystem i 2014 viser at det er vesentlige svakheter.

I Dokument 1 for 2012 omtalte Riksrevisjonen mangelfull oppfølging av Arbeidstilsynets tilsynsvirksomhet. Revisjonen hadde avdekket vesentlige svakheter i Arbeidstilsynets saksbehandling av tilsynsvirksomheten, og særlig at det manglet rutiner for å følge opp åpne pålegg overfor arbeidsgiver. Arbeids- og sosialdepartementet opplyser at Arbeidstilsynet siden 2012 har utviklet et nytt IKT-system som skal støtte forberedelse, gjennomføring og etterarbeid ved tilsyn, samt oppfølging av reaksjoner. Virksomheten har også gjennomført flere interne kvalitetsundersøkelser og iverksatt ulike tiltak for å forbedre tilsynskvaliteten, blant annet sikre god forvaltningsskikk ved tilsyn og oppfølging av reaksjoner. I mars 2015 var antall restanser mer enn halvert. Likevel var det fortsatt mer enn 1 500 åpne pålegg til oppfølging.

Riksrevisjonen har kontrollert grunnlagsdata som Statens pensjonskasse (SPK) benytter ved samordning av pensjoner. Kontrollen viser at grunnlagsdataene, som legges til grunn i samordningsberegningen, med svært få unntak er i samsvar med de dataene Nav benytter i sin pensjonsberegning.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Arbeids- og sosialdepartementet for 2014:

  • Det er vesentlige mangler i internkontroll og sikkerhet i Navs økonomisystem.

  • Det er vesentlige svakheter i Navs forvaltning av enkelte virkemidler for å få flere i arbeid.

  • Det foreligger svikt i Navs arbeid med å forebygge og avdekke svindel med sykepenger.

Riksrevisjonen anbefaler at Arbeids- og sosialdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • se til at Navs internkontroll og sikkerhet i IKT-systemene er i samsvar med kravene i økonomireglementet og etatens egne retningslinjer

  • følge opp at Nav iverksetter tiltak som kan øke kvaliteten på saksbehandlingen av AAP-saker, og at oppfølgingen av mottakerne blir mer rettet mot målet om arbeid

  • se til at Nav gjennomfører ordningen «Raskere tilbake» slik at tiltak iverksettes tidlig i sykefraværsperioden, og at aktivitetsnivået er tilpasset disponibel bevilgning

  • følge opp at Nav gjennomfører og dokumenterer en helhetlig vurdering av risiko for trygdesvindel og styrker det forebyggende arbeidet

  • påse at Nav benytter mulighetene for mer effektivt arbeid mot trygdesvindel i tråd med endringene i folketrygdloven våren 2013

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjonen og kontroll for budsjettåret 2013 inneholdt kritiske merknader til Arbeids- og sosialdepartementet og Nav, særlig knyttet til modernisering av IKT-systemene i Nav. Komiteen anså Riksrevisjonens kritikk for å være av en slik art at det ble gjennomført to kontrollhøringer i saken for å få belyst saken grundig. Komiteen viser til at Nav er av stor betydning for befolkningen. Utdaterte IKT-systemer i Nav kan stå i veien for iverksetting av politiske vedtak, som igjen kan bety en kvalitetsforringelse av livsnødvendige tjenester for en sårbar gruppe mennesker. Komiteen viser til at modernisering av IKT-systemene i Nav er en vesentlig og nødvendig faktor for at Nav-reformen skal kunne realiseres i tråd med Stortingets vedtak. Komiteen viser til Innst. 272 S (2014–2015) og merker seg at Riksrevisjonen vil følge saken videre.

Komiteen mener statsråden må holde Stortinget løpende orientert om vesentlige forhold knyttet til det videre arbeidet med å modernisere IKT-systemene i Nav. Komiteen finner grunn til å minne om at en samlet komité i Innst. 272 S (2014–2015) understreker at ledelse av Nav i denne sammenheng innbefatter statsrådens politiske styring av etaten, og at det er statsrådens konstitusjonelle ansvar å sørge for at det ikke kommer nye overskridelser og forsinkelser knyttet til IKT-moderniseringen i Nav. Komiteen viser til at Nav er viktig for samfunnet som helhet og for den enkelte bruker, og at det er av avgjørende betydning at innbyggerne får sine rettighetsfestede ytelser utbetalt på en korrekt måte og til rett tid. Komiteen finner grunn til å minne om Stortingets enstemmige vedtak av 2. juni 2015:

«Stortinget ber regjeringen på egnet måte fremme sak om beslutningsgrunnlag for Prosjekt 2 som skal beskrive hva som skal leveres, fremdrift og økonomiske forutsetninger. Stortinget ber samtidig regjeringen presentere rammene for den videre strategien for modernisering av Navs IKT-systemer med hensyn til fremdrift og økonomiske forutsetninger.»

Komiteen imøteser regjeringens oppfølging.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen konstaterer at til tross for at Nav har jobbet systematisk med forbedringer de senere år, er det fortsatt vesentlige svakheter på flere av etatens forvaltningsområder. Komiteen vil spesielt understreke at svakhetene er utfordringer som har vært påpekt og kjent i flere år og har til dels store konsekvenser for den enkelte bruker.

Komiteen merker seg at Riksrevisjonen påpeker vesentlige mangler i internkontroll og sikkerhet i Navs økonomisystem. Komiteen viser til at god informasjonssikkerhet og internkontroll er spesielt viktig i komplekse systemer som håndterer et høyt antall transaksjoner og store beløp, slik som økonomisystemet i Nav. Komiteen vil understreke departementets ansvar for å følge opp etatens arbeid med informasjonssikkerhet og internkontroll i samsvar med kravene i reglement for økonomistyring i staten § 15. Komiteen merker seg Riksrevisjonens kritikk og forutsetter at statsråden følger opp, slik at svakhetene som er avdekket blir utbedret for å sikre at virksomheten har en dokumentert internkontroll av regnskapsarbeidet.

Komiteen har merket seg Riksrevisjonens påpekning av vesentlige svakheter i Navs forvaltning av enkelte virkemidler som skal få flere i arbeid. Komiteen mener det er positivt at etaten i dag gjør en betydelig innsats for å få folk i arbeid. Samtidig merker komiteen seg at mange ulike brukergrupper med ulike behov skaper utfordringer i valg av hensiktsmessige tiltak for den enkelte bruker. Komiteen viser til at overgang til arbeid er et sentralt mål i arbeids- og velferdspolitikken. Komiteen viser til at statsråden erkjenner at Nav over tid har hatt utfordringer med oppfølging av brukere med sikte på overgang til arbeid. Komiteen er av den oppfatning at manglende kvalitet og svikt i virkemiddelapparatet reduserer tilliten til vår velferdsforvaltning og rammer mennesker i en vanskelig livssituasjon. Komiteen merker seg at departementet har igangsatt et arbeid med en stortingsmelding som blant annet skal ta for seg Navs virkemidler for å få flere i arbeid.

Komiteen registrerer at Riksrevisjonen påpeker at etaten ikke har et målrettet arbeid med å forebygge og avdekke trygdesvindel i alle ledd i saksbehandlingen av sykepenger. Komiteen viser til at arbeids- og sosialkomiteen har understreket betydningen av å forebygge og avdekke trygdesvindel for å kunne opprettholde oppslutningen om gode velferdsordninger. Komiteen har særlig merket seg Riksrevisjonens anbefaling om at departementet påser at Nav benytter mulighetene for mer effektivt arbeid mot trygdesvindel i tråd med endringene i folketrygdloven våren 2013. Komiteen mener videre det er behov for å styrke det forebyggende arbeidet mot trygdesvindel.