Regnskapet for 2014 for Arbeids- og sosialdepartementet
viser 407 011 mill. kroner i utgifter og 19 308 mill. kroner i inntekter.
1 081 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for ti virksomheter.
En av virksomhetene fikk vesentlige merknader for 2014; Nav. Nav
har fått vesentlige merknader de fem siste årene.
Riksrevisjonen omtalte i Dokument 1 for 2013 vesentlige
utfordringer med moderniseringen av IKT-systemene i Nav. Arbeidet
med å modernisere systemene kunne ikke gjennomføres i henhold til
planen, og prosjektet ble stoppet. Riksrevisjonen konstaterte at
det var satt høye ambisjoner for moderniseringsarbeidet, og at det var
stor risiko for at det ikke ville bli gjennomført med forventede
resultater. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har avholdt
to kontrollhøringer som ledd i sin behandling av saken. I Innst.
272 S (2014–2015) viser komiteen til at modernisering av IKT-systemene
i Nav er en vesentlig og nødvendig faktor for at Nav-reformen skal
kunne realiseres i tråd med Stortingets vedtak. Riksrevisjonen vil
følge saken videre.
Riksrevisjonen har flere ganger pekt på mangelfull
informasjonssikkerhet i Nav. Tilfredsstillende IKT-sikkerhet er
grunnleggende for en internkontroll som skal sikre pålitelig og
nøyaktig regnskapsføring og forebygge og avdekke misligheter. Revisjonen
av internkontroll og sikkerhet i Navs økonomisystem i 2014 viser
at det er vesentlige svakheter.
I Dokument 1 for 2012 omtalte Riksrevisjonen mangelfull
oppfølging av Arbeidstilsynets tilsynsvirksomhet. Revisjonen hadde
avdekket vesentlige svakheter i Arbeidstilsynets saksbehandling
av tilsynsvirksomheten, og særlig at det manglet rutiner for å følge
opp åpne pålegg overfor arbeidsgiver. Arbeids- og sosialdepartementet
opplyser at Arbeidstilsynet siden 2012 har utviklet et nytt IKT-system
som skal støtte forberedelse, gjennomføring og etterarbeid ved tilsyn,
samt oppfølging av reaksjoner. Virksomheten har også gjennomført
flere interne kvalitetsundersøkelser og iverksatt ulike tiltak for
å forbedre tilsynskvaliteten, blant annet sikre god forvaltningsskikk
ved tilsyn og oppfølging av reaksjoner. I mars 2015 var antall restanser mer
enn halvert. Likevel var det fortsatt mer enn 1 500 åpne pålegg
til oppfølging.
Riksrevisjonen har kontrollert grunnlagsdata som
Statens pensjonskasse (SPK) benytter ved samordning av pensjoner.
Kontrollen viser at grunnlagsdataene, som legges til grunn i samordningsberegningen,
med svært få unntak er i samsvar med de dataene Nav benytter i sin pensjonsberegning.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Arbeids-
og sosialdepartementet for 2014:
Det er vesentlige
mangler i internkontroll og sikkerhet i Navs økonomisystem.
Det er vesentlige svakheter i Navs forvaltning
av enkelte virkemidler for å få flere i arbeid.
Det foreligger svikt i Navs arbeid med
å forebygge og avdekke svindel med sykepenger.
Riksrevisjonen anbefaler at Arbeids- og sosialdepartementet
vurderer følgende tiltak:
se til at Navs internkontroll
og sikkerhet i IKT-systemene er i samsvar med kravene i økonomireglementet
og etatens egne retningslinjer
følge opp at Nav iverksetter tiltak som
kan øke kvaliteten på saksbehandlingen av AAP-saker, og at oppfølgingen
av mottakerne blir mer rettet mot målet om arbeid
se til at Nav gjennomfører ordningen «Raskere tilbake»
slik at tiltak iverksettes tidlig i sykefraværsperioden, og at aktivitetsnivået
er tilpasset disponibel bevilgning
følge opp at Nav gjennomfører og dokumenterer en
helhetlig vurdering av risiko for trygdesvindel og styrker det forebyggende
arbeidet
påse at Nav benytter mulighetene for mer
effektivt arbeid mot trygdesvindel i tråd med endringene i folketrygdloven
våren 2013
Komiteen viser til
at Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjonen og kontroll
for budsjettåret 2013 inneholdt kritiske merknader til Arbeids-
og sosialdepartementet og Nav, særlig knyttet til modernisering
av IKT-systemene i Nav. Komiteen anså Riksrevisjonens
kritikk for å være av en slik art at det ble gjennomført to kontrollhøringer
i saken for å få belyst saken grundig. Komiteen viser
til at Nav er av stor betydning for befolkningen. Utdaterte IKT-systemer
i Nav kan stå i veien for iverksetting av politiske vedtak, som
igjen kan bety en kvalitetsforringelse av livsnødvendige tjenester
for en sårbar gruppe mennesker. Komiteen viser til
at modernisering av IKT-systemene i Nav er en vesentlig og nødvendig
faktor for at Nav-reformen skal kunne realiseres i tråd med Stortingets vedtak. Komiteen viser
til Innst. 272 S (2014–2015) og merker seg at Riksrevisjonen vil
følge saken videre.
Komiteen mener statsråden må
holde Stortinget løpende orientert om vesentlige forhold knyttet
til det videre arbeidet med å modernisere IKT-systemene i Nav. Komiteen finner
grunn til å minne om at en samlet komité i Innst. 272 S (2014–2015)
understreker at ledelse av Nav i denne sammenheng innbefatter statsrådens
politiske styring av etaten, og at det er statsrådens konstitusjonelle
ansvar å sørge for at det ikke kommer nye overskridelser og forsinkelser
knyttet til IKT-moderniseringen i Nav. Komiteen viser
til at Nav er viktig for samfunnet som helhet og for den enkelte
bruker, og at det er av avgjørende betydning at innbyggerne får
sine rettighetsfestede ytelser utbetalt på en korrekt måte og til
rett tid. Komiteen finner grunn til å minne om Stortingets
enstemmige vedtak av 2. juni 2015:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte fremme
sak om beslutningsgrunnlag for Prosjekt 2 som skal beskrive hva
som skal leveres, fremdrift og økonomiske forutsetninger. Stortinget ber
samtidig regjeringen presentere rammene for den videre strategien
for modernisering av Navs IKT-systemer med hensyn til fremdrift
og økonomiske forutsetninger.»
Komiteen imøteser regjeringens
oppfølging.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen konstaterer
at til tross for at Nav har jobbet systematisk med forbedringer
de senere år, er det fortsatt vesentlige svakheter på flere av etatens forvaltningsområder. Komiteen vil
spesielt understreke at svakhetene er utfordringer som har vært
påpekt og kjent i flere år og har til dels store konsekvenser for
den enkelte bruker.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
påpeker vesentlige mangler i internkontroll og sikkerhet i Navs
økonomisystem. Komiteen viser til at god informasjonssikkerhet
og internkontroll er spesielt viktig i komplekse systemer som håndterer
et høyt antall transaksjoner og store beløp, slik som økonomisystemet
i Nav. Komiteen vil understreke departementets ansvar
for å følge opp etatens arbeid med informasjonssikkerhet og internkontroll
i samsvar med kravene i reglement for økonomistyring i staten § 15. Komiteen merker
seg Riksrevisjonens kritikk og forutsetter at statsråden følger
opp, slik at svakhetene som er avdekket blir utbedret for å sikre
at virksomheten har en dokumentert internkontroll av regnskapsarbeidet.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
påpekning av vesentlige svakheter i Navs forvaltning av enkelte
virkemidler som skal få flere i arbeid. Komiteen mener
det er positivt at etaten i dag gjør en betydelig innsats for å
få folk i arbeid. Samtidig merker komiteen seg at mange
ulike brukergrupper med ulike behov skaper utfordringer i valg av
hensiktsmessige tiltak for den enkelte bruker. Komiteen viser
til at overgang til arbeid er et sentralt mål i arbeids- og velferdspolitikken. Komiteen viser
til at statsråden erkjenner at Nav over tid har hatt utfordringer
med oppfølging av brukere med sikte på overgang til arbeid. Komiteen er
av den oppfatning at manglende kvalitet og svikt i virkemiddelapparatet
reduserer tilliten til vår velferdsforvaltning og rammer mennesker
i en vanskelig livssituasjon. Komiteen merker seg at
departementet har igangsatt et arbeid med en stortingsmelding som
blant annet skal ta for seg Navs virkemidler for å få flere i arbeid.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
påpeker at etaten ikke har et målrettet arbeid med å forebygge og
avdekke trygdesvindel i alle ledd i saksbehandlingen av sykepenger. Komiteen viser
til at arbeids- og sosialkomiteen har understreket betydningen av
å forebygge og avdekke trygdesvindel for å kunne opprettholde oppslutningen
om gode velferdsordninger. Komiteen har særlig merket
seg Riksrevisjonens anbefaling om at departementet påser at Nav
benytter mulighetene for mer effektivt arbeid mot trygdesvindel
i tråd med endringene i folketrygdloven våren 2013. Komiteen mener
videre det er behov for å styrke det forebyggende arbeidet mot trygdesvindel.