Regnskapet for 2014 for Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet viser 53 114 mill. kroner i utgifter
og 1 678 mill. kroner i inntekter. 146 mill. kroner er overført
til neste år.
Departementet har ansvar for ti virksomheter.
To av disse har fått vesentlige merknader for 2014; Barne-, ungdoms-
og familieetaten (Bufetat) og integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi). Bufetat har fått vesentlige merknader de fem siste årene.
IMDi har fått vesentlige merknader de to siste årene.
Riksrevisjonen har i 2014 undersøkt departementets
rutiner og tiltak for å sikre en tilskuddsforvaltning i tråd med
økonomiregelverket og forvaltningslovens krav til habilitet. Bakgrunnen for
dette var Stortingets behandling av Innst. 47 S (2012–2013) fra
kontroll- og konstitusjonskomiteen om sak om departementenes tilskuddsforvaltning.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen ba i sin tilrådning Riksrevisjonen
følge opp departementets tilskuddsforvaltning i sine framtidige
revisjoner.
Riksrevisjonen ser positivt på at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet har iverksatt en rekke rutiner og tiltak
for å etterleve økonomiregelverkets krav til departementets tilskuddsforvaltning
og forvaltningslovens krav til habilitet. Dette gjelder blant annet
opprydding i hva
som er enkeltstående tilskudd, og hva som er tilskuddsordninger
utarbeidelse av nytt rammeverk for tilskuddsforvaltning,
med veiledninger, rutiner og maler
delegert tilskuddsforvaltning til underliggende virksomheter
kompetansetiltak
rutiner for behandling av habilitetsspørsmål
Revisjonen viser imidlertid at departementet
i budsjettproposisjonen rapporterer om aktiviteter og tiltak, og
i liten grad om oppnådde resultater i forhold til fastsatte mål.
Riksrevisjonen hadde i 2011 merknader til meklingsordningen
i familievernet. Det var store forskjeller på tilbudet både innad
og mellom regionene i Bufetat. Det gjaldt blant annet om ventetiden
for behandling av saker ble overholdt, at det var ulike prosedyrer
og metodikk i arbeidet med høykonfliktsaker, og at det var forskjeller
i bemanning og produktivitet. Departementet opplyser at det nå har
blitt satt i gang tiltak som bidrar til et mer nasjonalt likeverdig
familievern. Det er etablert mer robuste enheter, og fordelingen
av budsjettmidler er endret. Ventetiden for meklingstime er også
vesentlig forbedret. Når det gjelder mekling i høykonfliktsaker,
har departementet iverksatt flere nye tiltak. De har blant annet
utviklet metodikk og gjennomført kompetansehevende tiltak for meklere
og terapeuter, og de har arbeidet med å styrke barns posisjon i
meklinger.
Riksrevisjonen hadde i 2012 merknader til at
opplæringstilbudet til barn i barnevernsinstitusjoner var mangelfullt,
og at Bufetats og departementets oppfølging har vært utilstrekkelig.
Det ble lagt spesielt vekt på at barn i barnevernet i stor utstrekning
får opplæring atskilt fra andre barn i normalskolen, og at omfanget
av opplæringen på institusjoner var stort. Temaet har heller ikke
vært sentralt i departementets dialog med Kunnskapsdepartementet.
Departementet har opplyst at det har styrket innsatsen for å skape
en bedre tilpasset skole- og utdanningssituasjon for barn i barnevernet.
Det er nå omfattende samarbeid og dialog mellom de to departementene
og mellom Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og Utdanningsdirektoratet.
Videre er det tilført nye budsjettmidler for å styrke innsatsen
på området, og det er innført skoleansvarlig ved alle statlige barnevernsinstitusjoner.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2014.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen ikke har vesentlige merknader til Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet for 2014, men at to underliggende etater
har fått merknader.
Bufetat har fått vesentlige merknader for brudd på
bestemmelser om økonomistyring i staten ved kjøp av barnevernstjenester
i Bufetat, mens IMDi har fått merknader for mangler vedrørende styring
og oppfølging av utvikling av nye IKT-tjenester.
Komiteen har merket seg at Bufetat
har vært en gjenganger blant etatene som har fått vesentlige merknader,
men viser til at merknadene for 2014 gjelder et annet forhold enn
tidligere år. Det viser at etaten har tatt tak i og iverksatt tiltak
overfor de forhold som har vært påpekt av Riksrevisjonen. Komiteen forventer
at også de påpekte forhold for 2014 blir rettet opp.
Komiteen viser til at IMDi har
fått merknader for mangler vedrørende styring og oppfølging av utvikling
av nye IKT-systemer. Komiteen viser til at årets
merknad gjelder et annet område enn i fjor og forventer at IMDi
iverksetter tiltak også på dette området.