I dag driv Avinor AS ei samla flysikringsteneste for
den sivile og militære luftfarten. Samferdselsdepartementet har
sett i gang eit arbeid for å vurdere kva for tenester innanfor flysikring
som eignar seg for konkurranseutsetting. Ved ei opning av den norske
marknaden for konkurranse vil det òg vere eit spørsmål om det skal
opnast for at flysikringstenesta i Avinor kan konkurrere i andre
land.
I Meld. St. 38 (2012–2013) Verksemda til Avinor AS,
jf. Innst. 492 S (2012–2013), slutta Stortinget seg til at Avinor
kunne skilje ut Flysikringsdivisjonen i selskapet som eit dotterselskap
der Avinor eig alle aksjane. Ei slik utskiljing vil vere eit viktig
skritt på vegen mot å kunne opne for konkurranse om tårntenester.
Samferdselsdepartementet gjennomførte omdanninga
gjennom eit vedtak om fisjon og emisjon i ei ekstraordinær generalforsamling
i Avinor AS 23. april 2014. Departementet vedtok at Flysikringsdivisjonen
blir fisjonert frå morselskapet Avinor AS og lagt inn i eit nytt
aksjeselskap eigd av Samferdselsdepartementet. Samstundes blir det
nye selskapet overført tilbake til Avinor som eit såkalla tingsinnskot
ved ein emisjon.
Avinor AS har bedt Samferdselsdepartementet om
å få styrkt eigenkapitalen med 2 mrd. kroner. Selskapet har m.a.
vist til at ei avklaring av dei finansielle rammevilkåra
for konsernet er avgjerande for behandlinga i styret av vidare framdrift
for terminal 3-prosjektet på Flesland.
For å gi Avinor betre insentiv til å drive kostnadseffektivt
vil Samferdselsdepartementet endre utbyttekravet for selskapet i
rekneskapsåra 2014–2017. For desse åra vil det bli teke utbytte
på 50 pst. for resultat opp til 1 mrd. kroner, medan det for resultat som
overstig dette beløpet ikkje vil bli teke utbytte.
Departementet tek ikkje stilling til enkeltprosjekt i
Avinors investeringsplan.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til regjeringa sitt framlegg i dei tre sakene som omhandlar
luftfart.
Komiteen har merka
seg at Samferdselsdepartementet har sett i gong eit arbeid for å
vurdere kva for tenester innanfor flysikring som eignar seg for konkurranseutsetting,
og vil imøtesjå at regjeringa kjem tilbake til Stortinget med kva
for tenester dette er, på eigna måte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, er nøgd
med at regjeringa med forslaget om konkurranseutsetjing av tårn
og sikringstenester følgjer opp regjeringsplattforma på dette punktet. Fleirtalet meiner
det er viktig å syte for at meir av tenesteproduksjonen vert organisert
på ein slik måte at fleire leverandørar kan få konkurrere om å levere
det kvalitativt beste tenestetilbodet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet har merka seg at det i Sundvolden-erklæringa
går fram at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringa ønskjer å konkurranseutsette tårn-
og sikringstenestene i luftfarten, og at Samferdselsdepartementet
no har sett i gang eit arbeid for å vurdere kva tenester innan flysikring
som eignar seg for konkurranseutsetting. Desse medlemene ber
om at regjeringa kjem tilbake til Stortinget med saka på eigna måte,
men vil samstundes understreke at eventuelle forslag til konkurranseutsetting
av flysikring må vere av fagleg karakter, og ikkje baserast på ideologi
aleine.
Desse medlemene sluttar seg elles
til dei to andre sakene som omhandlar luftfarten.
Komiteen syner til
at utskiljing av flysikringstenesta i Avinor AS til eit dotterselskap
er ei oppfølging av Meld. St. 38 (2012–2013), jf. Innst.492 S (2012–2013),
og sluttar seg til handsaminga av dette.
Komiteen har merka seg at regjeringa
har endra utbyttepolitikken for Avinor AS. Komiteen har
merka seg vidare at målet med endringa er å gje Avinor eit betre
insentiv til å drive kostnadseffektivt.
Komiteen har óg merka seg at
den endra utbyttepolitikken har ført med seg at Avinor AS har valt
å gå vidare med planlegginga av terminal 3-prosjektet på Bergen
lufthamn Flesland.