Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, frå Høgre, Torill Eidsheim, leiaren Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, frå Framstegspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, frå
Kristeleg Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, frå Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og frå Venstre, Abid Q. Raja, viser til at
Samferdselsdepartementet i proposisjonen legg fram ein del saker
under programkategoriane 21.20 Luftfartsformål, 21.30 Vegformål
og 21.50 Jernbaneformål.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
er positiv til at regjeringa er godt i gong med si satsing på samferdsle,
og dei auka budsjettrammene til dette feltet ved framlegginga av
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Fleirtalet syner til at dei store
utfordringane på samferdslefeltet gjer det naudsynt med solide statlege
rammar for infrastrukturbygginga framover.
Fleirtalet syner vidare til at
det i regjeringsplattforma er lagt vekt på at det skal byggast ut
fleire prosjekt ved bruk av offentleg-privat samarbeid, OPS.
Fleirtalet vil peike på at OPS
kan vere eigna til utbygging av mange typar infrastrukturtiltak,
sjølv om dei statlege tiltaka til no har vore avgrensa til veg.
Fleirtalet meiner det er naudsynt
å ha ei heilskapleg tilnærming til bruken av OPS som verkemiddel
i samferdsleutbygginga. Fleirtalet vil difor fremje
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa fremje ein strategi
for bruk av offentleg-privat samarbeid i utbygging av infrastrukturtiltak,
og orientere Stortinget om denne på eigna måte.»
I dag driv Avinor AS ei samla flysikringsteneste for
den sivile og militære luftfarten. Samferdselsdepartementet har
sett i gang eit arbeid for å vurdere kva for tenester innanfor flysikring
som eignar seg for konkurranseutsetting. Ved ei opning av den norske
marknaden for konkurranse vil det òg vere eit spørsmål om det skal
opnast for at flysikringstenesta i Avinor kan konkurrere i andre
land.
I Meld. St. 38 (2012–2013) Verksemda til Avinor AS,
jf. Innst. 492 S (2012–2013), slutta Stortinget seg til at Avinor
kunne skilje ut Flysikringsdivisjonen i selskapet som eit dotterselskap
der Avinor eig alle aksjane. Ei slik utskiljing vil vere eit viktig
skritt på vegen mot å kunne opne for konkurranse om tårntenester.
Samferdselsdepartementet gjennomførte omdanninga
gjennom eit vedtak om fisjon og emisjon i ei ekstraordinær generalforsamling
i Avinor AS 23. april 2014. Departementet vedtok at Flysikringsdivisjonen
blir fisjonert frå morselskapet Avinor AS og lagt inn i eit nytt
aksjeselskap eigd av Samferdselsdepartementet. Samstundes blir det
nye selskapet overført tilbake til Avinor som eit såkalla tingsinnskot
ved ein emisjon.
Avinor AS har bedt Samferdselsdepartementet om
å få styrkt eigenkapitalen med 2 mrd. kroner. Selskapet har m.a.
vist til at ei avklaring av dei finansielle rammevilkåra
for konsernet er avgjerande for behandlinga i styret av vidare framdrift
for terminal 3-prosjektet på Flesland.
For å gi Avinor betre insentiv til å drive kostnadseffektivt
vil Samferdselsdepartementet endre utbyttekravet for selskapet i
rekneskapsåra 2014–2017. For desse åra vil det bli teke utbytte
på 50 pst. for resultat opp til 1 mrd. kroner, medan det for resultat som
overstig dette beløpet ikkje vil bli teke utbytte.
Departementet tek ikkje stilling til enkeltprosjekt i
Avinors investeringsplan.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til regjeringa sitt framlegg i dei tre sakene som omhandlar
luftfart.
Komiteen har merka
seg at Samferdselsdepartementet har sett i gong eit arbeid for å
vurdere kva for tenester innanfor flysikring som eignar seg for konkurranseutsetting,
og vil imøtesjå at regjeringa kjem tilbake til Stortinget med kva
for tenester dette er, på eigna måte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, er nøgd
med at regjeringa med forslaget om konkurranseutsetjing av tårn
og sikringstenester følgjer opp regjeringsplattforma på dette punktet. Fleirtalet meiner
det er viktig å syte for at meir av tenesteproduksjonen vert organisert
på ein slik måte at fleire leverandørar kan få konkurrere om å levere
det kvalitativt beste tenestetilbodet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet har merka seg at det i Sundvolden-erklæringa
går fram at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringa ønskjer å konkurranseutsette tårn-
og sikringstenestene i luftfarten, og at Samferdselsdepartementet
no har sett i gang eit arbeid for å vurdere kva tenester innan flysikring
som eignar seg for konkurranseutsetting. Desse medlemene ber
om at regjeringa kjem tilbake til Stortinget med saka på eigna måte,
men vil samstundes understreke at eventuelle forslag til konkurranseutsetting
av flysikring må vere av fagleg karakter, og ikkje baserast på ideologi
aleine.
Desse medlemene sluttar seg elles
til dei to andre sakene som omhandlar luftfarten.
Komiteen syner til
at utskiljing av flysikringstenesta i Avinor AS til eit dotterselskap
er ei oppfølging av Meld. St. 38 (2012–2013), jf. Innst.492 S (2012–2013),
og sluttar seg til handsaminga av dette.
Komiteen har merka seg at regjeringa
har endra utbyttepolitikken for Avinor AS. Komiteen har
merka seg vidare at målet med endringa er å gje Avinor eit betre
insentiv til å drive kostnadseffektivt.
Komiteen har óg merka seg at
den endra utbyttepolitikken har ført med seg at Avinor AS har valt
å gå vidare med planlegginga av terminal 3-prosjektet på Bergen
lufthamn Flesland.
Prosjektet er m.a. omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan 2014–2023 og Prop. 1 S (2013–2014). Prosjektet
som inngår i Oslopakke 3 og er føresett delvis finansiert med bompengar,
omfattar bygging av firefelts veg på ei strekning på 3,6 km mellom
Sandvika og Wøyen. Den største entreprisen i prosjektet er bygginga
av Bjørnegårdstunnelen. Bygginga av denne tunnelen er tidskritisk
og bestemmande for byggetida til heile prosjektet. Det er gjennomført
KS2 for prosjektet E16 Sandvika–Wøyen.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 3 730 mill. 2014-kroner og ei kostnadsramme på 4 210 mill. 2014-kroner.
Prosjektet er seinast omtalt i Prop. 1 S (2013–2014).
Prosjektet som er føresett delvis finansiert med bompengar som del
av Nord-Jærenpakka, omfattar bygging av 5 km firefelts veg forbi
Stavanger sentrum, inkl. Eiganestunnelen på om lag 3,7 km. Tunnelen
har ei fellesstrekning med Hundvågtunnelen i rv. 13 Ryfylkesambandet
(Ryfast) på om lag 0,9 km. E39 Eiganestunnelen er derfor ein føresetnad
for å gjennomføre Ryfast, jf. Prop. 109 S (2011–2012). Fellesstrekninga
blir finansiert som del av Eiganestunnelen.
Prognosen for sluttkostnad er no 2 887 mill. 2014-kroner.
Dette inneber ein auke frå den vedtekne styringsramma på om lag
300 mill. kroner og er om lag 200 mill. kroner frå den vedtekne
kostnadsramma for prosjektet. Årsaka til kostnadsauken er i hovudsak
at tilboda blei høgare enn venta da kontrakten for tunnelen m.m.
blei lyst ut.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei ny kostnadsramme
for prosjektet på 3 170 mill. kroner i 2014-prisnivå.
Prosjektet er m.a. omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan 2014–2023 og Prop. 1 S (2013–2014). Prosjektet
som er føresett delvis finansiert med bompengar, omfattar bygging
av tofelts veg med midtrekkverk og forbikøyringsfelt på ei om lag
34 km lang strekning. Vegen blir bygd i ny trasé på nesten heile
strekninga og blir lagt utanom tettstadene Hundorp, Harpefoss, Vinstra
og Kvam.
Prognosen for sluttkostnad er no 5 835 mill.
kroner. Dette inneber ein auke på om lag 900 mill. kroner frå vedteken
styringsramme og om lag 620 mill. kroner frå vedteken kostnadsramme.
Kostnadsauken kjem i hovudsak av at tilboda blei høgare enn venta da
kontrakten for delstrekninga Vinstra–Sjoa blei lyst ut.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei ny kostnadsramme
for prosjektet på 6 450 mill. kroner i 2014-prisnivå.
I Prop. 1 S (2013–2014) er det lagt til grunn
at Samferdselsdepartementet skal komme tilbake til styrings- og
kostnadsramme for prosjektet så snart arbeidet med ekstern kvalitetssikring
(KS2) er avslutta og før anleggsstart.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
i 2014-prisnivå på 1 120 mill. kroner og kostnadsramma 1 210 mill.
kroner. Det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet hausten 2014.
Prosjektet er venta opna for trafikk i 2017.
Komiteen har merka seg omtalen
av ei rekkje vegprosjekt, og sluttar seg til framlegget om at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre desse på framlagte måte.
Regjeringa vil ta i bruk nye verkemiddel for
å byggje ut infrastrukturen. Eit slikt verkemiddel er å etablere
eit eige utbyggingsselskap for å løfte fleire vegprosjekt og gjennomføre
utbygginga meir effektivt. Departementet viser til omtale av utbyggingsselskapet
i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014). Det overordna målet med utbyggingsselskapet
er auka effektivitet og større samfunnsøkonomisk lønnsemd samla
sett i transportsektoren, med ei finansiering innanfor dei rammene
som handlingsregelen set. Selskapet skal ikkje ha oppgåver utanfor
hovudvegnettet i Noreg slik dette er definert som del av det transeuropeiske
transportnettet (TEN-T).
Departementet legg opp til at selskapet skal
bygge ut meir heilskapleg enn i dag, gi meir effektiv ressursbruk
og sørgje for større satsing på dei mest samfunnsøkonomisk lønnsame
prosjekta. Riksvegprosjekt i store byområde, med samansette samferdselspakkar
bør normalt ikkje inngå i porteføljen til utbyggingsselskapet.
For at utbyggingsselskapet kan vere operativt snarast
mogleg etter etableringa i 2015, vil departementet opprette eit
interimsselskap med styrande organ hausten 2014.
I Finansdepartementets Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014 blir det foreslått å
løyve 100 000 kroner i eigenkapital til interimsselskapet på nytt
kap. 1321 Utbyggingsselskap for veg, post 95 Aksjekapital. Vidare
blir det foreslått at Samferdselsdepartementet får fullmakt til
å utgiftsføre driftsutgifter for interimsselskapet på kap. 1321
Utbyggingsselskap for veg, post 70 Tilskot til drift, mot tilsvarande
innsparing på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald
av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
er positiv til at regjeringa er i gong med ein omfattande reform
for vegfeltet, gjennom etablering av utbyggingsselskap for veg.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet vil utvikle eit moderne og framtidsretta
transportsystem som gjer trafikkutviklinga enklare, raskare og tryggare.
Dette vil bidra til å styrke konkurransekrafta til næringslivet, til
eit betre bymiljø og til regional utvikling. Vidare vil desse
medlemene vise til at ein robust infrastruktur med god standard
også vil betre trafikktryggleiken og medføra at transportsystemet
i størst mogleg grad kan nyttast av alle. Desse medlemene har
merka seg at regjeringa ynskjer å etablera eit utbyggingsselskap
for veg, men vil ikkje ta stilling til utbyggingsselskapet ennå,
fordi desse medlemene ikkje har nok opplysningar
om korleis ei eventuell organisering av utbyggingsselskapet skal
vera.
Desse medlemene ber om at regjeringa kjem
tilbake til Stortinget på eigna måte med ei grundigare utgreiing
for utbyggingsselskapet.
Komiteen har merka
seg at regjeringa har fastsett ei ytre ramme for kva strekningar
som skal kunne overførast til selskapet.
Komiteen vil imøtesjå at regjeringa
kjem tilbake til Stortinget med grundigare utgreiing for utbyggingsselskapet
på eigna måte.
Regjeringa går inn for å omorganisere bompengesektoren
frå dagens mange bompengeselskap til eit fåtal selskap. Ein tek
sikte på at 2–3 bompengeselskap får ansvaret for bompengeinnkrevjinga
i Noreg. Det overordna målet for dei nye selskapa er å sørgje for
effektiv bompengefinansiering av transportinfrastruktur gjennom
effektiv bompengeinnkrevjing og gode finansieringsvilkår.
Eigarskapet til selskapa er noko av det som
skal utgreiast nærare og avklarast i det vidare arbeidet fram mot
etableringa av selskapa. Regjeringa tek sikte på at dei nye selskapa
skal vere etablerte i løpet av 2015.
Det er i dag ikkje eit organisatorisk skilje
mellom operatør og utferdar ved bompengeinnkrevjing i Noreg. Operatørrolla
inneber å krevje inn bompengar frå alle som passerer i bomanlegga
til operatøren. Utferdarrolla inneber å krevje inn betaling frå
brukarar med bombrikke på vegne av operatørar.
Regjeringa går inn for eit organisatorisk skilje mellom
operatør og utferdar ved bompengeinnkrevjing i Noreg. Innretninga
på utferdarfunksjonen er ikkje avklart. Regjeringa vil arbeide vidare
med sikte på å skilje ut utferdarfunksjonen så snart som mogleg.
Arbeidet vil bli vurdert i lys av det vidare arbeidet med å omorganisere
bompengesektoren.
Regjeringa legg til grunn at omorganiseringa
av bompengesektoren til ei mindre mengd bompengeselskap vil redusere
driftskostnadene i sektoren. For også å spare bilistar for å dekkje
store løpande finansieringskostnader, vil regjeringa innføre ei
rentekompensasjonsordning for bompengelån.
Fram til ny ordning er på plass skal det for
nye bompengeprosjekt som vil inngå i dei nye bompengeselskapa, bereknast
takstar baserte på 10 års statsobligasjonsrente.
Komiteen har merka seg at regjeringa
er i gong med ei omfattande omlegging av bompengesektoren, og vil
imøtesjå ei grundigare utgreiing om dette på eigna måte.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet er positive til at regjeringa er oppteken
av tiltak for å effektivisere og forbetre bompengesektoren. Desse
medlemene vil vise til at mange av tiltaka i den såkalla
bompengereforma til Høgre/Framstegspartiet-regjeringa blei lagt
fram av den rød-grøne regjeringa i Nasjonal transportplan 2014–2023
(NTP), og blei vedteken i Stortinget i juni i fjor, jf. Meld. St.
26 (2012–2013) og Innst. 450 S (2012–2013). Desse medlemene vil
vise til at sentrale element for effektivisering i NTP er å slå
saman bompengeselskap, og å samordne takst- og rabattsystem; noko
som vil gi reduserte administrasjonskostnader og gi en meir effektiv
drift. Vidare vil desse medlemene vise til at Stortinget
har slutta seg til å innføre obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy. Desse
medlemene vil vise til at dette påbodet vil redusere administrasjonskostnadene
ved oppkreving av bompengar og gjere det lettare å krevje inn trafikantbetaling
frå utanlandsk transportnæring, noko som ikkje minst er viktig for likeverdige
konkurransevilkår i transportbransjen. Desse medlemene vil
vise til at denne lova ble vedteken for over eit år sidan, jf. Prop.
80 L (2012–2013 og Innst. 255 L (2012–2013), og ber om at regjeringa
snart tek grep for å sette lova i kraft.
Desse medlemene vil også peika
på at innføring av obligatorisk brikke i alle kjøretøy vil gje ein god
effektiviseringsgevinst og redusere innkrevingskostnadene ved bompengedrifta. Desse
medlemene meiner derfor at innføring av obligatorisk brikke
i alle kjøretøy må ha høgste prioritet, også som betalingsform på
riksvegferjene.
Desse medlemene har vidare merka
seg regjeringa sitt arbeid med ei rentekompensasjonsordning for
bompengelån. Desse medlemene vil peike på at ei slik
ordning nødvendigvis ikkje vil gjere det billigare å bygge vegen,
og at det på noverande tidspunkt ser ut til å bli ein annan og meir
byråkratisk metode for å tilføre meir statleg kapital til vegprosjekta. Desse
medlemene avventar derfor til regjeringa kjem tilbake til
Stortinget med eit meir konkret forslag.
I samband med behandlinga av statsbudsjettet
for 2014 blei regjeringa bedt om å etablere ei belønningsordning
for gang- og sykkelvegar og komme tilbake til Stortinget med ei
eiga sak om dette i samband med revidert nasjonalbudsjett.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å sette
i gang ordninga i 2015, og regjeringa vil komme tilbake til Stortinget
med saka i samband med statsbudsjettet for 2015.
Førebels er det lagt opp til at ordninga vil
bli retta mot fylkeskommunalt og kommunalt vegnett i kommunar og
fylkeskommunar som har inngått forpliktande avtale om auka sykkelsatsing
(sykkelbyavtalar). Det blir lagt opp til at tilskotmottakar skal
betale ein eigendel på 50 pst. av kostnaden ved prosjektet.
Samferdselsdepartementet legg opp til at tilskotmottakaren
skal ha ansvaret for å gjennomføre prosjektet. Dette inneber at
tilskotmottakaren vil bere det økonomiske ansvaret ved auka kostnader.
Komiteen syner til Innst.13 S
(2013–2014) og vedtaket «Stortinget ber regjeringen legge frem en tiltaksplan
for økt satsing på gang- og sykkelveier for å stimulere til økt
sykling blant barn og unge».
Komiteen syner til at regjeringa
i denne proposisjonen legg fram ei skisse til korleis ordninga kan
utformast.
Komiteen har merka seg at departementet
vil kome attende til utforminga av ordninga i samband med statsbudsjettet
for 2015, og sluttar seg til denne framgangsmåten.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
sluttar seg til regjeringa sin intensjon om at ordninga skal vere retta
mot kommunalt og fylkeskommunalt sykkelvegnett. Fleirtalet peikar
på at sykkel er eit billig og miljøvenleg transportmiddel som også
kan nyttast i mindre folketette område. Fleirtalet meiner
at samtlege kommunar skal kunne søkje ordninga.
Prosjektet er m.a. omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan 2014–2023, side 301, og Prop. 1 S (2013–2014).
Prosjektet rv. 150 Ulvensplitten, som inngår i Oslopakke 3 og er
delvis finansiert med bompengar, omfattar nytt hovudvegsystem og
nytt lokalvegsystem i området. Prosjektet blei opna for trafikk
i 2013.
Som ein del av finansieringa av prosjektet blei det
lagt til grunn at Statens vegvesen skulle selje riksveggrunn det
ikkje lenger er bruk for når prosjektet er ferdig. I revidert finansieringsplan
for prosjektet i St.prp. nr. 40 (2007–2008) Om Oslopakke 3 trinn
1 er det lagt til grunn at 55 mill. 2007-kroner av prosjektkostnaden
skal finansierast ved slikt sal. Nye overslag tyder på ei inntekt
på om lag 200 mill. kroner som vil inngå i finansieringa av prosjektet.
Saka blir omtalt til orientering.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Samferdselsdepartementet har i Prop. 1 S (2013–2014)
og Prop. 156 S (2012–2013) Ein del saker på Samferdselsdepartementets
område, og i tidlegare framlegg til Stortinget, gjort greie for
forseinking og kostnadsauke i Autosys-prosjektet og det vidare arbeidet
i prosjektet. Det er òg gjort greie for at eksisterande system er
utdatert både teknisk og funksjonelt.
Til og med 2013 er det nytta 496 mill. kroner
av ei kostnadsramme for totalprosjektet på 819 mill. 2014-kroner.
Det er tidlegare avdekt at risikoen i prosjektet
er vesentleg undervurdert frå Statens vegvesens side, særleg med
omsyn til tid og kostnad.
Vidare er det på denne bakgrunn sett i gang
arbeid med ei revidert ekstern kvalitetssikring av prosjektet for
å vurdere m.a. prosjektleiing, kontraktsstrategi og kostnadsoverslag.
Fleire ledd i kvalitetssikringa er no gjennomført.
Før arbeidet med vidare leveransar kan starte, skal
ein kvalitetssikre vurderingane frå Statens vegvesen om å gjennomføre
prosjektet i eigen regi, kostnadene for organisasjonen og analyse
av uvisse. Dette vil gi grunnlag for tilråding om styrings- og kostnadsramme.
Samferdselsdepartementet vil vurdere tilrådinga frå kvalitetssikrar
før saka blir lagt fram for Stortinget.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Regjeringa har som hovudmål at det ikkje skal skje
ulykker med drepne eller hardt skadde i transportsektoren. Nullvisjonen
er utgangspunktet for trafikktryggleiksarbeidet i alle transportformene.
I Nasjonal transportplan 2014–2023 blei hovudaktørane
i trafikktryggleiksarbeidet gitt mandat til å utarbeide ein tiltaksplan
for trafikktryggleik på veg. Planen skal gi ei samla framstilling
av korleis aktørane skal bidra til ei utvikling som støttar opp
under etappemålet for trafikktryggleik.
Statens vegvesen har saman med politiet, Helsedirektoratet,
Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunane og sju storbykommunar,
utarbeidd «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2014–2017».
Fylkeskommunane og kommunane har ei viktig rolle i trafikktryggleiksarbeidet.
Planen omtaler trafikktryggleiksarbeidet til 19 interesseorganisasjonar.
Til saman utgjer tiltaksplanen ein sektorovergripande, sameina og
fagleg fundamentert plan for å nå etappemålet i Nasjonal transportplan.
Regjeringa rapporterer om måloppnåinga til Stortinget
i dei årlege budsjettproposisjonane.
Komiteen har merka seg at regjeringa
omtalar Nasjonal tiltaksplan for trafikktryggleik på veg og syner
til at hovudmåla for denne er fastsett i Meld. St. 26 (2012–2013),
jf. Innst. 450 S (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.
Komiteen finn det positivt at
det viktige trafikktryggleiksarbeidet vert løfta i omtaleform i
proposisjonen, og understrekar at nullvisjonen er ei viktig rettesnor
i dette arbeidet.
Ved behandling av St.prp. nr. 90 (2008–2009) slutta
Stortinget seg til delvis bompengefinansiering av bygging av ny
rv. 78 mellom Holand i Vefsn kommune og Leirosen i Leirfjord kommune,
inkl. ny samanbinding mellom rv. 78 og E6 mellom Drevja og Ømmervatn
i Vefsn kommune, jf. Innst. 52 S (2009–2010). Som følgje av forvaltningsreforma
blei rv. 78 omklassifisert til fylkesveg frå 2010.
Nordland fylkeskommune har no fatta vedtak om å
tilrå Samferdselsdepartementet å innføre timesregel i bomstasjonen
på fv. 78 ved Kulstad i heile innkrevjingsperioden, noko som ikkje
ligg til grunn i St.prp. nr. 90 (2008–2009). Som grunnlag for vedtaket
er det i vedtaket frå fylkeskommunen m.a. vist til at bompengeselskapet
hittil har hatt lågare kapitalkostnader i byggeperioden enn tidlegare
rekna med.
Samferdselsdepartementet har slutta seg til
vurderinga frå Nordland fylkeskommune. Ein føresetnad for å innføre
timesregelen er at innkrevjingstida ikkje blir forlenga utover 15
år, som er lagt til grunn i St.prp. nr. 90 (2008–2009). Endringa
har ingen økonomiske konsekvensar for staten.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Prosjekta Sandnes–Stavanger og Ganddal godsterminal
er sist omtalte i Prop. 1 S (2013–2014), med kostnads- og styringsrammer
på høvesvis 2 577 og 2 567 mill. kroner for Sandnes–Stavanger, og
759 og 674 mill. kroner for Ganddal godsterminal. Desse kostnads-
og styringsrammene var baserte på eit sikringsanlegg av type Merkur
som Statens jernbanetilsyn ikkje godkjente for generell bruk.
Ganddal godsterminal blei sett i drift i januar 2008
med manuell togstyring utan signalanlegg og sikra som sidespor,
medan Sandnes–Stavanger blei sett i drift i november 2009 med det
signalanlegget som var på strekninga før utbygginga. Nytt signal-
og sikringsanlegg skulle kjøpast samtidig for dei to prosjekta.
Jernbaneverket har gjennomført ei ny planlegging
av permanente sikringsanlegg basert på inngått rammeavtale med Thales.
Behovet for midlar til dei to prosjekta i 2014 er om lag 120 mill.
kroner lågare enn budsjettert, medan behovet i 2015 aukar tilsvarande.
Midlane i 2014 blir omdisponert til prosjektet dobbeltspor Farriseidet–Porsgrunn.
Etaten tilrår at kostnads- og styringsramma
for Sandnes–Stavanger blir auka til høvesvis 2 675 mill. kroner
og 2 642 mill. kroner, medan kostnads- og styringsramma for Ganddal
godsterminal ikkje blir endra.
Samferdselsdepartementet foreslår at kostnads- og
styringsramma for Sandnes–Stavanger blir auka i tråd med tilrådinga
frå Jernbaneverket.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Prosjektet er sist omtalt i Prop. 1 S (2013–2014), med
ei kostnadsramme på 6 998 mill. kroner og ei styringsramme på 6 507
mill. kroner.
Med rasjonell framdrift for inngåtte kontraktar
er behovet for midlar i 2014 auka med 200 mill. kroner frå det som
er sett av i Prop. 1 S (2013–2014). Behovet for midlar i 2015 blir
redusert tilsvarande. Prognose for sluttkostnad og tidspunkt for
når prosjektet blir ferdig er uendra.
Det auka behovet for midlar i 2014 blir dekt
opp m.a. ved å omdisponere frå prosjektet Sandnes–Stavanger og Ganddal
godsterminal og Steinberg stasjon.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet, har
ingen merknader og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser til Innst. 209 S (2013–2014), jf.
Dokument 8:42 S (2013–2014) om Steinberg stasjon på Sørlandsbanen,
der stortingsfleirtalet beståande av Høgre, Framstegspartiet,
Kristeleg Folkeparti og Venstre ikkje ønskjer å gjennomføre ei fullstendig
oppgradering av Steinberg stasjon.
Prosjektet er omtalt i Prop. 1 S (2013–2014),
med førebelse kostnads- og styringsrammer på 142 mill. kroner og
125 mill. kroner. Jernbaneverket har gått gjennom prosjektet på
nytt. Dette har resultert i at fleire løysingar og tilrådingar i
hovudplanen er endra.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke kostnadsramma
til 173 mill. kroner og styringsramma til 155 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Steinberg stasjon ligg på Sørlandsbanen i Nedre Eiker
kommune. Det er 3 km til stasjonane både i Hokksund og Mjøndalen.
I det omfattande arbeidet med å legge om og
forbetre heile rutesystemet på Austlandet frå desember 2012 blei
det klart at utan infrastrukturinvesteringar på om lag 100 mill.
kr måtte Steinberg stasjon leggjast ned for å frigjere kapasitet.
Stasjonen blei mellombels stengd og fekk eit busstilbod
betalt gjennom Samferdselsdepartementets trafikkavtale med NSB AS.
I Prop. 1 S (2013–2014) er det lista opp fleire konkrete tiltak
som må gjennomførast før stasjonen kan opnast på nytt. Vidare må
Jernbaneverket gjennomføre ei trafikksimulering av ruteplanen for
å sikre at løysingane er robuste. Alle tiltaka er kostnadsrekna
til om lag 200 mill. kroner.
Jernbaneverket har gjennomført trafikksimuleringar
og meiner at det ikkje er mogleg å sjå isolert på Steinberg stasjon.
Regjeringa ønskjer ikkje å prioritere ny opning av
Steinberg stasjon i 2014 framfor å gjere det mogleg å auke trafikktilbodet
på Sørlandsbanen. I staden for å opne Steinberg stasjon for ordinær
trafikk i grunnruta legg regjeringa opp til at innsatstog morgon
og ettermiddag kan stoppe på stasjonen. Av løyvinga for 2014 vil
det bli brukt midlar til å gjennomføre sikringstiltak for å betre
tryggleiken på Steinberg stasjon, tiltak for å betre punktlegheita
og leggje til rette for at innsatstog kan stoppe på stasjonen. Vidare
vil det bli sett av midlar til å starte utgreiing/planlegging av
dobbeltspor mellom Drammen og Hokksund som skal vere framtidige
knutepunktstasjonar. I budsjettet for 2014 er det sett av 130 mill. kroner.
Av dette blir om lag 65 mill. kroner brukt på dei nemnde aktivitetane.
Resten vil bli brukt til å sikre rasjonell framdrift på investeringsprosjektet
Farriseidet–Porsgrunn.
Komiteen viser særleg til at
proposisjonen omtalar Steinberg stasjon. Komiteen viser
i denne samanhengen til at Steinberg stasjon har vore til særskilt
handsaming i Stortinget i samband med Dokument 8:42 S (2013–2014),
og viser til merknadene i Innst. 209 S (2013–2014).
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser til Innst. 209 S (2013–2014), jf.
Dokument 8:42 S (2013–2014) om Steinberg stasjon på Sørlandsbanen,
der stortingsfleirtalet beståande av Høgre, Framstegspartiet,
Kristeleg Folkeparti og Venstre ikkje ønskjer å gjennomføre ei fullstendig
oppgradering av Steinberg stasjon i tråd med tidligare vedtak i
Stortinget.
Desse medlemene vil vise til
at det i samband med Stortinget si behandling av Prop. 1 S (2013–2014)
for Samferdselsdepartementet blei løyvd 130 mill. kroner til prosjekt
i tilknyting til Steinberg stasjon, og at følgjande står under kap. 1350
Jernbaneverket, post 30 Investeringar i lina:
«Prosjektet planlegges gjennomført med sikte på ruteendring
i desember 2014, og tiltakene ferdigstilles i 2015. I sum er kostnadene
for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata foreløpig beregnet
til om lag 200 mill. kr. Det foreslås 130 mill. kr til prosjektet
i 2014.»
Desse medlemene har merka seg
at regjeringa foreslår å omdisponere 65 mill. kroner av dei 130
mill. kroner som var løynd til Steinberg stasjon i statsbudsjettet
til investeringsprosjektet Farriseidet–Porsgrunn på Vestfoldbanen. Desse
medlemene har vidare merka seg at regjeringa skriv at:
«Regjeringa ønskjer ikkje å prioritere ny opning av
Steinberg stasjon i 2014 framfor å gjere det mogleg å auke trafikktilbodet
på Sørlandsbanen».
Desse medlemene vil understreke
at dei er opptekne av å auke tilbodet på Sørlandsbanen. Desse
medlemene synes det er merkeleg at regjeringa, dersom den
er oppteken av å styrke Sørlandsbanen, ikkje har foreslått auke
i midlar til Sørlandsbanen når dei foreslår å omprioritere midlar
som er løyvd til tiltak i tilknyting til Steinberg stasjon.
Desse medlemene vil vise til
sitt forslag i Innst. 209 S (2013–2014), jf. Dokument 8:42 S (2013–2014);
som er som følgjer:
«Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak
i statsbudsjettet for 2014 med bevilgning til oppgradering av Steinberg
stasjon på Sørlandsbanen i Nedre Eiker, slik at stasjonen kan gjenåpnes
for trafikk som planlagt i desember 2014 og tiltakene kan ferdigstilles
i 2015.»
Prosjektet er sist omtalt i Prop. 1 S (2013–2014). Etter
tilsyn frå Oslo Brann- og redningsetat i 2011 fekk Jernbaneverket
pålegg om å byggje m.a. røykventilasjonsanlegg og brannvassleidning
i Oslotunnelen og å lage planar for ytterlegare tiltak for å betre
tryggleiken ved evakuering. Planane blei leverte i januar 2014 og
viste at det mest tenlege tiltaket er å byggje ein ny nødutgang
ved Elisenberg stasjon. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake
til prosjektet når det ligg føre nærare planavklaring.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til regjeringa sine vurderingar.
Prosjektet er sist omtalt i Prop. 1 S (2013–2014). For
2014 er det sett av 1 220 mill. kroner til vidare prosjektering,
grunnerverv, førebuande arbeid og eventuell anleggsstart. Det er
lagt fram ei førebels kostnadsramme for prosjektet på om lag 24,1
mrd. kroner og ei styringsramme på om lag 20,6 mrd. kroner (omrekna
til 2014-kroner), ekskl. bygging av parkeringsanlegga på Ski stasjon.
Arbeidet med den eksterne kvalitetssikringa av prosjektet blei avslutta
i april 2014.
Samferdselsdepartementet tilrår at det i det
vidare arbeidet med prosjektet blir lagt til grunn ei kostnadsramme
på 26,3 mrd. kroner og ei styringsramme på 24,4 mrd. kroner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
er positiv til at Follobanen nå skal utbyggjast, og sluttar seg
til den auka kostnads- og styringsramma.
Fleirtalet føreset at det vert
planlagt og bygd ein kapasitetssterk påkopling av Østfoldbanens
østre linje til Follobanen. Fleirtalet føreset vidare
at «Vevelstadavgreininga» fortsatt ligg inne i prosjektet som eit
avgreiningspunkt for ei eventuell seinare høgfartsutbyggjing mot
Europa.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Fremskrittspartiet har ingen merknader og sluttar seg
til regjeringa sine vurderingar.
Tilrådinga frå komiteen til romartal I vert
fremma av ein samla komité.
Tilrådinga frå komiteen til romartal II vert
fremma av Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre desse investeringsprosjekta som er
omtala i Prop. 97 S (2013–2014):
1. E16 Sandvika–Wøyen
innanfor ei kostnadsramme på 4 210 mill. kroner
2. E39 Eiganestunnelen innanfor ei kostnadsramme på
3 170 mill. kroner
3. E6 Indre Nordnes–Skardalen innanfor
ei kostnadsramme på 1 210 mill. kroner
4. dobbeltspor Sandnes–Stavanger innanfor
ei kostnadsramme på 2 675 mill. kroner
5. forsterka straumforsyning på Ofotbanen
innanfor ei kostnadsramme på 173 mill. kroner
6. nytt dobbeltspor Oslo–Ski innanfor ei
kostnadsramme på 26 300 mill. kroner.
II
Stortinget ber regjeringa fremje
ein strategi for bruk av offentleg-privat samarbeid i utbygging
av infrastrukturtiltak, og orientere Stortinget om denne på eigna
måte.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 10. juni 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
leiar og ordførar
|