Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og leiaren
Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik
og Torgeir Trældal, frå Høgre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten
og Torgeir Dahl, frå Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå Kristeleg Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Meld. St. 28 (2012–2013) Unike
idear, store verdiar – om immaterielle verdiar og rettar.
Komiteen viser til at meldinga
handlar om immaterielle verdiar og rettar i eit nærings- og innovasjonspolitisk
perspektiv. Meldinga presenterer politikk som skal bidra til strategisk,
bevisst og lønsam bruk av immaterielle verdiar og rettar i norsk
næringsliv, universitet, høgskular, helseføretak, forskingsinstitutt
og hos relevante offentlege aktørar.
Komiteen merkjer seg at immaterielle
rettar får stadig større plass i næringslivet. Innovasjon er ofte
knytt til immaterielle rettar som treng vern mot piratkopiering.
Over heile verda er det ein kraftig auke i talet på registrerte
rettar. Internasjonal handel basert på immaterielle rettar er i
sterk vekst. Samtidig ser ein at handelen med piratkopierte varer
aukar sterkt. Eit tidsriktig, harmonisert og oppdatert regelverk
for immaterielle rettar er eit viktig rammevilkår for eit moderne
og innovativt næringsliv.
Komiteen registrerer at målingar
tyder på at norske føretak brukar immaterielle rettar i mindre grad
enn verksemder i mange andre land. Nasjonale undersøkingar tyder
på at det er eit behov for meir kompetanse og merksemd om immaterielle
rettar i Noreg.
Det er likevel ikkje gitt at alle immaterielle
verdiar kan eller bør vernast formelt. Mange innovasjonar kjem i
form av forbetringar eller ved at eksisterande løysingar blir brukte
på ein ny måte som ikkje oppfyller krava til formell registrering. Komiteen merkjer
seg at heller ikkje der rettsvern er mogleg, er det nødvendigvis
den beste måten å sikre interessene til føretaket eller samfunnet
på.
Komiteen merkjer seg at regjeringa
vil rette sin innsats inn mot seks område:
Slutte Noreg til
internasjonale avtalar og oppdatere regelverk og ordningar.
Betre opplæringa i immaterielle verdiar
og rettar.
Vidareutvikle Patentstyret.
Vidareutvikle det samla rettleiingstilbodet
innanfor immaterielle rettar og verdiar.
Nedkjempe piratkopiar og varemerkeforfalskingar.
Betre kunnskapsgrunnlaget for vidare politikkutvikling.
Komiteen viser til nærare omtale
av dei enkelte punkta nedanfor.
Komiteen viser til
at eit velfungerande system for immaterielle rettar krev ei god
regulering av rolla til patentmyndigheitene. Tilslutning til internasjonale
avtaler og eit oppdatert nasjonalt regelverk er også viktig. Komiteen merkjer
seg at regjeringa vil halde fram med å utvikle regelverket for immaterielle rettar
for å sikre norsk næringsliv best mogelege konkurransevilkår.
Innafor IKT-næringa er immaterielle rettar viktig.
Dette er omtalt i NOU 2013:2 Hinder for digital verdiskaping. Komiteen er
kjend med at rapporten blei sendt på høyring våren 2013 og at regjeringa
vil vurdere vidare oppfølging i etterkant av høyringa.
London-avtalen er ein tilleggsavtale til Den
europeiske patentkonvensjonen, EPC. Avtalen inneber at krava til
å omsetje patentsøknadene blir reduserte, noko som reduserer kostnadene
for næringslivet. Komiteen merkjer seg at regjeringa
vil sende på høyring forslag om norsk tilslutning til London-avtalen,
mellom anna eit forslag om at nasjonale patentsøknader til Patentstyret
kan sendast på engelsk. Komiteen støttar dette.
Ei mogleg forklaring på den relativt låge patenteringsgraden
blant norske verksemder kan vere at små og mellomstore bedrifter
opplever det som vanskeleg å forsvare rettane sine i ei eventuell
rettssak. Regjeringa vil derfor undersøkje om det er mogleg å få
etablert eit privat kommersielt tilbod om rettstvistforsikring for
immaterielle rettar. Komiteen støttar dette. Komiteen ser
også positivt på at regjeringa vil vurdere behovet for vitnefritak
for patentfullmektigar og innføring av ei nasjonal autorisasjonsordning.
Næringslivet må i dag søkje om varemerke, føretaksnamn
og domenenamn under tre ulike ordningar. Regjeringa vil be Patentstyret
i samråd med Norid og Brønnøysundregistra å vurdere korleis informasjon og
rettleiing kan gjere det enklare for næringslivet å registrere føretaksnamn,
varemerke og domenenamn. Komiteen støttar dette.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at EU i 2006 vedtok ei forordning (EF) nr. 1901/2006 om
legemiddel til barn. Formålet med forordninga er å fremme utviklinga
og godkjenninga av legemiddel til barn, sikre at barns behov blir
tekne vare på i utviklinga av nye legemiddel, og at tilgjengeleg
informasjon blir kvalitetssikra. Som eit insentiv for det ekstra forskings-
og utviklingsarbeidet industrien utfører, blir det, gjennom eit
supplerande vernesertifikat, gitt ein rett til å få forlengja patentvernetida
for eit legemiddel med seks månader.
Forordninga er ikkje teken inn i EØS-avtala
og ikkje gjennomførd i norsk lov. At forordninga enno ikkje er teken
inn i EØS-avtalen, kjem av at forhandlingane mellom EFTA- og EU-sida
om kva for tilpassingar som skal gjerast ved innlemming av forordninga
i EØS-avtala, ikkje er avslutta.
Fleirtaletmerkjer
seg atregjeringa gjer arbeidet med å
finne ei løysing høg prioritet og har som mål at forordningane 1901/2006
og 469/2009 skal takast inn i EØS-avtala og gjennomførast i norsk
rett så raskt som mogleg. Fleirtaletstøttar
dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at EU i 2006 vedtok en forordning (EF) nr. 1901/2006 om legemiddel
til barn, og at regjeringen i Meld. St. 28 (2012–2013) varsler at
den har som mål at forordningen skal gjennomføres i norsk rett så raskt
som mulig. Disse medlemmer mener det er positivt
at regjeringen nå signaliserer en rask implementering av pediatriforordningen,
noe Høyre har engasjert seg for. Disse medlemmer finner grunn
til å vise til at det på tross av 6 år med forhandlinger mellom
EU og EØS, ikke synes å være noen snarlig løsning på utfordringene
knyttet til hvem som skal ha den økonomiske sanksjonsmyndigheten knyttet
til denne forordningen. I påvente av nasjonal juridisk implementering
mener disse medlemmer derfor det bør vurderes å innføre
midlertidige tiltak for å vise at norske myndigheter anerkjenner intensjonen
i regelverket og viktigheten av markedseksklusivitet som et nødvendig
insitament for forskning og utvikling. En løsning kan være at legemidler
som har gjennomført studieprogram iht. Pediatric Investigation Program
(PIP) ikke oppføres på bytteliste/trinnpris før 6 måneder etter
patentutløp (inkludert Supplementary Patent Certificate (SPC)).
Disse medlemmer viser for øvrig
til at det i forbindelse med Høyres forslag om en langsiktig strategi
for biomedisin (Dokument 8:48 S (2010–2011)) ble foreslått at det
skulle legges frem «en sak for Stortinget om rettstilstanden ved
bytte av legemidler, og biologiske legemidler spesielt, hvor saksfremlegget
blant annet redegjør for hvordan regjeringen mener rettstilstanden
er og bør være fremover».
Komiteen viser til
at immaterielle rettar stadig får meir å seie. Derfor er det viktig
å auke kunnskapen om immaterielle rettar både i næringslivet og
i resten av samfunnet. Vi opplever ein auka etterspurnad etter kandidatar
med kunnskap om immaterielle rettar, og vi treng å styrkje dette
faget i heile utdanningsløpet.
Regjeringa foreslår å legge til rette for at
deltakarane i Ungt Entreprenørskap får betre kompetanse innan immaterielle
rettar. Vidare vil regjeringa be Patentstyret innleie ein dialog
med Utdanningsdirektoratet, KS og Ungt Entreprenørskap med sikte
på å skape interesse for immaterielle rettar i grunn- og vidaregåande
opplæring, noko komiteen støttar.
Komiteen merker seg også at regjeringa
vil arbeide for at relevante doktorgradsutdanningar finansiert av
NHD, inneheld opplæring/undervisning i immaterielle rettar der det
er naturleg, og at det vil bli vurdert å opprette gåveprofessorat
med tilhøyrande stipendiatstillingar.
Komiteen viser til
at Patentstyret mellom anna er ein reiskap for å fremme innovasjon.
Gjennom forvaltning og spreiing av kunnskap om industrielle rettar
er Patentstyret ein del av det norske innovasjonssystemet. Eit velfungerande
immaterialrettssystem og ei velfungerande myndigheit er eit sentralt
rammevilkår for innovative verksemder.
Patentstyret har i dag mål om å behandle søknader
om industrielle rettar med riktig kvalitet og behandlingstid, samt
bidra til å auke kunnskapen om industrielle rettar i Noreg. Komiteen merkjer
seg at regjeringa ønskjer å utvikle Patentstyret vidare både som
forvaltar og som kompetansesenter, og støttar dei tiltaka som er
foreslått på dette området.
Komiteen merkjer seg
at regjeringa ønskjer eit framtidsretta og samordna verkemiddelapparat
som kan informere om og gi råd om immaterielle rettar og medverke
til å styrkje bevisstheita og kompetansen om immaterielle rettar
i norsk næringsliv.
Fleire aktørar som SIVA, Innovasjon Noreg, Noregs
forskingsråd, og Norsk Designråd er mellom dei som i dag driv informasjonsarbeid
på dette området.
Regjeringa foreslår fleire tiltak for å vidareutvikle
rettleiings- og rådgivingstenesta. Det blir mellom anna foreslått
å kartlegge behovet for og moglege løysingar for ei samla informasjons-
og rettleiingsteneste. Vidare foreslår regjeringa å etablere ei
rettleiings- og rådgivingsteneste for små og mellomstore bedrifter. Komiteen støttar
dette.
Komiteen viser til
at omfanget av piratkopiering og varemerkeforfalsking aukar. Toll-
og avgiftsetaten har sidan 2007 intensivert innsatsen for å hindre
import av piratvarer til Noreg. Regjeringa har også lagt fram forslag
til endringar i lovgivinga om industrielt rettsvern og i åndsverklova.
Komiteen har merka seg at regjeringa
vil arbeide vidare for å etablere ein nettstad med informasjon om
piratkopiering og varemerkeforfalsking og etablere eit tilhøyrande
myndigheitssamarbeid. Komiteen støttar dei tiltaka
som blir foreslått for å nedkjempe piratkopiar og varemerkeforfalskingar.
Komiteen syner til
at politikkutvikling er avhengig av god og relevant kunnskap. Vi
har i dag mykje informasjon om omfanget av rettar. Derimot har vi
mindre informasjon om kva omfanget av registrerte rettar betyr for
innovasjon og verdiskaping. Dette vil nok variere frå bransje til
bransje. For politikkutvikling er det ønskjeleg med meir systematiske
analyser som koplar omfanget av immaterielle rettar med andre parametrar
som innovasjon og verdiskaping. Komiteen merkjer
seg at regjeringa vil bidra til å utvikle kompetansen på dette området. Komiteen foreslår
at medlinga vert å leggje ved møteboka.