Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til at regjeringa foreslår endringer i luftfartsloven som i all hovedsak dreier seg om skjerpede vandelsregler. Det innebærer at politiet kan teste piloter og annet luftfartspersonell for påvirkning av alkohol og andre rusmidler, uten at det foreligger mistanke om lovbrudd. Komiteen støtter departementet i synet på at dette vil gjøre luftfarten enda sikrere.

Komiteen viser til at de foreslåtte regelendringene for misbruk av rusmidler i luftfartsloven i hovedsak vil bli lik de reglene som finnes i vegtrafikkloven. Det er helt naturlig at både lovverket mot, og mulighetene for å oppdage misbruk av rusmidler i tilknytning til luftfart, skal være minst like sterkt som hva angår transport på vei. De foreslåtte endringene innebærer blant annet at politiet kan gjennomføre stikkprøvekontroller av piloter, flyveledere og annet luftfartspersonell uten at det foreligger mistanke om lovbrudd. Komiteen er også kjent med at det vil bli fastsatt en forskrift med grenseverdier for bruk av medisiner og narkotiske stoffer.

Komiteen registrerer også at regelendringene vil gjøre det mulig å ilegge lufthavner og flyselskap gebyr og tvangsmulkt ved brudd på luftfartsloven. Dette har ikke vært mulig tidligere da dagens reaksjonsform er å trekke tilbake konsesjonen til en lufthavn eller et flyselskap. Komiteen mener dette gir myndighetene et bredere og mer hensiktsmessig sanksjonsregister.

Når det gjelder brudd på passasjerrettigheter, er komiteen enig med departementet i at denne reaksjonsformen også kan brukes mot brudd på sikkerhetsreglene i loven, reglene om tidsluker, lufthavnstjenester og støy og terroranslag med mer.

Komiteen mener at målrettede og effektive reaksjoner mot lufthavner og flyselskap som ikke holder seg til loven, vil sikre likebehandling for en bransje med mye konkurranse og små marginer. Det vil også bidra til å belønne de seriøse aktørene, og på den måten øke sikkerhetsnivået innen luftfarten generelt.

Komiteen konstaterer at det er Luftfartstilsynet, og i helt spesielle tilfeller ESA, som skal håndheve loven, og slutter seg til dette.