Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen
at luftfartsloven tilføyes generelle bestemmelser om tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr. Hensikten er å styrke håndhevelsen av bestemmelser
i loven, forskrifter gitt i medhold av loven og vedtak fattet i
medhold av loven. Lovforslagets hovedbegrunnelse er at de eksisterende
reaksjonsformene i luftfartsloven i visse tilfeller ikke er mulig
å benytte, eller innebærer uforholdsmessige reaksjoner som gjør
at luftfartsforvaltningen i praksis står opprådd for reaksjonsformer
der hvor begrunnelsen for regelen tilsier at det bør reageres. Ved
å utvide spekteret av reaksjonsformer kan håndhevelsen gjøres mer
treffsikker.
Luftfartsloven gir i dag kun adgang til å ilegge tvangsmulkt
ved brudd på passasjerrettighetene og regler om luftfartsavgifter.
Overtredelsesgebyr kan bare ilegges ved brudd på passasjerrettighetene.
De foreslåtte bestemmelsene vil gjøre det mulig å benytte disse
midlene også ved brudd på blant annet lovens regler om flysikkerhet
(for eksempel flyselskap som ikke etterkommer pålegg om å rette
opp avvik), security (regelverket som skal forhindre terroranslag
mot luftfarten), miljø (for eksempel etterlevelse av støyregler)
og tidsluker på lufthavnene (for eksempel flyselskap som skaffer
seg en kommersiell fordel ved å lande uten å ha fått tildelt tidsluke
(slot)).
Tvangsmulkt vil trolig i de fleste tilfeller
bli utformet som en dagbot som løper fra et bestemt tidspunkt inntil
et regelstridig forhold er rettet eller på annen måte opphørt. For
eksempel vil en lufthavn kunne bli pålagt å endre måten securitykontrollen
foregår på eller et flyselskap kan bli pålagt å rette opp sine interne
sikkerhetsrutiner. Målsettingen med tvangsmulkt er med andre ord å
sikre etterlevelse av regelverket for fremtiden.
Overtredelsesgebyr er en sanksjon mot et regelbrudd
som har funnet sted i fortid og som har opphørt på reaksjonstidspunktet.
Reaksjonsformen kan være nyttig for eksempel dersom det viser seg
at et flyselskap har unnlatt å foreta nødvendig vedlikehold, men
forholdene samtidig ligger slik an at det ikke er naturlig å anmelde forholdet
til politiet. Overtredelsesgebyr er med andre ord et alternativ
til straff, som setter Luftfartstilsynet som fagkyndig organ i stand
til å reagere mot regelbrudd på selvstendig grunnlag. Dermed blir
håndhevingen av luftfartsregelverket mer uavhengig av ressursmessige
og andre vurderinger hos politi og påtalemyndighet som har liten
eller ingen sammenheng med begrunnelsen for de luftfartsreglene
som er brutt.
Hovedregelen er at luftfartsmyndigheten (normalt
Luftfartstilsynet) skal kunne benytte de nye lovhjemlene. I tillegg
inneholder proposisjonen forslag til en egen lovbestemmelse som
gir EFTAs overvåkningsorgan (ESA) myndighet til å ilegge liknende
økonomiske reaksjoner når norske foretak ikke etterlever vilkår
knyttet til sertifikater som er utstedt av Det europeiske flysikkerhetsbyrået
(EASA) med grunnlag i forordning (EF) nr. 216/2008.
Samtidig med at spekteret av reaksjonsformer utvides
foreslår departementet at det av redaksjonelle grunner lages et
eget kapittel i luftfartsloven der både de nye og de eksisterende håndhevingsbestemmelsene
samles.
Bestemmelsene om vandelskrav ved utstedelse av
tillatelser etter luftfartsloven foreslås endret dels for å klargjøre
hjemler, dels for å gjøre bestemmelser på ulike steder i loven mer
konsistente, dels for å sikre hjemmel for å stille krav til vandel
overfor persongrupper som det i dag ikke stilles slikt krav til,
og endelig for å samordne innholdet og terminologien i luftfartsloven
med den nye loven om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten
(politiregisterloven) som foreløpig ikke har trådt i kraft.
Bestemmelsene om forbud mot bruk av rusmidler
rettet mot ansatte i luftfarten foreslås endret på to måter. For
det første foreslås det å åpne for at det foretas stikkprøvekontroller
uten at det foreligger mistanke om misbruk. Slike bestemmelser finnes
allerede i vegtrafikkloven, og departementet oppfatter det som paradoksalt
at luftfartsloven i dag ikke har slike bestemmelser. Dernest foreslås
det å presisere bestemmelsene om misbruk av andre rusmidler enn
alkohol. Denne delen av forslaget har også som formål å fjerne ubegrunnede
forskjeller mellom de nye reglene i vegtrafikkloven og luftfartsloven.
Luftfartslovens definisjon av luftfartsulykke foreslås
utvidet til også å omfatte ulykker med ubetjente fly (droner). Denne
delen av forslaget gjør at lovens definisjon får samme innhold som den
tilsvarende definisjonen i den globale Chicago-konvensjonen som
Norge er bundet av.
Det foreslås en generell hjemmel for å pålegge alle
selgere av flybilletter å gi de opplysningene potensielle passasjerer
trenger for å ta stilling til om de er tjent med å kjøpe tjenesten.
Det er foretatt en gjennomgang av bestemmelsene
om straffenivå i enkelte av bestemmelsene i lovens kapittel XIV.
Det foreslås å endre en henvisning til plan-
og bygningsloven i luftfartslovens bestemmelser om luftfartshinder
(krav til planprosess) som burde ha vært endret da den nye plan-
og bygningsloven ble vedtatt.
For å kunne gjennomføre en bestemmelse om erstatningsansvar
for foretak som yter flysikringstjenester i en ny avtale om etablering
av en nordeuropeisk funksjonell luftromsblokk (NEFAB) foreslås det
å føye en ny hjemmel til luftfartsloven.
Endelig foreslås det å presisere hvilke hjemler undersøkelsesmyndigheten
(Statens havarikommisjon for transport) skal ha til å samle inn
medisinske opplysninger, blant annet i form av obduksjon, ved undersøkelse
av flyulykker.
De senere årene har luftfartsloven blitt endret ved
flere anledninger. Ved enkelte av disse har det blitt oversett at
endringene får konsekvenser for utformingen av straffebestemmelsene
i kapittel XIV. Departementet har derfor foretatt en gjennomgang
av samtlige bestemmelser i luftfartsloven som det er henvist til
i kapittel XIV. På grunnlag av denne gjennomgangen tar forslaget
sikte på å rette opp de feil og ufullkommenheter som har oppstått
som følge av tidligere lovendringer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til at regjeringa foreslår endringer i luftfartsloven som i all
hovedsak dreier seg om skjerpede vandelsregler. Det innebærer at
politiet kan teste piloter og annet luftfartspersonell for påvirkning av
alkohol og andre rusmidler, uten at det foreligger mistanke om lovbrudd. Komiteen støtter departementet
i synet på at dette vil gjøre luftfarten enda sikrere.
Komiteen viser til at de foreslåtte
regelendringene for misbruk av rusmidler i luftfartsloven i hovedsak
vil bli lik de reglene som finnes i vegtrafikkloven. Det er helt
naturlig at både lovverket mot, og mulighetene for å oppdage misbruk av
rusmidler i tilknytning til luftfart, skal være minst like sterkt
som hva angår transport på vei. De foreslåtte endringene innebærer
blant annet at politiet kan gjennomføre stikkprøvekontroller av
piloter, flyveledere og annet luftfartspersonell uten at det foreligger
mistanke om lovbrudd. Komiteen er også kjent med
at det vil bli fastsatt en forskrift med grenseverdier for bruk
av medisiner og narkotiske stoffer.
Komiteen registrerer også at
regelendringene vil gjøre det mulig å ilegge lufthavner og flyselskap
gebyr og tvangsmulkt ved brudd på luftfartsloven. Dette har ikke
vært mulig tidligere da dagens reaksjonsform er å trekke tilbake
konsesjonen til en lufthavn eller et flyselskap. Komiteen mener
dette gir myndighetene et bredere og mer hensiktsmessig sanksjonsregister.
Når det gjelder brudd på passasjerrettigheter,
er komiteen enig med departementet i at denne reaksjonsformen
også kan brukes mot brudd på sikkerhetsreglene i loven, reglene
om tidsluker, lufthavnstjenester og støy og terroranslag med mer.
Komiteen mener at målrettede
og effektive reaksjoner mot lufthavner og flyselskap som ikke holder
seg til loven, vil sikre likebehandling for en bransje med mye konkurranse
og små marginer. Det vil også bidra til å belønne de seriøse aktørene,
og på den måten øke sikkerhetsnivået innen luftfarten generelt.
Komiteen konstaterer at det er
Luftfartstilsynet, og i helt spesielle tilfeller ESA, som skal håndheve
loven, og slutter seg til dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i luftfartsloven
I
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres følgende
endringer:
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Krav til nasjonalitet
Luftfart innenfor norsk område kan bare foretas med fartøy
som har:
1. norsk nasjonalitet,
2. fremmed nasjonalitet som i henhold til denne loven eller
forskrift gitt med hjemmel i denne loven skal likestilles med norsk
nasjonalitet,
3. nasjonalitet i fremmed stat som har sluttet overenskomst
med Norge om rett til slik fart eller
4. særskilt tillatelse av luftfartsmyndigheten.
Tillatelsen som nevnt i første ledd nr. 4 gis i tilfelle
på slike vilkår som i det enkelte tilfelle finnes påkrevd for å
sikre at luftfarten foregår på en betryggende måte eller som for
øvrig finnes nødvendig av allmenne hensyn. Tillatelsen kan når som
helst tilbakekalles.
§ 4-10 første og annet ledd skal lyde:
Departementet kan bestemme at bygging av luftfartøy, fremstilling
av tilbehør og reservedeler og utføring av nærmere angitt vedlikeholds-,
reparasjons- og endringsarbeider på luftfartøy, tilbehør og reservedeler
bare kan foretas av personer med særskilt godkjenning eller ved
godkjent bedrift.
For særskilt godkjenning av personer som nevnt i første
ledd kan departementet i forskrift stille krav til vandel, regulere
hvilke typer personell som må oppfylle krav til vandel, og hvilke
vandelskrav som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende
og utvidet politiattest.
Nåværende § 4-10 annet ledd blir nytt tredje ledd.
Ny § 4-11 skal lyde:
§ 4-11 Alkoholpåvirkning mv.
Departementet kan bestemme i forskrift at §§ 6-11,
6-12 og 6-13 skal gjelde tilsvarende for den som har oppgaver av
betydning for sikkerheten i forbindelse med bygging av luftfartøy,
fremstilling av tilbehør og reservedeler og utføring av vedlikeholds-,
reparasjons- og endringsarbeider på luftfartøy, tilbehør og reservedeler.
Departementet kan ved forskrift presisere hvilke typer
personell som omfattes av første ledd.
§ 5-3 nytt annet ledd skal lyde:
Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende og utvidet
politiattest ved vurdering av søknad om luftfartssertifikat for
tjenestegjørende om bord i luftfartøy.
§ 5-6 annet ledd skal lyde:
Sertifikatet skal tilbakekalles for minst ett år dersom
innehaveren blir ilagt straff for å ha gjort tjeneste ombord påvirket
av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Det samme
gjelder ved overtredelse av bestemmelsen i § 6-12 tredje ledd. Er
han tidligere i de siste fem år ilagt straff for én av de nevnte
overtredelser, skal sertifikatet tilbakekalles for alltid.
§ 6-11 skal lyde:
§ 6-11 Alkoholpåvirkning mv.
Ingen må gjøre eller forsøke å gjøre tjeneste om bord når
han eller hun er påvirket av alkohol eller annet berusende eller
bedøvende middel, eller når sykdom, legemidler, tretthet eller lignende
årsak gjør vedkommende uskikket til å utføre tjenesten på en betryggende
måte.
Som påvirket av alkohol anses i alle tilfelle den som har
1. en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn
0,2 promille, eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til
så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,1
milligram per liter luft.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
når en person i alle tilfelle må anses som påvirket av annet berusende
eller bedøvende middel enn alkohol.
En person skal ikke regnes som påvirket dersom vedkommende
har brukt legemiddel i tråd med de krav som er knyttet til sertifikat
gitt i medhold av denne loven kapittel V.
Villfarelse om alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar
ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen
av konsentrasjonen av annet berusende eller bedøvende middel.
Ny § 6-12 skal lyde:
§ 6-12 Pliktmessig avhold
Den som gjør tjeneste om bord, må ikke nyte alkohol eller
ta annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden. Tjenestetiden
omfatter tidsrommet fra vedkommende i henhold til sine tjenesteplikter
påbegynner utførelsen av slikt arbeid som stillingen krever, og
inntil arbeidet avsluttes.
Forbudet i første ledd gjelder også i et tidsrom av åtte
timer før tjenestetiden begynner.
Den som har gjort tjeneste om bord, må ikke nyte alkohol
eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks
timer etter tjenestetidens opphør, når han eller hun forstår eller
må forstå at det kan bli innledet politietterforskning vedrørende
hans eller hennes forhold i tjenesten. Dette gjelder ikke etter
at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort
at det ikke skal tas slik prøve.
Ny § 6-13 skal lyde:
§ 6-13 Alkotest, utåndingsprøve,
blodprøve
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig
test av om en person er påvirket av annet berusende eller bedøvende
middel, når
1. det er grunn til å tro at vedkommende har overtrådt
bestemmelsene i §§ 6-1 eller 6-12,
2. personen med eller uten egen skyld er innblandet i en
luftfartsulykke eller luftfartshendelse, eller
3. når det blir krevd som ledd i kontroll av luftfartsvirksomheten.
Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til
å tro at bestemmelsene i §§ 6-11 eller 6-12 er overtrådt, kan politiet
foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn eller symptomer
på ruspåvirkning og fremstille personen for utåndingsprøve, blodprøve,
spyttprøve eller klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen.
Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted for den som nekter
å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket
av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Utåndingsprøve skal tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve
kan tas av lege, sykepleier eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse
foretas når det er mistanke om påvirkning av annet middel enn alkohol
eller andre særlige grunner taler for det.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om tester og undersøkelser
som nevnt i paragrafen her.
Nåværende § 6-12 blir ny § 6-14.
Kapittel VII overskriften skal lyde:
Kapittel VII. Landingsplasser, bakketjenesten, flysikringstjenester
og sikkerhets-kritisk virksomhet utenfor luftfartsanlegg
§ 7-4 tredje ledd skal lyde:
Departementet fastsetter de vilkår som må oppfylles av
tjenestegjørende i flysikringstjenesten, og gi regler om sertifikat
eller autorisasjon for slik tjeneste. I forskriftene kan det stilles
krav til vandel og bestemmes hvilke vandelskrav som skal gjelde.
Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende og utvidet politiattest.
Ny § 7-4 a skal lyde:
§ 7-4 a Alkoholpåvirkning mv.
Departementet kan i forskrift bestemme at §§ 6-11,
6-12 og 6-13 skal gjelde tilsvarende for den som har oppgaver av
betydning for sikkerheten innen flysikringstjenesten, innen bakketjeneste
på landingsplasser, samt i ervervsmessig luftfartsforetak og derunder
arbeider med kontroll av luftfartøy i luften eller i radiosambandstjenesten.
Departementet kan ved forskrift presisere hvilke typer
personell som omfattes av første ledd.
Ny § 7-4 b skal lyde:
§ 7-4 b Gjennomføring av konvensjons-bestemmelser om
erstatningsansvar
Kongen kan gi forskrift som gjennomfører konvensjonsbestemmelser
om erstatningsansvar for ytere av flysikringstjenester og for personer
som utfører arbeid for disse.
Regler gitt i medhold av første ledd går foran and-re norske
rettsregler om erstatningsansvar.
§ 7-13 annet ledd skal lyde:
Forslaget legges ut på et høvelig sted til ettersyn for
dem saken vedkommer. Utleggingen og kunngjøringen om utleggingen
skal skje etter bestemmelsene i plan- og bygningsloven § 5-2 annet
og tredje ledd.
§ 7-24 første ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om luftfartøyers manøvrering
og opphold på landingsplasser.
§ 7-24 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om personers adgang til
og ferdsel på landingsplasser og andre luftfartsanlegg. I forskrift
kan det også stilles krav til vandel og bestemmes hvilke vandelskrav
som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende
og utvidet politiattest.
§ 7-24 nåværende annet og tredje ledd blir nytt tredje og
fjerde ledd.
§ 7-25 første og annet ledd skal lyde:
Når hensynet til sikkerheten i luftfarten tilsier det,
kan kontroll av personer, reisegods, gods og øvrige gjenstander
som befinner seg på landingsplasser, andre luftfartsanlegg eller
annet anlegg for pakking eller prosessering av gjenstander som transporteres med
luftfartøy, foretas i samsvar med forskrifter gitt av departementet.
Departementet kan gi forskrift som stiller krav til vandel
for personer som utfører oppgaver på landingsplasser og andre luftfartsanlegg,
samt personer som utfører oppgaver av betydning for sikkerheten
i luftfarten andre steder. Endelig kan departementet gi forskrift
om hvilke vandelskrav som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan
kreve ordinær, uttømmende og utvidet politiattest.
§ 7-25 nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 7-26 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om måten tilsynet etter annet og tredje ledd skal utøves på.
§ 7-26 nåværende femte ledd oppheves. Nåværende sjette
ledd blir nytt femte ledd.
§ 8-8 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan fastsette forskrifter for luftfartsvirksomhet
som omfattes av første ledd.
§ 8-10 oppheves.
Ny § 10-41 a skal lyde:
§ 10-41 a Forskrifter om priser,
andre vilkår og
opplysningsplikt
Departementet kan gi forskrift om priser og tilhørende
vilkår, om formidling av rutefart og om overbooking. Departementet
kan også gi forskrift om billettselgeres plikt til å informere om
passasjerrettigheter basert på denne loven og andre forhold som
setter billettkjøpere i stand til å danne seg en helhetlig og realistisk
oppfatning av vilkårene og muligheten for å kjøpe eventuelle tilknyttede
tjenester eller produkter.
§ 10–42 skal lyde:
§ 10-42 Gjennomføring av EØS-regler
om
passasjerrettigheter
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av regler
om passasjerrettigheter som er tatt inn i EØS-avtalen. I forskriften
kan det bestemmes at luftfartsmyndigheten skal føre tilsyn med at
reglene følges.
Når det er rimelig grunn til mistanke om overtredelse av
regler som nevnt i første ledd kan luftfartsmyndigheten, uten hinder
av taushetsplikt, kreve av tjenesteyteren:
1. å få adgang til alle relevante dokumenter, i
enhver form, vedrørende overtredelsen,
2. å ta kopi av, eller lage utdrag fra, dokumenter som
nevnt i nr. 1,
3. å gjennomføre nødvendige kontroller på stedet,
4. at vedkommende oppfyller sine forpliktelser etter reglene
som nevnt i første ledd og stanser overtredelsen,
5. at vedkommende bekrefter sin forpliktelse til å stanse
overtredelsen, og eventuelt offentliggjør denne forpliktelsen.
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om måten tilsynet etter annet ledd skal utøves på.
Om nødvendig kan luftfartsmyndigheten kreve bistand fra
politiet til å gjennomføre tiltak som nevnt i annet ledd.
§ 10–43 oppheves.
§ 12-3 nytt første ledd skal lyde:
Med luftfartsulykke menes en uønsket begivenhet som inntreffer
i forbindelse med bruken av et luftfartøy, og som medfører at noen
dør eller blir alvorlig skadet, eller fartøyet blir påført betydelig
skade, og
1. som ved en bemannet flygning finner sted i tidsrommet
fra en person går om bord i fartøyet med flygning som formål til
alle har forlatt fartøyet, eller
2. som ved en ubemannet flygning finner sted i tidsrommet
fra luftfartøyet er klart til å bli satt i bevegelse med det formål
å ta av, og til det stanser opp etter landing og det viktigste fremdriftssystemet
er slått av.
§ 12-15 skal lyde:
§ 12-15 Tiltak for å fremskaffe
opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten har rett til å benytte privat
grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse fartøy, vrakrester,
dokumenter og andre ting i den utstrekning den trenger det for å
kunne utøve sitt verv. Herunder skal undersøkelsesmyndigheten ha rett
til
1. å be om og bidra til en fullstendig obduksjon
av de omkomne og til å få umiddelbar adgang til resultatene av slike
undersøkelser eller til tester av prøver som er tatt, og
2. å be om legeundersøkelse av alle personer involvert
i flyets operasjon eller å be om at det utføres tester på prøver
som er tatt av slike personer, og ha umiddelbar tilgang til resultatet
av slike undersøkelser eller tester.
Om nødvendig kan undersøkelsesmyndigheten kreve hjelp av
politiet.
§ 12-28 overskriften skal lyde:
§ 12-28 Forbud mot tilbakekall
av sertifikat og
ileggelse av overtredelsesgebyr
§ 12-28 første ledd skal lyde:
Når luftfartsmyndigheten i medhold av §§ 12-9 og 12-20
mottar opplysninger om brudd på flyoperative eller flytekniske bestemmelser
som er gitt i eller i medhold av §§ 4-1, 6-2 og 9-1 i denne lov,
skal slike opplysninger ikke gi grunnlag for å tilbakekalle fra den
som har gitt opplysningene, sertifikater som er utstedt eller godkjent
av luftfartsmyndigheten, eller for å ilegge vedkommende overtredelsesgebyr
med hjemmel i § 13 a-5.
§ 13–4 oppheves.
§ 13–4a oppheves.
§ 13-6 oppheves.
§ 13-7 oppheves.
Mellom kapittel XIII og kapittel XIV skal et nytt kapittel
XIII a lyde:
Kapittel XIII a Håndheving, tvangsmulkt,
overtredelsesgebyr, innkreving mv.
§ 13 a–1 Opplysningsplikt
Departementet, luftfartsmyndigheten eller andre som utfører
oppgaver på deres vegne, kan pålegge følgende personer å gi opplysninger
som er nødvendige for utføringen av deres oppgaver etter denne loven,
eller etter forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av loven:
1. eier eller bruker av luftfartøy,
2. innehaver av, eller personer som utfører tjeneste eller
arbeid for
a) foretak som driver ervervsmessig luftfartsvirksomhet
som nevnt i kapittel VIII,
b) foretak som eier eller driver godkjent landingsplass
eller annet luftfartsanlegg,
c) foretak som leverer andre tjenester på lufthavner enn
de som er nevnt i bokstav b, eller andre foretak som bruker lufthavner,
d) foretak som er godkjent etter § 4-10,
e) andre foretak som driver med godkjenning etter denne
lov eller forskrift gitt med hjemmel i den, og
3. personer som har relevante opplysninger om overtredelse
av regler gitt i medhold av § 10-42 første ledd i et EØS-land.
Departementet kan pålegge opplysningsplikt som nevnt i
første ledd i forskrift. I forskrift kan det også bestemmes at opplysningene
skal gis til utenlandsk eller internasjonal myndighet eller organisasjon
dersom dette er forenlig med § 13 a-2.
§ 13 a–2 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et organ som
er tildelt myndighetsoppgaver i eller i medhold av denne loven,
har taushetsplikt etter forvaltningsloven om det som de får kjennskap
til under utførelse av sitt arbeid.
Opplysninger som er taushetsbelagte etter første ledd,
kan gis videre til utenlandske og internasjonale myndigheter og
organisasjoner når dette følger av internasjonale avtaler eller
forpliktelser. Det samme gjelder når opplysningene er av vesentlig
betydning for slik myndighet eller organisasjon, og vedkommende
organ er underlagt taushetsplikt av minst samme omfang som det organet
som gir opplysningene fra seg. Bestemmelsen her gjelder ikke opplysninger som
mottas i henhold til reglene i kapittel XII.
§ 13 a–3 Pålegg om retting og
endring mv.
Luftfartsmyndigheten kan gi pålegg om retting eller opphør
av forhold i strid med loven her, forskrift gitt i medhold av loven
og vedtak gjort i medhold av loven, og fastsette vilkår som må oppfylles
for at virksomheten skal være i samsvar med slike krav. I slike
tilfeller skal forvaltningslovens regler om enkeltvedtak følges.
Paragrafen her innskrenker ikke luftfartsmyndighetens myndighet
etter andre bestemmelser i loven.
§ 13 a–4 Tvangsmulkt
For å sikre at plikter, forbud, pålegg eller krav som følger
av denne loven, forskrift gitt med hjemmel i loven eller i vedtak
gjort i medhold av loven blir etterlevd, kan luftfartsmyndigheten
fastsette en løpende tvangsmulkt som betales til staten inntil forholdet
er rettet. Luftfartsmyndigheten bestemmer når tvangsmulkten skal
begynne å løpe. Luftfartsmyndigheten kan frafalle krav om påløpt
tvangsmulkt helt eller delvis.
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om ileggelse av tvangsmulkt, herunder at tvangsmulkt skal begynne
å løpe automatisk, eller med et nærmere fastsatt beløp, når bestemte
plikter, forbud, pålegg eller krav som nevnt i første ledd ikke etterleves.
§ 13 a–5 Overtredelsesgebyr
Luftfartsmyndigheten kan gi pålegg om et overtredelsesgebyr
til statskassen til den som:
1. har overtrådt, eller latt være å etterkomme,
§ 2-2, § 4-1 annet og tredje ledd, § 4-4 første og andre ledd, §§
4-6 eller 4-7, § 5-1 første og tredje ledd, § 5-3, § 5-5, § 5-7,
§ 5-8, § 6-1 første ledd, § 6-2, § 6-3 tredje ledd, § 6-7, § 6-10,
§ 7-1 første ledd, § 7-15 første ledd, § 7-19, § 7-25 annet
ledd, § 7-28, § 7-29 annet ledd, § 8-1 første og annet ledd, §§
8-8, 9-2, 9-5, 9-7, 10-3, 10-4, 10-5, 10-6 eller 10-8, § 10-38 a
første og annet ledd, § 10-45, § 11-2 første ledd eller § 12-31.
2. har benyttet luftfartøy til tross for at luftdyktighetsbevis
eller miljødyktighetsbevis er ugyldig eller er blitt erklært ugyldig
etter § 4-5 første eller annet ledd.
3. anlegger, driver eller innehar landingsplass uten konsesjon
som nevnt i § 7-5 første ledd eller i strid med konsesjon som nevnt
i § 7-7 dersom denne inneholder bestemmelser som har som formål
å redusere støy eller regulere trafikkomfanget.
4. driver landingsplass uten eller i strid med kravene
til teknisk og operativ godkjenning som nevnt i § 7-11 første, tredje
og femte ledd.
5. bruker opplysninger i strid med §§ 12-10 eller 12-11.
6. har overtrådt, eller latt være å etterkomme vedtak truffet
med hjemmel i, forskrift gitt i medhold av § 4-1 annet ledd, § 4-10,
§ 5-1 annet ledd, § 5-3, § 5-4 første ledd, §§ 6-2, 6-12, 7-1
eller 7-3, § 7-4 - herunder for brudd på nasjonal ytelsesplan etter
reglene om et felles europeisk luftrom, § 7-5 fjerde ledd,
§§ 7-11 eller 7-22, § 7-24 første ledd, §§ 7-25, 7-29, 8-8, 8-9,
8-10, 9-1 eller 9-2, § 9-3 annet ledd, §§ 9-4, 9-5, 9-7, 10-41 a,
10-42, 10-45, 12-9, 13-3, 13-4 eller 15-2 dersom det er bestemt
i vedkommende forskrift at overtredelsen skal kunne sanksjoneres
etter paragrafen her.
7. har overtrådt, eller latt være å etterkomme vedtak truffet
med hjemmel i, forskrift gitt i medhold av § 16-1 dersom disse omhandler
tidsluker (slots), markedsadgang for lufthavntjenester, driftstillatelser
(lisenser), leieavtaler for luftfartøy, retten til å etablere og
drive flyruter, krav til informasjon og likebehandling ved salg
av flybilletter, reglene om krav til å opplyse passasjerene om identiteten
til det flyselskapet som utfører en transport eller reglene om et
felles europeisk luftrom dersom det er nødvendig for å gjennomføre EØS-avtalen
og det er bestemt i vedkommende forskrift at overtredelsen skal
kunne sanksjoneres etter paragrafen her.
8. har overtrådt, eller latt være å etterkomme, vedtak
fattet i medhold av § 4-3, § 7-5 første ledd, §§ 7-6 eller 7-7,
§ 7-11 tredje ledd, § 7-15 første ledd, § 9-3 første ledd eller
§ 13-1.
9. har overtrådt, eller latt være å etterkomme, krav eller
pålegg under tilsyn, besiktigelse eller undersøkelse som nevnt i
§ 4-2, 4-8 eller 5-2, § 5-8 annet ledd, § 7-2, § 7-26 tredje ledd,
§ 7-27 annet og tredje ledd, § 9-8, 10-42 annet ledd og § 13 a-3.
10. har latt være å etterkomme pålegg om å gi opplysninger
i medhold av § 7-26, § 7-27 annet og tredje ledd, §§ 9-8 eller 12-16,
§ 13 a-1, eller som gir uriktige opplysninger som svar på slikt
pålegg.
Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr for
forsettlige eller uaktsomme overtredelser. Et foretak kan ikke ilegges
overtredelsesgebyr dersom overtredelsen skyldes forhold utenfor
foretakets kontroll.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges,
og ved utmålingen, skal det særlig legges vekt på
a) hvor alvorlig overtredelsen har krenket de
interesser loven verner,
b) graden av skyld,
c) om overtrederen ved retningslinjer, instruksjon, opplæring,
kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
d) om overtredelsen er begått for å fremme overtrederens
interesser,
e) om overtrederen har hatt eller kunne ha oppnådd noen
fordel ved overtredelsen,
f) om det foreligger gjentakelse,
g) om andre reaksjoner som følge av overtredelsen blir
ilagt overtrederen eller noen som har handlet på vegne av denne,
blant annet om noen enkeltperson er blitt ilagt straff,
h) overtrederens økonomiske evne, og
i) om ileggelse av overtredelsesgebyr vil kunne skape frykt
for negative konsekvenser av å gi opplysninger som skal brukes til
ulykkesforebyggende arbeid til offentlige myndighet eller til selskapsinterne
rapporteringsordninger.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling to måneder
etter at vedtaket fattes. Luftfartstilsynet kan i særlige tilfeller
frafalle ilagt overtredelsesgebyr. Dersom overtrederen går til søksmål
mot staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften. Retten kan
prøve alle sider av saken.
Adgangen til å ilegge gebyr foreldes etter 5 år. Fristen
avbrytes når luftfartsmyndigheten meddeler den mulige overtrederen
at vedkommende er mistenkt for overtredelse som nevnt i første ledd.
Departementet kan gi forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 13 a-6 Myndighet lagt til
EFTAs overvåknings-organ
EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen kan ilegge foretak,
sammenslutninger av foretak eller fysiske personer økonomiske reaksjoner
som nevnt i artikkel 25 i forordning (EF) nr. 216/2008 av 20. feb-ruar
2008 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et
europeisk byrå for flysikkerhet, og om opphevelse av rådsdirektiv
91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF
slik denne er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII, kapittel VI, punkt
66n.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av bestemmelser
som utfyller bestemmelsen nevnt i første ledd.
§ 13 a-7 Statens regress mv.
Blir staten i henhold til internasjonal overenskomst påført
utgifter som følge av at luftfartøy brukes for norsk regning utenfor
riket, kan vedkommende departement, for så vidt ikke annet er fastsatt
i vilkår for konsesjon eller tillatelse etter kapittel VIII, kreve
utgiftene refundert av fartøyets eier eller bruker.
§ 13 a-8 Innkreving av tvangsmulkt,
gebyr, avgifter mv.
Gebyrer som fastsettes etter § 3-1 annet ledd, avgifter
etter § 7-26, gebyr etter § 13-8, endelig vedtak om tvangsmulkt
etter § 13 a-4 eller overtredelsesgebyr etter § 13 a-5 og økonomiske
reaksjoner etter § 13 a-6 er tvangsgrunnlag for utlegg. Det samme gjelder
refusjonsbeløp som staten har krav på etter denne lov.
Innkreving av krav som nevnt i første ledd kan pålegges
Statens innkrevingssentral. I så fall kan kravet innkreves ved trekk
i lønn og andre ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen kan
også kreve inn kravene ved å stifte utleggspant for kravet dersom
panterett kan gis rettsvern ved registrering i et register eller
ved underretning til tredjeperson, jf. panteloven kapittel 5. Utleggsforretninger
kan holdes på innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 7-9 første ledd.
§ 14-1 skal lyde:
§ 14-1 Overtredelse av § 2-2
Dersom eieren eller brukeren av et luftfartøy som:
1. ikke er norsk,
2. ikke har fremmed nasjonalitet som nevnt i § 2-2 første
ledd nr. 2 og 3, eller
3. ikke har særskilt tillatelse av luftfartsmyndigheten,
bruker fartøyet til luftfart innenfor norsk område, straffes
han med bøter eller fengsel inntil 1 år. På samme måte straffes
eieren eller brukeren av luftfartøy som overskrider vilkårene for
en gitt tillatelse som nevnt i nr. 3 ovenfor.
§ 14-12 skal lyde:
§ 14-12 Overtredelse av § 6-11 og § 6-12, jf. §§ 4-11 og
7-4 a
Den som gjør eller forsøker å gjøre tjeneste ombord i strid
med bestemmelsene i § 6-11 eller § 6-12, straffes med bøter eller
med fengsel inntil 2 år. Har noen gjort tjeneste påvirket av alkohol
eller annet berusende eller bedøvende middel eller har overtrådt bestemmelsene
i § 6-12 tredje ledd, anvendes fengselsstraff, om ikke særdeles
formildende omstendigheter er til stede.
Første ledd gjelder tilsvarende for den som overtrer forskrift
gitt i medhold av § 4-11 eller § 7-4 a.
§ 14-23 tredje ledd skal lyde:
Den som overtrer forskrift gitt med hjemmel i § 8-8 tredje
ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
§ 14-25 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder den som i strid med reglene i § 12-14
fjerner eller rører luftfartøy, vrakrester eller annet etter en
luftfartsulykke.
§ 14-26 skal lyde:
§ 14-26 Overtredelse av pålegg
om medvirkning i ettersøknings- eller redningstiltak mv.
Dersom noen som er pålagt å medvirke ved ettersøknings-
eller redningstiltak etter forskrifter gitt med hjemmel i § 12-6,
unnlater å møte frem til tjeneste eller på annen måte overtrer sine
plikter, straffes han med bøter.
§ 14-34 skal lyde:
§ 14-34 Foreldelse
Dersom det foretas undersøkelse etter § 12-12, foreldes
adgangen til å reise straffesak tidligst etter 5 år.
§ 17-6 skal lyde:
§ 17-6 Bestemmelser som også
gjelder militær
luftfart
De bestemmelser som er gitt foran i §§ 5-8, 6-11, 6-12,
6-13, §§ 7-12 til 7-22, §§ 7-24, 11-1 eller 12-1, § 12-3 første
og annet ledd, §§ 12-4 til 12-7 og § 13-1 gjelder tilsvarende for
norsk militær luftfart.
II
Loven trer i kraft straks. § 13 a-6 trer likevel
ikke i kraft før Kongen har bestemt det.
Overtredelsesgebyr etter § 13 a-5 kan bare ilegges
for lovovertredelser begått etter at loven trer i kraft.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. mai 2012
Per Sandberg |
Sigvald Oppebøen Hansen |
leder |
ordfører |