Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til at regjeringa foreslår endringer i luftfartsloven som i all
hovedsak dreier seg om skjerpede vandelsregler. Det innebærer at
politiet kan teste piloter og annet luftfartspersonell for påvirkning av
alkohol og andre rusmidler, uten at det foreligger mistanke om lovbrudd. Komiteen støtter departementet
i synet på at dette vil gjøre luftfarten enda sikrere.
Komiteen viser til at de foreslåtte
regelendringene for misbruk av rusmidler i luftfartsloven i hovedsak
vil bli lik de reglene som finnes i vegtrafikkloven. Det er helt
naturlig at både lovverket mot, og mulighetene for å oppdage misbruk av
rusmidler i tilknytning til luftfart, skal være minst like sterkt
som hva angår transport på vei. De foreslåtte endringene innebærer
blant annet at politiet kan gjennomføre stikkprøvekontroller av
piloter, flyveledere og annet luftfartspersonell uten at det foreligger
mistanke om lovbrudd. Komiteen er også kjent med
at det vil bli fastsatt en forskrift med grenseverdier for bruk
av medisiner og narkotiske stoffer.
Komiteen registrerer også at
regelendringene vil gjøre det mulig å ilegge lufthavner og flyselskap
gebyr og tvangsmulkt ved brudd på luftfartsloven. Dette har ikke
vært mulig tidligere da dagens reaksjonsform er å trekke tilbake
konsesjonen til en lufthavn eller et flyselskap. Komiteen mener
dette gir myndighetene et bredere og mer hensiktsmessig sanksjonsregister.
Når det gjelder brudd på passasjerrettigheter,
er komiteen enig med departementet i at denne reaksjonsformen
også kan brukes mot brudd på sikkerhetsreglene i loven, reglene
om tidsluker, lufthavnstjenester og støy og terroranslag med mer.
Komiteen mener at målrettede
og effektive reaksjoner mot lufthavner og flyselskap som ikke holder
seg til loven, vil sikre likebehandling for en bransje med mye konkurranse
og små marginer. Det vil også bidra til å belønne de seriøse aktørene,
og på den måten øke sikkerhetsnivået innen luftfarten generelt.
Komiteen konstaterer at det er
Luftfartstilsynet, og i helt spesielle tilfeller ESA, som skal håndheve
loven, og slutter seg til dette.