Departementet legg fram forslag om innstrammingar
i måten ein gjer skattelista offentleg.
Departementet foreslår at skattelista skal vere tilgjengeleg
på skatteetatens heimesider på internett fram til utlegg av neste
års liste. Etter forslaget må dei som ønskjer å søkje i lista kjenne
namnet til den han eller ho ønskjer opplysningar om. Dei som ønskjer
å søkje i skattelista må logge seg inn på ID-porten med MinID.
Likningsstyresmaktene vil etter forslaget framleis
kunne gi pressa ei elektronisk kopi av skattelista, men berre såframt
den aktuelle redaksjonen skriv under på ei avtale om ikkje å offentleggjere
heile eller deler av skattelista for personlege skattytarar på Internett.
Pressa vil framleis kunne bruke opplysningane i skattelista til
journalistiske føremål. Dei kan til dømes lage samanstillingar over
skatteopplysningar for skattytarar i ulike bransjar eller områder,
og avdekkje eventuelle manglar i skattesystemet. Etter forslaget
kan pressa også nytte og gjere offentleg opplysningar om einskilde
personar i artiklane dei publiserar.
Departementet foreslår å avvikle ordninga med at
skattestyresmaktene legg ut papirversjonar av skattelistene ved
skattekontora. I staden skal skattekontora som er opne for publikum
utan særskild avtale gjere opplysningane tilgjengelege for publikum
ved å setje ut ein PC som dei kan nytte til søk i skattelista.
Departementet legg vidare fram forslag om å fjerne
frå lista opplysningar om avdøde personar og personar under 18 år.
Forslaget vil gi auka kostnader for skatteetaten
i form av ekstraarbeid, og årlege drifts- og forvaltningskostnader.
Ei løysing med innlogging via ID-porten vil bli drifta av Direktoratet
for forvaltning og IKT (DIFI). For å integrere tenesta vil det blant
anna vere naudsynt med utviklingsarbeid i DIFI. Løysinga vil ha
ein positiv effekt ved at fleire vil få kunnskap om MinID og ID-porten.
Meirkostnadene vil bli omlag 11,5 mill. i 2011 og omlag 4,2 mill.
kroner årlig frå 2012. DIFIs meirkostnader er inkludert i anslaga.
Departementet foreslår at endringane tek til
å gjelde straks. Det inneber at endringane vil gjelde for skattelista
for inntektsåret 2010, som skal leggjast ut til gjennomsyn til hausten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener offentliggjøring av skattelistene er viktig for tilliten til skattesystemet
og bidrar til den samfunnsmessige kontrollen med ligningsmyndighetene.
Hensynet til åpenhet må likevel balanseres mot andre samfunnsmessige
interesser. Det vises i den sammenheng til Innst. 190 S (2010–2011)
hvor flertallet stiller seg bak intensjonene i høringsnotatet
fra Finansdepartementet av 31. januar 2011 om endringer i reglene
om offentliggjøring av skattelistene. Den stadig økende kommersialiseringen
av skattelistene, hvor informasjonen blant annet har blitt brukt
i betalingstjenester til mobiltelefoner, er en uønsket utvikling.
I tillegg må hensynet til enkeltpersoners rettssikkerhet veie tungt.
Flertallet har merket seg høringsinnspillene fra
Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening og mener at forslaget
til endring i ligningsloven § 8-8 nr. 4 ikke skal forstås slik at
man legger journalistiske begrensninger. Begrensningene er ment
i forhold til publisering på internett eller overlevering av hele
eller deler av listen til andre. Det skal være slik at pressen kan
plukke ut personer fra listene for å lage saker som ivaretar pressens
rolle som en samfunnskritisk aktør ovenfor myndighetene og samfunnsutvikling. Det
betyr at lister over kommunenes ti rikeste, folkevalgtes inntekt,
osv. skal også i framtiden være mulig å publisere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
forby offentliggjøring av skattelister. Begrunnelsen er i hovedsak
at offentliggjøring krenker privatlivets fred og at slik offentliggjøring
kan misbrukes av kriminelle for å velge ut offer.
Disse medlemmer mener regjeringens
tiltak er utilstrekkelige. Disse medlemmer viser
for øvrig til Dokument 8:15 S (2010–2011) om å forby offentliggjøring
av skattelistene og Innst. 192 S (2010–2011) til dette forslaget
som ikke fikk Stortingets tilslutning.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag
tross alt er et skritt i riktig retning og støtter dette derfor
subsidiært.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine forslag fremsatt i Dokument 8:11 S (2010–2011) og i Innst.
134 S (2009–2010). Disse medlemmer ser det som positivt
at regjeringen med de foreslåtte endringene for offentliggjøring av
skattelistene tar grep om kommersialiseringen og personvernproblematikk
tilknyttet offentliggjøring av skattelistene. Regjeringen nærmer seg
de forslag disse medlemmer har fremmet, men burde
ha gått lenger for å styrke personvernet og for å redusere snokingen
og fjerne mulighetene for kriminalitet og mobbing med utgangspunkt
i søk i skattelistene. Disse medlemmer ser positivt
på de innstrammingene regjeringen foretar, men er både skeptisk
til om de vil være effektive og ville ha gått lenger med noen tiltak.
Disse medlemmer mener at regjeringens bruk
av MinID som inngang til søk på skattelistene er fornuftig, men
kan dermed heller ikke se noen grunn til at man ikke samtidig bruker
dette til å innføre at den som søker må identifisere seg overfor
den som blir søkt på. Disse medlemmer stiller seg
undrende til at departementet ikke har utredet dette, og registrerer
at bl.a. FAD – Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
– kommenterer at bruken av MinID i noen grad vil kunne «forhindre
snoking i skattelistene». Disse medlemmer mener at
en løsning der den som søkes på fikk en melding om hvem som søkte,
ville være et riktig virkemiddel. Disse medlemmer mener
at muligheten for kriminalitet, mobbing og andre uheldige utslag
av offentliggjøringen ville kunne reduseres kraftig om man tok dette
grepet samtidig med de øvrige endringene som gjennomføres.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på egnet måte med forslag på hvordan et meldesystem der den som
blir søkt på får melding om hvem som søker på ens navn i skattelistene,
kan innføres gjennom bruk av MinID.»
Disse medlemmer er i lys av utfordringene Skattedirektoratet
fikk med datakapasiteten da selvangivelsene ble lagt ut i vår, spente
på om interessen og belastningen nok en gang blir for stor. Disse
medlemmer er også skeptisk avventende til om Skattedirektoratet
klarer å unngå at noen bryter seg inn i systemet og klarer å offentliggjøre
skattelistene til tross for de avtalene som skal inngås med mediene.
Dette vil vise seg til høsten.
Disse medlemmer ser ingen grunn
til at skattelistene skal ligge ute offentlig tilgjengelig hos Skattedirektoratet
lenger enn de tre ukene som har vært gjeldende til nå. Det var medienes
kommersialisering av søkene som utvidet tilgjengeligheten. Disse
medlemmer vil tilbake til at det er en tre-ukersperiode
denne informasjonen er tilgjengelig for allmennheten. Mediene får sine
egne elektronisk kopier, og deres kritiske journalistikk blir ikke
hindret av at tilgjengeligheten begrenses til tre uker. Disse
medlemmer er spent på om mediene da bruker dette i tråd
med intensjonen eller om det er den enkle, ukritiske formidlingen
som fortsatt vil råde.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen begrense den offentlig
allmenne tilgjengelighet for søk i skattelistene gjennom Skattedirektoratets
hjemmesider til de i dag gjeldende tre uker.»
Disse medlemmer er enig i at
det ikke er de samme personvernutfordringer når det gjelder selskaper
og støtter regjeringens vurderinger når det gjelder disse.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er generelt positivt til de endringene regjeringen
nå foreslår i tilgangen til skattelistene.
Dette medlem vil imidlertid vise
til høringen 23. mai 2011 i finanskomiteen om revidert nasjonalbudsjett.
Her fremholdt representanter for pressen at regjeringens forslag
ville føre til en vesentlig begrensning i deres mulighet til å drive kritisk
og undersøkende journalistikk om saker av stor betydning for den
offentlige debatten i Norge. En rekke saker som både omhandlet skattepolitikk
og andre politiske områder ble nevnt. Dette medlem viser
til at pressen trakk frem følgende endringsforslag i regjeringens
forslag som særlig viktige: 1) Det må bli mulig for pressen å identifisere
skattyteres kjønn og fødselsdato, og 2) frilansjournalister må få
den samme tilgangen til listene som fast ansatte journalister. Dette
medlem mener at det er viktig å imøtekomme disse ønskene
av hensyn til den allmenne samfunnsdebatten.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å sikre at pressen får
mulighet til å identifisere skattyteres kjønn og fødselsdato i skattelistene.»
«Stortinget ber regjeringen gjøre det mulig
for frilansjournalister å få den samme tilgangen til skattelistene
som fast ansatte journalister.»
Komiteens medlem fra Venstre er
tilfreds med den løsningen regjeringen har valgt for å balansere
hensynet til åpenhet og hensynet til personvern når det gjelder
forslag til nye regler for offentliggjøring av skattelister.
Dette medlem viser til at allerede
under Stortingets behandling av Innst. 134 S (2009–2010) fremmet dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stramme inn offentliggjøring
av skattelister slik at disse bare blir tilgjengelig fra offentlige
databaser/nettsider.»
Dette medlem konstaterer at den
løsningen regjeringen nå har valgt er i tråd med intensjonene i
dette forslaget.