Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Hilde Anita Nyvoll,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til Prop. 106 S (2010–2011)
Utviding av Aust-Agderpakka.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er tilfreds med initiativet fra Aust-Agder fylkeskommune
i saken, og som følges opp med et positivt forslag i proposisjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at E18 mellom Arendal og Tvedestrand har en standard langt under
dagens krav og er den strekningen i Agderfylkene som er mest prekær
å få gjort noe med.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
den skisserte løsninga hvor man justerer dagens bomstasjons- og innkrevingsstruktur
for Aust–Agderpakka. Dette innebærer at man får to bomstasjoner
på strekninga Grimstad–Kristiansand, med halvering av dagens takster
i eksisterende bom på kommunegrensa mellom Grimstad og Lillesand
og tilsvarende takst i ny bom vest for Lillesand. Taksten i bomstasjonen
på E18 i Gjerstad kommune forblir uendret. Disse medlemmer registrerer
også at det antas at bompengeperioden må forlenges med om lag ett
år i de eksisterende bomstasjoner og i ny bomstasjon, likevel vil
innkrevingstida bli vesentlig kortere enn det som opprinnelig ble
lagt til grunn.
Disse medlemmer registrerer at
det har vært mye fokus på at ekstrainntektene ved deling av dagens
bomstasjon på den aktuelle strekningen, skal finansiere planlegging
av ny E18 Arendal–Tvedestrand.
Disse medlemmer registrerer dette,
men vil peke på at mesteparten av ekstrainntektene på 200 mill.
kroner vil gå til trafikksikkerhetstiltak, dvs. planlegging og bygging
av gang- og sykkelvei langs fv. 402 Storemyr–Birkeland og langs E18
Tvedestrand grense–Lillevåje.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at ny E18 Arendal–Tvedestrand er en del av Nasjonal transportplan
(NTP). En utvidelse av Aust-Agderpakka slik som foreslått i proposisjonen, sikrer
framdrift i dette prosjektet. Disse medlemmer vil
også understreke at Aust-Agderpakka er et spleiselag hvor hensikten
er å få til en utbygging av en tidsmessig og moderne europavei gjennom
fylket. Disse medlemmer vil peke på at det er overført
betydelige midler fra bomstasjonen i Gjerstad kommune, forhåndsinnkreving
på «gamle» E18 i Grimstad og ved dagens bom på E18 – også i Grimstad kommune
– for å finansiere ny E18 Grimstad–Kristiansand.
Disse medlemmer mener derfor
at forslaget om å dele dagens bomstasjon på E18 Grimstad–Kristiansand,
er en fornuftig forbedring og gir en mer rettferdig innkreving. Disse
medlemmer vil peke på at man ved en deling av bommen vil sørge
for at alle som bruker E18 mellom Grimstad og Kristiansand da vil
være med på å betale veien basert på bruk. Disse medlemmer registrerer
at det pågår en debatt om dette. Disse medlemmer vil
understreke at for de bilistene som i dag betaler bompenger på deler
eller hele strekningen vil det bety uendret eller lavere betaling,
men at de som i dag ikke betaler for bruk vil måtte betale noe med
ny bomstasjonsstruktur.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at regjeringen i denne saken vil forhåndsinnkreve
bompenger til planlegging av E18 Arendal–Tvedestrand, en vei som
med dagens regjering kanskje ikke blir bygd. Disse medlemmer viser
til at dette har ført til kraftige reaksjoner fra blant annet NAF, som
mener at regjeringens handlingsmåte er fullstendig uakseptabel,
fordi det er et soleklart brudd på nytteprinsippet. I NAFs brev
til komiteen av 11. mai 2011 kommer det frem at den risikoen som
departementet ønsker å overføre til bilistene, er en meget alvorlig
utvikling som NAF fra et forbrukerperspektiv ikke kan akseptere.
NAF ber samtidig komiteen om å avvise saken, og stille nødvendige
planmidler til disposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
sammenhengende motorvei på hele strekningen E18 Oslo–Kristiansand,
og videre på E39 fra Kristiansand til Stavanger. Disse medlemmer viser
til at en stor del av Norges befolkning bor i denne transportkorridoren,
og det er mange ulykkesutsatte veistrekninger i korridoren.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet flere ganger har foreslått midler til planlegging
av strekningen Tvedestrand–Arendal, blant annet i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2010, jf. Innst. 350 S (2009–2010), der
disse medlemmer i sine merknader foreslo å øremerke 25 mill. kroner
til dette formålet.
Disse medlemmer viser til at
bompenger er en svært dyr måte å finansiere vei på. Disse medlemmer viser
til statsrådens svar av 11. mai 2011 på spørsmål 1 fra transport-
og kommunikasjonskomiteen, der det kommer frem at kapitalkostnadene
for å finansiere 190 mill. kroner dersom man legger til grunn en
rente på 6,5 pst., og at investeringen finansieres av bompengeinntekter.
Kostnadene ved etablering og drift av ny bomstasjon i Lillesand
samt ett års forlenget innkreving i dagens bomstasjoner til 2019
er beregnet å utgjøre i størrelsesorden 40 mill. kroner.
Disse medlemmer vil ikke gå inn
på diskusjonen angående antall og plassering av bomstasjonene. Disse
medlemmer viser til at bompenger alltid vil ramme skjevt,
noe brevet fra Lillesand kommune til transport- og kommunikasjonskomiteen
av 6. mai 2011 underbygger. Disse medlemmer mener
derfor den beste løsningen er statlig fullfinansiering.
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), vil derfor også
være en investering for kommende generasjoner. Bruk av bompengefinansiering
anser Fremskrittspartiet som en fullstendig unødvendig ekstraskatt
på transport. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sitt representantforslag Dokument 8:149 S (2009–2010) om
endringer i beregningsmetode for samfunnsmessig nytte av investeringer
i vei og jernbane, og at forslaget vil kunne ha store konsekvenser
for hvordan man ser på bompenger og statlige investeringer.
Disse medlemmer viser til at
staten ifølge «Bil og vei – statistikk 2010» hentet 46 mrd. kroner
fra avgifter på bil i 2009. Disse medlemmer viser
til at avgiftsanslagene for 2011 i Prop. 1 LS (2010–2011) innebærer
store økninger på blant annet engangsavgift (+3,8 mrd. kroner i
forhold til regnskap 2009) og dieselavgift (+1,6 mrd. kroner). Disse
medlemmer viser til at Statens vegvesens budsjett for 2011
i Prop. 1 S (2010–2011) bare er på 15 mrd. kroner, og at dette dermed
utgjør under en tredel av det staten henter fra avgifter på bil. Disse medlemmer mener
derfor at det er urimelig at bilistene i tillegg skal betale bompenger. Disse medlemmer mener
at bompengefinansiering er helt unødvendig gitt Norges økonomisk
situasjon, og at nye veier bør bygges i henhold til forventet trafikkvekst
for å redusere risikoen for ulykker.
Disse medlemmer støtter en utbygging
på strekningen nevnt i Prop. 106 S (2010–2011), men fremmer av grunner
nevnt ovenfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering
av midler til planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal
samt planlegging og gang- og sykkelveiutbygging langs E18 og fv. 402,
og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2011.»
Disse medlemmer påpeker at Fremskrittspartiet
også var imot bompengefinansiering i den opprinnelige Aust-Agderpakken. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til merknader fra medlemmene
fra Fremskrittspartiet i Innst. S. nr. 121 (2000–2001), jf. til
St.prp. nr. 30 (2000–2001) om delvis bompengefinansiert utbygging av
deler av E18 i Aust-Agder.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslag i Høyres transportplan og Nasjonal transportplan (NTP),
jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), om å realisere denne strekningen
som et OPS-prosjekt. Disse medlemmer viser også til
Høyres alternative statsbudsjett for 2011, hvor det ble lagt inn
200 mill. kroner til forsert planlegging
Disse medlemmer peker på statens
ansvar for å bygge ut riksvegnettet. Disse medlemmer reagerer
på at det må til et lokalt initiativ og utvidelse av Aust-Agderpakken
for å finansiere planlegging av et prosjekt som regjeringen selv har
lagt inn i NTP. Disse medlemmer viser til brevet
av 6. mai 2011 fra Birkenes og Lillesand kommuner og Knutepunkt
Sørlandet. Disse medlemmer viser til at det er stor
lokal og regional uenighet om denne endringen i forutsetninger for
pakken. Disse medlemmer vil hevde som prinsipp i
bompengesaker, at det bør være bred og omforent lokal vilje tilstede
hvis Stortinget skal pålegge en bompengeordning i Norge. Disse
medlemmer mener at disse forutsetningene ikke er til stede
i denne saken, og mener at de foreslåtte tiltakene finansieres innenfor
dagens ordning, som dermed videreføres. Disse medlemmer viser
til at samferdselsministeren i brev til komiteen, datert 23. mai 2011,
svarer at dette vil forlenge nedbetalingstiden med inntil 18 måneder.
Dette er bare seks måneder lenger enn de endrete forutsetningene som
ligger i denne saken. Disse medlemmer har merket
seg at dette likevel ligger klart innenfor det opprinnelige stortingsvedtaket
for Aust-Agderpakka i St.prp. nr. 30 (2000–2001).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig å sikre nødvendige midler
til planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal samt gang-
og sykkelvei langs E18 og fv. 402. Dette medlem mener det
haster med å få gjort noe med strekningen, og registrerer den positive
viljen fra Aust-Agder til å være villig til å bruke bompenger for
å realisere disse viktige prosjektene. Dette medlem mener
det er viktig at E18 Tvedestrand–Arendal planlegges for å sikre
at strekningen kan bli prioritert i kommende nasjonale planer.
Dette medlem merker seg imidlertid
at det foreliggende forslaget med delt innkreving med flere bomstasjoner
har regional støtte, men at det samtidig er gjort ulike vurderinger
lokalt i kommunene, samt i Vest-Agder fylkeskommune, noe blant annet
høringsuttalelsene tydelig viser.
Dette medlem mener bompenger
og brukerbetaling på vei kan være et relevant virkemiddel i denne
sammenheng. Kombinasjon av statlige midler, fylkeskommunale midler
og brukerfinansiering bidrar til å realisere viktige veiprosjekter. Dette
medlem er likevel svært opptatt av at et slikt system skal
oppleves rettferdig, og at bompengeprosjekt skal ha en solid forankring. For
at bompengesystemet skal kunne opprettholdes, er det viktig at ordningen
ikke oppleves urimelig, eller urettferdig, blant annet med tanke
på geografi. Dette medlem ønsker å sikre et mest
mulig robust og bærekraftig system fremover. Dette medlem mener
at et grunnleggende prinsipp i bompengepolitikken er at alle bompengeprosjekter
skal være lokalt initiert og vedtatt lokalt. Det er viktig at disse
lokalpolitiske vedtakene om bompengefinansiering er basert på gode
prosesser der alle konsekvenser er vurdert før vedtak fattes, slik
at en sikrer legitimitet hos innbyggerne. Dette medlem merker seg
at det er ulike syn i Agderfylkene og blant kommunene som er berørt
knyttet til finansieringsløsningen som er valgt, men at det samtidig er
bred enighet om behovene – ikke minst i et trafikksikkerhetsperspektiv. Dette
medlem mener derfor regjeringen må sørge for at prosjektene
kan realiseres, men at prosjektene i proposisjonen tas inn ved at
den eksisterende ordningen forlenges.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre dagens innkrevningsordning
i den vedtatte Aust-Agder pakken, og å finansiere de omtalte tiltakene
i Prop. 106 S (2010–2011), innenfor dagens vedtatte bompengeordning.»