Ved den lokale handsaminga av Aust-Agderpakka
i 1999, jf. St.prp. nr. 30 (2001–2002) om delvis bompengefinansiert
utbygging av deler av E 18 i Aust-Agder, var det lagt til grunn
utbygging av E18 gjennom nesten heile fylket. Grunna nedjustert
bompengebidrag og lågare statleg ramme enn lagt til grunn ved den
lokale handsaminga, blei utbygging av strekninga Vinterkjær–Arendal,
inkl. nytt Vinterkjærkryss, tatt ut av pakka før saka blei lagt
fram for Stortinget.
Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 33 (2004–2005)
om gjennomføring av E18 Grimstad–Kristiansand som OPS-prøveprosjekt
med delvis bompengefinansiering, slutta Stortinget seg til ein revidert
finansieringsplan for Aust-Agderpakka, noko som blant anna innebar
utbygging av strekninga Grimstad–Kristiansand til firefelts veg
som OPS-prøveprosjekt. Strekninga Brokelandsheia–Vinterkjær blei
opna for trafikk i 2004 og strekninga Grimstad–Kristiansand stod ferdig
i 2009. Det er også gjennomført ei rekkje trafikksikkerheits- og
kollektivtrafikktiltak langs E18 i fylket.
Innkrevinga av bompengar langs E18 starta i
november 2001 i bomstasjonar i Gjerstad kommune og på kommunegrensa
mellom Grimstad og Lillesand. Det blei lagt til grunn avvikling
av bompengeordninga seinast 1. november 2021.
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utviding av Aust-Agderpakka for å finansiera planlegging
av E18 på strekninga Tvedestrand–Arendal samt planlegging og gang-
og sykkelvegutbygging langs E18 og fv. 402. Desse tiltaka blir foreslått
finansierte dels gjennom etablering av ein ny bomstasjon og dels
ved forlenga innkrevjingstid i to eksisterande bomstasjonar med
om lag eitt år. Takstane i kvar av dei to bomstasjonane, den nye
og den gamle ved grensa mellom Lillesand og Grimstad kommunar, blir
halvparten av takstane i den gamle bomstasjonen. Takstane i bomstasjonen
i Gjerstad kommune blir uendra.
Den lokale handsaminga til utvida Aust-Agderpakke
er nærare omtala i pkt. 3 i proposisjonen. Statens vegvesen har
i etterkant av den lokale handsaminga gjort ei vurdering av trafikale
endringar ved etablering av ein ny bomstasjon og halvering av takstane
i eksisterande bomstasjon i Lillesand. Figur 4.1 i proposisjonen
viser dagens trafikk på vegnettet med takstar på kr 30/60 for lette/tunge
kjøretøy i dagens bomstasjon på kommunegrensa mellom Lillesand og
Grimstad, og forventa trafikale endringar når takstane blir halverte
i denne bomstasjonen, og det blir etablert ein ny bomstasjon på
E18 vest i Lillesand med same takstnivå.
Samferdselsdepartementet meiner forslaget til ny
bomstasjons- og innkrevjingsstruktur for Aust-Agderpakka er ei fornuftig
betring. Delt innkrevjing med fleire bomstasjonar kombinert med
lågare takstnivå per bomstasjon, gir ei meir rettferdig innkrevjing
med betre samsvar mellom betaling og nytte. Det foreslåtte opplegget vil
føra til at fleire trafikantar som har nytte av ny E18, vil betala
bompengar.
Gjennom handsaminga av Ot.prp. nr. 15 (2007–2008)
er det opna for å nytta bompengar til drift av kollektivtrafikk
i einskilde tilfelle. Høvet er likevel avgrensa til byområde når
bruken inngår i ein plan for eit heilskapeleg og samordna transportsystem.
Det er derfor ikkje heimel for å nytta bompengar til bussdrift mellom
Arendal og Kristiansand. Bussdrift her er eit fylkeskommunalt ansvar.
Samferdselsdepartementet meiner det i denne omgang
ikkje er aktuelt å setja av bompengar som bidrag til bygging av
nytt Vinterkjærkryss, då krysset ikkje er fullfinansiert med 50
mill. kroner i bompengetilskot. Prioritering av Vinterkjærkrysset
kan først bli avklara i 2013 i samband med Nasjonal transportplan
2014–2023.
På denne bakgrunn legg departementet opp til utviding
av Aust-Agderpakka med ei samla økonomisk ramme på inntil 200 mill.
kroner. Tiltaka er vist i tabell nedafor.
Utviding av Aust-Agderpakka
– Planleggingsmidler til E18
Tvedestrand–Arendal | inntil 50 mill. kr |
– Planlegging og bygging av
g/s-veg fv. 402 Storemyr–
Birkeland | inntil 100 mill. kr |
– Planlegging og bygging
av g/s-veg E18 Tvedestrand–
Lillevåje | inntil 40 mill. kr |
Sum | inntil 190 mill. kr |
Departementet føreset at ramma på 200 mill. kroner
står fast ved ev. kostnadsauke på gang- og sykkelvegprosjekta. Departementet
sluttar seg til fylkeskommunen sitt forslag til bomstasjonsplassering,
takstar og rabattar. Truleg vil dagens ordning vera nedbetalt tidleg
i 2018, altså over tre år tidligare enn opphavleg lagt til grunn.
På basis av dette er det rekna at innkrevjingstida blir om lag eitt
år lengre, til 2019, for å dekka utvidinga på 200 mill. kroner.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utviding av
Aust-Agderpakka, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med føresetnadene lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Hilde Anita Nyvoll,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til Prop. 106 S (2010–2011)
Utviding av Aust-Agderpakka.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er tilfreds med initiativet fra Aust-Agder fylkeskommune
i saken, og som følges opp med et positivt forslag i proposisjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at E18 mellom Arendal og Tvedestrand har en standard langt under
dagens krav og er den strekningen i Agderfylkene som er mest prekær
å få gjort noe med.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
den skisserte løsninga hvor man justerer dagens bomstasjons- og innkrevingsstruktur
for Aust–Agderpakka. Dette innebærer at man får to bomstasjoner
på strekninga Grimstad–Kristiansand, med halvering av dagens takster
i eksisterende bom på kommunegrensa mellom Grimstad og Lillesand
og tilsvarende takst i ny bom vest for Lillesand. Taksten i bomstasjonen
på E18 i Gjerstad kommune forblir uendret. Disse medlemmer registrerer
også at det antas at bompengeperioden må forlenges med om lag ett
år i de eksisterende bomstasjoner og i ny bomstasjon, likevel vil
innkrevingstida bli vesentlig kortere enn det som opprinnelig ble
lagt til grunn.
Disse medlemmer registrerer at
det har vært mye fokus på at ekstrainntektene ved deling av dagens
bomstasjon på den aktuelle strekningen, skal finansiere planlegging
av ny E18 Arendal–Tvedestrand.
Disse medlemmer registrerer dette,
men vil peke på at mesteparten av ekstrainntektene på 200 mill.
kroner vil gå til trafikksikkerhetstiltak, dvs. planlegging og bygging
av gang- og sykkelvei langs fv. 402 Storemyr–Birkeland og langs E18
Tvedestrand grense–Lillevåje.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at ny E18 Arendal–Tvedestrand er en del av Nasjonal transportplan
(NTP). En utvidelse av Aust-Agderpakka slik som foreslått i proposisjonen, sikrer
framdrift i dette prosjektet. Disse medlemmer vil
også understreke at Aust-Agderpakka er et spleiselag hvor hensikten
er å få til en utbygging av en tidsmessig og moderne europavei gjennom
fylket. Disse medlemmer vil peke på at det er overført
betydelige midler fra bomstasjonen i Gjerstad kommune, forhåndsinnkreving
på «gamle» E18 i Grimstad og ved dagens bom på E18 – også i Grimstad kommune
– for å finansiere ny E18 Grimstad–Kristiansand.
Disse medlemmer mener derfor
at forslaget om å dele dagens bomstasjon på E18 Grimstad–Kristiansand,
er en fornuftig forbedring og gir en mer rettferdig innkreving. Disse
medlemmer vil peke på at man ved en deling av bommen vil sørge
for at alle som bruker E18 mellom Grimstad og Kristiansand da vil
være med på å betale veien basert på bruk. Disse medlemmer registrerer
at det pågår en debatt om dette. Disse medlemmer vil
understreke at for de bilistene som i dag betaler bompenger på deler
eller hele strekningen vil det bety uendret eller lavere betaling,
men at de som i dag ikke betaler for bruk vil måtte betale noe med
ny bomstasjonsstruktur.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at regjeringen i denne saken vil forhåndsinnkreve
bompenger til planlegging av E18 Arendal–Tvedestrand, en vei som
med dagens regjering kanskje ikke blir bygd. Disse medlemmer viser
til at dette har ført til kraftige reaksjoner fra blant annet NAF, som
mener at regjeringens handlingsmåte er fullstendig uakseptabel,
fordi det er et soleklart brudd på nytteprinsippet. I NAFs brev
til komiteen av 11. mai 2011 kommer det frem at den risikoen som
departementet ønsker å overføre til bilistene, er en meget alvorlig
utvikling som NAF fra et forbrukerperspektiv ikke kan akseptere.
NAF ber samtidig komiteen om å avvise saken, og stille nødvendige
planmidler til disposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
sammenhengende motorvei på hele strekningen E18 Oslo–Kristiansand,
og videre på E39 fra Kristiansand til Stavanger. Disse medlemmer viser
til at en stor del av Norges befolkning bor i denne transportkorridoren,
og det er mange ulykkesutsatte veistrekninger i korridoren.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet flere ganger har foreslått midler til planlegging
av strekningen Tvedestrand–Arendal, blant annet i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2010, jf. Innst. 350 S (2009–2010), der
disse medlemmer i sine merknader foreslo å øremerke 25 mill. kroner
til dette formålet.
Disse medlemmer viser til at
bompenger er en svært dyr måte å finansiere vei på. Disse medlemmer viser
til statsrådens svar av 11. mai 2011 på spørsmål 1 fra transport-
og kommunikasjonskomiteen, der det kommer frem at kapitalkostnadene
for å finansiere 190 mill. kroner dersom man legger til grunn en
rente på 6,5 pst., og at investeringen finansieres av bompengeinntekter.
Kostnadene ved etablering og drift av ny bomstasjon i Lillesand
samt ett års forlenget innkreving i dagens bomstasjoner til 2019
er beregnet å utgjøre i størrelsesorden 40 mill. kroner.
Disse medlemmer vil ikke gå inn
på diskusjonen angående antall og plassering av bomstasjonene. Disse
medlemmer viser til at bompenger alltid vil ramme skjevt,
noe brevet fra Lillesand kommune til transport- og kommunikasjonskomiteen
av 6. mai 2011 underbygger. Disse medlemmer mener
derfor den beste løsningen er statlig fullfinansiering.
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), vil derfor også
være en investering for kommende generasjoner. Bruk av bompengefinansiering
anser Fremskrittspartiet som en fullstendig unødvendig ekstraskatt
på transport. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sitt representantforslag Dokument 8:149 S (2009–2010) om
endringer i beregningsmetode for samfunnsmessig nytte av investeringer
i vei og jernbane, og at forslaget vil kunne ha store konsekvenser
for hvordan man ser på bompenger og statlige investeringer.
Disse medlemmer viser til at
staten ifølge «Bil og vei – statistikk 2010» hentet 46 mrd. kroner
fra avgifter på bil i 2009. Disse medlemmer viser
til at avgiftsanslagene for 2011 i Prop. 1 LS (2010–2011) innebærer
store økninger på blant annet engangsavgift (+3,8 mrd. kroner i
forhold til regnskap 2009) og dieselavgift (+1,6 mrd. kroner). Disse
medlemmer viser til at Statens vegvesens budsjett for 2011
i Prop. 1 S (2010–2011) bare er på 15 mrd. kroner, og at dette dermed
utgjør under en tredel av det staten henter fra avgifter på bil. Disse medlemmer mener
derfor at det er urimelig at bilistene i tillegg skal betale bompenger. Disse medlemmer mener
at bompengefinansiering er helt unødvendig gitt Norges økonomisk
situasjon, og at nye veier bør bygges i henhold til forventet trafikkvekst
for å redusere risikoen for ulykker.
Disse medlemmer støtter en utbygging
på strekningen nevnt i Prop. 106 S (2010–2011), men fremmer av grunner
nevnt ovenfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering
av midler til planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal
samt planlegging og gang- og sykkelveiutbygging langs E18 og fv. 402,
og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2011.»
Disse medlemmer påpeker at Fremskrittspartiet
også var imot bompengefinansiering i den opprinnelige Aust-Agderpakken. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til merknader fra medlemmene
fra Fremskrittspartiet i Innst. S. nr. 121 (2000–2001), jf. til
St.prp. nr. 30 (2000–2001) om delvis bompengefinansiert utbygging av
deler av E18 i Aust-Agder.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslag i Høyres transportplan og Nasjonal transportplan (NTP),
jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), om å realisere denne strekningen
som et OPS-prosjekt. Disse medlemmer viser også til
Høyres alternative statsbudsjett for 2011, hvor det ble lagt inn
200 mill. kroner til forsert planlegging
Disse medlemmer peker på statens
ansvar for å bygge ut riksvegnettet. Disse medlemmer reagerer
på at det må til et lokalt initiativ og utvidelse av Aust-Agderpakken
for å finansiere planlegging av et prosjekt som regjeringen selv har
lagt inn i NTP. Disse medlemmer viser til brevet
av 6. mai 2011 fra Birkenes og Lillesand kommuner og Knutepunkt
Sørlandet. Disse medlemmer viser til at det er stor
lokal og regional uenighet om denne endringen i forutsetninger for
pakken. Disse medlemmer vil hevde som prinsipp i
bompengesaker, at det bør være bred og omforent lokal vilje tilstede
hvis Stortinget skal pålegge en bompengeordning i Norge. Disse
medlemmer mener at disse forutsetningene ikke er til stede
i denne saken, og mener at de foreslåtte tiltakene finansieres innenfor
dagens ordning, som dermed videreføres. Disse medlemmer viser
til at samferdselsministeren i brev til komiteen, datert 23. mai 2011,
svarer at dette vil forlenge nedbetalingstiden med inntil 18 måneder.
Dette er bare seks måneder lenger enn de endrete forutsetningene som
ligger i denne saken. Disse medlemmer har merket
seg at dette likevel ligger klart innenfor det opprinnelige stortingsvedtaket
for Aust-Agderpakka i St.prp. nr. 30 (2000–2001).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig å sikre nødvendige midler
til planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal samt gang-
og sykkelvei langs E18 og fv. 402. Dette medlem mener det
haster med å få gjort noe med strekningen, og registrerer den positive
viljen fra Aust-Agder til å være villig til å bruke bompenger for
å realisere disse viktige prosjektene. Dette medlem mener
det er viktig at E18 Tvedestrand–Arendal planlegges for å sikre
at strekningen kan bli prioritert i kommende nasjonale planer.
Dette medlem merker seg imidlertid
at det foreliggende forslaget med delt innkreving med flere bomstasjoner
har regional støtte, men at det samtidig er gjort ulike vurderinger
lokalt i kommunene, samt i Vest-Agder fylkeskommune, noe blant annet
høringsuttalelsene tydelig viser.
Dette medlem mener bompenger
og brukerbetaling på vei kan være et relevant virkemiddel i denne
sammenheng. Kombinasjon av statlige midler, fylkeskommunale midler
og brukerfinansiering bidrar til å realisere viktige veiprosjekter. Dette
medlem er likevel svært opptatt av at et slikt system skal
oppleves rettferdig, og at bompengeprosjekt skal ha en solid forankring. For
at bompengesystemet skal kunne opprettholdes, er det viktig at ordningen
ikke oppleves urimelig, eller urettferdig, blant annet med tanke
på geografi. Dette medlem ønsker å sikre et mest
mulig robust og bærekraftig system fremover. Dette medlem mener
at et grunnleggende prinsipp i bompengepolitikken er at alle bompengeprosjekter
skal være lokalt initiert og vedtatt lokalt. Det er viktig at disse
lokalpolitiske vedtakene om bompengefinansiering er basert på gode
prosesser der alle konsekvenser er vurdert før vedtak fattes, slik
at en sikrer legitimitet hos innbyggerne. Dette medlem merker seg
at det er ulike syn i Agderfylkene og blant kommunene som er berørt
knyttet til finansieringsløsningen som er valgt, men at det samtidig er
bred enighet om behovene – ikke minst i et trafikksikkerhetsperspektiv. Dette
medlem mener derfor regjeringen må sørge for at prosjektene
kan realiseres, men at prosjektene i proposisjonen tas inn ved at
den eksisterende ordningen forlenges.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre dagens innkrevningsordning
i den vedtatte Aust-Agder pakken, og å finansiere de omtalte tiltakene
i Prop. 106 S (2010–2011), innenfor dagens vedtatte bompengeordning.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av
midler til planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal
samt planlegging og gang- og sykkelveiutbygging langs E18 og fv. 402,
og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2011.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen videreføre dagens
innkrevningsordning i den vedtatte Aust-Agder pakken, og å finansiere
de omtalte tiltakene i Prop. 106 S (2010–2011), innenfor dagens
vedtatte bompengeordning.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
1. Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet får
løyve til å ta opp lån og krevja inn bompengar for å finansiera
planlegging av E18 på strekningen Tvedestrand–Arendal samt finansiera
planlegging og gang- og sykkelvegbygging langs E18 og fv. 402. Vilkåra
går fram av Prop. 106 S (2010–2011) og Innst. 373 S (2010–2011).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå tilleggsavtale
med bompengeselskapet og fastsetja nærmare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 31. mai 2011
Knut Arild Hareide |
Freddy de Ruiter |
leder |
ordfører |