Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Representantforslag 135 S (2010–2011) om å styrke barns
rettigheter og innflytelse i barnevernet.
Komiteen mener at et godt barnevern
er et barnevern med stort mangfold av tiltak og tilbud, med høy
kvalitet og god ressursutnyttelse. En grunnleggende forutsetning
for et godt barnevern er at barns rett og innflytelse og medvirkning ivaretas
på en god måte og i samsvar med barnets beste. En helt sentral del
av barnevernets arbeid er å informere barn og foreldre og å lytte
til deres synspunkter. Komiteen vil understreke at
for å styrke barns identitet og opplevelse av sammenheng og forutsigbarhet
i dagliglivet, er god informasjon avgjørende. Selv om barn har krav
på tilpasset informasjon om sin nåværende situasjon, sin bakgrunn
og fremtid, merker komiteen seg at det likevel er
mange barn som opplever at de ikke får ta del i viktige avgjørelser som
omhandler eget liv.
Komiteen vil vise til at det
for første gang er gjennomført en brukerundersøkelse blant barn over
ni år i statlige og private barnevernstiltak. Komiteen mener
slike brukerundersøkelser er viktige, og er glad for at denne skal
gjennomføres årlig som en del av en strategi for økt deltakelse
og innflytelse i barnevernet. Videre merker komiteen seg
at brukerundersøkelsen blant annet viser at barn i for liten grad
blir hørt og tatt på alvor, at de i liten grad opplever at de deltar
i utarbeidelsen av egen omsorgs- eller tiltaksplan, eller vet hva
som står i rapporter som skrives om dem. Dette gjelder i særlig
grad barn som bor på institusjon. Komiteen mener
dette er alvorlig.
Komiteen merker seg at det er
gitt ut flere veiledere og informasjonsmateriell de senere årene
som skal styrke barns rett til medvirkning i barnevernet. Komiteen viser
til veilederen «Snakk med meg» (2009), og «Oppfølging av foreldre
med barn/ungdom plassert i fosterhjem eller på institusjon», som
ble distribuert til alle landets barnevernstjenester. I tillegg
har direktoratet utviklet en brosjyre som heter «Til deg som bor
i fosterhjem». Komiteen ser at til tross for dette,
så må barn i statlige barnevernstiltak involveres i egen sak i større
grad. Komiteen mener dette er bekymringsfullt og
at resultatene fra brukerundersøkelsen må følges nøye opp.
Komiteen er kjent med at det
nedsatte barnevernspanelet skal komme med konkrete anbefalinger
og råd til hvordan fremtidens barnevern kan utvikles til barnets
beste, og at det er lagt stor vekt på å få med barnevernsbarnas
egen stemme i arbeidet. Komiteen mener det er svært
bra at det blir lagt stor vekt på hvordan barn og foreldres brukermedvirkning
kan styrkes i arbeidet, og at innstillingen fra dette utvalget vil
være et viktig bidrag i å styrke barnevernet. Videre har komiteen merket
seg at departementet i sitt arbeid med å revidere rundskrivet «Saksbehandling
i barnevernstjenesten» vil legge stor vekt på å tydeliggjøre barns
rett til medvirkning, i tillegg til at departementet nå gjennomgår
de ulike forslagene fra rapporten «Barnets rettigheter på barnets
premisser – utfordringer i møte mellom FNs barnekonvensjon og norsk rett».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til ny forskning fra
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Berit Skauges
masteroppgave «Er det noen som vil høre på meg». Funnene viser at
barn i mindre grad enn tidligere blir informert og tatt med i sin egen
sak i barnevernet. Disse medlemmer ser det som svært
bekymringsfullt at barns stemme i mindre grad blir hørt fordi det
fører til et dårligere barnevernstilbud for barna. Disse
medlemmer mener derfor at de allerede igangsatte tiltak
ikke er tilstrekkelig for å ivareta barns rettigheter og mulighet
for innflytelse i barnevernet, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak for
å styrke barns rettigheter og mulighet for innflytelse i barnevernet.»
Komiteen understreker
at alle barn under 18 år som er plassert i fosterhjem skal ha tilsynsfører, og
at dette er en forutsetning for å kunne ivareta barns rettssikkerhet. Komiteen er
bekymret over at det pr. første halvår 2010 ble rapportert om at
816 av 7 117 barn manglet tilsynsfører. Komiteen merker
seg at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i desember
2010 presiserte ovenfor kommunene deres lovpålagte oppgaver med
å oppnevne tilsynsfører til barn i fosterhjem, og at departementet
er i dialog med kommunenes interesseorganisasjon KS om hvordan rekrutteringen
av tilsynsførere kan bedres. Komiteen vil understreke
viktigheten av at dette bedres. Videre vil komiteen vise
til at det er satt ned en arbeidsgruppe på fosterhjemsområdet hvor
KS er deltaker, og at det skal avgis en rapport i september 2011
hvor de blant annet skal gi forslag til hvordan arbeidet med rekruttering
og oppfølging av tilsynsførere kan styrkes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at regjeringen i løpet av 2012 vil vurdere organiseringen
av barnevernet, og vil i den forbindelse vurdere tilsynsførerordningen
med sikte på å sørge for en mer stabil rekruttering av tilsynsførere
og et bedre innhold i tilsynet med sikte på å styrke barnas rettssikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret over at så mange
barn i fosterhjem mangler tilsynsfører, og at regjeringen ikke har gjort
mer for å følge opp dette. Tallet på barn som mangler tilsynsfører
har holdt seg stabilt fra 2009 til 2010. Disse medlemmer viser
til Innst. 361 S (2009–2010) om en gjennomgang og styrking av tilsynsordningen
i barnevernet. Barn i fosterhjem er i en meget utsatt, og ofte svært
sårbar, posisjon. Disse medlemmer er derfor opptatt
av å sikre disse barnas rettigheter og har forventninger til at
regjeringen følger opp de kommunene som ikke oppfyller det lovpålagte
tilsynet.
Disse medlemmer viser til Innst.
186 S (2009–2010) om en opptrappingsplan for å sikre full barnevernsdekning. Disse
medlemmer viser til at full barnevernsdekning innebærer
nok behandlingskapasitet i det kommunale barnevernet, nok fosterhjemsplasser
og institusjonsplasser til å gi alle barn et tilbud tilpasset den
enkeltes behov, nok kapasitet i fylkesnemndene til å sikre rask
saksbehandling, tilstrekkelig antall tilsynsførere, samt rett til
ettervern fram til 23 år for unge med tiltak etter barnevernloven. Dette medlem vil
i denne sammenheng understreke at et tilfredsstillende tilsyn og
oppfølging av dette for hvert enkelt barn med tiltak under barnevernet
er et viktig element i målet om full barnevernsdekning.
Komiteen mener at vi stadig må
passe på at barnevernsbarns rettigheter er ivaretatt, og at barn
i større grad må kunne ta del i å utforme tiltaks- eller omsorgsplanene
sine. Komiteen ser også at barn har ulike forutsetninger
for å delta i utformingen av planene, og at det er barnevernstjenesten
der barnet oppholder seg som må vurdere i hvert enkelt tilfelle
i hvor stor grad barn skal involveres i rapporterings- og planarbeidet. Komiteen vil
vise til at det står i den utarbeidede veilederen «Tiltaksplaner
og omsorgsplaner i barnevernstjenesten» at dialog og myndiggjøring
er viktige elementer i et godt barnevernarbeid og viser videre til
svarbrevet fra statsråden hvor dette blir nærmere presisert (vedlegg).
Komiteen vil understreke
at individtilsyn skal skje når barna oppholder seg på barnevernsinstitusjonen,
og vil vise til at dette også står presisert i Forskrift om tilsyn
med barn i barnevernsinstitusjoner for omsorg og behandling. Komiteen merker
seg at det også er presisert at tilsynsmyndigheten skal ta kontakt
med det enkelte barn. Videre vil komiteen vise til
statsrådens svarbrev (vedlegg) at dette tilsynet har et annet siktemål
enn en hovedkontakt. Tilsynets formål er å påse at lover og regelverk
blir fulgt, og at barna får forsvarlig omsorg og behandling i institusjonen.
Videre skal tilsynet påse at barna blir behandlet hensynsfullt og
med respekt for den enkeltes integritet.
Komiteen er kjent med at fra
1. januar 2010 ble det overordnede faglige ansvaret for fylkesmennenes
tilsyn med barneverninstitusjoner lagt til Statens helsetilsyn,
og mener dette er en viktig styrking av ordningen. Komiteen vil
videre vise til at oppnevning av hovedkontakt i institusjoner er
en god ordning, men at den ikke kan sidestilles med det lovpålagte
tilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at ordningen med utpeking av hovedkontakt
på institusjon bør vurderes formalisert, eller at det blir gitt
veiledende retningslinjer, som både de ansatte og barna på institusjonen
kan forholde seg til. Disse medlemmer ser på dette
som en styrking av barns mulighet til innflytelse og kontroll over egen
hverdag, og at dette vil bidra til å styrke barns rettigheter i
barnevernet.
Komiteen mener det
er svært viktig med gode klage- og tilsynsordninger i barnevernet.
Av hensyn til brukernes rettssikkerhet er det viktig at barn og
foreldre får tilstrekkelig med råd og veiledning i forbindelse med
klage. Komiteen vil vise til barnevernloven § 6-5
som sier at alle vedtak om hjelpetiltak som fattes av den kommunale
barnvernstjenesten, kan påklages til Fylkesmannen. Komiteen vil
videre vise til at i saker som innebærer tvang, så har foreldre
og barn som er part i saken rett til gratis advokatbistand. Komiteen mener
det er bra at statsråden vil vurdere nærmere om pasient- og brukerombudene
bør gis en rolle i barnevernet, tilsvarende Helse- og sosialombudet
i Oslo. Dette ombudet gir blant annet råd og veiledning om rettigheter til
barn og unge, foreldre og pårørende og fosterforeldre som er i kontakt
med barneverntjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at rettssikkerhet er et viktig element i Norge, og var også
et av argumentene da fylkesnemndene ble etablert i 1993. Disse medlemmer finner
derimot grunn til å stille spørsmålstegn ved nettopp rettssikkerheten
i det å ha et domstolslignende organ utenom det ordinære rettsapparatet. Disse
medlemmer mener det er viktig at beslutninger som fattes
i saker mellom to parter (i tilfellet med fylkesnemndene, en kommune
og en privat part) er tillagt rettsapparatet, for å sikre en likest
mulig behandling av saker. Ikke bare fra sted til sted, men også
fra saksfelt til saksfelt. Disse medlemmer mener
at lik saksbehandling og like rettigheter er et viktig prinsipp
for å sikre rettssikkerheten.
Disse medlemmer viser til at
vedtak om tvang er sterke virkemidler som skal være forbeholdt de
absolutt mest påtrengende situasjoner, og må aldri anses som noen
norm eller føre-var-prosedyre. Å frata et menneske sin frihet eller sitt
barn vil alltid oppfattes som et brutalt overgrep, og det er derfor
svært viktig at beslutninger aldri fattes på usikkert grunnlag. Disse
medlemmer mener det er prinsipielt viktig at alle har rett
til å få saker som har et så potensielt inngripende utfall, ført
for rettsapparatet. Disse medlemmer viser spesielt
til saker innen barnevernsfeltet, der fagpersoner fra profesjonen opptrer
som både rådgivere/fagkyndige og fatter vedtak i saker. Dette er
i seg selv ytterligere et argument for å føre sakene for rettsapparatet, hvor
de fagkyndige fra profesjonene kan føre sine saker for en ordinær
domstol.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige
lovendringer for å legge ned fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker, og overføre disse nemndenes oppgaver til de ordinære domstolene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti registrerer at kampen om barna
har ført til at det har vokst frem et nasjonalt nettverk av barnevernrådgivere
på nett. Nettrådgivere råder foreldre som kontaktes av barnevernet
til blant annet å rømme utenlands. Disse medlemmer er bekymret
over den utviklingen vi ser innenfor barnevernet med økt bruk av
«nye barnevernrådgivere» og mener at dette er signaler som må tas på
alvor. Disse medlemmer mener bruken av nettrådgivere
vokser fordi foreldrene i barnevernssaker får for dårlig oppfølging.
Mange av foreldrene blir aldri ferdig med sorgen over å miste et
barn, og det gjøres for lite for å følge opp foreldrene der barnevernet
har overtatt omsorgen for barnet. Disse medlemmer er
av den oppfatning at bedre foreldreoppfølging kan spare barnevernet
både for tid og penger, og viser til at barnevernet bør styrke sin
kompetanse på kommunikasjon og mekling. Disse medlemmer viser
til at barnevernet er pålagt å følge opp foreldrene, men at de mangler
ressurser til dette.
Disse medlemmer vil på den bakgrunn fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke oppfølgingen av
opprinnelige foreldre i barnevernssaker.»
Disse medlemmer er glad for at
regjeringen anerkjenner at brukernes rettssikkerhet i barnevernet
skal være godt ivaretatt gjennom mulighet til og veiledning ved
klager. Disse medlemmer ser derfor frem til regjeringens
vurdering av om pasient- og brukerombudene bør gis en rolle i barnevernet.
Da dette er i tråd med Høyres forslag, fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere en lavterskel klageordning
for barn og pårørende i barnevernet.»
Komiteen vil vise
til at barn og unges erfaringer med barneverntiltak sist ble undersøkt
gjennom en brukerundersøkelse som ble lagt frem i år. Komiteen er
enig med forslagsstillerne at vi har kunnskapshull innenfor barnevernsområdet. Videre
vil komiteen vise til at det over flere år er satset
systematisk på forskning gjennom en felles forsknings- og utviklingsstrategi,
og at gjeldene strategi danner utgangspunkt for nåværende satsing. Komiteen merker
seg at det vil bli utarbeidet en ny strategi innen utgangen av 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av å styrke den
brede og frie forskningen på barnevernsfeltet. Barnevernsfeltet
er preget av barnevernspedagogiske strømninger om hvilke tiltak
som er best for barna, og hvilke prinsipper som skal veie tyngst. Disse
medlemmer ser det derfor som særlig viktig at forskningen
på barnevernsfeltet er omfattende og spredt for å sikre en uavhengig
og kritisk tilnærming til barnevernet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til handlingsplan for å styrke forskning og utvikling innenfor barnevernsfeltet.»
Komiteen deler forslagstillernes
syn på at begrepene i barnevernet bør bli mer brukervennlig. Komiteen viser
videre til svarbrevet fra statsråden om at barnevernpanelet vil
ha synspunkter om begrepsbruken i barnevernet. Barnevernpanelet
er bredt sammensatt, og komiteen mener innspillene
fra panelet må spille en viktig rolle i videre vurdering av begrepsbruken
i barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener flere aktører enn barnevernpanelet
bør høres i dette viktige spørsmålet, og ønsker derfor at regjeringen
sender forslag til endring av ulike begreper i barnevernet ut på
høring til relevante aktører.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en fullstendig
gjennomgang av begrepsbruken i barnevernet.»