Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Dokument 8:112 S (2010–2011) om styrket kontakt med hjemmet
og mer tid til barna gjennom bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen,
og statsrådens svarbrev datert 1. april 2011 (vedlegg).
Komiteen understreker at gode
kvalitetsbarnehager er en viktig investering i samfunnet fordi det
sikrer flest mulig barn en god start på livet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at i løpet av få år har målet om full barnehagedekning
blitt realisert uten å redusere kvalitetskravene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. 14 S (2010–2011)
der komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti under kap. 231 Barnehage, post 21 Særskilte driftsutgifter,
slår fast at:
«… det sterke fokuset på rask utbygging av barnehager
har gått på bekostning av kvaliteten. Dette viser seg bl.a. i et
stadig økende antall som får dispensasjon fra kravet om førskolelærerutdanning.
Sett i lys av dette mener disse medlemmer at nivået på regjeringens
forslag til kvalitetsutviklingstiltak i barnehagene er for lavt.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser videre til påfølgende merknad:
«Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det bevilges
25 mill. kroner utover regjeringens forslag til forskning, kompetanseutvikling
i barnehagene og rekruttering av førskolelærere.»
Komiteen viser til
Stortingets behandling av St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet
i barnehagen. I behandlingen var det bred politisk enighet om å
utvikle høy kvalitet i alle barnehager. Komiteen deler
forslagsstillernes syn på de ansatte som barnehagens viktigste ressurs
for å sikre barn en god og trygg barnehagehverdag.
Komiteen viser til det nylig
etablerte Foreldreutvalg for barnehagene (FUB) som skal arbeide
for å ivareta foreldrestemmen i barnehagepolitiske saker. Som statsråden
skriver i sitt svarbrev, vil FUB ha en viktig rolle i tilrettelegging
for mer medvirkning og for informasjon mellom barnehage og foreldre.
Komiteen viser til at mange barnehager
bruker digitale hjelpemidler både i pedagogiske og administrative
sammenhenger, og at det er stor variasjon i hvordan forskjellige
barnehager bruker forskjellige virkemidler. Komiteen deler
forslagsstillerne og statstrådens betraktninger rundt nettsikkerhet
og personvern som viktige i denne sammenhengen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til regjeringens tiltak for heving av de ansattes kompetanse. Å
rekruttere flere førskolelærere og ansatte med fagbrev i barnehagene
og investere i assistentene som arbeider der, er avgjørende for
å bedre kvaliteten i norske barnehager.
Flertallet viser til at St.meld.
nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagene legger særlig vekt
på å øke kompetansen hos de ansatte, både når det gjelder pedagoger
og blant det øvrige personalet, uvikling av et nasjonalt system
for å følge med på utviklingen av kvaliteten i barnehagesektoren
og opprettelsen av en nettportal om og for barnehagene, samt økt
innsats på forskning i barnehagene. Siden 2005 har det vært en betydelig
økning i forskningsinnsatsen på barnehageområdet, blant annet gjennom
programmidler via Norges forskningsråd. Et eksempel på dette er
forskningsprogrammet PRAKSISFOU 2006–2010 som har gitt midler til
forskning, ikke bare om barnehager, men også i og for barnehager.
Disse forskningsprosjektene gir nå kunnskap for utvikling både av
politikk, praksis og førskolelærerutdanning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2011 og partiets forslag om
å heve kvaliteten i barnehagen, og en styrking av forskingsinnsatsen
på barnehagefeltet. Disse medlemmer er opptatt av
å sikre en tilstrekkelig og kompetent bemanning i barnehagene. Høy
kvalitet på tilbudet er en forutsetning for at barnehagetilbudet
skal være en positiv arena for barn i førskolealder. Utviklingen
i antall ansatte med pedagogisk utdanning i barnehagene har vist
en nedgang fra 2008 til 2009. Disse medlemmer ser
med stor bekymring på denne utviklingen og hva dette gjør med kvaliteten
i barnehagene. Disse medlemmer mener at det er de
som jobber i barnehagen som avgjør kvaliteten på barnehagetilbudet,
og at det derfor er bekymringsfullt at regjeringen ikke gjør mer
for å styrke kompetansen til barnehagepersonellet, og sikre god
rekruttering av kvalifisert personell til barnehagene. En frigjøring
av tid som i dag brukes til administrasjon og papirarbeid, over
til bruk av tid med barna, ser disse medlemmer som
en positiv effekt av å effektivisere barnehagens drift. Videre mener disse
medlemmer at førskolelærerutdanningen må styrkes. Disse medlemmer ser
at det er behov for forskning på effekter av ulike omsorgsformer
for de aller minste barna, og styrket derfor innsatsen innenfor
forskning på barnehagefeltet i vårt alternative statsbudsjett for
2011. Disse medlemmer er opptatt av at man i barnehagepolitikken
fatter beslutninger som er kunnskapsbaserte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til statsrådens svarbrev
der det går frem at «Senteret for IKT i utdanningen» i samarbeid
med FUB og Foreldreutvalget for opplæringen (FUG) skal veilede skole-
og barnehageeiere om bruk av IKT i foreldresamarbeid.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev der det står:
«I et digitalisert samfunn legger jeg til grunn at barnehagene
vil gjøre bruk av digitale hjelpemidler, både i det pedagogiske
arbeidet og i kommunikasjon internt og utad. Jeg ser utviklingen på
dette området i sammenheng med arbeidet med utvikling på andre områder
knyttet til kvalitet. Når det gjelder bruk av digitale hjelpemidler
i barnehage-hjem-samarbeidet og i barnehagene, vil Kunnskapsdepartementets etablering
av FUB og Senter for IKT i utdanningen være tiltak som over tid
vil bidra til utviklingen på dette området. Min vurdering er derfor
at det ikke er nødvendig med nye særskilte, sentralt initierte tiltak
på dette feltet.»
Flertallet deler statsrådens
betraktninger.
Flertallet foreslår at Dokument
8:112 S (2010–2011) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
intensjonen i forslaget er god, men savner en grundigere redegjørelse
om hva slags digitale hjelpemidler forslagsstillerne etterlyser. Disse
medlemmer vil likevel påpeke at det må være opp til den
enkelte barnehage i samråd med foreldrene hvorvidt de vil prioritere å
innføre bruk av digitale hjelpemidler i barnehagene. Disse
medlemmer vil også påpeke at vi i dag mangler over 4 000
førskolelærere i barnehagene, og mener det må være en forutsetning
at disse nye hjelpemidlene ikke vil gå utover tiden med barna. Disse
medlemmer mener en av de viktigste oppgavene barnehagepersonellet
har er å ivareta barna og følge dem opp i hverdagen.
Disse medlemmer er på generelt
grunnlag positive til kvalitetshevende og effektiviserende tiltak,
og mener en forsøksordning er et fornuftig steg i en mulig innføring
av digitale hjelpemidler i barnehagen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er opptatt av å ta i bruk nye hjelpemidler for
å gi barnehagebarn en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og
en enklere hverdag for de ansatte. Disse medlemmer viser
til at det i de fleste virksomheter benyttes ulike IT-verktøy for
å bedre kvaliteten på tjenestene og for å redusere kostnadene gjennom
effektivisering. Disse medlemmer viser videre til
St.meld. nr. 41 (2008–2009) om «Kvalitet i barnehagen» der digitale
hjelpemidler først og fremst er omtalt i forbindelse med det pedagogiske
innholdet og barns mestring i bruken av ulike digitale verktøy. Disse
medlemmer mener at økt bruk av digitale hjelpemidler innenfor
barnehagens drift og praktiske arbeid kan bidra til å øke kvaliteten
i barnehagen. Disse medlemmer mener videre at kunnskapen
vi har om bruk og kvalitetseffekter av digitale hjelpemiddel i barnehagen
i dag ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer mener
digitale hjelpemidler for eksempel kan bidra til å bedre informasjonsflyten
mellom barnehage og foresatte, forbedre og forenkle rapporteringsrutiner, samt
bedre oppfølgingen av det enkelte barn. Disse medlemmer ser
også at økt bruk av digitale hjelpemiddel kan bidra til å forbedre kvalitetssikringen
av dokumentasjonen barnehagen har om barna, samt å få en bedre utnyttelse av
denne. Bruk av digitale hjelpemidler kan også bidra til å forbedre
kommunikasjonen internt i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene. Barn
med spesielle behov, helserelaterte eller andre, kan etter disse
medlemmers syn få en tryggere hverdag gjennom bruk av digitale hjelpemiddel
i dialogen mellom foreldre og barnehage. Viktig informasjon om barna
vil være tilgjengelig for både ansatte og foreldre. Disse
medlemmer er av den oppfatning at bruk av digitale hjelpemidler
kan frigjøre tid fra administrative oppgaver i barnehagen. Dette
er tid disse medlemmer mener kan brukes sammen med
barna og til å heve kvaliteten i barnehagen.
Disse medlemmer ønsker at det
igangsettes et pilotprosjekt med systematisk utprøving av digitale
hjelpemidler i barnehagen, samt et eget forskningsprosjekt for å
kartlegge kvalitetseffekter ved bruk av disse.
Komiteen er opptatt
av å sikre at hensynet til barna og foreldrenes personvern og rettssikkerhet
er ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette et forsøksprosjekt
med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen for å styrke
kontakten med hjemmet og sikre mer tid til barna.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette et forskningsprosjekt
for å evaluere hvilke effekter innføring av digitale hjelpemidler
har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en uavhengig vurdering
av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet, samt regelverk
for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse med bruk
av digitale hjelpemidler i barnehagen.»