Forslagsstillerne viser til at det er bred enighet om
at fokuset fremover bør være å utvikle innholdet og kvaliteten i
barnehagene. Forslagsstillerne er opptatt av å ta i bruk nye hjelpemidler
for å gi barnehagebarn en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre
og en enklere hverdag for de ansatte.
Forslagsstillerne mener det finnes for lite
forskning innenfor barnehagesektoren i Norge når det kommer til
hvilke tiltak som hever kvaliteten.
Forslagsstillerne mener at økt bruk av digitale hjelpemidler
innenfor barnehagens drift og praktiske arbeid kan bidra til å øke
kvaliteten i barnehagen. Forslagsstillerne er opptatt av å bedre kvalitetssikringen
av dokumentasjonen barnehagen har om barna, samt å få en bedre utnyttelse av
denne. Bruk av digitale hjelpemidler kan også bidra til å forbedre
kommunikasjonen internt i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene.
Forslagsstillerne ønsker at det igangsettes
et pilotprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen,
samt et eget forskningsprosjekt for å kartlegge kvalitetseffekter
ved bruk av disse. Formålet med et slikt prosjekt må være å gi en
god fremstilling av situasjonen før barnehagen tar i bruk digitale hjelpemidler,
underveis og i etterkant. Det er viktig å sikre et bredt utvalg
for forskningen for å finne god dokumentasjon på effekten av innføring
av digitale hjelpemidler i barnehagen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
igangsette et forsøksprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler
i barnehagen for å styrke kontakten med hjemmet og sikre mer tid
til barna.
2. Stortinget ber regjeringen igangsette
et forskningsprosjekt for å evaluere hvilke effekter innføring av
digitale hjelpemidler har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.
3. Stortinget ber regjeringen foreta en
uavhengig vurdering av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet,
samt regelverk for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse
med bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen.»