Brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 3. mars 2011

Dokument 8:39 S (2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013

Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen datert 23. februar 2011. I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39 (2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013, ber komiteen om svar på følgende spørsmål:

1. Kan statsråden spesifisere hvordan kostnaden på 1 837 kroner per oppholdsdag i statlige beredskaps- og familiehjem er beregnet, og hvilke elementer som inngår i denne kostnaden? Herunder ønskes besvart om følgende elementer er medregnet:

  • Lønns- og utgiftsgodtgjøring til avlastningshjem når fosterforeldre har fri

  • Utgifter til rekruttering og opplæring

  • Alle anvendte arbeidstimer i det offentlige barnevernet som blir brukt til oppfølging av det enkelte fosterhjem

Utgift per oppholdsdag på 1 837 kroner er beregnet ved hjelp av regnskapsførte utgifter til statlige fosterhjem per 2. tertial 2010 delt på registrert antall oppholdsdager i statlige fosterhjem på samme tidspunkt.

Utgiftene til statlige beredskaps- og familiehjem omfatter alle utgifter til familiehjem, ungdomshjem og beredskapshjem. Dette inkluderer utgiftsdekning, oppdragsgodtgjørelse og lønn. Lønns- og utgiftsgodtgjøring til avlastningshjem når fosterforeldre har fri, er inkludert. Utgifter til særskilt opplæring og veiledning av statlige fosterhjem er også inkludert.

Utgifter til fosterhjemstjenesten er ikke inkludert. Grunnen til dette er at disse utgiftene er knyttet til alle typer fosterhjem, dvs. statlige, kommunale og tilknyttet private tiltak. Utgiftene gjelder:

  • Grunnopplæring og generell veiledning

  • PRIDE-kurs/-opplæring

  • Rekruttering

  • Forhåndsvurdering av fosterhjem

  • Matching

  • Tilsynsføreropplæring

I gjennomsnitt utgjør disse utgiftene ca 300 kroner per oppholdsdag i alle fosterhjem, og må i utgangspunktet legges til for alle hjemmene – både offentlige og private. For mange fosterhjem tilknyttet private tiltak inngår imidlertid flere av disse aktivitetene i tjenestene som Bufetat kjøper. Dersom vi forutsetter at fosterhjem tilknyttet private tiltak ikke pådrar fosterhjemstjenesten noen utgifter, vil beregnede utgifter knyttet til fosterhjemstjenesten per oppholdsdag i statlige og kommunale fosterhjem utgjøre ca 320 kroner.

2. Bufetats bruk av rammeavtaler påfører ideelle virksomheter en risiko for tomme plasser i deler av perioden, som disse må ta høyde for. Kan dette være en av forklaringsfaktorene som øker kostnader på fosterhjem drevet av ideelle virksomheter?

Den første rammeavtalen på fosterhjemsområdet ble inngått av Region vest høsten 2010. Bruk av rammeavtaler kan derfor ikke forklare de ulikhetene i utgifter per oppholdsdag som vi har sett til nå.

3. Det rapporteres stadig at unger i institusjon ikke får flytte inn i fosterhjem som står klare, fordi Bufetat er motvillig til at private rekrutterer og driver fosterhjem. Dette innebærer at disse ungene må vente lenger enn nødvendig på fosterhjem. Hvordan vurderer statsråden dette i lys av barnevernlovens § 1.1 og § 4.1?

Det avgjørende for valg av tiltak i barnevernet er hensynet til barnets beste, og det skal tas utgangspunkt i det enkelte barns individuelle behov. Målet for en plassering er å gi barnet en grunnleggende stabilitet, omsorg og oppfølging.

Når barn plassert i institusjon vurderes å ha behov for et fosterhjem, skal Bufetat finne et egnet hjem. Etaten skal først utnytte kapasiteten i statlige tiltak. Dersom det ikke finnes egnet fosterhjem i egen ”fosterhjemsbank” kan etaten kjøpe en plass i et fosterhjem tilknyttet et privat tiltak.

I resultatrapporteringen for 2009 framgår det at Bufetat kjøpte fosterhjem fra private aktører (både ideelle og kommersielle) for 252 mill. kroner.

4. Hva er grunnen til at den varslede anskaffelsesrunden for fosterhjem fra ideelle organisasjoner nå er utsatt og tidfestes til ”i løpet av 2011”?

Som tidligere varslet, er Bufdir i gang med å forberede en anskaffelse av fosterhjemstjenester fra ideelle organisasjoner. Fram til nå har kjøp av fosterhjemstjenester fra private aktører i all hovedsak vært enkeltkjøp. Disse har ikke vært anskaffet i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Det er først nå, i 2011 at Bufetat for første gang skal foreta en sentralisert anskaffelse av fosterhjemstjenester. Det er derfor viktig at det gjøres et godt forarbeid for å avklare hvilke tjenester i hvilket omfang det er behov for å anskaffe. Det kan være aktuelt å kjøpe flere tjenester enn det man tidligere har gjort fra ideelle aktører, som for eksempel tjenester knyttet til rekruttering, veiledning og forsterkning.

I et møte med alle godkjente barneverninstitusjoner den 17. februar informerte Bufdir om status i arbeidet med å utlyse en anskaffelse. 1. mars hadde Bufdir et møte med Ideelt barnevernforum om hvordan og på hvilke områder de ideelle organisasjonene kan bidra for å løse utfordringene på fosterhjemsområdet. 3. mars vil Bufdir ha møte med regiondirektørene i Bufetat for å diskutere behovet i regionene. I uke 10 vil det bli avholdt et møte mellom Bufdir og departementet for å avklare noen oppståtte juridiske problemstillinger knyttet til anskaffelsen. Dette for å sikre at anskaffelsen skjer innenfor de rammer som barnevernloven gir anledning til. Direktoratet vil i nærmeste fremtid også ta kontakt med KS for å få deres tilbakemelding i forhold til anskaffelsen, spesielt i forhold til behovet for fosterhjem i kommunene. Etter at ovennevnte er avklart vil kravspesifikasjonen bli ferdigstilt og utlyst. Det er et felles ønske hos departementet og Bufdir at anskaffelsen skal gjennomføres så raskt som faglig forsvarlig og praktisk mulig. Anskaffelsen vil bli utlyst i løpet av våren og senest innen 1. juni i år.