Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
54 S (2010–2011) samtykke til ratifikasjon av avtale om havnestatskontroll
i fiskeriene av 22. november 2009.
Komiteen viser til at på bakgrunn
av et norsk initiativ anbefalte FN høsten 2006 gjennom generalforsamlingens
resolusjon 61/105, FNs matvareorganisasjon FAO om å utarbeide en
global bindende avtale om havnestatskontroll for fartøy som lander
fisk i havner fra fiskefelt. Bakgrunnen var at det foregår et betydelig
ulovlig, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske) med et internasjonalt
landingsmønster, og at det derfor var nødvendig med globalt samarbeid
mellom havnestater for å møte denne utfordringen. Komiteen er
kjent med at det har vært et sentralt poeng for Norge å få en global
avtale slik at problemet blir løst globalt, og ikke bare i våre nærområder.
Gjennom havnestatskontroll samarbeider stater om ikke å ta imot
fisk i havn når fangsten er i strid med ansvarlig forvaltning.
Komiteen er svært tilfreds med
at det gjennom avtalen er oppnådd enighet om en global avtale om
havnestatskontroll for å forebygge, hindre og eliminere UUU-fiske.
Komiteen viser til at avtalen
bygger på retningslinjer for havnestatskontroll ved landing av fisk
og fiskevarer som tidligere er vedtatt i FAO, og systemer for havnestatskontroll
som allerede er vedtatt og gjennomført for Norge og våre nærmeste
samarbeidsland i Den nordøstatlantiske fiskerikomisjon (NEAFC).
Avtalen er det første globalt bindende instrument som er arbeidet
frem på fiskeriområdet siden 1995, og ventes å bli viktig i kampen
mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske.
Komiteen viser til at den nye
avtalen retter seg mot all fisk og i tillegg mot fiskerelatert virksomhet.
Avtaleteksten kombinerer viktige element som stenging av havner
for svartelistet fartøy, mekanismer for å ansvarliggjøre flaggstater
ved kontroll i andre lands havner og spesifikke minimumsstandarder
om informasjonsutveksling, gjennomføring av kontroll, forebyggende
tiltak, opplæring/assistanse og samarbeid.
Komiteen har merket seg at det
under forhandlingene har vært en bredt geografisk oppslutning om
avtalen og verdien av å få dette på plass, og at Norge har vært
både initiativtaker og pådriver i denne sammenheng.
Komiteen viser til at avtalen
trer i kraft når 25 stater har sluttet seg til, og at regjeringen
foreslår at Norge i mellomtiden skal anvende avtalen midlertidig
fra det tidspunkt alle nødvendige forskriftsendringer er på plass.
I og med at avtalen blir regnet for å være en særlig viktig sak,
er Stortingets samtykke til ratifikasjon nødvendig i medhold av
Grunnloven § 26 andre ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er positivt at en nå har klart å fremforhandle
en internasjonal avtale om havnestatskontroll i fiskeriene. Dette er
en avtale som regjeringen nå ber Stortinget om at Norge skal ratifisere.
Avtalen vil ikke tre i kraft før 25 land har ratifisert den. Disse
medlemmer mener at det ikke nødvendigvis er antallet land
som ratifiserer denne avtalen som er det viktige punktet, men hvilke
land som ratifiserer. Videre er disse medlemmer opptatt av
at dersom denne avtalen skal kunne fungere på en slik måte at en
faktisk får en slutt på UUU-fisket, er det viktig at den informasjonsflyten som
skal skje landene imellom er av en slik karakter at en får tilgang
til den enhver tid relevante og oppdaterte informasjon. Det er også
viktig at en ikke bare konsentrerer seg om et fartøy og dets historie,
men også sørger for at det utveksles informasjon om hvem det er
som står bak de enkelte fartøyer, dette være seg både rederi og eiere.
Dette er informasjon som det ofte er svært vanskelig å få kjennskap
til, slik at her må man gjøre en jobb internasjonalt slik at denne
informasjonen blir lettere tilgjengelig slik at en kan få denne
registrert. Disse medlemmer er også av den oppfatning
at denne avtalen må evalueres etter 3 år for å se om den har hatt
sin ønskede effekt, eller om man bør se på andre virkemidler for
å komme UUU-fisket til livs. Avtaletekstens artikkel 24 legger opp
til at det skal gjennomføres en evaluering av avtalens effekt, og
det er FAO som skal sørge for at landene kalles inn til dette møtet. Disse
medlemmer mener imidlertid at Norge på eget initiativ, og
etter at 3 år er gått, foretar en selvstendig evaluering om avtalens
måloppnåelse i forkant av evalueringsmøtet etter 4 år. Disse
medlemmer mener at avtaleteksten er blitt så rund og generell
at det ikke skulle kunne være noen grunn til at land ikke skulle
tiltre avtaleteksten. Disse medlemmer er imidlertid
skuffet over at det i liten grad legges opp til samlede sanksjonsmuligheter overfor
de som bryter avtalens intensjon. Disse medlemmer har
videre merket seg at avtalepartene kan si opp avtalen med 1 års
varsel etter ratifikasjon.