Den 28. august 2009 vart det semje om ein tekst for
ein global bindande avtale om hamnestatstiltak for å førebyggje,
hindre og eliminere ulovleg, urapportert og uregulert fiske. Generalforsamlinga
i FAO vedtok avtalen 22. november 2009, og Noreg skreiv under avtalen
same dagen.
Avtalen bygger på retningsliner for hamnestatskontroll
ved landing av fisk og fiskevarer som tidlegare er vedtatt i FAO,
og på system for hamnestatskontroll som allereie er vedtatt og gjennomført
for Noreg og våre næraste samarbeidsland etter semje i Den nordaustatlantiske fiskerikommisjon
(NEAFC). Avtalen er det første globale bindande instrumentet som
er tinga fram på fiskeriområdet sidan 1995, og ventast å bli viktig
i kampen mot ulovleg, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske).
I og med at avtalen blir rekna for å vere ei
særleg viktig sak, er Stortingets samtykke til ratifikasjon nødvendig
i medhald av Grunnloven § 26 andre leddet.
Avtalen i engelsk originaltekst med omsetjing
til norsk følgjer som trykt vedlegg til proposisjonen.
Hausten 2006 oppmoda FN gjennom Generalforsamlinga
sin resolusjon 61/105, FNs matvareorganisasjon FAO om å utarbeide
ein global bindande avtale om hamnestatskontroll for fartøy som
landar fisk i hamn frå fiskefeltet. Bakgrunnen var at det var nødvendig
med globalt samarbeid mellom hamnestatar for å møte utfordringane
som følgje av UUU-fiske med internasjonalt landingsmønster. Gjennom hamnestatskontroll
samarbeider statar om ikkje å ta i mot fisk i hamn når fangsten
er i strid med ansvarleg forvaltning.
Dei folkerettslege instrumenta om kontroll med fisket
i internasjonalt farvatn kviler i stor grad på at dei statane som
fiskar, samarbeider om forvaltninga. Statane blir einige om reguleringar, kontrollerer
eigne fartøy og sanksjonerer brot i tråd med avtalar om forvaltninga
til havs. Likevel skjer overfiske i område utanfor statars fiskerijurisdiksjon,
med fartøy frå statar som ikkje evnar eller ønskjer å drive ansvarleg
fiske. Verdien av globalt overfiske har vore vurdert til mellom
50 og 100 mrd. kroner årleg. Når flaggstaten sin kontroll med fisket
sviktar, er det behov for eit bakanforliggjande kontrollsystem.
Folkeretten gir hamnestaten høve til å kontrollere
framande fartøy i eiga hamn. Gjennom nærare krav om kontroll i hamner,
kan statane samarbeide om tiltak mot fartøy som er involverte i
UUU-fiske, for å støtte opp om fiskeriforvaltning andre stader i
verda.
Avtalen byggjer på retningslinjer for hamnestatskontroll
ved landing av fisk og fiskevarer – retningslinjer som tidlegare
vart vedtekne i FAO i 2003. Avtalen byggjer òg på systema for hamnestatskontroll
som allereie er vedtekne og gjennomførde for Noreg og dei næraste
samarbeidslanda våre etter semje i NEAFC og i Den nordvestatlantiske
fiskeriorganisasjonen (NAFO).
Den nye avtalen rettar seg mot all fisk og i
tillegg mot fiskerelatert verksemd. Avtaleteksten kombinerer viktige
element som stenging av hamner for svartelista fartøy, mekanismar
for å ansvarleggjere flaggstaten ved kontroll i andre land sine
hamner og spesifikke minimumsstandardar om informasjonsutveksling,
gjennomføring av kontroll, førebyggjande tiltak, opplæring/assistanse
og samarbeid. Etter avtalen skal partane krevje at informasjon om
fartøy og fangst blir send hamnestaten før fartøyet får tilgang
til hamna. Denne informasjonen skal styresmaktene i hamnestaten
bruke til å sikre seg at fartøyet ikkje har vore involvert i UUU-fiske
eller fiskerirelatert aktivitet.
Avtalen forpliktar avtalepartane til å støtte
opp om vedtak i regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonar, for
eksempel gjennom tiltak mot svartelista fartøy, og legg opp til
at fisk ikkje blir landa i hamn i tilfelle der fartøyet sin flaggstat blir
kontakta og ikkje kan garantere for at fisken er lovleg fanga. Dette
er på linje med tiltak som blir handheva av Noreg i dag.
Det var semje om at avtalen vart vedteken som ein
FAO-avtale, under FAO sine system. Avtalen er likevel tilpassa for
å gi høve for land som ikkje er FAO-medlem, til å gjennomføre avtalen innanfor
FAO sitt rammeverk.
Avtalen trer i kraft når 25 statar har slutta
seg til.
Konvensjonen har ein innleiande fortale, ein
hovuddel med artiklar og fem vedlegg knytt til inspeksjon og informasjonsutveksling.
I proposisjonen blir artiklane til konvensjonen og vedlegg med tekniske
reglar omtalt. Reglane som er tekne inn i konvensjonen sine vedlegg, har
enklare endringsprosedyrar enn artiklane til konvensjonen.
Dei tiltaka som avtalen legg opp til vil ikkje kreve
lovendring. Ved Ot.prp. nr. 98 (2005–2006) vart det introdusert
endringar i gjeldande lovverk med sikte blant anna på å gjennomføre NEAFC
sitt hamnestatsregime, som langt på veg fell saman med dei tiltaka
som no blir globale gjennom denne avtalen. Havressurslova av 6. juni
2008 vidarefører dei relevante lovheimlane frå Ot.prp. nr. 98 (2005–2006).
Gjennomføring av den globale hamnestatsavtalen
i Noreg gjer det nødvendig med nokre endringar i forskrifter, som
vil vere vedtekne og i kraft før konvensjonen trer i kraft for Noreg.
Det blir lagt opp til at avtalen også kan gjennomførast
på Svalbard. Havressurslova gjeld i sjøterritoriet og i indre farvatn
på Svalbard, men det vil være nødvendig å gje enkelte delar av avtalen verknad
for landterritoriet gjennom forskrift, jf. havressurslova § 4 første
og andre ledd.
Endringane vil kome på plass i god tid før avtalen
trer i kraft. Når nødvendige forskriftsendringar er på plass vil
Noreg varsle depositaren om mellombels bruk av avtalen.
Avtalen ventar ikkje å føre med seg økonomiske eller
administrative kostnader av noko omfang. Gjennomføring av avtalen
vil nødvendiggjøre nokre endringar i rutiner samt at det må etablerast
kontroll og tilsynsordningar. Dei nødvendige tiltak vil bli gjennomført
innanfor gjeldande økonomiske rammer.
Eit globalt samarbeid mellom hamnestatar er nødvendig
for å møte utfordringane som følgjer av ulovleg, urapportert og
uregulert fiske med internasjonalt landingsmønster. Frå og med 1. mai
2007 vart det innført felles føresegner om kontroll av landingar
av frosen kvitfisk i NEAFC-partane sine hamner. Tiltaka har hatt stor
effekt og det er konstatert nedgang i overfisket og ikkje minst
at større kvanta blir landa i heimlege trakter.
Mange av dei tiltaka Noreg har etablert og gjennomført
dei siste åra vil gjennom denne avtalen bli internasjonale minimumsstandardar.
Noreg er tent med ei opprusting av tiltaka mot UUU-aktivitetar.
Eit sentralt poeng for Noreg med ein global avtale har vore å bidra
til at problemet med UUU-fiske blir løyst globalt og ikkje berre
i nærområda våre. Sett i samanheng med handelstiltak som blant anna
EU har vedteke for å sikre at ikkje UUU-fisk blir importert til
den indre marknaden, blir det danna ei grense rundt dei viktigaste
marknadene mot ulovleg fisk og fiskeprodukt. Dette vil kome lovlydige
fiskarar over heile verda til gode, det vil verne om reproduksjonsevna
til fiskebestandane og bidra til at konsumentane kan stole på at
den fisken dei kjøper er ei etisk god vare, hausta innanfor forsvarlege
rammer.
Fiskeri- og kystdepartementet tilrår at avtalen blir
ratifisert. Utanriksdepartementet sluttar seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
54 S (2010–2011) samtykke til ratifikasjon av avtale om havnestatskontroll
i fiskeriene av 22. november 2009.
Komiteen viser til at på bakgrunn
av et norsk initiativ anbefalte FN høsten 2006 gjennom generalforsamlingens
resolusjon 61/105, FNs matvareorganisasjon FAO om å utarbeide en
global bindende avtale om havnestatskontroll for fartøy som lander
fisk i havner fra fiskefelt. Bakgrunnen var at det foregår et betydelig
ulovlig, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske) med et internasjonalt
landingsmønster, og at det derfor var nødvendig med globalt samarbeid
mellom havnestater for å møte denne utfordringen. Komiteen er
kjent med at det har vært et sentralt poeng for Norge å få en global
avtale slik at problemet blir løst globalt, og ikke bare i våre nærområder.
Gjennom havnestatskontroll samarbeider stater om ikke å ta imot
fisk i havn når fangsten er i strid med ansvarlig forvaltning.
Komiteen er svært tilfreds med
at det gjennom avtalen er oppnådd enighet om en global avtale om
havnestatskontroll for å forebygge, hindre og eliminere UUU-fiske.
Komiteen viser til at avtalen
bygger på retningslinjer for havnestatskontroll ved landing av fisk
og fiskevarer som tidligere er vedtatt i FAO, og systemer for havnestatskontroll
som allerede er vedtatt og gjennomført for Norge og våre nærmeste
samarbeidsland i Den nordøstatlantiske fiskerikomisjon (NEAFC).
Avtalen er det første globalt bindende instrument som er arbeidet
frem på fiskeriområdet siden 1995, og ventes å bli viktig i kampen
mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske.
Komiteen viser til at den nye
avtalen retter seg mot all fisk og i tillegg mot fiskerelatert virksomhet.
Avtaleteksten kombinerer viktige element som stenging av havner
for svartelistet fartøy, mekanismer for å ansvarliggjøre flaggstater
ved kontroll i andre lands havner og spesifikke minimumsstandarder
om informasjonsutveksling, gjennomføring av kontroll, forebyggende
tiltak, opplæring/assistanse og samarbeid.
Komiteen har merket seg at det
under forhandlingene har vært en bredt geografisk oppslutning om
avtalen og verdien av å få dette på plass, og at Norge har vært
både initiativtaker og pådriver i denne sammenheng.
Komiteen viser til at avtalen
trer i kraft når 25 stater har sluttet seg til, og at regjeringen
foreslår at Norge i mellomtiden skal anvende avtalen midlertidig
fra det tidspunkt alle nødvendige forskriftsendringer er på plass.
I og med at avtalen blir regnet for å være en særlig viktig sak,
er Stortingets samtykke til ratifikasjon nødvendig i medhold av
Grunnloven § 26 andre ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er positivt at en nå har klart å fremforhandle
en internasjonal avtale om havnestatskontroll i fiskeriene. Dette er
en avtale som regjeringen nå ber Stortinget om at Norge skal ratifisere.
Avtalen vil ikke tre i kraft før 25 land har ratifisert den. Disse
medlemmer mener at det ikke nødvendigvis er antallet land
som ratifiserer denne avtalen som er det viktige punktet, men hvilke
land som ratifiserer. Videre er disse medlemmer opptatt av
at dersom denne avtalen skal kunne fungere på en slik måte at en
faktisk får en slutt på UUU-fisket, er det viktig at den informasjonsflyten som
skal skje landene imellom er av en slik karakter at en får tilgang
til den enhver tid relevante og oppdaterte informasjon. Det er også
viktig at en ikke bare konsentrerer seg om et fartøy og dets historie,
men også sørger for at det utveksles informasjon om hvem det er
som står bak de enkelte fartøyer, dette være seg både rederi og eiere.
Dette er informasjon som det ofte er svært vanskelig å få kjennskap
til, slik at her må man gjøre en jobb internasjonalt slik at denne
informasjonen blir lettere tilgjengelig slik at en kan få denne
registrert. Disse medlemmer er også av den oppfatning
at denne avtalen må evalueres etter 3 år for å se om den har hatt
sin ønskede effekt, eller om man bør se på andre virkemidler for
å komme UUU-fisket til livs. Avtaletekstens artikkel 24 legger opp
til at det skal gjennomføres en evaluering av avtalens effekt, og
det er FAO som skal sørge for at landene kalles inn til dette møtet. Disse
medlemmer mener imidlertid at Norge på eget initiativ, og
etter at 3 år er gått, foretar en selvstendig evaluering om avtalens
måloppnåelse i forkant av evalueringsmøtet etter 4 år. Disse
medlemmer mener at avtaleteksten er blitt så rund og generell
at det ikke skulle kunne være noen grunn til at land ikke skulle
tiltre avtaleteksten. Disse medlemmer er imidlertid
skuffet over at det i liten grad legges opp til samlede sanksjonsmuligheter overfor
de som bryter avtalens intensjon. Disse medlemmer har
videre merket seg at avtalepartene kan si opp avtalen med 1 års
varsel etter ratifikasjon.
Utkast til innstilling ble 10. mars 2011 oversendt utenriks-
og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks- og forsvarskomiteen
uttaler følgende i brev av 16. mars 2011:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens
utkast til innstilling datert 10. mars 2011 og til de respektive
partiers merknader vedrørende Prop. 54 S (2010-2011).
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til næringskomiteens
utkast til innstilling til Prop. 54 S (2010-2011) og har ingen ytterligere
merknader.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i
ratifikasjon av avtale om hamnestatskontroll i fiskeria av 22. november 2009.
Oslo, i næringskomiteen, den 22. mars 2011
Terje Aasland |
Lillian Hansen |
leder |
ordfører |