I proposisjonen legger regjeringen fram forslag om
endring i § 24 i vegtrafikkloven av 18. juni 1965 nr. 4, og der
de forslåtte endringene i § 24 vil hjemle gjennomføringen av Norges
forpliktelser etter direktivet 2006/126/EF om førerkort («det tredje
førerkortdirektivet»).
Formålet med direktivet er å harmonisere førerkortreglene
i Europa ytterligere for blant annet å forbedre trafikksikkerheten,
lette fri bevegelighet og etablering samt motvirke svindel med førerkort.
Gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 29/2008
ble Europaparlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF av 20. desember
2006 om førerkort innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport).
Stortinget samtykket 20. november 2008 i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning. Norge er dermed forpliktet til å gjennomføre direktivet
i norsk rett innen 19. januar 2011 og til å anvende reglene fra
19. januar 2013. Det foreslås derfor at endringene trer i kraft
straks loven er sanksjonert.
Store deler av direktivet inneholder krav som allerede
er gjennomført i vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter, men
enkelte deler innebærer nye krav og må således gjennomføres i norsk
regelverk innenfor de gjennomføringsfrister tredje førerkortdirektiv
setter. Proposisjonen omhandler kun de nye kravene som medfører lovendring;
Vegdirektoratet sendte 28. januar 2010 på vegne av
Samferdselsdepartementet ut høring med forslag til endring av vegtrafikkloven
§ 24 fjerde til sjette ledd og nytt tiende ledd. Når det gjelder høringsinstansens
syn, vises til proposisjonens kapittel 4.5 (Administrativ gyldighet
for førerkort) og kapittel 5.5 (Krav til prøvesensoren).
På bakgrunn av andre førerkortdirektiv ble det innført
en felles førerkortmodell i alle medlemslandene. Som en del av denne
harmoniseringen og for å motvirke førerkortsvindel innføres det
nå (i tredje førerkortdirektiv) administrativ gyldighet for førerkortene,
samtidig som det gis regler for utfasing av tidligere førerkortmodeller.
Administrativ gyldighet vil si at det er selve
kortet (dokumentasjonen for føreretten) som har en bestemt gyldighetsperiode.
Førerkortets administrative gyldighet må ikke forveksles med førerettens
gyldighet.
Direktivets formål med å innføre administrativ gyldighet
er at førerkortet skal ha oppdatert bilde og sikkerhetselementer
for å forhindre førerkortsvindel og at medlemsstatene skal kunne pålegge
helseundersøkelser eller andre tiltak. Tredje førerkortdirektiv
innfører således en administrativ gyldighet for førerkort. Hovedregelen
etter direktivets artikkel 7 nr. 2 bokstav a) er at de lette førerkortklassene;
AM, A1, A2, A, B, B1 og BE, skal ha en administrativ gyldighet på 10
år. Medlemsstatene kan velge å gi slike førerkort en administrativ
gyldighet på inntil 15 år. Etter bokstav b skal førerkort i tunge
klasser; C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE, gis administrativ gyldighet
på 5 år. Kravet om administrativ gyldighet for tunge klasser ble
gjennomført i Norge i 2008 i forbindelse med implementeringen av
yrkessjåførdirektivet (2003/59/EF) gjennom vegtrafikkloven § 29
og yrkessjåførforskriften av 16. april 2008 nr. 362.
Kravet om administrativ gyldighet vil gjelde førerkort
som blir utstedt fra og med 19. januar 2013.
Forslaget til endring i vegtrafikkloven § 24 femte
og sjette ledd fremmes for å presisere skillet mellom førerett og
førerkort, et skille som ble innført i forbindelse med implementeringen
av andre førerkortdirektiv. Presiseringen fremmes nå i forbindelse
med at det på bakgrunn av tredje førerkortdirektiv skal innføres
administrativ gyldighet for førerkort.
Passusen i femte ledd om at føreretten er livsvarig,
foreslås fjernet, da det i praksis gjøres unntak fra dette i alle
klasser i dag. Dagens formulering om livsvarig førerett har i praksis
vist seg å skape mange misforståelser. For øvrig presiserer forslaget
skillet mellom førerett og førerkort samtidig som de eksisterende
hjemlene ivaretas.
Det foreslås også at § 24 sjette ledd siste
punktum flyttes til fjerde ledd. Samtidig foreslås fjerde ledd tredje
punktum flyttet til endret femte ledd.
Tredje førerkortdirektiv artikkel 10, jf. vedlegg IV
stiller minstekrav både til grunnleggende kvalifikasjoner, kvalitetssikring
og etterutdanning av førerprøvesensorer. Dette er nye krav i forhold
til tidligere førerkortdirektiv. Formålet med minstekrav til sensorer
er å høyne kompetansen til de som vurderer førerprøver. Direktivet
krever også at en sensor ikke samtidig kan være aktiv som trafikklærer.
Disse kravene vil sikre riktige avgjørelser og likebehandling i
enda større grad enn i dag, noe som igjen har betydning for trafikksikkerheten.
Direktivets krav om grunnleggende kvalifikasjoner
gjelder ikke for sensorer som allerede er i yrket ved direktivets
gjennomføringsfrist 19. januar 2013. Kravene til kvalitetssikring
og etterutdanning gjelder imidlertid for alle sensorer som er aktive
i yrket etter 19. januar 2013.
Når det gjelder nivå på opplæringen for sensorer, vil
dette bli utredet nærmere og avgjort gjennom høring av forslag til
egen forskrift om krav til førerprøvesensorer.
Departementet legger til grunn at Statens vegvesen
vil samarbeide videre med Helsedirektoratet når det gjelder utformingen
av utdanningen for sensorer som skal vurdere tilrettelagte førerprøver
og kjørevurderinger.
Det vil bli en utfordring for Statens vegvesen
å innføre et system med grunnopplæring og etterutdanning for sensorene
innenfor de tidsfrister direktivet oppstiller. Departementet legger
til grunn at kostnader knyttet til sensoropplæringen dekkes innenfor
Statens vegvesens gjeldende bevilgninger.
Forslaget til vegtrafikkloven § 24 nytt tiende ledd
fremmes for å etablere det rettslige grunnlaget for å stille kvalifikasjonskrav
til alle som arbeider som førerprøvesensor, slik kravet om minstestandarder
for førerprøvesensorer fremkommer i tredje førerkortdirektiv artikkel
10, jf. vedlegg IV. Videre vil bestemmelsen gi departementet hjemmel
til å regulere den nærmere gjennomføringen av direktivets krav ved
forskrifter.
Forslaget til endring i vegtrafikkloven § 24 fjerde
til syvende ledd medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for offentlige eller private, da forslaget kun gjelder
språklige endringer og klargjøring av eksisterende hjemler for departementet
til å gi forskrifter om førerett og førerkort m.m.
Når det gjelder konsekvenser for det offentlige, vil
innføring av administrativ gyldighet for førerkortet føre til en
noe større arbeidsbyrde for trafikkstasjonene når ordningen er gjennomført fullt
ut.
For økonomiske konsekvenser for den enkelte førerkortinnehaver
vises til kapittel 6.1 i proposisjonen.
Forslaget til nytt tiende ledd i § 24 i vegtrafikkloven
medfører etter departementets vurdering i seg selv ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for private eller offentlige aktører, da
lovforslaget kun er en hjemmel til å fastsette nærmere regler. De
nærmere bestemmelsene om kvalifikasjonskrav og kvalitetssikring
som vil bli fastsatt i forskrift i medhold av vegtrafikkloven § 24
tiende ledd, vil imidlertid innebære økonomiske og administrative
konsekvenser, spesielt for det offentlige ved Statens vegvesen.
Departementet legger til grunn at Statens vegvesen
totalt sett vil få økte kostnader i forhold til i dag. Kostnadene
er imidlertid nødvendige både for å gjennomføre førerkortdirektivets
krav til kompetanse, og for å ivareta trafikksikkerheten gjennom
å sikre likebehandling i myndighetsutøvelsen og en kvalitativ god
gjennomføring av førerprøven.
For å kunne administrere og gjennomføre grunnutdanning,
etterutdanning, pålagt tilsyn av reelle prøver og administrere et
godkjenningssystem vil Statens vegvesen ha behov for å avsette tilstrekkelig
personalressurser til dette. Statens vegvesen bruker også i dag
flere årsverk på å administrere kompetanseutvikling for førerprøvesensorer.
Departementet anslår at det er behov for 7–8 årsverk mer enn i dag,
tilsvarende en reell kostnadsøkning på 4–5 mill. kroner.