I proposisjonen legger regjeringen fram forslag om
endring i § 24 i vegtrafikkloven av 18. juni 1965 nr. 4, og der
de forslåtte endringene i § 24 vil hjemle gjennomføringen av Norges
forpliktelser etter direktivet 2006/126/EF om førerkort («det tredje
førerkortdirektivet»).
Formålet med direktivet er å harmonisere førerkortreglene
i Europa ytterligere for blant annet å forbedre trafikksikkerheten,
lette fri bevegelighet og etablering samt motvirke svindel med førerkort.
Gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 29/2008
ble Europaparlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF av 20. desember
2006 om førerkort innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport).
Stortinget samtykket 20. november 2008 i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning. Norge er dermed forpliktet til å gjennomføre direktivet
i norsk rett innen 19. januar 2011 og til å anvende reglene fra
19. januar 2013. Det foreslås derfor at endringene trer i kraft
straks loven er sanksjonert.
Store deler av direktivet inneholder krav som allerede
er gjennomført i vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter, men
enkelte deler innebærer nye krav og må således gjennomføres i norsk
regelverk innenfor de gjennomføringsfrister tredje førerkortdirektiv
setter. Proposisjonen omhandler kun de nye kravene som medfører lovendring;
Vegdirektoratet sendte 28. januar 2010 på vegne av
Samferdselsdepartementet ut høring med forslag til endring av vegtrafikkloven
§ 24 fjerde til sjette ledd og nytt tiende ledd. Når det gjelder høringsinstansens
syn, vises til proposisjonens kapittel 4.5 (Administrativ gyldighet
for førerkort) og kapittel 5.5 (Krav til prøvesensoren).
På bakgrunn av andre førerkortdirektiv ble det innført
en felles førerkortmodell i alle medlemslandene. Som en del av denne
harmoniseringen og for å motvirke førerkortsvindel innføres det
nå (i tredje førerkortdirektiv) administrativ gyldighet for førerkortene,
samtidig som det gis regler for utfasing av tidligere førerkortmodeller.
Administrativ gyldighet vil si at det er selve
kortet (dokumentasjonen for føreretten) som har en bestemt gyldighetsperiode.
Førerkortets administrative gyldighet må ikke forveksles med førerettens
gyldighet.
Direktivets formål med å innføre administrativ gyldighet
er at førerkortet skal ha oppdatert bilde og sikkerhetselementer
for å forhindre førerkortsvindel og at medlemsstatene skal kunne pålegge
helseundersøkelser eller andre tiltak. Tredje førerkortdirektiv
innfører således en administrativ gyldighet for førerkort. Hovedregelen
etter direktivets artikkel 7 nr. 2 bokstav a) er at de lette førerkortklassene;
AM, A1, A2, A, B, B1 og BE, skal ha en administrativ gyldighet på 10
år. Medlemsstatene kan velge å gi slike førerkort en administrativ
gyldighet på inntil 15 år. Etter bokstav b skal førerkort i tunge
klasser; C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE, gis administrativ gyldighet
på 5 år. Kravet om administrativ gyldighet for tunge klasser ble
gjennomført i Norge i 2008 i forbindelse med implementeringen av
yrkessjåførdirektivet (2003/59/EF) gjennom vegtrafikkloven § 29
og yrkessjåførforskriften av 16. april 2008 nr. 362.
Kravet om administrativ gyldighet vil gjelde førerkort
som blir utstedt fra og med 19. januar 2013.
Forslaget til endring i vegtrafikkloven § 24 femte
og sjette ledd fremmes for å presisere skillet mellom førerett og
førerkort, et skille som ble innført i forbindelse med implementeringen
av andre førerkortdirektiv. Presiseringen fremmes nå i forbindelse
med at det på bakgrunn av tredje førerkortdirektiv skal innføres
administrativ gyldighet for førerkort.
Passusen i femte ledd om at føreretten er livsvarig,
foreslås fjernet, da det i praksis gjøres unntak fra dette i alle
klasser i dag. Dagens formulering om livsvarig førerett har i praksis
vist seg å skape mange misforståelser. For øvrig presiserer forslaget
skillet mellom førerett og førerkort samtidig som de eksisterende
hjemlene ivaretas.
Det foreslås også at § 24 sjette ledd siste
punktum flyttes til fjerde ledd. Samtidig foreslås fjerde ledd tredje
punktum flyttet til endret femte ledd.
Tredje førerkortdirektiv artikkel 10, jf. vedlegg IV
stiller minstekrav både til grunnleggende kvalifikasjoner, kvalitetssikring
og etterutdanning av førerprøvesensorer. Dette er nye krav i forhold
til tidligere førerkortdirektiv. Formålet med minstekrav til sensorer
er å høyne kompetansen til de som vurderer førerprøver. Direktivet
krever også at en sensor ikke samtidig kan være aktiv som trafikklærer.
Disse kravene vil sikre riktige avgjørelser og likebehandling i
enda større grad enn i dag, noe som igjen har betydning for trafikksikkerheten.
Direktivets krav om grunnleggende kvalifikasjoner
gjelder ikke for sensorer som allerede er i yrket ved direktivets
gjennomføringsfrist 19. januar 2013. Kravene til kvalitetssikring
og etterutdanning gjelder imidlertid for alle sensorer som er aktive
i yrket etter 19. januar 2013.
Når det gjelder nivå på opplæringen for sensorer, vil
dette bli utredet nærmere og avgjort gjennom høring av forslag til
egen forskrift om krav til førerprøvesensorer.
Departementet legger til grunn at Statens vegvesen
vil samarbeide videre med Helsedirektoratet når det gjelder utformingen
av utdanningen for sensorer som skal vurdere tilrettelagte førerprøver
og kjørevurderinger.
Det vil bli en utfordring for Statens vegvesen
å innføre et system med grunnopplæring og etterutdanning for sensorene
innenfor de tidsfrister direktivet oppstiller. Departementet legger
til grunn at kostnader knyttet til sensoropplæringen dekkes innenfor
Statens vegvesens gjeldende bevilgninger.
Forslaget til vegtrafikkloven § 24 nytt tiende ledd
fremmes for å etablere det rettslige grunnlaget for å stille kvalifikasjonskrav
til alle som arbeider som førerprøvesensor, slik kravet om minstestandarder
for førerprøvesensorer fremkommer i tredje førerkortdirektiv artikkel
10, jf. vedlegg IV. Videre vil bestemmelsen gi departementet hjemmel
til å regulere den nærmere gjennomføringen av direktivets krav ved
forskrifter.
Forslaget til endring i vegtrafikkloven § 24 fjerde
til syvende ledd medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for offentlige eller private, da forslaget kun gjelder
språklige endringer og klargjøring av eksisterende hjemler for departementet
til å gi forskrifter om førerett og førerkort m.m.
Når det gjelder konsekvenser for det offentlige, vil
innføring av administrativ gyldighet for førerkortet føre til en
noe større arbeidsbyrde for trafikkstasjonene når ordningen er gjennomført fullt
ut.
For økonomiske konsekvenser for den enkelte førerkortinnehaver
vises til kapittel 6.1 i proposisjonen.
Forslaget til nytt tiende ledd i § 24 i vegtrafikkloven
medfører etter departementets vurdering i seg selv ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for private eller offentlige aktører, da
lovforslaget kun er en hjemmel til å fastsette nærmere regler. De
nærmere bestemmelsene om kvalifikasjonskrav og kvalitetssikring
som vil bli fastsatt i forskrift i medhold av vegtrafikkloven § 24
tiende ledd, vil imidlertid innebære økonomiske og administrative
konsekvenser, spesielt for det offentlige ved Statens vegvesen.
Departementet legger til grunn at Statens vegvesen
totalt sett vil få økte kostnader i forhold til i dag. Kostnadene
er imidlertid nødvendige både for å gjennomføre førerkortdirektivets
krav til kompetanse, og for å ivareta trafikksikkerheten gjennom
å sikre likebehandling i myndighetsutøvelsen og en kvalitativ god
gjennomføring av førerprøven.
For å kunne administrere og gjennomføre grunnutdanning,
etterutdanning, pålagt tilsyn av reelle prøver og administrere et
godkjenningssystem vil Statens vegvesen ha behov for å avsette tilstrekkelig
personalressurser til dette. Statens vegvesen bruker også i dag
flere årsverk på å administrere kompetanseutvikling for førerprøvesensorer.
Departementet anslår at det er behov for 7–8 årsverk mer enn i dag,
tilsvarende en reell kostnadsøkning på 4–5 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at de foreslåtte endringer
i vegtrafikkloven § 24 vil hjemle Norges forpliktelser etter direktiv
2006/126/EF om førerkort (det tredje førerkortdirektivet). Stortinget
samtykket i 2008 i å gjennomføre direktivet i norsk rett. Formålene med
direktivet er å harmonisere førerkortreglene i Europa ytterligere
for blant annet å forbedre trafikksikkerheten, lette fri bevegelighet
og etablering samt motvirke svindel med førerkort. Det er kun direktivets
krav til administrativ gyldighet for førerkort og krav til førerprøvesensorer
som medfører lovendringer.
Komiteen viser til at administrativ
gyldighet ikke må forveksles med førerettens gyldighet. Administrativ
gyldighet vil si at det er selve kortet (dokumentasjonen for førerretten)
som har en bestemt gyldighetsperiode. Dette for at førerkortet skal
ha oppdatert bilde og sikkerhetselementer for å forhindre førerkortsvindel
og at medlemsstatene skal kunne pålegge helseundersøkelser eller
andre tiltak.
Komiteen viser til at tredje
førerkortdirektiv også stiller krav til minstekrav både til grunnleggende
kvalifikasjoner, kvalitetssikring og etterutdanning av førerprøvesensorer.
Formålet er å heve kompetansen til dem som vurderer førerprøver.
Disse kravene vil sikre riktige avgjørelser og likebehandling i
enda større grad enn i dag, noe som er positivt for trafikksikkerheten. Komiteen er
opptatt av at direktivets minstekrav kun danner utgangspunkt for
de nasjonale kravene til førerprøvesensorer, og viser til at Vegdirektoratet
har sendt en egen forskrift på høring om krav til førerprøvesensorer.
Komiteen er positiv til foreslåtte
endringer i vegtrafikkloven og mener at de vil bidra til å bedre
trafikksikkerheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Prop. 52 L (2010–2011) gjelder endringer i vegtrafikkloven
i forbindelse med implementering av direktiv 2006/126/EF om førerkort. Disse
medlemmer er positive til harmonisering av dette regelverket
innenfor EU/EØS-området. Disse medlemmer vil peke
på at det i proposisjonen legges opp til å gi departementet vide
fullmakter til å lage forskrifter, og er usikre på hvorvidt dette
er fornuftig. Disse medlemmer påpeker at førerkort
er svært viktig for mange menneskers livsutfoldelse, og vil derfor
understreke at Norge ikke bør legge opp til strengere praksis enn
andre EU-/EØS-land. Disse medlemmer viser til at regjeringen
ønsker at § 24 fjerde ledd nå skal lyde som følger:
«Den som skal få førerkort må være edruelig, og det
må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig
syn og førlighet, nødvendig fysisk og psykisk
helse og ha bestått førerprøve. Ved kjøring
til førerprøve anses kandidat som fører av motorvognen.»
Disse medlemmer er enig i dette,
men vil peke på at man enkelte steder har opplevd at politiet har
gått svært langt når det gjelder å beslaglegge førerkort fra personer
man mener ikke oppfyller vilkårene. I et eksempel fra Rogaland ble
en mann fratatt førerkortet i henhold til krav om edruelighet, fordi
noen naboer klaget på grunn av høy musikk og bråk fra leiligheten. Disse
medlemmer mener at denne bruken av lovverket ikke er riktig
og at utenforliggende forhold som nevnt ovenfor, ikke skal kunne medføre
at man risikerer å miste førerkortet. Disse medlemmer viser
til oppslag på aftenbladet.no fra 27. oktober 2010, der det kom
frem at lagmannsretten bestemte at mannen allikevel skulle få beholde
førerkortet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at tredje førerkortdirektivs
hovedregel for administrativ gyldighet for førerkort er 10 år for
de lette førerkortklassene: AM, A1, A2, A, B, B1 og BE, mens førerkort
i tunge klasser: C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE, gis administrativ
gyldighet i 5 år. Kravet for tunge kjøretøy er allerede gjennomført
i Norge.
Komiteenes medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenig i forslaget om å innføre 10 års administrativ gyldighet og
viser til at Tyskland, Polen og Finland velger 15 års gyldighetstid
i tråd med direktivets maksimum for lette førerkortklasser. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at den administrative gyldighetstiden
for lette klasser settes til 15 år også i Norge. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en administrativ
gyldighet på 15 år for de lette førerkortklassene AM, A1, A2, A,
B, B1 og BE, og ikke 10 år slik regjeringen legger opp til i Prop. 52
L (2010–2011).»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å sikre høy kvalitet, likebehandling
og likt nivå på førerprøvene. Dette kan best ivaretas ved at Statens
vegvesen fortsatt har ansvar for å gjennomføre førerprøvene. Flertallet er
derfor imot å privatisere førerprøvene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker å åpne for at man skal kunne ta førerprøve
ved kjøreskole som er godkjent for dette, og påpeker at en slik
ordning vil kunne redusere ventetidene, kostnadene og de ulemper
publikum i dag opplever som et resultat av at statlig monopol på
førerprøve opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en endring der man skal kunne ta førerprøve ved kjøreskole
som er godkjent for dette, vil tilsvare endringen som skjedde da
Statens vegvesen overlot periodisk kjøretøykontroll til verksteder
godkjent for dette. Disse medlemmer viser til at
stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok opp dette gjennom skriftlig
spørsmål nr. 813 og nr. 1151 i Dokument nr. 15 (2008–2009), samt
spørsmål nr. 1121 i Dokument nr. 15 (2007–2008). Disse medlemmer viser
til sitt forslag i Innst. S 13 (2010–2011) om å åpne for at førerprøve
kan gjennomføres i regi av trafikkskoler som godkjennes for dette.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre en administrativ
gyldighet på 15 år for de lette førerkortklassene AM, A1, A2, A,
B, B1 og BE, og ikke 10 år slik regjeringen legger opp til i Prop.
52 L (2010–2011).
Komiteen viser til
sine merknader og til proposisjonen, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikkloven (gjennomføring av direktiv
2006/126/EF om førerkort)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende
endringer:
§ 24 fjerde til syvende ledd skal
lyde:
Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke
være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn
og førlighet, nødvendig fysisk og psykisk helse og
ha bestått førerprøve. Ved kjøring til førerprøve anses
kandidat som fører av motorvognen.
Departementet kan gi forskrift om førerprøve og førerett,
herunder gebyr, gyldighetstid, fastlagt føreropplæring før førerprøve,
helsekrav, krav til tilleggsopplæring og vilkår og begrensninger
i føreretten.
Departementet kan gi forskrift om førerkort og kompetansebevis,
herunder gebyr, førerkortklasser, gyldighetstid, utferdigelse, utskifting,
unntak fra førerkortplikt, midlertidig kjøretillatelse, aldersbevis og
bevis for å ha gjennomgått bestemt trafikkopplæring.
Dersom innehaver av førerkort ikke lenger fyller de krav
som er fastsatt til syn, helse og førlighet etter femte ledd,
plikter han å gi melding om det til fylkesmannen som må gi melding
til politiet, jf. § 34.
§ 24 nytt tiende ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om kvalifikasjonskrav,
herunder grunn- og etterutdanning for førerprøvesensorer.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 1. februar 2011
Knut Arild Hareide |
Susanne Bratli |
leder |
ordfører |