Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Svein Flåtten, Frank
Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå
Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument
8:180 S (2009–2010) frå stortingsrepresentantane Henning Warloe,
Svein Flåtten, Elisabeth Røbekk Nørve og Gunnar Gundersen om meir
Innovasjon i Noreg, og til utfyllande svarbrev datert 8. november
2010 (lagt ved innstillinga) frå statsråd Trond Giske på alle desse
tolv punkta.
Komiteen er samd i intensjonen
frå framleggsstillarane om viktigheita av innovasjon, og å få meir
innovasjon inn i alle ledd i næringslivet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringa ved fleire høve har vist at dette er eit
felt som har høg prioritet, mellom anna gjennom stortingsmelding
om Innovasjon som vart lagt fram i 2008. Dei årlege statsbudsjetta
har hatt ein klar innovasjonsprofil, og tiltaka i stortingsmeldinga om
innovasjon har vorte følgt opp med løyvingar.
Fleirtalet syner til at regjeringa
Stoltenberg har gjort formuesskatten vesentleg meir rettferdig sidan
2005, jf. botnfrådraget for ektepar er heva frå 151 000 til 1,4
mill. kroner, og at om lag 500 000 personar som betalte skatt under
regjeringa Bondevik no er friteken for denne skatten. Fleirtalet er
samd i at ein må følgje nøye med på utviklinga i behovet for tiltak
for å stimulera til investeringar i såkornfasen, og har merka seg at
NHD vil fylgje situasjonen i eksisterande fond nøye, og heile tida
vurdere om det er behov for ytterlegare tiltak for å stimulere til
investeringar i såkornfasa, mellom anna om det er behov for nye
såkornfond, og eventuelt komme attende til Stortinget med tiltak.
Fleirtalet viser til svaret frå
næringsministeren vedkommande Skattefunn-ordninga, og er kjend med
at det vert sendt på høyring eit forslag om enkelte presiseringar
og oppdateringar i reglane for Skattefunn i skattelovforskrifta,
samt forslag om å innføre lovheimel for informasjonsutveksling mellom
etatane og lovheimel for sanksjonar.
Fleirtalet er samd i statsråden
sitt syn knytt til framlegget om å innføre ei ordning med direkte frå-dragsføring
for FoU-investeringar, og vil peike på at ei ny differensiering/nye
unntak frå skatteregelen vil medføra det motsette av forenkling.
Skattemessige særordningar er eit lite presist verkemiddel for å
oppnå spesielle næringspolitiske mål, og at viss formålet er å tilgodesjå
FoU bør ein heller gje direkte støtte.
Fleirtalet ser det som viktig
at regjeringa kontinuerlig vurderer behovet for kapitaltilførsel
til næringslivet, og ser fram til utredninga om business angels
som vert varsla frå departementet, og som vil bli ferdigstilt i
løpet av hausten 2010.
Fleirtalet viser til at evalueringa
av Innovasjon Norge og Siva no er ute på ei brei høyring , og er
samd med regjeringa i at ei høyring skal vera reell, og at vi derfor
ikkje kan konkludere før etter høyringa er ferdig.
Fleirtalet viser til framlegget
om å leggja til rette for kommersialisering av forsking og brukerstyrte
forskingsarenaer, og er glad for at forslagsstillarane er samd med
regjeringa i at det var riktig av regjeringa å styrke BIA-programmet,
sist i budsjettet for 2011. BIA-programmet bidreg til å støtte kvalitativt
gode prosjekt i breidda av norsk næringsliv innanfor områder som
ikkje er dekt av eigne tematiske satsingar i Noregs forskingsråd. Fleirtalet viser
vidare til at det er viktig for norsk økonomi at vi ser heilskapen
i verkemidla vi har. Det er spesielt viktig for konkurranseutsett
næringsliv at vi har orden i økonomien, noko som sikrar låg stabil
rente.
Fleirtalet viser til at regjeringa
har eit klart internasjonalt fokus i sitt innovasjonsarbeid, og
er samd med forslagsstillarane at å profesjonalisere rettleiinga
til bedrifter som ønsker å delta i EU-finansierte prosjekt vil vere
både viktig og riktig. Fleirtalet har merka seg at
i samsvar med forskingsmeldinga vil det bli utarbeidd ein strategi for
deltaking i ERA og god samhandling mellom nasjonale fors-kingssatsingar
og ERA og EUs rammeprogram. Fleirtalet er vidare
kjend med at Noregs fors-kingsråd vil få ei nøkkelrolle i arbeidet
med å utarbeide ein ERA-strategi i løpet av våren 2011.
Fleirtalet har merka seg at regjeringa
gjennom FORNY-programmet har lagt til rette for kommersialisering
av forsking, og syner til at det i budsjettet for neste år er foreslått
eit nytt program, forny 2020, der det vil bli lagt til rette for auka
verdiskaping på bakgrunn av forskingsresultat frå akademiske institusjonar
frå heile landet, noko fleirtalet ser som svært positivt.
Fleirtalet syner til den store
betydning offentleg sektor har for innovasjon og nyskaping i næringslivet,
og ser det som positivt at regjeringa vil fremme innovasjon gjennom
offentlege innkjøp, noko som mellom anna kom klart fram både i stortingsmelding
om innovasjon (St.meld. nr. 7. Eit nyskapende og berekraftig Norge (2008–2009),
og St.meld. nr. 36 (2008–2009) om Det gode innkjøp). Fleirtalet har
vidare merkt seg at regjeringa mellom anna har støtta NHO og KS
sitt nasjonale leverandørutviklingsprogram, eit program som framleis
pågår. Fleirtalet er samd med regjeringa i at det
må vurderast fortløpande tiltak på feltet.
Fleirtalet er samd i at private
og offentlege tilbydarar av helse-, pleie- og omsorgtenester langt
på veg er likestilt i meirverdiavgifts- og kompensasjonsregelverket.
Fleirtalet viser til framlegg
om å innføre nøytral moms i staten, herunder helseforetaka, for
å sikre større konkurranse. Fleirtalet har merka seg
statsråden sitt svar, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at komiteen er
enig i intensjonen fra forslagsstillerne om viktigheten av innovasjon, og
om å få mer innovasjon inn i alle ledd i næringslivet. Disse
medlemmer viser til at forslaget nettopp fremhevet at verdiene
som skapes i norsk næringsliv er med på å bestemme nivået på landets
velferd. Det offentlige kan bare betale for folks utdanning, helse-
og omsorgstjenester med mer, dersom fremtidige inntekter sikres. Disse
medlemmer er derfor skuffet over at regjeringspartiene benyttet
anledningen til å utelukkende forsøke å skryte av egen regjering,
fremfor å sette nye mål, sjøsette nye tiltak eller komme opposisjonen
i møte i våre bekymringer om at innovasjonsarbeidet ikke går godt. Disse
medlemmer er svært overrasket over at regjeringspartiene
ikke ser noe lærdom i at Norge rangeres som en «tapende» gruppe
i European Innovation Scoreboard 2009, at Statistisk sentralbyrås
rapport 2009/46 viser at Norge har den klart laveste innovasjonsaktiviteten
i Norden, eller at Norsk Industri sin rapport FoU- og innovasjonsrapport
2009 viser at investeringene (i fast realkapital) pr. årsverk er
fallende.
Disse medlemmer mener evne til
omstilling og tilpasning er et kjennetegn for norsk kultur og norsk
næringsliv. Dette gir grunn til optimisme. Men disse medlemmer mener
at hensynet til nye generasjoner gjør at vi ikke kan si oss fornøyde. Disse
medlemmer vil heller bygge videre på Norges evne og vilje
til omstilling, og gi norske arbeidstakere, gründere og bedrifter bedre
muligheter.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Stoltenberg har gått motsatt vei og faktisk svekket
Skattefunn-ordningen. Omfanget av ordningen ble redusert ved at
regjeringen Stoltenberg begrenset antallet timer for egne ansatte
til maksimalt 1 850 timer pr. år og ved å sette maksimal timesats
på 500 kroner.
Disse medlemmer mener derfor
det må satses mer på såkornfondordningen enn i dag, at Skattefunn-ordningen
bør styrkes og at det bør gis direkte skattefradrag for FoU-investeringer. Dette
er skatteordninger som beviselig fungerer godt og må satses videre
på. Disse medlemmer er glade for at regjeringen Stoltenberg
har hevet bunnfradraget for formuesskatten.
Disse medlemmer peker på at Bedriftsforbundet
i Finansavisen 16. september 2010 viste til at bedriftene i 2009
betalte 11,1 mrd. kroner i formuesskatt og utbytteskatt på arbeidskapital. Denne
skatteregningen ble nær firedoblet under regjeringen Stoltenberg
IIs første periode. Bedriftsforbundet kalte dette et «svik mot næringslivet».
Disse medlemmer vil imidlertid
presisere at det første regjeringen Stoltenberg gjorde da den kom
til makten var å reversere et forslag om å fjerne formuesskatten. Disse
medlemmer mener for-mues-skatten har en rekke uheldige konsekvenser,
herunder for innovasjonslysten, og at de endringer regjeringen har
gjort i formuesskatten i liten grad har avhjulpet disse.
Disse medlemmer er glade for
at Nærings- og handelsdepartementet nå har bestilt en ekstern utredning
om forretningsengler (business angels), og det vises i denne forbindelse
til Nærings- og handelsministerens brev av 8. november 2010 til
Stortinget hvor det også fremgår at utredningen skal ferdigstilles
i løpet av høsten 2010. Disse medlemmer viser til
at dette er en utredning de sittende regjeringspartier tidligere
har stemt ned, til tross for at det har vært foreslått av en samlet
opposisjon, jf. Innst. S. nr. 170 (2008–2009).
Disse medlemmer viser til at
forslaget viste til at de offentlige støtteordningene var under evaluering.
Nærings- og handelsministeren viser i sitt svar til Stortinget av
8. november 2010 til at evalueringene av både Innovasjon Norge og SIVA
nå er ferdigstilt. Når det gjelder vurderingen av fremtidige utfordringer
for Innovasjon Norge vil Nærings- og handelsdepartementet nå avvente
høringsinnspillene og deretter ta stilling til videre oppfølging. Disse
medlemmer mener det er svært viktig at Stortinget blir invitert
til å ta del i den videre oppfølging av saken.
Disse medlemmer registrerer at
komiteens medlemmer fra regjeringspartiene nå mener det er «riktig
av regjeringa å styrke BIA-programmet, sist i budsjettet for 2011». Disse
medlemmer vil understreke at regjeringen Stoltenberg reduserte
satsingen av BIA under finanskrisen, og at reduksjonen i satsingen
fremdeles ikke er tatt igjen.
Disse medlemmer viser til at
økt forsk-ningsinnsats samt sterkere satsing på kommersialisering
av forskningsresultater er avgjørende for økt innovasjon. Disse
medlemmer viser til at Norge i internasjonale undersøkelser
kommer dårlig ut på forskningsinnsats, og scorer dårligst i Norden
og under OECD-gjennomsnittet i Europa. Disse medlemmer viser
til at sammenlignet med andre land er det særlig næringslivet som
har lav forsk-ningsinnsats, noe som understreker betydningen av
å styrke de skatteinsentiver som kan stimulere til økt forskning
i bedriftene. Disse medlemmer viser til rapporten
«Mer FoU og mindre innovasjon i norsk næringsliv – et paradoks?»,
som viser at andel foretak med FoU har falt fra 21 pst. til 16 pst.
fra 2004 til 2008. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å stimulere til tettere samhandling mellom akademia
og næringsliv, og er derfor kritiske til regjeringens forslag om
å kutte i ordningen med nærings-ph.d, slik det fremgår av forslag
til statsbudsjett for 2011. Disse medlemmer viser
til at de resultatbaserte komponentene for finansiering av universitets-
og høyskolesektoren ikke omfatter forhold som samarbeid med næringslivet
eller kommersialisering av forskningsresultater. Heller ikke gaveforsterkningsordningen
for forskning omfatter kommersialiseringsaktiviteter. Disse medlemmer vil
derfor understreke betydningen av at dette innarbeides i disse insentivordningene.
Disse medlemmer ser det som avgjørende
at norske forskningsinstitusjoner og bedrifter er konkurransedyktige
når det gjelder deltakelse i internasjonalt forskningssamarbeid. Disse medlemmer viser
til at Forskningsrådets internasjonale strategi for 2011–2015 varsler
en sterkere satsing på norsk deltakelse i europeisk forskningssamarbeid,
med særlig vekt på Det felleseuropeiske forskningsområdet (ERA). Disse
medlemmer er positive til at strategien har målsetting om
å øke den norske deltakelsen i EUs rammeprogram for forskning og
teknologiutvikling, og med vekt på instituttsektoren og næringslivet. Disse
medlemmer viser til signaler, særlig fra små og mellomstore
bedrifter, om at søknadsprosess og deltakelse i EU-finansierte prosjekter
er svært ressurskrevende administrativt. Disse medlemmer vil
derfor understreke at styrket rådgivning og veiledning fra Forskningsrådet
knyttet til slik deltakelse er nødvendig dersom målet om norsk økning
skal nås. Disse medlemmer viser også til at norsk instituttsektor
er svakere finansiert enn i de fleste europeiske land, og at problemer
med finansiering av egenandeler i EU-prosjekter kan føre til redusert
deltakelse i fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre legger til grunn at nødvendige velferdstjenester
skal finansieres av det offentlige, for å sikre god tilgang til
nødvendige tjenester for alle. Disse medlemmer mener imidlertid
at det er positivt at private aktører driver tjenestene, og dermed
bidrar til kvalitetsutvikling, mangfold og bedre ressursbruk. Disse
medlemmer mener det må legges bedre til rette for samarbeid
med private aktører i velferdstjenestene, slik at brukerne kan få
et bedre tilbud. Den som trenger tjenester bør få mulighet for å
velge mellom offentlige og private tilbud innenfor de offentlig
finansierte velferdstjenestene. Dette vil skape en sunn konkurranse
som også stimulerer de offentlige tilbudene til å bli bedre. De
private aktørene må få bedre rammebetingelser i form av langsiktige
avtaler med rimelige vilkår og momsfritak for helse- og omsorgstjenester.
Disse medlemmer oppfatter flertallet
slik at det foreligger en stor selvtilfredshet med norsk innovasjonspolitikk,
noe disse medlemmer finner foruroligende med tanke
på fremtidige forbedringer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen snarest fremlegge
en sak for Stortinget om prinsipielt fjerning av formuesskatten,
subsidiært regjeringens syn på hvordan formuesskattens negative
virkninger skal reduseres.
II
Stortinget ber regjeringen, senest i forbindelse med
statsbudsjettet for 2012, legge frem en sak for Stortinget om de
eksisterende såkornfondene vil kunne reise ytterligere privat kapital
dersom staten økte sitt bidrag, samt å kartlegge om det er behov
for å opprette nye landsdekkende såkornfond for å imøtekomme såkornkapitalbehovet
til andre næringer enn de som omfattes av de eksisterende landsdekkende
fond; en slik kartlegging skal skje gjennom kontakt med norsk næringsliv.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om hvordan Skattefunn-ordningen kan gjøres mer attraktiv,
herunder ved heving av maksimalbeløpet knyttet til bedriftsintern-
og -ekstern støtte, fjerning av taket på timesats, fjerning av begrensningen
i timeantall for egne ansatte, inkludering av ulønnet innsats og
ved en redegjørelse for hvordan ordningen kan innrettes for å bidra
bedre til forskning og utvikling også for større virksomheter. En
endring av definisjonen slik at ordningen også omfatter innovasjonsaktiviteter,
jf. ESAs regler for statsstøtte, bes også vurdert.
IV
Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med
direkte fradragsføring for FoU-investeringer.
V
Stortinget ber regjeringen legge frem en vurdering
av såkorninvesteringer og mulige insentivmodeller, herunder mulig
stimulans av såkalte business angels.
VI
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en sak om evalueringene av Innovasjon Norge og SIVA, der det
tas stilling til hvordan institusjonene og ordningene i fremtiden
bør organiseres, utformes og innrettes med sikte på å utforme et
mer helhetlig og effektivt innovasjonssystem.
VII
Stortinget ber regjeringen legge bedre til rette
for kommersialisering av forskning, herunder ved å sørge for en
betydelig styrking av BIA-programmet og å vurdere etablert flere
brukerstyrte forsknings-arenaer etter modell av BIA.
VIII
Stortinget ber regjeringen sørge for at Norge
får en mer sentral rolle internasjonalt i arbeidet med å utvikle
rammevilkårene for innovasjon, og det bør vurderes å etablere en
egen stilling som nasjonal ekspert på FoU i Europaparlamentet, å sikre
norsk deltakelse i en fremtidig europeisk nærings PhD-ordning, å
utarbeide en norsk strategi for European Research Area (ERA) og
å innlemme ERA i EØS-avtalen, samt profesjonalisere veiledningen
til bedrifter som ønsker å delta i EU-finansierte prosjekter.
IX
Stortinget ber regjeringen innføre/fremme sak for
Stortinget om en gaveforsterkningsordning, der samarbeid med næringslivet
om forskningsprosjekter utløser bonus, samt øvrige tiltak som kan
bidra til økt satsing på kommersialisering av forskningsresultater.
X
Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av
hvordan det offentlige kan bruke sin bestillerrolle til å fremme
og belønne innovasjon, og mulige modeller for og effekter av å sette innovasjon
som et kriterium ved offentlige anskaffelser.
XI
Stortinget ber regjeringen sidestille private
og offentlige tilbydere av helse-, pleie- og omsorgstjenester, med
tanke på momsfritak på utførte tjenester.
XII
Stortinget ber regjeringen innføre nøytral moms i
staten, herunder i helseforetakene, for å sikre større konkurranse
når det gjelder drift av støttefunksjoner som eksempelvis renhold
og kantinedrift.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker at verdiskaping er grunnlaget for
velferden. Kristelig Folkeparti mener at næringslivet må bygges
nedenfra, og at politikernes viktigste rolle er å legge til rette
for gode og forutsigbare rammevilkår for verdiskaping. På denne
måten kan næringslivet gi trygge arbeidsplasser og overskudd til
fordeling til viktige fellesskapsgoder.
Dette medlem mener at økt satsing
på forsk-ning, innovasjon og god offentlig infrastruktur er sentrale
suksesskriterier for et verdiskapende næringsliv som skal bære kostnader
for kommende generasjoner. Dette medlem viser til
at Kristelig Folkeparti derfor ønsker et skattesystem som ikke ødelegger
for entreprenørskap, innovasjon og vekst i næringslivet.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
støtte forslagene II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X og XII.