Det foreslås bevilget 210 mill. kroner for 2010, mot
230 mill. kroner i saldert budsjett for 2008. Likeledes foreslås
det 55,2 mill. kroner under kap. 3635 for 2010 mot 53,2 mill. kroner
i saldert budsjett for 2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet
og slutter seg til forslaget.
Flertallet vil peke på at ventelønnsordningen sikrer
statlig ansatte inntekt ved større omstillinger i staten. Arbeidstakere
som mister arbeidet i staten og går over på ventelønn, har fortrinnsrett
ved tilsetting i andre ledige stillinger i staten, forutsatt at
de har nødvendig kompetanse. Flertallet viser til
at mange av dem som i dag mottar ventelønn, er eldre arbeidstakere
som har hatt vanskelig for å finne nytt arbeid. Flertallet vil
peke på at ventelønnsordningen er den langsiktige kostnaden ved
større omstillinger i staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til innretningen med
ventelønn og det uheldige i at man over flere år kan heve full ventelønn
etter en omorganisering i statlig sektor. Dette lar seg vanskelig
forene med arbeidslinjen som det er bred politisk enighet om. Ventelønnsordningen
fører til at kvalifisert arbeidskraft blir stående utenfor arbeidslivet,
også i perioder der denne arbeidskraften er etterspurt. Ordningen
har fått svært negativ omtale i flere medier i den senere tid blant
annet fra både Finansavisen (10. november 2009) og VG, som samme
dag uttaler, sitat:
"Fra 2008 til 2010 vil overtallige statsansatte få 723
mill. i ventelønn."
I Finansavisens lederartikkel kan en lese, sitat:
"Det er ingen privat bedrift som kan gi unge medarbeidere
ventelønn i opptil 10 år før pensjonskassene overtar. Og kravene
til at de ansatte i ventelønnsperioden skal finne seg jobb, er åpenbart
null."
Disse medlemmer vil peke på at
dette er personer som har krav på – og skal ha – samme oppfølging
fra Arbeids- og velferdsetaten som alle andre som faller utenfor
arbeidslivet. Disse medlemmer mener at det er viktig
for tilliten til våre felles ordninger innenfor arbeidsmarkedstiltakene,
at disse skal gjelde for alle. Det har da også i perioden 2005 til
2008 vært en nedgang i antall mottakere av ventelønn, dette er bra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til St.prp. nr. 1 (2006–2007) og St.prp. nr.
1 (2007–2008), jf. Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006–2007) og Budsjett-innst.
S. nr. 15 (2007–2008) og understreker at personer med rett til ventelønn
skal ha krav på samme oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten
som alle andre som er falt ut av arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010 hvor
man vil avvikle ordningen med ventelønn for nye tilfeller fra 2010.
I tillegg har Fremskrittspartiet en ambisjon om å få tilbakeført
personer til arbeidslivet, og har derfor redusert kap. 635 post
1 med 70 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
videre til at Høyres alternative statsbudsjett for 2010 vil avvikle
ordningen med ventelønn for nye tilfeller fra 2011.