4.8 Kap. 635 og kap. 3635 Ventelønn

Det foreslås bevilget 210 mill. kroner for 2010, mot 230 mill. kroner i saldert budsjett for 2008. Likeledes foreslås det 55,2 mill. kroner under kap. 3635 for 2010 mot 53,2 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget.

Flertallet vil peke på at ventelønnsordningen sikrer statlig ansatte inntekt ved større omstillinger i staten. Arbeidstakere som mister arbeidet i staten og går over på ventelønn, har fortrinnsrett ved tilsetting i andre ledige stillinger i staten, forutsatt at de har nødvendig kompetanse. Flertallet viser til at mange av dem som i dag mottar ventelønn, er eldre arbeidstakere som har hatt vanskelig for å finne nytt arbeid. Flertallet vil peke på at ventelønnsordningen er den langsiktige kostnaden ved større omstillinger i staten.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til innretningen med ventelønn og det uheldige i at man over flere år kan heve full ventelønn etter en omorganisering i statlig sektor. Dette lar seg vanskelig forene med arbeidslinjen som det er bred politisk enighet om. Ventelønnsordningen fører til at kvalifisert arbeidskraft blir stående utenfor arbeidslivet, også i perioder der denne arbeidskraften er etterspurt. Ordningen har fått svært negativ omtale i flere medier i den senere tid blant annet fra både Finansavisen (10. november 2009) og VG, som samme dag uttaler, sitat:

"Fra 2008 til 2010 vil overtallige statsansatte få 723 mill. i ventelønn."

I Finansavisens lederartikkel kan en lese, sitat:

"Det er ingen privat bedrift som kan gi unge medarbeidere ventelønn i opptil 10 år før pensjonskassene overtar. Og kravene til at de ansatte i ventelønnsperioden skal finne seg jobb, er åpenbart null."

Disse medlemmer vil peke på at dette er personer som har krav på – og skal ha – samme oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten som alle andre som faller utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer mener at det er viktig for tilliten til våre felles ordninger innenfor arbeidsmarkedstiltakene, at disse skal gjelde for alle. Det har da også i perioden 2005 til 2008 vært en nedgang i antall mottakere av ventelønn, dette er bra.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader til St.prp. nr. 1 (2006–2007) og St.prp. nr. 1 (2007–2008), jf. Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006–2007) og Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008) og understreker at personer med rett til ventelønn skal ha krav på samme oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten som alle andre som er falt ut av arbeidsmarkedet.

Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010 hvor man vil avvikle ordningen med ventelønn for nye tilfeller fra 2010. I tillegg har Fremskrittspartiet en ambisjon om å få tilbakeført personer til arbeidslivet, og har derfor redusert kap. 635 post 1 med 70 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre til at Høyres alternative statsbudsjett for 2010 vil avvikle ordningen med ventelønn for nye tilfeller fra 2011.