Statsråd Henrik Asheim [11:34:40 ] : Regjeringen oppnevnte
8. november 2019 et utvalg for å granske feilpraktiseringen av folketrygdens
oppholdskrav for rett til sykepenger, pleiepenger og arbeidsavklaringspenger
ved opphold i andre EØS-land. Stortinget behandlet den 15. mars
2020 Innst. 168 S for 2019–2020, fra kontroll- og konstitusjonskomiteen.
I denne forbindelse ble det varslet at man ville komme tilbake til
Stortinget når granskingsutvalgets endelige rapport forelå. Utvalgets
utredning – NOU 2020: 9 – ble overlevert av utvalgsleder Finn Arnesen
den 4. august 2020. Jeg takker for denne muligheten til å informere
Stortinget om utredningen, og om hvordan den blir fulgt opp fra
regjeringens side.
Som følge av Navs
feilpraktisering av folketrygdlovens oppholdskrav har mange enkeltmennesker
lidd urett. Flere har fått vedtak om avkorting, stans eller nektelse
av ytelser, eller krav om tilbakebetaling rettet mot seg. Spesielt
alvorlig er det at forholdet mellom folketrygdloven og EØS-retten ikke
har blitt vurdert av verken Nav, påtalemyndigheten eller domstolene
i saker der mennesker har blitt anmeldt og dømt for trygdesvindel.
Samtidig er det
her viktig å understreke, som også utvalget gjør, at det er opp
til domstolene å avgjøre de rettslige spørsmålene i saken. Den endelige
avklaringen får vi altså først når domstolene har tatt stilling
til alle relevante spørsmål, men uansett hva det endelige utfallet
i domstolene blir, mener jeg at denne saken, gjennom granskingsutvalgets
rapport, har avdekket flere mangler i arbeidet med EØS-saker på trygdeområdet.
I den følgende
redegjørelsen vil jeg gå gjennom de viktigste funnene og læringspunktene
utvalget har kommet frem til, og hvordan disse blir fulgt opp av
regjeringen. Jeg vil også orientere om status i arbeidet med oppryddingen
overfor de berørte og om planene for videre arbeid i saken. Regjeringen har
tatt – og fortsetter å ta – denne saken på det aller største alvor.
Vi rydder opp, og vi trekker lærdom av det som har skjedd.
Granskingsutvalget
har lagt frem en rekke viktige funn og læringspunkter. Disse har
verdi ikke bare for denne konkrete saken, men for Norges arbeid
med EØS-saker generelt. Vi må bruke denne innsikten til å komme
styrket ut av dette og sørge for at historien ikke får gjenta seg.
Samtidig ser utvalgets rapport ut til å bekrefte den fremstillingen
som ble gitt i høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen i januar
i år.
Granskingsutvalget
ser saken som en systemsvikt og retter kritikk mot alle de involverte
aktørene. I utredningen har utvalget lagt til grunn at Nav har hovedansvaret
for feiltolkningen og feilpraktiseringen av folketrygdens oppholdskrav
i lys av EØS-avtalen og trygdeforordningen. Samtidig understreker
utvalget at også Arbeids- og sosialdepartementet, Trygderetten,
påtalemyndighetene, advokater, domstolene og akademia på hver sine
måter har et betydelig ansvar. Fellesnevneren ligger i manglende
bevissthet og oppmerksomhet om problemstillingen.
Utvalget mener
at EØS-rettens betydning for folketrygdens ordninger har befunnet
seg i blindsonen til nær sagt alle involverte. Ingen stilte de nødvendige
spørsmålene som skulle til for å avdekke at reglene om å ta med
pleiepenger, arbeidsavklaringspenger og sykepenger til andre EØS-land
ble tolket feil og anvendt feil.
Utvalget ble i
mandatet bedt om å avdekke hvordan feilen kunne skje, og hvordan
den fikk pågå over så lang tid. Slik jeg leser utredningen, kan
de viktigste av utvalgets funn grupperes i tre kategorier:
Jeg skal i det
følgende si noe mer om disse områdene.
Utvalget mener
en viktig årsak til feilen er at folketrygdloven ikke har blitt
tilpasset de reglene som følger av EØS-retten. Loven ble ikke endret
i 1994, da Norge ble medlem i EØS og dagjeldende trygdeforordning
tatt inn i norsk rett. Reglene ble videreført i 1997, da någjeldende
folketrygdlov ble vedtatt. Reglene ble heller ikke endret i 2012,
da någjeldende trygdeforordning ble tatt inn i norsk rett. Utvalget
viser bl.a. til at det ikke er markert i loven at reglene om opphold
i Norge i en rekke praktiske tilfeller må fravikes. I utredningen
mener utvalget videre at Arbeids- og sosialdepartementet ikke har hatt
tradisjon for å beskrive de begrensningene EØS-retten legger på
anvendelsen av folketrygdlovens regler ved utarbeidelse av forslag
til endringer i folketrygdloven.
Hvordan Nav fortolker
og praktiserer regelverket de har ansvaret for, fremgår av etatens
rundskriv. Utvalget mener at Navs lovforståelse har vært vanskelig
tilgjengelig i rundskrivet. De mener at dette kan ha bidratt til
at feilpraktiseringen fikk pågå over så lang tid. Utvalget viser
videre til at den feilaktige rettsoppfatningen som kom til uttrykk
i rundskrivene og i praksis, ikke ble utfordret av forskere eller
andre som skrev om eller underviste om de aktuelle trygdeytelsene.
Utvalget er opptatt
av behovet for bedre EØS-kompetanse i alle ledd. Dette gjelder både
Nav, departementet, Trygderetten, de akademiske miljøene, påtalemyndigheten,
domstolene og advokatstanden. Det er ikke tilstrekkelig å ha enten kompetanse
på EØS eller kompetanse på trygd. For å kunne trå riktig er det
nødvendig med kunnskap om begge deler.
Arbeids- og velferdsetatens
EØS-rettslige kompetanse og tolkning av EØS-regler har i liten grad
vært en del av styringsdialogen mellom departementet og etaten.
I den aktuelle saken gjelder dette både den formelle styringsdialogen
og den faglige dialogen om retts- og regelverksutviklingen. Blant
annet derfor har departementet ikke klart å fange opp at Nav har praktisert
reglene knyttet til utbetalinger av ytelser i andre EØS-land galt.
EØS-reglene har ikke vært på dagsordenen – ingen har identifisert
dette som et risikoområde.
Utvalget viser
til at det er behov for bedre kommunikasjon. Dette gjelder først
og fremst internt i Nav, men også mellom Nav, Arbeids- og sosialdepartementet
og de øvrige aktørene, som f.eks. Trygderetten og påtalemyndigheten.
Et viktig punkt
i utvalgets mandat var å vurdere om også praksis før 1. juni 2012
må gjennomgås. Bakgrunnen for dette er at den tidligere trygdeforordningen
ble erstattet med en ny forordning på denne datoen. Den tidligere
forordningen var ikke formulert på samme måte og hadde ikke en tilsvarende bestemmelse
om muligheten til å ta med ytelser ved opphold i et annet EØS-land.
Et sentralt spørsmål er derfor om feilpraktiseringen kun knytter
seg til perioden etter at den nye forordningen ble innlemmet i norsk
rett, eller om – og i så fall i hvilken utstrekning – den strekker
seg helt tilbake til tidspunktet da Norge gikk inn i EØS, den 1. januar
1994.
Et samlet utvalg
legger til grunn at personer som før 1. juni 2012 hadde benyttet
seg av retten til fri bevegelighet for arbeidstakere eller retten
til fri etablering, ikke kan nektes de aktuelle ytelsene utelukkende
med den begrunnelse at de oppholdt seg i et annet EØS-land. Denne
gruppen kan følgelig, etter utvalgets syn, også ha blitt rammet
av feilpraktiseringen. Et flertall i utvalget mener i tillegg at
også personer som ikke falt inn under disse kategoriene, kan ha
rett til å motta trygdeytelser under opphold i andre EØS-land, i
kraft av å være tjenestemottakere, i lys av retten til fri bevegelighet
av tjenester. Flertallet i utvalget legger til grunn en juridisk
forståelse som innebærer at feilpraktiseringen har pågått betydelig
lenger enn siden 1. juni 2012. Dette vil innebære at flere personer
kan være rammet enn det som fremgikk av delutredningen fremlagt
i mars.
Mindretallet på
tre tar ikke stilling til tjenestemottakeres rettigheter og viser
til at dette må avklares av domstolene. Mindretallet mener for øvrig
at det ikke er grunnlag for å konkludere med at Nav har hatt en
systematisk feilbehandling før 1. juni 2012 av personer som har
benyttet seg av retten til fri bevegelighet for arbeidskraft, eller
retten til fri etablering. De kan likevel ikke utelukke at det har
skjedd feil i enkelttilfeller.
Som det ble understreket
fra denne talerstolen i mars, og som utvalget selv fremhever, er
det ikke utvalget som avgjør hva som er gjeldende rett. Den oppgaven
ligger til domstolene. I den forbindelse nevner jeg at Høyesterett
den 30. juni 2020 forela EFTA-domstolen 16 spørsmål knyttet til
tolkningen av både gjeldende og tidligere trygdeforordning, som ledd
i behandlingen av en av de gjenopptatte straffesakene.
Vår oppgave nå
er uansett å rydde opp og bidra til at de berørte får en avklaring,
og at nødvendig forbedringsarbeid skjer så raskt som mulig.
Når man leser
utvalgets utredning, er noe av det som gjør sterkt inntrykk, beskrivelsen
av de berørte personers møte med Nav og med rettssystemet. De beskriver
lokale Nav-kontorer som ga lite eller mangelfull informasjon. De
beskriver overordnede kontrollorganer i Nav som la til grunn andre krav
om opphold i Norge enn det lokale Nav-kontoret. Videre fortalte
en person som ble intervjuet av utvalget, om gjentatte oppfordringer
om å tilstå, både fra Nav og fra påtalemyndigheten, fordi det ville
gi en mildere dom.
Arbeids- og sosialminister
Torbjørn Røe Isaksen avholdt 1. september et møte med syv personer
som har blitt rammet av feilpraktiseringen. Disse fortalte også
om vanskeligheter med å komme i kontakt med Nav og vanskeligheter
med å få informasjon om sakene sine. I lys av disse beskrivelsene
er jeg glad for at Nav, som følge av møtet 1. september, har intensivert
arbeidet med å bedre kommunikasjonen med de berørte brukerne. Det
er herunder opprettet et eget telefonnummer som disse berørte kan
benytte.
Arbeids- og sosialdepartementet
tar for øvrig sikte på å arrangere et nytt møte med brukerne over
nyttår. Basert på funnene utvalget har gjort, presenterer de en
rekke læringspunkter som gir grunnlag for forbedringsarbeid både
i departementet, i underliggende etater og hos andre involverte
aktører.
Blant anbefalingene
fra utvalgets flertall vil jeg trekke frem følgende:
Den
EØS-rettslige kompetansen må styrkes i alle ledd.
Der
EØS-regler er særlig relevante, bør Arbeids- og sosialdepartementet
sørge for at dette fremgår direkte av loven.
Ved
forslag om endringer i folketrygdloven må Arbeids- og sosialdepartementet
sørge for at forarbeidene redegjør grundig for EØS-rettslige føringer
for anvendelsen av loven.
Nav
må sikre at EØS-rettslige spørsmål inngår som en integrert del ved
utarbeidelsen av rundskriv og ved behandling av enkeltsaker.
Tolkning
og praktisering av EØS-rettslige regler bør inn som en risikofaktor
i Arbeids- og sosialdepartementets etatsstyring.
Når
Trygderetten eller domstolene legger til grunn en annen rettsoppfatning
enn Nav, må Nav enten endre praksis eller ta saken videre i rettssystemet,
og Trygderetten bør ha systemer for å reagere når Nav ikke følger opp
prinsipielle kjennelser.
Nav
må sikre at kommunikasjonen mellom avdelinger og linjer er god,
slik at endringer i praksis raskt kan manifestere seg i hele etaten,
og Nav og Trygderetten bør ha en bedre dialog.
Påtalemyndigheten
må ta et selvstendig ansvar for å vurdere anmeldelser fra forvaltningen.
Den
EØS-rettslige kompetansen i de alminnelige domstolene må styrkes,
og det må ifølge utvalget utvikles en kultur i domstolene som gjør
at dommere identifiserer EØS-rettslige spørsmål også i straffesaker.
Arbeids- og sosialdepartementet
er i gang med vurdering og oppfølging av de anbefalingene fra utvalget
som gjelder vår sektor. Jeg vil i det videre redegjøre for dette
arbeidet samt oppfølgingen og håndteringen av de sakene hvor det
har skjedd feil.
Som del av oppfølgingen
av granskingsutvalget sendte Arbeids- og sosialdepartementet utvalgets
utredning på en bred høring 21. august. Fristen for å avgi uttalelser
ble satt til 21. september. Det har kommet inn nærmere 30 uttalelser
fra interesseorganisasjoner, fagforeninger, offentlige organer, herunder
domstolsapparatet, og privatpersoner.
Hovedinntrykket
etter å ha lest tilbakemeldingene er at høringsinstansene vurderer
at granskingsutvalget har levert en grundig utredning. Høringsuttalelsene
peker på kjente problemstillinger som ivaretas gjennom igangsatt
oppfølgingsarbeid.
Flere høringsinstanser
støtter utvalgets overordnede anbefalinger om synliggjøring av EØS-retten
og støtter tiltak for bedre å kunne identifisere EØS-rettslige problemstillinger
i lover, forskrifter, rundskriv og andre typer rettskilder. En av høringsuttalelsene
stiller spørsmål ved metode og innretning av granskingsrapporten
og ved hvorvidt det i tilstrekkelig grad er stilt spørsmål ved f.eks.
Arbeids- og sosialdepartementets rolle i saken.
Mange av høringssvarene
peker på behovet for økt EØS-rettslig kompetanse i forvaltningen,
Trygderetten og de alminnelige domstolene. Høyesterett viser i den
forbindelse til at justitiarius i desember 2019 satte i gang et
internt arbeid for å sikre at Høyesterett for fremtiden på eget
initiativ er enda bedre rustet til å avdekke og fange opp EØS-rettslige
spørsmål.
Riksadvokaten
viser til at statsadvokatene og politiet i årets mål- og prioriteringsrundskriv
er minnet om påtalemyndighetens selvstendige ansvar for alle sider
av straffesaker, og at EU/EØS-regelverk av betydning for skyld-
og straffespørsmålet i straffesaker må fanges opp bedre.
Flere høringsinstanser
støtter utvalgets anbefalinger om viktigheten av samhandling internt
og mellom offentlige enheter for å styrke god kommunikasjon og kunnskapsdeling om
EØS-rettslige problemstillinger.
Tilbakemeldingene
fra høringen viser at mange aktører er i gang med oppfølgingsarbeidet.
Vi vil også ta med synspunkter fra høringen i arbeidet med å følge
opp granskingsutvalgets utredning.
Oppfølgingen av
de berørte har vært – og er – vår første prioritet. Som nevnt har
Høyesterett 30. juni 2020 sendt en forespørsel til EFTA-domstolen
om en rådgivende tolkningsuttalelse i en konkret gjenopptatt straffesak.
Setteriksadvokaten har stilt alle relevante straffesaker i bero
i påvente av avgjørelsen i Høyesterett. Setteriksadvokaten mener
det er behov for avklaring av rettstilstanden. Dette forventes å
ta noe tid. Navs vurdering og behandling av saker fra tiden før 1. juni
2012 vil bli igangsatt når uttalelsen fra EFTA-domstolen foreligger
og Høyesterett har avsagt dom i saken.
For noen berørte
vil det derfor kunne ta tid å få en endelig avklaring. Dette er
selvfølgelig beklagelig for dem det gjelder, men det er viktig å
få EFTA-domstolens vurdering.
I henhold til
straffeprosessloven vil personer som urettmessig har vært utsatt
for straffeforfølging, kunne ha krav på erstatning. Det innebærer
at personer som frifinnes ved ny domstolsbehandling, vil kunne søke
om erstatning etter urettmessig straffeforfølging. Det vil i disse
sakene bli gitt fritt rettsråd uten behovsprøving.
Tall fra Nav viser
at av de personene i dette sakskomplekset som har mottatt tilbakebetalingskrav
siden 1. juni 2012, har 895 personer fått vedtakene omgjort. Blant
dem som har vært rammet av avslag, stans eller avkorting, har 1 495
personer fått omgjort vedtakene. Arbeidet ble forsinket med om lag
fem måneder på grunn av håndteringen av dagpengesakene i forbindelse
med covid-19-pandemien. Arbeidet er gjenopptatt etter sommerferien.
Totalt har Nav utbetalt ca. 69 mill. kr, og i tillegg er det slettet
gjeld på om lag 55 mill. kr. Nav arbeider fortsatt med å gjennomgå
registrene sine for å avdekke om flere personer kan være berørt.
Regjeringen har
etablert et særlig rettshjelpstiltak. De som vil klage på de nye
vedtakene eller ønsker å fremme krav om erstatning, kan benytte
seg av fritt rettsråd som er opprettet for disse sakene. Klager
på erstatningsvedtak blir behandlet av en egen, nyopprettet nemnd.
Her tilbys det også fritt rettsråd.
Flere av utvalgets
læringspunkter som gjelder Arbeids- og sosialdepartementet, er allerede
igangsatt. Et sentralt tiltak i oppfølgingen av denne saken er at
regjeringen 23. juni 2020 satte ned et lovutvalg, ledet av professor
Halvard Haukeland Fredriksen. Lovutvalget skal gå gjennom trygdelovgivningen og
forholdet til internasjonale avtaler med betydning for trygdekoordinering.
Å synliggjøre internasjonal retts betydning for trygdeområdet er
lovteknisk krevende. Lovutvalget er likevel bedt om å ferdigstille
sitt arbeid innen sommeren 2021. Lovutvalget vil kunne bidra til
å gjøre loven noe enklere å forstå, men vi må forvente at jussen
på feltet fremdeles vil være komplisert og kreve veiledning og oppfølging
fra Nav og andre for å bli forstått. Det må være en ambisjon at
EØS-rettslige føringer fremgår tydeligere av loven, der dette er
særlig relevant.
Regjeringen vil
på bakgrunn av lovutvalgets tilrådinger komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Granskingsutvalget
anbefaler i tillegg at EØS-retten må komme tydeligere og mer systematisk
frem i utredninger og lovforarbeider. Jeg vil sørge for at Arbeids-
og sosialdepartementet synliggjør og presiserer EØS-rettslige vurderinger mer
systematisk i både utredninger, høringer og dokumenter til Stortinget.
EØS-kompetansen
må gjennomgående styrkes. Departementet, Nav og Trygderetten må
ha nødvendig innsikt og ressurser på et så sentralt område. I Arbeids-
og sosialdepartementet er det så langt lyst ut flere juridiske stillinger
for å styrke departementets kapasitet og kompetanse til å følge
opp EØS-rettslige spørsmål. Nav er bedt om å gjøre rede for hvordan
de vil følge opp funn og læringspunkter fra rapporten. Sentrale
oppfølgingspunkter vil være styrket EØS-kompetanse og intern kommunikasjon
om juridiske problemstillinger. Etatens arbeid med forbedringstiltak
vil bli fulgt opp av departementet gjennom styringsdialogen.
For å styrke fagkunnskapen
ytterligere vil departementet også koble seg tettere på akademia
og relevante forskningsmiljøer. Akademia har en viktig rolle i å
formidle og lære opp andre i koblingen mellom norsk og internasjonal
rett.
EØS-kompetansen
må være så utbredt at vi i fremtiden står stødig i møte med skiftende
nasjonal og internasjonal lovgivning, for det er et faktum at EØS-retten
er dynamisk. Praktiseringen og forståelsen av regelverket vil endres
som følge av avgjørelser i Trygderetten, i norske domstoler, i EFTA-
og EU-domstolene.
Jeg legger til
grunn at det i fremtiden vil være økt oppmerksomhet om EØS-rettslige
spørsmål, og det vil være et økt omfang av avgjørelser som utfordrer
gjeldende praksis på forskjellige områder. Departementet har som
nevnt økt den juridiske kapasiteten, bl.a. for å følge rettsutviklingen,
utrede konsekvenser av nye avgjørelser og utrede EØS-konsekvenser
av endringer i regelverket. Arbeids- og velferdsetaten skal løpende
følge avgjørelser på området. Avgjørelser som utfordrer gjeldende
praksis, skal vurderes med sikte på endring av praksis, eller med
sikte på videre prosess i rettssystemet.
For å redusere
faren for at feiltolkninger skjer, er det helt avgjørende at de
ulike faginstansene snakker godt sammen, og rutinene for å formalisere
dette må styrkes. Basert på erfaringer fra denne saken går Arbeids-
og sosialdepartementet nå gjennom styringsdialogen med Nav og andre
underliggende etater. EØS-rettslige vurderinger vil bli definert
som et område med risiko og inngå i den formelle styringsdialogen
med Nav.
Departementet
har sendt et oppdragsbrev til Arbeids- og velferdsdirektoratet og
Trygderetten. Her ber departementet om at anbefalingene fra granskingsutvalget
blir fulgt opp på egnet måte. Arbeids- og velferdsdirektoratet og
Trygderetten er bedt om en overordnet vurdering av utredningens
funn og konklusjoner. De er også bedt om en særskilt vurdering av
læringspunktene utvalget har avdekket på deres respektive ansvarsområder.
Departementet vil følge opp dette i styringsdialogen fremover. I
det videre arbeidet tar vi også med oss merknadene granskingsutvalget
har om ressurser, organisering og intern kommunikasjon i Nav, for
å se hvordan forholdene kan bli bedre.
Denne saken har
vist at det er klare forbedringsbehov ved gjennomføringen av EØS-regelverk
i norsk rett som er relevante også utenfor trygdeområdet. Statsministeren
ba tidlig om en gjennomgang av hvordan alle departementene gjennomfører
EØS-retten. Det ble også bedt om en gjennomgang av hvordan departementene
holder seg orientert om praksis i underliggende etater. Arbeidet
koordineres av Justis- og beredskapsdepartementet. Utfordringene
i EØS-arbeidet er sammensatte, og de må derfor løses med ulike typer
tiltak. Det er summen av en rekke ulike tiltak som skal bedre hvordan
vi jobber med EØS-saker.
Målet er at Norge
gjennomfører EØS-retten på riktig måte, at innholdet i EØS-retten
er klart for dem som skal bruke den, at det er klart hvordan EØS-retten
forholder seg til annen norsk lovgivning, og at det offentlige anvender
EØS-retten korrekt.
EØS-avtalen har
nå virket i mer enn 25 år. I løpet av denne tiden har samarbeidet
utviklet seg, og regelverket som tas inn i EØS-avtalen, har blitt
mer omfattende og komplisert. Særtrekk ved EØS-retten gjør i tillegg
at regelverket kan være vanskelig tilgjengelig. Denne utfordringen
forsterkes av den store regelverksmengden.
Samtidig vil jeg
understreke at EØS-avtalen har gitt norske borgere rettigheter som
de ikke ville fått gjennom nasjonal lovgivning, ved at vi gjennom
avtalen blir en del av et større fellesskap. Dette europeiske fellesskapet
har vært og er avgjørende viktig for norsk økonomi og velferd.
En viktig del
av gjennomføringen i norsk rett er å se på hvordan innholdet i reglene
kan gjøres lettere å forstå. Klare og gode regler vil bidra til
etterlevelse og god håndheving.
Denne saken reiser
omfattende juridiske spørsmål om lovgivningsteknikk og konsekvensutredning
når nye rettsakter tas inn i norsk rett. Det er viktig at forvaltningen
har tilstrekkelig bevissthet om disse problemstillingene og gis
gode verktøy for å kunne håndtere dem. Derfor ser nå departementene
nærmere på tilgjengeligheten av EØS-regelverket, rutinene for høring
og oversettelse av EØS-regelverk, oppfølgingen av rettspraksis fra
EU-domstolen og EFTA-domstolen, samordningen mellom departementene
samt kompetansebehovet knyttet til EØS i departementene og i forvaltningen
for øvrig. Tilrådingene fra granskingsutvalget vil være viktige premisser
for dette videre arbeidet.
Granskingsrapporten
slår fast at mye har gått galt. Svikten har rammet mange enkeltmennesker
og deres familier hardt. Det overordnede blikket, de nødvendige
kontrollspørsmålene, samhandlingen på tvers og de kritiske røstene
om EØS-rettens betydning i denne saken har vært fraværende.
At mange har ansvar,
betyr ikke at ansvaret pulveriseres. Den enkeltes rettssikkerhet
er grunnleggende i et demokratisk samfunn. Derfor har vi et system
hvor mange ledd, uavhengig av hverandre, skal ivareta den enkelte.
Når det svikter i alle ledd, må vi erkjenne det. Det betyr ikke
at ansvaret usynliggjøres eller feies under teppet.
Jeg kan forsikre
om at Arbeids- og sosialdepartementet har full oppmerksomhet om
denne saken. Vi må lære av våre feil, og vi skylder det norske samfunnet
å gjøre dette grundig og ordentlig.
For å unngå tilsvarende
feilpraktiseringer i fremtiden trenger vi å få på plass et godt
og ryddig regelverk, en styrket EØS-kompetanse i forvaltningen og
bedre måter å synliggjøre koblingen mellom norsk og internasjonal
rett på. I tillegg må kritiske spørsmål løftes frem både i forvaltningen
og fra andre samfunnsinstitusjoner.
Et overordnet
mål må være å gjenreise tilliten. Det er viktig at folk kan ha tillit
til at regelverket blir praktisert korrekt i fremtiden, og at de
kan ha tillit til at det ryddes opp overfor dem som har blitt rammet.
Borgerne skal og må kunne forvente dette av oss.
Presidenten: Presidenten
vil nå, i henhold til Stortingets forretningsorden § 45, åpne for
en kort kommentarrunde, begrenset til ett innlegg på inntil 5 minutter
fra hver partigruppe og avsluttende innlegg fra statsråden.
Eva Kristin Hansen (A) [12:01:51 ] : Først vil jeg takke statsråden
for en grundig redegjørelse, en redegjørelse om en veldig alvorlig
sak. Det er nå snart ett år siden befolkningen og det politiske
Norge fikk en av de verste skandalene i fanget noensinne. Det viste
seg at folk som hadde reist til andre EØS-land mens de mottok sykepenger,
arbeidsavklaringspenger eller pleiepenger, gjennom år hadde blitt
dømt for bedrageri, tvunget til å betale tilbake store summer og
– det mest hårreisende av alt – havnet i fengsel på feil grunnlag.
Vi kjenner nå dessverre historien altfor godt. Vi har blitt kjent med
mange av dem som ble rammet, og vi har blitt vitne til et system
som var mot dem det egentlig var laget for.
Stortinget ble
første gang involvert i denne saken 5. november i fjor, da daværende
statsråd Anniken Hauglie hadde en redegjørelse, som igjen førte
til en omfattende runde i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Jeg
tror det var rystende for alle å få alle historiene, men også å
oppdage omfanget og at saken kunne og burde vært oppdaget på et
tidligere tidspunkt.
Regjeringen satte
ned, som statsråd Asheim sa, et granskingsutvalg, som endte opp
i en ganske solid NOU, som ble lagt fram 4. august. Den NOU-en bekrefter
det som kontroll- og konstitusjonskomiteen kom fram til gjennom
sin behandling, men er også bedre dokumentert, siden utvalget fikk
tilgang til ting vi i Stortinget ikke hadde. Så har vi alle sammen registrert,
som også statsråden var inne på, at det er en uenighet om det rettslige
utgangspunktet og den EØS-rettslige vurderingen, og da må vi jo
avvente behandlingen i domstolene.
Et spørsmål Stortinget
i likhet med de fleste i landet har stilt, også utvalget, er: Hvordan
kunne dette skje? Hvorfor ble ikke ting oppdaget? Gjennom den forrige
behandlingen i Stortinget var det flere ting som pekte seg ut, og
som også granskingsutvalget har slått fast. Det helt åpenbare er
at det ikke har vært en tilpasning til EØS-retten, og her har også
påtalemyndigheten og domstolene sviktet. Arbeids- og sosialdepartementet
har rett og slett sovet i timen og ikke beskrevet de mulige begrensningene
som ligger i EØS-retten.
Så blir det også
i NOU-en beskrevet en kultur i Nav som jeg mener er veldig alvorlig.
Det har ikke vært rom for å stille spørsmål ved etablerte sannheter,
og spørsmålene som har blitt stilt, har ikke blitt fanget opp. I
tillegg har Nav vært gjennom flere omorganiseringer og nedbemanninger,
og det har vært lite kompetanse om EØS. Summen av alt dette kjenner vi
godt til: Folk har blitt knallhardt rammet.
Kunne dette ha
vært oppdaget tidligere? Jeg mener det er helt åpenbart at det kunne
det ha blitt gjort. Da Trygderetten begynte å fatte kjennelser som
gikk mot Nav fra juni 2017, tok det enormt med tid, til tross for
at flere ansatte i Nav virkelig begynte å trykke på den røde knappen,
før ting skjedde. Vi har lest e-postene ansatte har sendt, hvor
de fortviler over manglende signaler etter at de begynte å oppdage
sakene fra Trygderetten. Vi har sett passiviteten hos direktoratet,
hvor man ikke kommer noen vei. Det går i flere tilfeller flere måneder
fra Nav melder bekymring, til det kommer svar. Det er en ganske
lang periode fra Trygderetten begynner å fatte kjennelser i juni
2017, til august 2019, hvor folk i hele denne perioden blir dømt,
satt i fengsel og blir tvunget til å betale tilbake store summer.
Det er etter mitt syn ganske utrolig.
Det som også har
overrasket meg i denne saken, er den manglende kommunikasjonen mellom
de ulike aktørene, hvor det virker som om departementet ikke har
hatt en anelse om hvilke diskusjoner som faktisk har pågått. Det
vitner om et system som faktisk har vært litt dysfunksjonelt, og
som har bidratt til at uretten ikke har blitt oppdaget og ryddet
opp i.
Så er spørsmålet:
Hva kan vi lære av denne saken? Det aller viktigste er at dette
aldri må skje igjen. Og det er helt åpenbart at EØS-retten må følges
opp på en annerledes måte enn det vi gjør i dag, ikke bare på dette
feltet, men på alle felt.
Nav-saken er en
trygdeskandale og rettsskandale uten sidestykke. Alle det er begått
urett mot, må få livet sitt tilbake. Urett skal og må rettes opp.
Så må vi også se framover og bygge opp et Nav som faktisk fungerer.
For det er ikke bra som det er. Vi kan ikke fortsette å slanke en
organisasjon som ikke tåler det. Vi tåler ikke mer nedbemanning.
Folket fortjener et Nav som er til for dem, ikke som mistenker dem
når de ber om hjelp. Folk skal kunne være trygge på at de ikke skal bli
dømt på feil grunnlag i dette landet, og i denne saken kan vi si
at både rettsstaten og velferdsstaten har sviktet.
Regjeringen må
nå være seg sitt ansvar bevisst. Så tror jeg hele Stortinget vil
være med og gjøre en viktig jobb i tiden framover.
Svein Harberg (H) [12:06:55 ] : Jeg har også lyst til å takke
statsråden for en grundig og god redegjørelse.
Det er altså et
år siden nyhetsbildet var preget av noe som utviklet seg nesten
fra dag til dag. Det begynte med noe som en lurte på om var feil,
og så bare vokste og vokste det. Vi var nok alle sammen litt målløse
da vi så omfanget av det.
Etter statsråd
Hauglies redegjørelse fikk kontroll- og konstitusjonskomiteen den
til behandling. Da vi behandlet dette sist, hadde vi mange spørsmål.
Vi opplevde vel også da vi avga innstilling og uttrykte at dette
måtte være første del av behandlingen, at det fortsatt var mange
ubesvarte spørsmål. Vi hadde en høring der politisk ledelse gjennom
tidene slet med å kunne svare på hvorfor det var som det var. Det
var mye uavklart, så vi satt igjen med stor usikkerhet når det gjaldt
hvor og hvordan denne feilen kunne oppstå.
Nå har vi fått
mer kunnskap. Jeg registrerer at statsråden er tydelig på to ting:
De som er urettmessig rammet av feiltolkningen, skal få rettet opp
sin sak så raskt og rettferdig som mulig. Mye er gjort, og noe gjenstår.
Jeg tror det er viktig å rette en takk også til alle dem som arbeider
i Nav-systemet, som har vært nedlesset av saker, og som skal følge
dette opp fra dag til dag. De har gjort en stor innsats under stort
press. Det andre statsråden er tydelig på, er at granskingsutvalgets funn
skal følges opp. Mye er en i gang med å følge opp, og noe må komme
i fortsettelsen, for granskingsutvalget har levert en grundig og
god rapport. Så er det noen spørsmål som fortsatt skal avklares
gjennom domstolene.
Det er skremmende
å få slått fast en kollektiv svikt der få har stilt spørsmål, eller
i det hele tatt rettet søkelyset mot forholdet mellom EØS-regler
og norsk rett. Det slås igjen fast at det gjennom skiftende regjeringer
har vært håndtert likt, og at det ikke ligger en politisk agenda
eller handling mot bedre vitende til grunn for det som har skjedd.
Å slå fast dette er ikke ansvarsfraskrivelse – tvert imot.
Det som ble slått
fast av kontroll- og konstitusjonskomiteen i innstillingen sist,
står ved lag. Det ser vi også etter denne rapporten. Nå skal komiteen
på grunnlag av redegjørelsen og med kunnskap fra utvalgets rapport
arbeide videre. Vi skal ta med oss ny kunnskap. Vi skal se mer på
hvor det sviktet, og hvordan det kunne skje. Vi skal sjekke ut læringspunktene
og hvordan vi kan ta dem med oss. Vi skal gå gjennom de grep som
statsråden har redegjort for har skjedd, og se hvordan vi i helhet
kan sikre at sånt ikke skjer igjen.
Vi skal ikke konkludere
i dag, men det er vel ingen tvil om at EØS-rett etter dette må få
en annen oppmerksomhet og oppfølging ved implementering i norsk
lov- og regelverk. Både forvaltningen og vi som politikere har en
stor oppgave med sikre det og gjenskape tillit til at vi ivaretar
innbyggernes rettigheter på en riktig og god måte. Videre politikkutvikling på
dette området skal fagkomiteen få ta seg av, men håpet er at kontroll-
og konstitusjonskomiteen kan samle seg om å påpeke grunnleggende
grep som må foretas for å sikre EØS-rett i norsk rett. Jeg opplever
at komiteen og Stortinget har et felles ønske om å bidra til det.
Solveig Horne (FrP) [12:11:32 ] : Jeg vil takke statsråden
for en grundig redegjørelse om en utredning som er utrolig god.
Jeg er også glad for at både statsministeren og statsråden har vært
veldig tydelige på å gi en unnskyldning til dem som har blitt berørt
av den største skandalen i nyere tid. Som flere har vært inne på,
er det å lese historiene til dem som har vært berørt av dette, sterk
lesning, og de fortjener virkelig en unnskyldning fra hele det politiske
Norge.
For Fremskrittspartiet
har det hele tiden vært viktig å få en full gjennomgang av denne
saken. Da Stortinget i juni behandlet statsrådens redegjørelse som
ble holdt i fjor, fikk vi veldig mye kritikk for at vi verken ville
gå så langt som å fremme daddelforslag eller å kaste statsråder.
Jeg er veldig glad for at vi har ventet på den fulle redegjørelsen.
Granskingsrapporten viser også at det var viktig å vente. Jeg ser fram
til vurderingen fra EFTA-domstolen.
Det er sånn at
vi alle er syndebukker, hvis vi kan kalle det det. Jeg synes VG
hadde en god oppsummering den 4. august, da granskingsrapporten
kom:
«Da saken smalt i fjor, var det
mange som sa dette burde vært avslørt for lengst.
Og det er sant. Men av hvem? Her
i Norge var alle med på det.»
Alle har sviktet.
Alle regjeringer har gjort feil, helt fra EØS-regelverket ble innført.
Ingen senere regjeringer så problemet. Trygderetten kunne ha oppdaget
det før. Forskere og spesialister har gjort feil, og Høyesterett
har også måttet tåle kritikk. Det viser at det er vanskelig å finne
en syndebukk, som vi så ofte er på jakt etter, når vi alle har feilet.
Det som er viktig
nå, er å kunne lære av de feilene som er gjort. Med den systemsvikten
som har vært – når folk har blitt feilaktig dømt, satt i fengsel,
blitt avkrevd tilbakebetaling, nektet ytelser de har rett til –
er det jo Nav som kommer verst ut. Den manglende varslingskulturen,
ansvarspulveriseringen og uakseptabel mangel på aktivitet viser
at det virkelig må ryddes opp. Jeg er opptatt av at det nå skjer.
Vi må være tydelige på at det må ryddes opp, og at man må få på
plass erstatninger. Vi hadde kanskje ikke sett for oss at covid-19-epidemien
skulle føre til at dette for flere ble satt på vent. Det har vært
en påkjenning for dem som har blitt berørt av dette. Fremskrittspartiets
signal til regjeringen er at nå må det ryddes opp. Vi klarte under
koronaepidemien å raskt få i gang saksbehandlingen. Det må også
skje med dem som har blitt berørt her, slik at de får den erstatningen
og oppreisningen de har krav på.
Så viser også
granskingsutvalget at det må skje en god del på hele dette feltet.
Når man mangler grunnleggende kompetanse på EØS-rett, når tilliten
til Nav må gjenopprettes, som statsråden var inne på, er det helt
klart at det er en kultur i Nav som må endres på. Nav skal være
der for dem som trenger hjelp. Det er ikke slik at folk ringer Nav
i utide. De gjør det fordi de trenger hjelp. Da er det viktig at
Nav er der for å gi dem den gode hjelpen.
Vi har nå fått
en god redegjørelse fra statsråden. Den er det med all sannsynlighet
kontroll- og konstitusjonskomiteen som skal behandle. Som representanten
Harberg var inne på, er den videre utformingen av politikken nødt
til å skje i fagkomiteen. Men kontroll- og konstitusjonskomiteen
skal gå grundig inn i granskingen og denne redegjørelsen og se på hva
vi kan gjøre for å bidra til et bedre system senere.
Nils T. Bjørke (Sp) [12:16:17 ] : Denne saka har synt oss ei
forvaltning som ikkje er slik som me ynskjer. Me har sett eit Nav
som arbeider mot rettstryggleiken til dei som treng velferdssystema
mest, eit Nav der leiinga ikkje veit kven i eigen organisasjon som
har ansvar. Me har sett eit departement som verkar meir oppteke
av å verna om statsråden sitt politiske syn enn av å retta opp i
justismord.
Paragraf 11-3
i folketrygdlova seier uttrykkjeleg at det er eit vilkår for arbeidsavklaringspengar
at medlemen oppheld seg i Noreg. Det er ikkje i tråd med EØS-forordning
883/2004. Kjernen i denne saka er at lova slik ho er vedteken i denne
salen, er formulert feil. Regjeringa har implementert EU-rett utan
å endra lova. Mange har vorte dømde for brot på ei lov som var feil.
Ordninga med arbeidsavklaringspengar vart innført i 2010. I same
periode arbeidde departementet med å setja i verk den nye EU-forordninga.
Ingen har funne spor av at departementet har vurdert kva EU-forordninga
har hatt å seia for lovparagrafen som var feil.
Den 31. mars 2017
la regjeringa fram eit forslag om å lovfesta Navs praksis om å gje
rett til arbeidsavklaringspengar under opphald i utlandet i inntil
fire veker i året, med vilkår om at opphaldet skulle verta godkjent
på førehand av Nav. Dette lovforslaget var i strid med EØS-forordning
883/2004. Forordninga var innarbeidd i ei forskrift då lovforslaget
vart lagt fram. Forskrifta var ikkje nemnd i lovforslaget. Regjeringa
braut då opplysningsplikta overfor Stortinget. Eg saknar at ministeren
tek eit tydeleg ansvar for departementet si handtering i denne saka
av Nav.
Feilen har fått
store konsekvensar for enkeltmenneske. Folk har urett vorte straffa
og dømde for feil departementet gjorde. Det at mange er ramma av
saka, gjev ho ein eigen dimensjon. Den menneskelege dimensjonen
såg korkje departementet eller Nav då Trygderetten fann feilen og
ville ta saka inn for EFTA-domstolen. Det var viktigare å skjula
omfanget av feilpraktiseringa enn å kontakta påtalestyresmaktene
for å stoppa straffesakene som var i gang.
Når Noreg har
inngått ein EØS-avtale, må lovene våre ha eit klart innhald som
gjer den reelle rettstilstanden synleg for alle. Denne saka har
vist oss at det er mykje som må rettast opp i. Det fyrste som no
må gjerast, er å rydda opp i uretten mot dei som er straffa og dømde,
på ein skikkeleg måte. Me må endra regelverket som er feil. Me må
sikra at Stortinget aldri meir vert invitert til å vedta nye lovforslag
i strid med EØS-regelverket. Dette må me ta ansvar for på tvers
av det politiske miljøet, forvaltninga og rettsvesenet.
Eg er i stuss
– det er klart at dette er komplisert jus. Men har det vore tilstrekkeleg
vilje til å opplysa om dei store ulempene med EØS-avtalen? Eller
har det vore ein gjennomført vilje til å leggja skjul på dei store
utfordringane som er, og difor heller ikkje vilje til å gå inn i
lovverket?
Freddy André Øvstegård (SV) [12:20:07 ] : Trygdeskandalen viser
oss noe av det aller verste med det Forskjells-Norge som har vokst
fram de senere årene, nemlig at til og med rettssikkerheten har
blitt et klassedelt gode i dette landet. Merete Smith, generalsekretæren
i Advokatforeningen, sa det godt under Stortingets kontrollhøring
om saken: Hvis det var næringslivsledere med tilgang på de beste
advokater som var rammet, ja da hadde nok feilen blitt oppdaget tidligere.
Men det var ikke
næringslivsledere som var rammet. Det var syke mennesker. Folk som
ikke kunne jobbe. Folk som trengte hjelp fra Nav. Det viktigste
i denne saken er akkurat de menneskene som er rammet av denne urettferdigheten
– de 75 som er uskyldig dømt for trygdesvindel, de omkring 4 000 personene
som trolig er rammet av feiltolkning, hun som ikke fikk besøkt sin
syke søster i utlandet, de som har blitt utsatt for økonomisk ruin
på grunn av store tilbakebetalingskrav, eller bestefaren som måtte
holde skjult for barnebarna sine at han skulle i fengsel.
Ofrene skal få
rettferdighet. Det må være det viktigste. Men for mange er ikke
denne skandalen over. De venter ennå på å bli frikjent. De venter
fortsatt på oppreisning. Vi hører om telefonnumre som har blitt
lovet før. Vi hører om frie rettsråd, som er langt mindre omfattende
enn fri rettshjelp. Det er ikke godt nok.
Nå har vi fått
granskingsutvalgets rapport, og den viser en knusende dom over klassejustis
i Norge, men også over regjeringens håndtering av denne skandalen.
Rapporten peker tydelig på at det er departementet og Nav som har
hovedansvaret for skandalen. Det er klinkende klart at justismord, uskyldige
fengslinger, kunne vært forhindret hvis regjeringen hadde handlet
tidligere. Og det viser at vår kritikk og vårt mistillitsforslag
mot daværende statsråd Hauglie var rimelig. Men likevel, på tross
av hvor hardt folk er rammet, og på tross av alle disse alvorlige
avsløringene som har kommet underveis, står vi igjen i en situasjon
som oppleves akkurat slik flere hevder ikke er situasjonen, nemlig
ansvarspulverisering. Det er ingen som har tatt det endelige ansvaret
for skandalen. Og det mener jeg, med respekt å melde, er å ikke
ta ofrene i denne saken på det alvoret de fortjener. Skal de få
rettferdighet, burde denne alvorlige saken også fått konsekvenser
for noen på toppen.
Jeg vil nevne
to funn i rapporten som bør være viktige for behandlingen videre
og ettertiden. For det første konstaterer utvalget «at de effektiviseringstiltak
som er truffet, har medført at direktoratet synes å mangle faglige
og ressursmessige forutsetninger for å ivareta det fagansvaret det
er tillagt på en god måte.»
Det er veldig
gjenkjennelig fra kontrollkomiteens behandling, hvor vi stadig –
på punkt etter punkt i tidslinjen – ser sårbarheten i Nav, at få
folk på jobb og med rett kompetanse fører til forsinkelser i å oppdage
feilen. Og det er alvorlig når vi samtidig vet at det har blitt
kuttet 400 mill. kr i såkalte effektiviseringskutt i Nav siden 2015.
Så peker utvalget
på at ved flere kritiske korsveier i departementet, når saken etter
hvert ble behandlet vinteren og våren 2019, før feilen ble oppdaget,
var det en politisk begrunnet vegring mot å ta konsekvensene av
det som ble oppdaget underveis. Et eksempel er at daværende minister Hauglie
bl.a. sa at dette kunne komme til å gå på tvers av regjeringens
politikk mot såkalt trygdeeksport. Det står i rapporten.
Det er noen spørsmål
granskingsutvalgets rapport egentlig ikke svarer så godt på. Departementet
har hele tiden f.eks. sagt at de visste hva rett EØS-forståelse
var. De visste bare ikke hva som var Navs praksis. Likevel foreslo
det samme departementet å lovfeste Navs praksis i 2017. Hvordan
er det mulig?
For meg er det
klart at granskingsutvalget ikke har fulgt alle spor hele veien
dit de fører, og at det er Stortinget som må trekke de politiske
konklusjonene basert på granskingen. Derfor støtter vi at saken
skal gå til kontrollkomiteen, vi må peke ut en ny kurs for Nav,
og vi må sørge for at alle ofrene får oppreisning og rettferdighet.
Og det må skje så raskt og effektivt som mulig.
Solveig Schytz (V) [12:25:23 ] : Nav-skandalen er det største
kollektive systemsviket i Norge gjennom tidene. Det har kanskje
foregått helt siden 1994, og et samlet storting har vært involvert
som øverste lovgiver. Nesten alle partier har vært i regjering,
og vi har alle et stort ansvar for å være ydmyke. Jeg vil understreke
alvoret i denne saken, der alle tre statsmakter, både storting,
regjering og rettsapparat, har latt være å ta hensyn til at avgjørelsene
til EØS-retten har forrang foran nasjonalt regelverk. Dette har
ført til at enkeltmennesker urettmessig er dømt til fengsel og på
uriktig grunnlag har fått betalingskrav og betalingsmerknader heftet
ved seg. Granskingsrapporten viser at vi trenger bedre EØS-kompetanse
i alle ledd i forvaltningen, i de akademiske miljøene, hos domstolene
og i advokatstanden.
Det som gjør sterkest
inntrykk i granskingsrapporten, er skildringene av de berørte menneskenes
møte med Nav og rettssystemet. De fikk mangelfull informasjon, ulik
informasjon fra ulike Nav-kontor som de var i kontakt med. Noen
slet med å få kontakt med sitt eget Nav-kontor. Det er en trist
historie om et system som har satt systemet foran folk.
Det er bra at
regjeringen tar ansvar og tar denne saken på alvor. Nå må vi se
framover og sørge for at noe slikt som denne skandalen aldri skjer
igjen. Vi må gjøre alt vi kan for at en slik skandale aldri skal
skje igjen. Vi må styrke EØS-kompetansen i alle ledd, gjennomgå
regelverk og ha et ryddig lovverk.
For sosialliberale
Venstre er det helt grunnleggende at folk som i en kortere eller
lengre periode er avhengige av støtte fra Nav, skal ha den samme
friheten til å nyte godt av det europeiske fellesskapet som oss
andre. Som trygdemottaker skal man kunne ha like stor rett til å
krysse landegrenser som alle andre, så lenge de gjør det de kan
og som kreves for å komme tilbake i arbeid eller bli avklart til
uføretrygd.
Bjørnar Moxnes (R) [12:27:51 ] : Nav-skandalen er Forskjells-Norge
på sitt verste. Det er ikke tilfeldig at norgeshistoriens største
rettsskandale i fredstid rammet de svakeste blant oss, de som er
mest avhengig av fellesskapet. De har i mange år blitt møtt med
mistro og skepsis, med kontroll og feilaktige krav om tilbakebetaling,
med rettssaker og fengsel.
I Norge er det
dessverre sånn i 2020 at vi ser rettssikkerheten din henger sammen
med hvor rik du er på makt og penger. Rapporten er også en knusende
dom over den norske rettsstaten – over Nav, men også over regjeringen.
Når jeg hører statsråden for utdanning, som nå er vikar for arbeidsministeren
og dermed den tredje statsråden som «tar ansvar» for denne saken,
blir jeg enda mer styrket i min bekymring for at de ansvarlige ikke
blir stilt til ansvar. Det hviler et stort ansvar på regjeringen
i denne saken, langt større enn det vi nå hører statsrådens har
vilje til å ta. Det handler ikke bare om det formelle ansvaret i
denne saken.
Utvalgsleder Arnesen
uttalte før granskingsrapporten kom, at de ikke hadde funnet grunnlag
for å anta at dette har vært en bevisst politikk. Men det kolliderer
med rapportens faktiske innhold, med at statsråd Hauglie da hun
ble kjent med saken, uttrykte at det å endre denne ulovlige praksisen kunne
være uheldig i lys av regjeringsplattformens formuleringer om trygdeeksport.
Det kolliderer med at ønsket om en rask avklaring fra direktoratet
kolliderte med at departementet ikke kunne argumentere godt nok
overfor politisk ledelse, som ønsket å begrense trygdeeksport. Dette
står svart på hvitt og bygger opp under det vi vet fra før, at regjeringen
i årevis har mistenkeliggjort folk som har blitt syke og falt ut
av et stadig mer brutalt arbeidsliv. Vi vet også at regjeringen
instruerte Nav om ikke å skaffe seg full oversikt og rette opp da
de ble klar over feil praksis i februar 2019.
Utvalgsmedlem
Midthjell skriver at departementet oppleves som «ansvarsfraskrivende»,
og at «for mye av ansvaret for den feilpraktiseringen som de senere
årene har fått alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner, legges
på Nav, uavhengig av overordnet ansvar».
Dette problemet
strekker seg langt utover det som angår EØS-retten. Skandalen har
vist at perspektiver fra brukerne og fra de ansatte, de som behandler
sakene, ikke løftes opp til ledelsen, ikke følges opp. Derfor fikk
Rødt Stortinget med på å be departementet om et arbeid i Nav for
å sikre at førstelinjen blir hørt. Nylig har statsråden bekreftet
at fagforeninger som representerer de ansatte i den kommunale førstelinjen, ikke
har blitt tatt med i dette arbeidet. Vi har også fått vite at arbeidsgruppen
jobber med et mandat som er snevret inn til EØS-rett, og som også
har kort tidsfrist.
Etter å ha hørt
statsrådens redegjørelse er jeg bekymret for at dette er symptomatisk
for hvordan skandalen følges opp: noen enkle avgrensede læringspunkter
og ferdig med det. Men Nav-skandalen er en systemkrise, og mye tyder
på at lignende svikt har foregått innenfor andre deler av Navs ansvarsområder.
Rødt ville jo stille regjeringen til ansvar da vi fremmet mistillitsforslag
mot statsråd Anniken Hauglie, først med bare Rødts stemme, før flere
rød-grønne partier kom etter – inntil regjeringen klarte å snike
statsråden ut bakdøren før Stortinget rakk å stille Hauglie til
ansvar.
I vår behandling
av denne rapporten skal vi fortsette med å jobbe for at den får
de nødvendige konsekvenser. Maktpersoner må også stilles til ansvar
ved å få en gjennomgang i hele Nav-systemet og få tiltak for å snu
utviklingen. Vi i Rødt vil gjøre det vi kan for at denne prosessen
blir starten på et generaloppgjør med regjeringens mistenkeliggjørende
arbeidslinje, som pisker arbeidsledige og påfører arbeidsuføre og
syke mennesker trygdeskam. Det vil vi ikke ha noe av, og det burde et
samlet storting tatt opp. Vi skal gå i spissen for det.
Ingjerd Schou hadde
her overtatt presidentplassen.
Statsråd Henrik Asheim [12:32:51 ] : La meg igjen få takke
Stortinget for å få anledning til å redegjøre for de viktigste funnene
og læringspunktene granskingsutvalget har kommet frem til, og for
hvordan disse nå blir fulgt opp av regjeringen.
Jeg deler et ønske
som mange av de berørte i denne saken har, et ønske om en snar og
klar tolkningsuttalelse fra EFTA-domstolen og en avklaring i Høyesterett
på rettstilstanden i dette sakskomplekset. Dette vil forhåpentligvis
kunne hjelpe dem som ble anmeldt og dømt, med å få satt et endelig
punktum. Denne avklaringen må være på plass dersom vi skal sikre
de berørte en riktig behandling av sin sak.
For de profesjonelle
aktørene i denne saken er det imidlertid ikke slik at det skal settes
punktum. Det pågående arbeidet med å rydde opp og implementere tiltak
kommer til å fortsette. En sentral oppgave i tiden som kommer, vil
være å arbeide videre med det jeg opplever som kjernen i utvalgets utredning,
nemlig behovet for oppmerksomhet om og synliggjøring av EØS-rettens
betydning for trygdeområdet, behovet for styrket EØS-kompetanse
og behovet for styrket styring og kommunikasjon.
Arbeidet med å
rydde opp var allerede godt i gang da granskingsrapporten ble overlevert.
Rapporten har gitt oss verdifulle bidrag til det videre arbeidet.
I tillegg til granskingsutvalgets læringspunkter vil jeg ta med
meg de innspillene og merknadene som har kommet i høringen, og også
i innleggene her i dag.
I juni 2021 vil
vi motta utredningen fra lovutvalget som regjeringen har nedsatt.
Denne utredningen vil forhåpentligvis gi oss ytterligere bidrag
til arbeidet med å motvirke at slike feiltolkninger og feilpraktiseringer
skjer i fremtiden.
Som jeg sa i min
redegjørelse, må et overordnet mål være å gjenreise tilliten. Borgerne
skal og må kunne forvente av oss at regelverket blir praktisert
i samsvar med EØS-retten i fremtiden, og at det ryddes opp overfor
dem som har blitt rammet.
Presidenten: Debatten
om redegjørelsen er dermed avsluttet, og presidenten vil foreslå
at arbeids- og sosialministerens redegjørelse om granskingsutvalgets
rapport om EØS-saken, NOU 2020: 9, sendes kontroll- og konstitusjonskomiteen.
– Det anses vedtatt.