Bakgrunn
Langsiktige framskrivninger,
særlig Perspektivmeldingen 2021, peker på et betydelig inndekningsbehov frem
mot 2060. Det økonomiske handlingsrommet blir strammere. Fremover
kan man forvente lavere petroleumsinntekter. Samtidig vil offentlige
utgifter tilknyttet pensjoner og helse og omsorg øke.
Politikken nå og
fremover må legges opp slik at man håndterer det inndekningsbehovet
som måtte komme. Politikken må innrettes slik at det blir liten
risiko for at man kommer i en situasjon der finanspolitikken ikke
er bærekraftig, og det blir behov for omfattende innstramninger.
Handlingsregelen
innebærer en retningslinje for den finansielle sparingen for staten,
der hensikten er å regulere innfasingen av petroleumsinntekter i
økonomien samt fordele bruken på nåværende og fremtidige generasjoner.
Over tid skal en bare bruke forventet realavkastning av kapitalen
i fondet. Slik regelen er konstruert, gir den i dag ikke rom for
å justere den finansielle sparingen for andre formål, som demografiske
endringer eller særlige investeringsbehov.
I 2017 vurderte Finansdepartementet
det ubetingede anslaget på forventet realavkastning til å være 3
prosent. I ettertid har langsiktige renter falt betydelig. Daværende
sentralbanksjef Øystein Olsen pekte i sin årstale i februar 2021
på at dersom en skulle gjentatt beregningene i dag, ville endringen
i rentenivået alene redusert anslaget på forventet realavkastning
fra rundt 3 prosent til om lag 2 prosent per år.
I en situasjon der
man ikke kan regne med betydelige fremtidige oljeinntekter, vil
bruk av forventet realavkastning fra oljefondet kunne innebære en
betydelig finansiell risiko, med høy sannsynlighet for at det før
eller senere vil inntreffe et kraftig fall i oljefondet.
Handlingsregelen
er blitt drøftet av tidligere offentlig oppnevnte utvalg, blant
annet ved NOU 2015:9 Finanspolitikk i en oljeøkonomi – Praktisering
av handlingsregelen. Siden utredningen i 2015 har fondet nesten
doblet seg i verdi. Finansdepartementet har videre oppnevnt et «Rådgivende
utvalg for finanspolitiske analyser» med mandat til å gi faglige
råd knyttet til en bærekraftig finanspolitikk.
Den siste rapporten
fra Finanspolitikkutvalget, avgitt i februar 2023, peker på at
«en målsetting om
robusthet ved et mulig fall i fondsverdien tilsier også at bruken
i normale tider ligger under 3-prosentbanen.»
Rådet anbefaler en
snarlig grundig faglig utredning av hvordan handlingsregelen bør
tilpasses at uttak fra oljefondet dekker nær 20 prosent av utgiftene
på statsbudsjettet. Rådet anbefaler videre at utredningen bør omfatte
alternative måter dette kan gjøres på, herunder en kontantstrømregel.
Utredning og gjennomføring av en slik justering bør ikke drøye lenge,
presiserer utvalget.
Grunnet sterk vekst
av verdien av Statens pensjonsfond utland dekker uttaket av fondsmidler
en betydelig del av utgiftene på statsbudsjettet, mens fremtidige
petroleumsinntekter etter hvert vil falle. En justert regel, som
er mindre sårbar for et kraftig fall i fondsverdien, vil kunne bidra
til at handlingsregelen er bedre tilpasset en situasjon med et større
fond som dekker en større andel av statsbudsjettet enn tidligere.