Bakgrunn
Nasjonalt og langsiktig
eierskap til viktige ressurser og selskaper har stått sentralt gjennom
Norges historie. Både teknologiske og sikkerhetsmessige endringer
gjør det i dag nødvendig med en grundigere gjennomgang av spørsmål
knyttet til nasjonalt eierskap og kontroll. Nasjonalt eierskap og
kontroll over naturressurser, bedrifter, teknologier og infrastruktur
vil ha en sentral betydning for Norges sikkerhetspolitikk i fremtiden.
I Politiets sikkerhetstjeneste
sin nasjonale trusselvurdering for 2021 pekes det på at oppkjøp
og investeringer i Norge kan gi fremmede stater makt og innflytelse
som det ikke er i Norges interesse at de har. Det vises blant annet
til at det i enkelte tilfeller kan være ulovlig å kjøpe informasjon
eller teknologi fra en bedrift, men likevel kan være lovlig å kjøpe
eierandeler eller investere i bedriften. Videre heter det at økonomiske
virkemidler kan brukes til å få kontroll over norske beslutninger
og prioriteringer, eller at drift og utvikling i norsk infrastruktur
og nøkkelvirksomheter kan bli prisgitt ande lands politiske posisjoner.
Saken om salget av
selskapet Bergen Engines til russiske TMH International har satt
trusselen fra utenlandsk oppkjøp på spissen. Selskapet har blant
annet levert teknologi og driver vedlikehold av skip for Sjøforsvaret
og Etterretningstjenesten. Det har vært ytret stor bekymring over
oppkjøpet både fra norske aktører og allierte land. Forsvarssjefen
har vært tydelig på at Norge må ha et sikkerhetssamarbeid med alle
som leverer utstyr og tjenester til Forsvaret.
Infrastruktur som
veier, havner, flyplasser og jernbane, bredbånd og telekom samt
energi og vann er vitale sektorer. Evnen til å sikre disse sektorene
er avgjørende for å holde samfunnet i gang dersom en krise skulle oppstå.
Flere av Norges allierte advarer i dag mot at bedrifter fra enkelte
land kan brukes til blant annet etterretningsformål. På denne bakgrunn
er det behov for mer omfattende vurderinger av potensielle sikkerhetsmessige
konsekvenser av at bedrifter fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk
samarbeid med, drifter viktige deler av norsk infrastruktur.
Forsvars- og sikkerhetspolitiske
hensyn tilsier også at man må være oppmerksom på sikkerhetsrisikoen som
oppkjøp av naturressurser kan utgjøre. Konsesjonslovene har hatt
stor betydning for å sikre lokalt og nasjonalt eierskap, både offentlig
og privat, til blant annet vannkraft, jord, skog, fisk, mineraler,
olje og gass. Høsten 2020 fikk et tysk aksjeselskap kjøpe nesten 600 000
mål med skog og utmark i Namdalen. Senterpartiet fremmet etter dette
et forslag i Innst. 188 S (2020–2021) om å styrke lovverket for
å sikre norsk eierskap til skogen, blant annet gjennom å sikre at
også salg av aksjeselskap som eier konsesjonspliktig areal, krever konsesjon.
Forslaget fikk ikke flertall, og aksjene kan etter dette fritt avhendes
til for eksempel kinesiske eller russiske eiere som dermed kan sikre
seg tilstedeværelse og innflytelse gjennom økonomiske virkemidler.
Stormaktsrivalisering
preger i stadig større grad Norges nærområder i nord. Norsk eierskap
og kontroll er av stor sikkerhetspolitisk viktighet i nordområdene.
I innstillingen om nordområdemeldingen, Meld. St. 9 (2020–2021),
gikk et flertall i utenriks- og forsvarskomiteen inn for et forslag
om å be regjeringen sikre norsk eierskap til kritisk infrastruktur
og eiendom samt nasjonal kontroll over naturressurser i nordområdene,
jf. Innst. 289 S (2020–2021). Dette er problemstillinger og trusler
som ikke bare gjelder nordområdene.
Norges sikkerhet
og trygghet er en kjerneoppgave for enhver regjering. I dagens sikkerhetspolitiske
situasjon er det stort behov for en grundig gjennomgang av den viktige
rollen norsk eierskap og kontroll spiller i å trygge norske interesser.