Bakgrunn
Den greske befolkningen
lider fortsatt under finanskrisen, med fattigdom og en arbeidsledighet blant
Europas høyeste på 16 prosent, i tillegg kommer lønns- og pensjonsreduksjoner
og tvangsprivatisering etter krav fra EU-institusjonene. Samtidig
er det til Hellas de fleste flyktninger ankommer Europa, i kjølvannet
av kriger i Midtøsten, Afghanistan og det nordlige Afrika, som Norge
bærer et medansvar for.
Flyktningsituasjonen
i Hellas er prekær og uholdbar. Bare i 2019 tok Hellas imot 75 000
mennesker som i hovedsak flyktet fra ulike krigssoner. Det er ventet
at tallet vil kunne øke stort i nær fremtid. I Moria-leiren bor
det nå rundt 20 000 i en flyktningleir bygget for 3 000. Leger Uten
Grenser anslår at ca. 5 000 av disse er barn, mange av dem er enslige
mindreårige. Man ser at situasjonen tilspisser seg.
Siden 27. februar
2020 har tusenvis av mennesker forsøkt å krysse grensen mellom Tyrkia
og Hellas etter kunngjøringen om at de ikke lenger vil bli stoppet
av Tyrkia. Situasjonen i Hellas var allerede på bristepunktet. Forslagsstiller
er kritisk til at flyktninger blir brukt i et geopolitisk maktspill.
Nå ser man flyktninger bli møtt av lynsjemobber på tyrkisk side
og høyreekstreme med våpen på gresk side.
Forslagsstiller mener
opphopingen av flyktninger i Hellas er dypt problematisk, og at
Norge må jobbe for en mer rettferdig og solidarisk fordeling, også
mellom rike og fattige områder. Et europeisk samarbeid om å fordele
belastningen står ikke i motsetning til at Norge også må bidra i
påvente av en slik løsning. Flere kommunestyrer og fylkesting, som
i Trondheim, Stavanger og Vestfold og Telemark, har gjort vedtak
hvor de ber Norge om å ta imot flyktninger, og spesielt barn uten
omsorgspersoner. Kommuner melder også at de har kompetanse og kapasitet
til å bosette flere enn hva regjeringen allerede har lagt opp til.
Norske myndigheter
besluttet 1. juni 2017 å oppheve instruksen om ikke å returnere
asylsøkere til Hellas. FNs høykommissær for flyktninger har bedt
Norge om å hjelpe, men i stedet gjør Norge det motsatte. I påvente av
en mulig oppdatert Dublin-avtale bør Norge benytte dagens unntaksregel
og ikke påføre greske asylmyndigheter unødig merarbeid ved å forsøke
å returnere flest mulig herfra. Norge anmodet i 2018 og 2019 Hellas
om hele 829 Dublin-returer. Hellas aksepterte 19 av dem.
Forslagsstiller vil
også understreke betydningen av å forsvare asylinstituttet, flyktningkonvensjonen
og FNs menneskerettighetserklæring, hvor artikkel 14 sier at «Enhver
har rett til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse».
Når europeiske land avviser mennesker ved grensen og nekter dem
retten til å søke asyl, er det brudd på flyktningkonvensjonen.
Forslagsstiller understreker
at den grunnleggende løsningen er å jobbe mot krig og andre forhold
som driver mennesker på flukt. I mange tilfeller drives mennesker
på flukt av krigshandlinger. I tillegg flykter mange fra krigens
ødeleggende effekt på menneskers livsgrunnlag, som gjerne rammer
større områder enn der selve kamphandlingene pågår, og som også
kan vare lenge etter at kamphandlingene er slutt. Ved å arbeide aktivt
for fredelige løsninger på pågående kriger og muliggjøre gjenoppbygging
kan verdenssamfunnet og Norge bidra til at færre mennesker må flykte
og til at flere kan vende hjem. I dag pågår en fredsprosess i Afghanistan.
Også i Syria pågår samtaler langs flere ulike spor. Forslagsstiller
mener Norge må bidra aktivt til å styrke den syriske fredsprosessen.
Det er reist bekymring over at viktige aktører i det syriske sivilsamfunnet
og kurdiske selvstyremyndigheter ikke er tilstrekkelig representert
i de ulike fredssamtalene. Å inkludere sivilsamfunnet og demokratiske
krefter med bred forankring på bakken i Syria styrker muligheten
for å oppnå en mest mulig bærekraftig og rettferdig fred. Forslagsstiller
mener Norge bør ta initiativ for å sikre at sivilsamfunnet og kurdiske
selvstyremyndigheter i større grad inkluderes i de ulike internasjonale
fora der det forhandles om en fredelig løsning på krigen i Syria.