Bakgrunn
For klimaet er det
positivt når fossilbiler erstattes med elbiler, men tall fra Statistisk
sentralbyrå (SSB) viser at nykjøp av elbil i større grad er forbeholdt
dem med høyest inntekt. I 2018 var det 27 ganger vanligere med elbil
i husholdningene med høyest inntekt, enn i husholdningene med lavest
inntekt.
Fritaket for merverdiavgift og
engangsavgift ved kjøp av elbiler koster nå staten over 10 mrd.
kroner årlig, og dette er penger som i stor grad kommer dem med høyest
inntekter til gode. I tillegg kommer fritak og rabatter ved bruk
(bompenger, ferjebilletter etc.).
64 prosent av husholdningene
med elbil har også minst én diesel- eller bensinbil. De rikeste
husholdningene har råd til å holde seg med både en fossilbil til
«hyttebruk» og en elbil. For mange andre er ikke elbil et alternativ
i det hele tatt, enten det er av geografiske eller økonomiske årsaker.
Skal kampen mot farlige
klimaendringer lykkes, kreves det kraftige kutt i klimagassutslippene
det kommende tiåret. Men for å få med folk på nødvendig omstilling
må man etter forslagsstillers syn føre en rettferdig miljøpolitikk,
ikke en politikk som kommer de rikeste til gode og sender regningen
til folk flest og distriktene. De dyreste og tyngste elbilene sliter
dessuten mest på veiene og er minst energieffektive.
Forslagsstiller mener
derfor at midler staten i dag bruker på subsidier av de dyreste
og tyngste elbilene for dem med høy inntekt, heller bør gå til miljøtiltak
som kommer folk flest i hele landet til gode. Det kan gjøres ved
å styrke kollektivtilbudet, også utenfor de store byene, redusere
prisen og/eller merverdiavgiften på kollektivtrafikk og innføre
nasjonal makspris på ferger langs fylkesveiene. Man må også legge
til rette for renere energi til transport gjennom å bygge ut og
styrke ladeinfrastrukturen for elbiler i borettslag, sameier og
utenfor byene, styrke støtteordningen for landstrøm til skip i havn og
statlig finansiering av omlegging til miljøvennlige ferger.
Det har blitt tatt
til orde for ulike modeller som begrenser kjøpsfordelene på de dyreste
elbilene, som å sette et tak på momsfritak eller å fjerne fritak
for engangsavgift på tyngre elbiler. Ved tidligere budsjettbehandlinger
har Finansdepartementet manglet grunnlag for å beregne provenyanslag
ved en opphevelse av avgiftsfritak etter prisintervaller. Derfor
ber forslagsstiller om at dette utredes nærmere.