3.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre vil bygge Norge sammen og samtidig videreføre arbeidet
med å modernisere samferdselssektoren. Det sikrer at vi får mer
samferdsel ut av hver krone vi investerer. Disse medlemmer mener
veiene våre er livsnerven i folks hverdag og avgjørende for næringslivets
konkurranseevne. Gode transportløsninger er en forutsetning for
at folk skal kunne leve, bo og jobbe i hele landet. Disse medlemmer viser til at det under
regjeringen Solberg ble åpnet mer enn 800 km ny vei, og at reisetidene
er betydelig redusert på flere veistrekninger: Reisetiden mellom
Ålesund og Oslo er redusert med to timer, og på strekningene E6
Oslo–Trondheim og E18 Oslo–Kristiansand er reisetiden redusert med
nærmere halvannen time.
Disse medlemmer viser
til at Høyre i regjering gjennomførte en historisk satsing på samferdsel
i alle deler av sektoren. Allerede i sitt første statsbudsjett, statsbudsjettet
for 2014, viste regjeringen Solberg store ambisjoner for samferdselssektoren.
Samferdselsbudsjettet ble økt med 20,5 pst. fra saldert budsjett
i 2013, en økning på 16,3 pst. Videre overoppfylte regjeringen Solberg
NTP 2014–2023, lagt fram av regjeringen Stoltenberg II. Planen la
i utgangspunktet opp til en gjennomsnittlig årlig økonomisk ramme
på 49,8 mrd. 2017-kroner i de fire første årene. Etter fire år var
denne rammen overoppfylt med 10 mrd. 2017-kroner, som tilsvarer
en samlet oppfølgingsgrad på 105 pst. etter fire år. Det viser at
regjeringen Solberg ga høy prioritet til transportformål fra start. Disse medlemmer viser videre til at samferdselsbudsjettet
ble doblet i perioden 2013–2021. Satsingen har ført til kortere
reisetid på jernbane og vei, flere togavganger, mer effektiv sjøtransport,
økt trafikksikkerhet, bedre tilrettelegging for kollektivtransport
og positiv byutvikling.
Disse medlemmer viser
til at det på tross av satsinger fortsatt er utfordringer på både
vei og bane flere steder i landet. Det er behov for å fortsette
å bygge ny infrastruktur for å utvikle viktige transportkorridorer
og legge til rette for vekst og utvikling i hele landet, samtidig
som arbeidet for å redusere vedlikeholdsetterslepet forsterkes. Disse medlemmer understreker at økte bevilgninger
alene ikke er nok. Høyre vil derfor fortsette arbeidet vi startet
i regjering med å modernisere samferdselssektoren. Flere reformer
har bidratt til mer konkurranse, nytenking og økt effektivitet. Disse medlemmer understreker behovet
for å fortsette dette arbeidet, slik at nye og bedre løsninger kan
tas i bruk til det beste for innbyggerne, næringslivet og samfunnet
ellers.
Disse medlemmer mener
det er viktig å ta vare på det vi har. Disse
medlemmer viser til at vedlikeholdsetterslepet på riksvei
ble redusert for første gang i 2015, og at regjeringen Solberg siden
reduserte etterslepet hvert år. Disse medlemmer viser
til at Høyre i regjering også tok viktige grep for å løfte vedlikeholdsarbeidet
på fylkesvei. I Nasjonal transportplan 2022–2033 ble det for første
gang tatt et nasjonalt krafttak for fylkesvei siden den rødgrønne
regjeringen overførte en rekke veistrekninger til fylkeskommunene
i 2010 uten at det fulgte med midler.
Disse medlemmer viser
til Høyres alternativ til NTP 2025–2036, der det ble gjort omprioriteringer
og endringer i regjeringens forslag, i tillegg til at rammen er noe
økt for å gi større rom for store investeringer og videreføring
av flere av prosjektene som var prioritert i NTP 2022–2033. I Høyres
alternative statsbudsjett for 2026 fortsetter arbeidet med å følge
opp partiets alternative NTP 2025–2036 med forslag om å bevilge
mer til NTP-formål enn regjeringen Støre, og om sikret fremdrift
i både Ringeriksporteføljen og dobbeltspor Stokke–Sandefjord. Høyre
foreslår også å bevilge en halv milliard mer til fylkesvei enn det
regjeringen Støre gjør. Satsingen kommer i tillegg til det fylkeskommunene
får gjennom det ordinære inntektssystemet. Næringsveier og veier
som binder regioner sammen, skal prioriteres. Dette er en betydelig
styrking av fylkesvei.
Disse medlemmer viser
til at både samfunnsendringer og teknologiske endringer skjer raskt. Disse medlemmer mener derfor porteføljestyring
og kontinuerlig optimalisering er viktige grep, og at det er bra
at disse videreføres i NTP 2025–2036. Transportvirksomhetene får
et større handlingsrom til hele tiden å forbedre og videreutvikle
prosjektene, til å velge de beste løsningene og til å foreslå en
annen rekkefølge i gjennomføringen dersom nye forutsetninger gjør
det mest gunstig. På denne måten vil vi få mest mulig igjen for
fellesskapets ressurser.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennomførte tidenes satsing på utbygging
og modernisering av jernbanen, med passasjeren i sentrum. Jernbanereformen
utgjør sammen med prioriteringen av utbygging og vedlikehold, den
største satsingen på norsk jernbane på over 50 år. Disse
medlemmer merker seg at det har bidratt til et bedre togtilbud.
Siden SJ Norge, Go Ahead og Vy Bergensbanen tok over driften av
de konkurranseutsatte jernbanestrekningene, har det kommet rundt
200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene er en direkte følge
av konkurransene. At frekvensen øker, er et viktig element for å
gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende.
Disse medlemmer viser
til at jernbanereformen både bidro til et bedre togtilbud for passasjerene og
at staten fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren.
Samtidig mener disse medlemmer at det
er rom for forbedringer i jernbanesektoren, blant har gjennomgangen
av sektoren vist at det er behov for tydeligere insentiver i avtalene
mellom de ulike aktørene. Disse medlemmer ønsker
at flere jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse, og at dagens strekninger
som er konkurranseutsatt, fortsetter å være det. En mer åpen jernbanesektor
med mer konkurranse er et gode for brukerne av jernbanen, som får
et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer staten penger som igjen
kan investeres i sårt tiltrengt fornying og opprustning av jernbanen.
Disse medlemmer viser
til at luftfarten er en sentral del av det norske transportsystemet. Disse medlemmer er opptatt av at innbyggere
og næringsliv over hele landet skal ha et godt flytilbud. Disse medlemmer understreker at det desentraliserte
lufthavnnettet, som inkluderer en rekke mindre, lokale lufthavner,
ofte kalt kortbanenettet, og ordningen med offentlig kjøp av flyruter
(FOT), er viktige virkemidler i den forbindelse.
Disse medlemmer viser
til Avinor-modellen og hvor viktig den er for norsk luftfart. Avinor
og øvrige lufthavner må derfor sikres nødvendig forutsigbarhet og
inntektsgrunnlag. Modellen er blant annet truet som følge av regjeringens
endringer i avgifter og kvoteregler for taxfree, noe som svekker
inntektsmulighetene luftfarten er gjort avhengig av.
Disse medlemmer merker
seg at Avinor har varslet økning i avgiftene, noe som kan påvirke
flyselskapene og rutetilbudet negativt. Disse
medlemmer mener Avinor må få anledning til å effektivisere driften,
slik at avgiftene kan holdes nede.
Disse medlemmer mener
en konkurransedyktig, effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport
med effektive havner og transportkorridorer er svært viktig. Disse medlemmer viser til at Norge er
verdensledende på miljøteknologi i maritim næring, og mener det
er viktig at staten bidrar med å legge til rette for utslippsfrie
løsninger langs kysten. Utviklingen av fremtidens ferjer og hurtigbåter
med utslippsfrie energibærere er et eksempel på at offentlige kjøp
kan bidra til å skape arbeidsplasser i tillegg til å drive frem
ny teknologi som i neste omgang kan gi oss konkurransefortrinn og eksportmuligheter. Disse medlemmer viser til at båter og
skip blir stadig større. Et viktig arbeid i den forbindelse er å
utbedre både farleder og innseilinger til viktige havner, slik at
de blir dypere, tryggere og bedre.
Disse medlemmer viser
til at en av de viktigste utfordringene i de største byområdene
er dårlig framkommelighet på vei og i kollektivtransporten, samt
få gode løsninger for gående, syklende og varelevering. Det rammer
både privatpersoner og næringslivet. Disse medlemmer viser
til at bevilgningene til kollektiv, sykkel og gange i storbyene
ble mer enn femdoblet under regjeringen Solberg. Tilskuddet til
store kollektivprosjekter i de fire største byene ble i 2019 økt
fra 50 til 66 pst. I tillegg til oppfølging av eksisterende byvekstavtaler
legges det i NTP 2022–2033 til rette for å inngå byvekstavtaler
for de fem mindre byene. Det ble i tillegg etablert en ny fireårig
tilskuddsordning for fem mindre byområder. Gjennom Bompengeavtalen
fra 2019 er de statlige midlene til de større byområdene økt for
å redusere bompengebelastningen og for sikre bedre og billigere
kollektivtransport. Disse medlemmer mener det
er viktig å styrke, ikke svekke, kollektivtransport, sykkel og gange
i tiden som kommer.