1.1 Oversikt over budsjettforslaget
Komiteen, medlemmene fra
Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen
Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth,
fra Høyre, Sandra Bruflot og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Geir
Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Oda Indgaard, viser til Stortingets forretningsorden § 43
om fagkomiteenes behandling av statsbudsjettet.
Komiteen viser til
at regjeringen Støre la frem Prop. 1 S (2025–2026) 15. oktober 2025.
Komiteen viser til
at transport- og kommunikasjonskomiteen ved Stortingets vedtak 20. oktober
2025 ble tildelt kapitler og romertallsvedtak på rammeområde 17,
jf. Innst. 18 S (2025–2026).
Komiteen viser til
at regjeringens budsjettforslag for 2026 bygger på Nasjonal transportplan
(NTP) for 2025–2036. Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 101,7 mrd. kroner i utgifter
under rammeområde 17 i 2026. Budsjettet fordeles blant annet med
om lag 50,4 mrd. kroner til veiformål, 31,7 mrd. kroner til jernbaneformål,
7,1 mrd. kroner til byområder og byvekstavtaler samt 4,9 mrd. kroner
til luftfart. I tillegg foreslås en bevilgning på om lag 3,6 mrd.
kroner til Kystverket.
Komiteen viser videre
til at det anslås 13,1 mrd. kroner i bompenger stilt til disposisjon
på riksvei og 8,1 mrd. kroner på fylkesvei.
Komiteen viser til
at forslaget til statsbudsjett fortsetter prioritering av drift,
vedlikehold og fornying, men at også kostnadsnivået i samferdselssektoren
over tid har økt betydelig. Prisveksten for både vei, bane og maritime
prosjekter har vært høyere enn den generelle prisveksten, noe som
reduserer den reelle kjøpekraften i budsjettene og gjør at økte
bevilgninger ikke nødvendigvis gir mer aktivitet.
Komiteen vil også
fremheve betydning av rapportering til Stortinget om både aktivitetsnivå,
kostnadsutvikling og fremdrift for vedtatte utbyggingsprosjekter
i det kommende budsjettåret for å sikre en mest mulig effektiv ressursbruk.
Komiteen viser til
at regjeringspartiet Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne inngikk budsjettforlik
3. desember 2025 for statsbudsjettet 2026, jf. Innst. 2 S (2025–2026)
og finansdebatten med løse verbalforslag 5. desember 2025, der netto
rammebeløp for hvert enkelt rammeområde ble vedtatt. For rammeområde
17 er netto sum fastsatt til 99 906 025 000 kroner.