Søk

Innhold

1. Innledning

1.1 Oversikt over budsjettforslaget

Komiteen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth, fra Høyre, Sandra Bruflot og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De Grønne, Oda Indgaard, viser til Stortingets forretningsorden § 43 om fagkomiteenes behandling av statsbudsjettet.

Komiteen viser til at regjeringen Støre la frem Prop. 1 S (2025–2026) 15. oktober 2025.

Komiteen viser til at transport- og kommunikasjonskomiteen ved Stortingets vedtak 20. oktober 2025 ble tildelt kapitler og romertallsvedtak på rammeområde 17, jf. Innst. 18 S (2025–2026).

Komiteen viser til at regjeringens budsjettforslag for 2026 bygger på Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036. Komiteen viser til at regjeringen foreslår å bevilge 101,7 mrd. kroner i utgifter under rammeområde 17 i 2026. Budsjettet fordeles blant annet med om lag 50,4 mrd. kroner til veiformål, 31,7 mrd. kroner til jernbaneformål, 7,1 mrd. kroner til byområder og byvekstavtaler samt 4,9 mrd. kroner til luftfart. I tillegg foreslås en bevilgning på om lag 3,6 mrd. kroner til Kystverket.

Komiteen viser videre til at det anslås 13,1 mrd. kroner i bompenger stilt til disposisjon på riksvei og 8,1 mrd. kroner på fylkesvei.

Komiteen viser til at forslaget til statsbudsjett fortsetter prioritering av drift, vedlikehold og fornying, men at også kostnadsnivået i samferdselssektoren over tid har økt betydelig. Prisveksten for både vei, bane og maritime prosjekter har vært høyere enn den generelle prisveksten, noe som reduserer den reelle kjøpekraften i budsjettene og gjør at økte bevilgninger ikke nødvendigvis gir mer aktivitet.

Komiteen vil også fremheve betydning av rapportering til Stortinget om både aktivitetsnivå, kostnadsutvikling og fremdrift for vedtatte utbyggingsprosjekter i det kommende budsjettåret for å sikre en mest mulig effektiv ressursbruk.

Komiteen viser til at regjeringspartiet Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne inngikk budsjettforlik 3. desember 2025 for statsbudsjettet 2026, jf. Innst. 2 S (2025–2026) og finansdebatten med løse verbalforslag 5. desember 2025, der netto rammebeløp for hvert enkelt rammeområde ble vedtatt. For rammeområde 17 er netto sum fastsatt til 99 906 025 000 kroner.

1.2 Komiteens behandling

Komiteen behandler i denne innstillingen regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 under rammeområde 17 Transport og kommunikasjon, som omfatter inntekts- og utgiftskapitler under Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet samt forslag til romertallsvedtak vedrørende forslaget til statsbudsjett for 2026. 90-poster blir behandlet av finanskomiteen utenfor rammesystemet.

For nærmere omtale av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2025–2026) Samferdselsdepartementet og Prop. 1 S (2025–2026) Nærings- og fiskeridepartementet.

Komiteen avholdt åpen høring om budsjettproposisjonen 6. november 2025. Komiteen har i tillegg mottatt en rekke skriftlige innspill.

Komiteen viser videre til rettebrev fra samferdselsministeren av 31. oktober 2025. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Der det ikke er særskilte merknader under en post, slutter komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sine alternative budsjetter.

Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.