Post 71 Kjøp av infrastrukturtjenester – drift
og vedlikehold, kan nyttes under post 70
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2025–2026) og partienes generelle merknader.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, jf. Innst. 2 S (2025–2026). Disse
medlemmer viser til at det er et enormt vedlikeholdsetterslep
på jernbaneinfrastrukturen og som fortsetter å øke i 2026. Disse medlemmer viser til at dette påvirker
driftsstabiliteten og er et betydelig problem for trafikkavviklingen
for både person- og godstrafikk. Disse medlemmer viser
til svar på budsjettspørsmål 51 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe,
der det fremkommer at Bane NOR har kapasitet til å øke det forebyggende
vedlikeholdsarbeidet utover regjeringens forslag til bevilgning. Disse medlemmer mener det er viktig å
styrke vedlikeholdsarbeidet og med det dempe veksten i forfallet
når det er ledig kapasitet til å utføre oppgaven. Disse
medlemmer viser videre til hovedmerknad, jf. kapittel 3.1.
Disse medlemmer mener
at en målrettet satsing på vedlikehold og fornyelse er det som raskest,
rimeligst og mest effektivt vil gi en tryggere, mer stabil og mer
pålitelig jernbane for både reisende og næringsliv i hele landet.
Mange av de daglige problemene som reisende og næringsliv opplever,
skyldes gammel og slitt infrastruktur, sårbart sideterreng, mangelfull
drenering, utdaterte signalanlegg og for lite fornyelse over tid. Disse medlemmer mener at manglende prioritering
av vedlikehold gjennom flere år har svekket både punktlighet, regularitet
og driftssikkerhet på en rekke banestrekninger.
For å bøte på situasjonen viser disse medlemmer til at i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett foreslås det å øke bevilgningen til vedlikehold
med 500 mill. kroner på post 71 og til fornyelse med 200 mill. kroner
på post 72 i 2026. Midlene bør rettes mot tiltak som raskt gir effekt:
utskifting av slitte spor og kontaktledning, forbedret drenering
og stabilisering av sideterreng og skjæringer samt fornyelse av
gamle sikringsanlegg.
Situasjonen for togpassasjerene
– overfylte tog, besvimelser og stor frustrasjon
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet vil understreke den svært krevende situasjonen
som togpassasjerer nå står i, særlig på Østfoldbanen, Vestfoldbanen,
Sørlandsbanen, Jærbanen og øvrige innfartsstrekninger til Oslo.
Overfylte tog er blitt et daglig problem, der passasjerer ofte står
tettpakket «som sild i tønne» over store avstander. Det har ved
flere anledninger skjedd at passasjerer har besvimt på grunn av
trengsel, varm luft og manglende ventilasjon.
Pendlerne opplever i tillegg hyppige forsinkelser, driftsavvik
og innstillinger, som skaper stor frustrasjon og manglende tillit
til jernbanen. Disse medlemmer mener
situasjonen er alvorlig og krever målrettet innsats. Økt vedlikehold
og fornyelse av infrastrukturen er det tiltaket som raskest kan
bedre tilbudet for pendlere og andre reisende.
Sørlandsbanen og Drangsdalen
– rasutsatt område og gammel infrastruktur
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil særlig fremheve den kritiske
situasjonen på Sørlandsbanen, hvor slitt infrastruktur, gammelt
kontaktledningsanlegg og sårbart sideterreng fører til hyppige driftsforstyrrelser.
Det mest alvorlige eksempelet er strekningen
gjennom Drangsdalen, som i lang tid har vært kjent som et rasutsatt
område. Hendelsen hvor sideterrenget skled ut og flere meter av
sporet sto uten understøttelse, viser hvor alvorlig situasjonen
er. Flertallet vil understreke at det
i stor grad har vært flaks at hendelsene ikke har fått mer dramatiske
konsekvenser, både for togpassasjerer og ansatte.
Flertallet legger
videre til grunn viktigheten av å ta i bruk ny sensorteknologi i
arbeidet med å sikre jernbaneinfrastrukturen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er avgjørende at Drangsdalen
gis særlig prioritet innenfor økte midler til vedlikehold, mens
det ev. planlegges for en ny trasé som bør legges i tunnel. Inntil
videre bør det videreføres tiltak knyttet til styrking av sideterreng,
forbedret overvåkning, drenering og permanent stabilisering må på
plass for å redusere rasfare og sikre trygg togdrift.
Nordlandsbanen og Trøndelag
– sårbart nett og grunnforhold
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser også til hendelser
som skredet ved Nesvatnet i Trøndelag, hvor både jernbane og E6
ble ødelagt. Det viser hvor sårbart jernbanenettet i nord er når
gammelt underbygg og ustabil grunn møter kraftig nedbør og ekstreme
værhendelser. Økt vedlikehold, masseutskifting, grøfting og overvåkning
av grunnforhold er nødvendig for å sikre en stabil og driftssikker
jernbane i nord.
Åpenhet i Bane NOR –
uakseptabel tilbakeholdelse av informasjon
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet reagerer sterkt på at Bane NOR de siste
årene har redusert sin åpenhet om driftsavvik, feil og forsinkelser.
Når detaljerte avviksoversikter ikke lenger publiseres som før,
svekker dette både offentlighetens og Stortingets mulighet til å
følge jernbanens tilstand over tid. Disse
medlemmer mener at et statseid selskap med ansvar for kritisk
infrastruktur må praktisere full åpenhet, og krever at Bane NOR
gjenopptar publisering av fullstendige avviksdata som en forutsetning
for videre bevilgninger.
Budsjettavtalen gir
ingen ekstra midler til vedlikehold
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet finner det svært oppsiktsvekkende at budsjettflertallet
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt ikke prioriterer én eneste krone ekstra til vedlikehold
av jernbanen, til tross for den betydelige forverringen i driftssikkerhet
og den vanskelige situasjonen for togpassasjerene. Etter disse medlemmer sitt syn er det vanskelig å
forstå at regjeringspartiene og Rødt velger å ignorere både vedlikeholdsetterslepet
og den daglige frustrasjonen for titusenvis av reisende.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at regjeringen foreslår å øke bevilgningen
til vedlikehold og fornyelse av jernbanen. Disse
medlemmer er enige i at det må bevilges mer til vedlikehold
av jernbanen, men mener at det bør gjøres mer for å utnytte bevilgningene
effektivt. Regjeringen Støre har ingen tiltak som sikrer at de økte
bevilgningene brukes effektivt. Disse medlemmer mener
den økte vedlikeholdsinnsatsen bør settes ut i markedet, i stedet
for å ansette flere i statlige Bane NOR. Disse
medlemmer vil også vurdere å konkurranseutsette vedlikehold, eventuelt
også drift av jernbaneinfrastrukturen i jernbaneentreprenørmarkedet
for å få mer jernbanevedlikehold for pengene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre har stanset konkurranseutsettingen av vedlikehold,
selv om Bane NOR hadde beregnet en effektiviseringsgevinst. Disse medlemmer er for konkurranse og
viser til Høyres forslag til alternativt statsbudsjett, der det
legges til grunn en gevinst på 200 mill. kroner på post 71.