I det følgende gir komiteen sine merknader til
de enkelte kapitler og poster under rammeområdet fordelt til komiteen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser, der det ikke er merknader under posten, til sine respektive
partiers alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser,
der det ikke er merknader under posten, til proposisjonen fremlagt
av regjeringen, til budsjettforliket inngått mellom Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Rødt 29. november 2025 og til enigheten 3. desember mellom
de tre nevnte partiene og Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne.
Kap. 400 Justis- og beredskapsdepartementet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 489 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 4,5 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag til økte sikkerhetstiltak
ved Jødisk Museum i Oslo.
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 14,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 23 Særskilte driftsutgifter, forsking, evaluering
og kunnskapsinnhenting
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 14,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 71 Tilskudd til internasjonale organisasjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 23,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 73 Tilskudd til Norges forskningsråd
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 98,6 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3400 Justis- og beredskapsdepartementet
Post 1 Diverse inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 6,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 145,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 3 640 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at ungdomskriminalitet har
blitt et økende problem, og at stadig yngre lovbrytere representeres
i større grad på alvorlig kriminalitetsstatistikk. Disse
medlemmer mener rask igangsettelse og gjennomføring av straff
for unge lovbrytere er viktig for å unngå utøvelse av ny kriminalitet
i påvente av dom. Rask avvikling av straff er dessuten viktig for
å ta unge lovbrytere ut av kriminelle miljøer, forutsatt at straffereaksjonene
innebærer tiltak som holder den dømte borte fra slike miljøer. Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2026, der det ble foreslått å bevilge
12,9 mill. kroner ut over regjeringens forslag til statsbudsjett
til å innføre hurtigspor for unge lovbrytere i alle tingretter.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 90 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag for å fulletablere hurtigspor
for unge lovbrytere i alle landets politidistrikt.
Dette medlem viser
også til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2026, hvor
bevilgningen foreslås kuttet med 28,1 mill. kroner for ikke å videreføre
nyopprettede tingretter.
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 115,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 22 Vernesaker/sideutgifter, jordskiftedomstolar
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Rettsgebyr
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 211 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 2 Saks- og gebyrinntekter jordskiftedomstolene
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 24 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 3 Diverse refusjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 13,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 4 Vernesaker jordskiftedomstolene
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 414 Forliksråd og andre domsutgifter
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 384,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 42,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 430 Kriminalomsorgen
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 6 524,7 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til en presset situasjon i norsk
kriminalomsorg med utfordringer knyttet til få soningsplasser for
unge lovbrytere og bemanningsutfordringer. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026, der
det ble foreslått å bevilge 150 mill. kroner til kriminalomsorgen
ut over regjeringens forslag med særlig prioritering av varetekts-
og soningsplasser for unge lovbrytere. Disse
medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2026, der det ble foreslått å starte avviklingen
av ordningen med statlig finansiert prøveløslatelse fra forvaring.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 220,8 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag. 100 mill. kroner foreslås
brukt til generell styrkning av kriminalomsorgen, 108,8 mill. kroner
foreslås for å doble antall soningsplasser for barn, og 12 mill.
kroner foreslås tildelt frivillige organisasjoner innenfor kriminalomsorg
og oppfølging.
Dette medlem viser
også til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2026, hvor
bevilgningen foreslås kuttet med 55 mill. kroner som innsparing
med ytterligere bruk av fotlenke til soning.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 130,5 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 61,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 60 Refusjonar til kommunane
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 172,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Tilskudd
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 44,8 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3430 Kriminalomsorgen
Post 2 Inntekter fra arbeidsdriften
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 130,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 3 Andre inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 28,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 4 Tilskudd
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 18 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 432 Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter
(KRUS)
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 335,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3432 Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter
(KRUS)
Post 3 Andre inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 829 000 kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 210,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 60 Tilskudd til kommuner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 34,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Tilskudd
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 60,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag til støtte for avhopperprogrammet
ved KFUK Forandringshuset.
Post 2 Refusjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 6 000 kroner på denne posten for
2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 25 385,6 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er behov for et stort løft
i politiets bemanning og ressurser for å være rustet for å møte
dagens og morgendagens kriminalitetsbilde. Disse medlemmer mener
politiet over flere år ikke er blitt prioritert i tilstrekkelig
grad, og at konsekvensene blir synlige i form av en stadig mer alvorlig
og profesjonalisert kriminalitet, der internasjonale kriminelle
nettverk rekrutterer og utøver grov kriminalitet på norsk jord. Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets
forslag til alternativt statsbudsjett for 2026, der det ble foreslått
å styrke grunnbemanningen i politiet med 1,4 mrd. kroner ut over
regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser
videre til behovet for målrettede ressurser og tiltak i møte med
det stadig mer krevende situasjonsbildet med ungdoms- og gjengkriminalitet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2026, der det ble foreslått å øremerke
150 mill. kroner til bekjempelse av gjengkriminalitet og 100 mill.
kroner til tiltak mot ungdomskriminalitet, begge ut over regjeringens
forslag til statsbudsjett.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 355 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag. 300 mill. kroner foreslås
brukt til generell styrkning og bemanning av politiet, 50 mill.
kroner foreslås til Kripos for å takle organisert kriminalitet,
menneskehandel og nettrelaterte overgrep, og 5 mill. kroner foreslås
tildelt barnehusene.
Dette medlem viser
også til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2026, hvor
bevilgningen foreslås kuttet med 26 mill. kroner som innsparing
ved avvikling av dyrepoliti.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 19,3 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 22 Søk etter personer som er antatt omkommet
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 23 Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 30,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 25 Variable utgifter ved ankomst, mottak og
retur i politiets utlendingsforvaltning
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 202,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 37,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 46 Investeringer i Schengen IT-system
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 179,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 48 Tildeling fra EUs grense- og visumfinansieringsordninger
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 282,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Tilskudd
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 49,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 73 Internasjonale forpliktelser
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 864,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Gebyr – pass og ID-kort
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 832,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 2 Refusjoner m.m
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 281,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 3 Salgsinntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 45,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 4 Gebyr – vaktselskap og etterkontroll av
deaktiverte våpen
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 3,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 5 Gebyr – våpenforvaltning
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 136,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 6 Gebyr – utlendingssaker
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 367,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 7 Gebyr – sivile gjøremål
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 620,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 8 Refusjoner fra EUs grense- og visumfinansieringsordninger
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 237,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 746,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2026, der det ble foreslått å etablere 125 nye studieplasser
ved Politihøgskolen ut over regjeringens forslag til statsbudsjett.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 110,7 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag for å øke inntaket på Politihøgskolen
med 125 plasser.
Kap. 3442 Politihøgskolen
Post 2 Diverse inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 24,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 3 Eksterne forskningsmidler
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 14,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 443 Påtalemyndigheten i politiet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 1 738,4 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 444 Politiets sikkerhetstjeneste (PST)
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 1 882,4 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 82,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3444 Politiets sikkerhetstjeneste (PST)
Post 2 Refusjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 17,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 445 Den høyere påtalemyndighet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 406,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 448 Grensekommissæren
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 7,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB)
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 1 633,8 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til den pågående krigen i Ukraina,
som har gitt oss en påminnelse om hvor viktig det er med tilfluktsrom
for å kunne beskytte befolkningen i en krigssituasjon. Etter at
kravet om tilfluktsrom i offentlige og private bygg ble fjernet
i 1998, har det nesten ikke blitt bygget nye tilfluktsrom i Norge.
I dag er dekningsgraden så lav at det ikke engang er plass til å
sikre halvparten av Norges befolkning i tilfluktsrom.
Disse medlemmer viser
videre til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026,
der det ble foreslått å øke bevilgningen til Sivilforsvaret med
50 mill. kroner ut over regjeringens forslag til statsbudsjett,
for styrket grunnbemanning og økt tilfluktsromskapasitet.
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 28,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 22 Særskilte driftsutgifter – Nødnett
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 624,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 23 Variable utgifter EUs ordning for sivil
beredskap
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 53,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 145,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Overføringer til private
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 8,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB)
Post 1 Gebyr
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 134,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 2 Refusjoner driftsutgifter Nødnett
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 40,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 3 Diverse inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 42,0 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 4 Refusjoner større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Nødnett
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 88,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 5 Abonnementsinntekter og refusjoner Nødnett
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 577,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 6 Refusjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 18,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 7 Refusjoner fra EU i samband med variable
utgifter knyttet til EUs ordning for sivil beredskap
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 53,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 452 Sentral krisehåndtering
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 31,0 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 453 Sivil klareringsmyndighet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 70,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3453 Sivil klareringsmyndighet
Post 1 Diverse inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 0,8 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 454 Redningshelikoptertjenesten
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 1 246,4 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrskjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 769,0 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3454 Redningshelikoptertjenesten
Post 1 Refusjoner
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 33,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 455 Redningstjenesten
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 290,0 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 44,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrskjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 16,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 71 Tilskudd til frivillige organisasjoner
i redningstjenesten
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 89,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 73 Tilskudd til Redningsselskapet
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 150,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 457 Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 574,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 12,4 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3457 Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Post 1 Inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 49,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 460 Spesialenheten for politisaker
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 79,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 56,9 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3461 Advokattilsynet
Post 1 Bidrag fra advokater og forvalterordning
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 57,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 466 Særskilte straffesaksutgifter m.m.
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 30,0 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Juridisk bistand
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 1 829 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås kuttet med 49,5 mill.
kroner sammenlignet med regjeringens forslag ved å prisjustere salærsatsen.
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 14,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 468 Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 31,7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Juridisk bistand
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 921,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 72 Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 66 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er positivt at det finnes
organisasjoner som hjelper mennesker som ikke kvalifiserer til fri rettshjelp. Disse medlemmer mener derimot i hovedsak
at ordningene for de som ikke kvalifiserer til den statlige frie
rettshjelpen, bør driftes på frivillighet og private bidrag. Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2026, der posten ble foreslått redusert
med 30 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett for 2026, hvor bevilgningen foreslås økt med 33 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag for i sin helhet å reversere
regjeringens kutt i frie rettshjelpsordninger.
Post 1 Tilkjente sakskostnader m.m.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 5,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 2 Fri rettshjelp, ODA-godkjente utgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 6,1 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 471 Statens erstatningsansvar og Stortingets
rettferdsvederlagsordning
Post 71 Erstatningsansvar m.m.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 141,5 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 72 Erstatning i anledning av straffeforfølgning
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 124,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 73 Stortingets rettferdsvederlagsordning
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 38,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 473 Statens sivilrettsforvaltning
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 168,2 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er en oppsiktsvekkende prioritering
fra regjeringen at de i forrige stortingsperiode la ned Eldreombudet
og opprettet en ombudsordning for straffedømte som gjennomfører
frihetsstraff. Disse medlemmer viser
videre til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026,
der posten ble foreslått redusert med 12,5 mill. kroner.
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 118 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 70 Erstatning til voldsoffer
Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 500 mill. kroner på denne
posten for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Kap. 3473 Statens sivilrettsforvaltning
Post 1 Diverse inntekter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 5 000 kroner på denne posten for
2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 2 Vergemåls- og representantordningen
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 7 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 173,3 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).
Post 21 Særskilte driftsutgifter
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår å bevilge 9,6 mill. kroner på denne posten
for 2026, jf. Prop. 1 S (2025–2026).