Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Elise Waagen
og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Guro Angell Gimse, Margret Hagerup
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Marit Knutsdatter
Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra Sosialistisk
Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og
fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen understreker
at for elevers læring er skoleeierskap en viktig faktor. Komiteen deler forslagsstillernes syn
på at systematisk arbeid med kvalitetsutvikling er viktig for å
kunne gi et godt opplæringstilbud til alle elever. Komiteen støtter
også at oppfølgingsordningen som skal gi veiledning og støtte til
kommuner med svake resultater, må videreutvikles.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at godt skoleeierskap
og god ledelse er viktig for å sikre gode skoler hvor barna lærer
mer og bedre.
Disse medlemmer viser
til at Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole svarer på
hvordan man skal løse mange av de utfordringene som beskrives i
forslaget. Regjeringens mål er å skape en skole hvor elevene lærer
mer og bedre. En skole hvor man gjennom en bedre balanse mellom
praksis og teori snur den negative utviklingen man har sett i den
norske skolen. Hvor elevene får konsentrasjonen, lærelysten og motivasjonen
tilbake, og hvor det er bedre læringsresultater. Skal dette lykkes,
trengs det et systematisk arbeid for å utvikle kvaliteten på alle
nivåer i den norske skolen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole
skriver at det skal settes i gang et arbeid hvor det sees nærmere
på skoleledernes arbeidssituasjon, og som skal lede frem til forslag
om hvordan skoleledernes muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid
kan styrkes.
Disse medlemmer viser
til at Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole beskriver
behovet for et nytt kvalitetsutviklingssystem for å støtte opp om skoleeiernes
arbeid med å sikre høy kvalitet på skolene. Gjennom at kommunestyret
og fylkestinget minst en gang i året skal få informasjon om læringsmiljøet
og skoleresultatene, sørger man for at kommunene og fylkene har
muligheten til å være aktive skoleeiere. Et nytt kvalitetsutviklingssystem
må legge til rette for bedre samarbeid og dialog om hvordan elevene
kan få et bedre tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener en god skole med kompetente
lærere og synlige og tydelige rektorer er det beste verktøyet for
å gi alle barn og unge like muligheter til å lykkes. Fullført og
bestått videregående skole er nøkkelen til innpass i et aktivt arbeids-
og samfunnsliv.
Det er for store kvalitetsforskjeller i norsk
skole, både mellom fylker, kommuner, skoler og klasser. Disse medlemmer peker på at for å lykkes
med å løse utfordringene i skolen, er man avhengig av skoleeiere
som legger til rette for at skoleledere og lærere har de rammene
og den oppfølgingen de trenger for å jobbe strategisk og godt med
kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater. Det er sentralt
at skoleledere har tid og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet,
støtte det pedagogiske utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt
lærings- og arbeidsmiljø.
Disse medlemmer viser
til begrunnelsen i representantforslaget, hvor det blant annet vises
til anbefalinger fra ekspertgruppen for skolebidrag og funn gjengitt
i rapporten «Skoleutvikling i 22 kommuner – Evalueringsrapport for
Kultur for læring».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til statsrådens
uttalelser og konstaterer at statsråden ikke støtter disse medlemmers
syn om at det nå er på tide med konkrete handlinger. Statsråden
er tydelig på at hun støtter synet disse medlemmer har
om at skoleeierskap er viktig. Likevel fortsetter statsråden å peke
på kommuner og fylkeskommuner, uten å ta inn over seg viktigheten
av en felles forståelse for hva oppgaven som skoleeier faktisk innebærer. Disse medlemmer mener det er stort behov
for å klargjøre overfor alle politisk valgte skoleeiere hvilket
enormt ansvar de har. Det er folkevalgte i alle kommuner og fylkeskommuner
som har ansvar for at alle barn får oppfylt sitt potensial til fulle,
at alle lærer å lese, skrive og regne skikkelig, og at så mange
som mulig fullfører og består videregående opplæring.
Disse medlemmer mener
det er på høy tid å slutte med at ulike nivåer og instanser peker
på hverandre i diskusjonen om hvordan man skal nå målene om en skole
med mestring og læringsglede for alle elever, en skole som gir muligheter
for alle, og som i større grad enn i dag bidrar til å tette kompetansegapet
i samfunnet fremover.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra Skolelederforbundet, der det tydelig fremgår
at de støtter behovet for en stortingsmelding om skoleeierskap. De
skriver:
«Skoleeiere spiller en avgjørende rolle
i å sikre likeverdige opplæringsmuligheter for alle elever, uavhengig av
geografisk eller sosioøkonomisk bakgrunn. En Stortingsmelding vil
være et nødvendig skritt for å tydeliggjøre ansvarsforhold, heve
kompetansenivået og etablere nasjonale standarder for godt skoleeierskap.»
Videre er Skolelederforbundet tydelige på potensialet
som ligger i en bedre oppfølgingsordning, og de skriver at «Skolelederforbundet
mener at ordningen bør videreutvikles for å øke dens effekt og treffsikkerhet»,
og peker på at viktige momenter er økt mandat for kompetansemiljøene,
tydeligere nasjonale føringer og erfaringsdeling fra samarbeid.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspillene fra Utdanningsforbundet og KS, som
begge er tydelige på viktigheten av godt skoleeierskap.
Disse medlemmer mener
det er på høy tid å anerkjenne at skolens utfordringer ikke kan
løses kun ved å gjøre undervisningen mer praktisk og variert, eller ved
å diskutere bruken av digitale læringsverktøy versus tradisjonelle
lærebøker.
Forutsetningene for å lykkes er konkrete vedtak som
fører til handling, og disse medlemmer viser
til at hvis man skal lykkes i norsk skole, må alle trekke i samme
retning. Skolen må oppleve langsiktighet og forutsigbarhet og politikere
som forstår den komplekse hverdagen lærere og skoleledere opplever.
Disse medlemmer viser
til at systematikk, langsiktighet, erfaringsdeling og innovasjon
er sentrale elementer for utvikling innenfor mange områder. Skolens samfunnsoppdrag
kan utføres mer effektivt dersom skoleeierne styrker sin kompetanse.
Gjennom systematisk opplæring og grundig planarbeid vil skoleeierne
bli mer bevisst sitt ansvar og sine oppgaver, noe som vil bidra
til å heve kvaliteten i skolen.
Disse medlemmer mener
en stortingsmelding om skoleeierskap vil bidra til økt kunnskap
og forståelse for skoleeierskapets betydning for barns læringsutbytte og
videre muligheter. Dårlig skoleeierskap kan bidra til at barn ikke
får like muligheter og oppnår sitt potensial til fulle. Det er en
kostnad samfunnet ikke har råd til, og det har stor betydning for
enkeltindividet og dets utviklingsmuligheter. Det er stort behov
for å sette skoleeierskap i system, tydeliggjøre ansvar og forventninger og
øke kunnskapsnivået hos politiske skoleeiere. Disse medlemmer mener
det er et nasjonalt ansvar å bidra til en mer lik praksis i kommunene,
og at dette vil bidra til en bedre skole for flere barn.
Disse medlemmer støtter
dette representantforslaget fra Høyre. Kompetent skoleeierskap er
en avgjørende faktor for utviklingen av en god skole som oppfyller
samfunnets og individenes behov.
Kompetent skoleeierskap er en forutsetning for
å forstå konteksten og utfordringene i skolene, og for å tilpasse
og iverksette strategier og tiltak som passer den enkelte skole.
Dette er kanskje spesielt viktig i Norge, hvor det er en desentralisert
struktur som gir kommunene et betydelig ansvar for å sikre kvaliteten
i grunnskolen, og hvor det er til dels store lokale og regionale særtrekk
og ulikheter.
Godt skoleeierskap fordrer at de ansvarlige
politikerne og byråkratene på skoleområdet i kommuner og fylker
blant annet har innsikt i læringsprosesser, evner til å analysere
data fra nasjonale prøver, elevundersøkelser og andre kilder for
å identifisere styrker og forbedringsområder, og innsikt i hvordan
det kan skapes gode relasjoner mellom skolen og andre aktører, inkludert
foreldre, lokalt næringsliv og frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer mener
en stortingsmelding om et forbedret skoleeierskap og en forsterket
oppfølgingsordning for skoler med svake resultater over tid vil være
nyttig når videre tiltak og metoder for skoleforbed-ring skal planlegges.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding om et forbedret skoleeierskap og en forsterket oppfølgingsordning
for skoler med svake resultater over tid.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er, som forslagsstillarane, opptatt
av å sikra god styring av norsk skule ute i kommunane og fylkeskommunane.
Ein føresetnad for dette er å gi skuleeigarane dei verktøya som
trengst for å gjera dette – både i form av kompetanse og økonomi.
Det er avgjerande for å unngå store, uheldige skilnader i utdanningstilbodet
mellom kommunar og fylkeskommunar. Ei slik utvikling er noko desse medlemene tar på det største alvor.