4. Ansvarlig forvaltning

4.1 Sammendrag

Statens pensjonsfond skal forvaltes ansvarlig. I mandatene for forvaltningen av SPU og SPN er det lagt til grunn at god avkastning på lang sikt er avhengig av en bærekraftig utvikling i økonomisk, miljømessig og samfunnsmessig forstand, og av velfungerende, legitime og effektive markeder. Hensyn til miljø, samfunnsforhold og selskapsstyring er derfor en integrert del av forvaltningen. Mandatene fra Finansdepartementet stiller krav om at Norges Bank og Folketrygdfondet skal fastsette prinsipper for ansvarlig forvaltning i tråd med internasjonalt anerkjente standarder. Gjennom å fremme langsiktig verdiskaping og et ansvarlig næringsliv, anses den ansvarlige forvaltningen av Statens pensjonsfond å understøtte det overordnede finansielle målet om høyest mulig avkastning til en akseptabel risiko.

Arbeidet med ansvarlig forvaltning består blant annet i å fremme prinsipper om god selskapsstyring og et ansvarlig næringsliv, bidra til utvikling av internasjonale standarder og beste praksis, støtte akademisk forskning på området, samt å ha dialog med selskaper og stemme på generalforsamlinger. Norges Bank har som del av den ansvarlige forvaltningen utarbeidet forventningsdokumenter innenfor forskjellige områder, blant annet om barns rettigheter, menneskerettigheter, klima, biologisk mangfold og humankapital. Tilsvarende har Folketrygdfondet utarbeidet forventninger til selskapene om ulike temaer. Dokumentene er rettet mot styrene i selskapene der SPU og SPN er investert, og benyttes blant annet som utgangspunkt for eierskapsdialog og arbeidet opp mot standardsettere.

Finansdepartementet har fastsatt retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU (de etiske retningslinjene). Også for SPN er det fastsatt i mandatet at fondet ikke skal investere i selskaper som er utelukket i henhold til de etiske retningslinjene for SPU. Retningslinjene har både produktbaserte og atferdsbaserte utelukkelseskriterier. De produktsbaserte utelukkelseskriteriene omfatter blant annet produksjon av tobakk, cannabis til rusformål, kull og flere våpentyper. De atferdsbaserte utelukkelseskriteriene omfatter blant annet alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig eller konfliktsituasjoner, alvorlig miljøskade, uakseptable utslipp av klimagasser og grove eller systematiske krenkelser av menneskerettigheter, herunder grunnleggende arbeidstakerrettigheter. Et faglig uavhengig etikkråd, oppnevnt av Finansdepartementet, avgir råd om observasjon eller utelukkelse til Norges Banks hovedstyre, som tar beslutninger i slike saker. Før det tas stilling til utelukkelse, skal hovedstyret vurdere om andre virkemidler kan være egnet til å redusere risikoen for fortsatt normbrudd. Dette kan for eksempel være at fondet forblir investert og forsøker å påvirke selskapet til å endre atferd gjennom særskilt eierskapsutøvelse. Slik påvirkning kan være et effektivt virkemiddel for å redusere risikoen for etiske normbrudd.

Ansvarlig forvaltning er et område i rask utvikling, og fondets investeringer er gjenstand for betydelig oppmerksomhet. Investeringsstrategien for SPU innebærer at fondet er investert i et stort antall selskaper, også i land og regioner med andre normer og verdisyn. Finansdepartementet legger vekt på at den ansvarlige forvaltningen av Statens pensjonsfond skal være i tråd med ledende praksis internasjonalt, og har ambisjon om at SPU, innenfor rammene av å være et stort, statlig, globalt og langsiktig fond, er ledende i sitt arbeid med ansvarlig forvaltning.

Ansvarlig forvaltning i SPU og SPN er omtalt i henholdsvis avsnitt 2.3 og 4.3 i meldingen.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at klimaendringene og konsekvensene av disse medfører en betydelig finansiell risiko for SPU, som et stort fond med brede investeringer på tvers av sektorer og land. Storting og regjering har uttrykt en ambisjon om at fondet skal være ledende innen ansvarlig forvaltning for institusjonelle investorer. Ansvarlig forvaltning er et område hvor verktøyene for et slikt arbeid er i stadig utvikling.

Komiteen tar for øvrig omtalen til orientering.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til departementets redegjørelse for ansvarlig forvaltning, og om hvordan aktivt eierskap samt produkt- og adferdskriteriene i de etiske retningslinjene, forvaltes. Flertallet støtter samtidig departementets vurdering av at

«SPU har ikke som formål, og er heller ikke egnet til, å ivareta alle etiske forpliktelser Norge har.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at målet med SPUs investeringer er å gi høyest mulig avkastning etter kostnader og med en akseptabel risiko, samtidig som fondet skal forvaltes forsvarlig. Fondet er et av verdens største investeringsfond og verdens største statlige fond. Fondet eier i gjennomsnitt 1,5 pst. av alle børsnoterte selskap i verden.

Fondets størrelse og det faktum at det er statlig eid, bidrar til at det påligger fondet et særlig ansvar når det gjelder forsvarlig forvaltning av fondets ressurser. Etikkrådet er etablert for å bidra til en slik forsvarlig forvaltning.

Fondet og fondets verdi vil påvirkes av fremtidige klimaendringer. NBIM selv har anslått at det maksimale tapet for fondet ved en 4 pst. oppvarming er på 12 pst. av fondets verdi. Disse medlemmer viser til at andre studier viser at det er stor risiko for betydelig større tap. Blant annet har forsikringsmatematikere i det britiske Institute and Faculty of Actuaries (IFA) anslått at en 4 graders oppvarming kan utradere 80 pst av verdens BNP. Verden vil med andre ord ikke lenger være gjenkjennelig. Samtidig har andre studier vist at klimakostnadene i 2050 vil være på svimlende 38 trillioner dollar per år.

Fondets størrelse sammen med det faktum at investeringene er spredt bredt, gjør at fondet ikke vil unngå å rammes av en generell svekkelse i verdensøkonomien som følge av klimaendringer. Den beste metoden for fondet for å bidra til å redusere verdens og fondets klimarisiko er å bidra til å styre investeringene på en slik måte at disse bidrar til at vi når Paris-målene. Det vil bidra til å redusere den globale trusselen vi står overfor, samtidig som det vil bidra til å nå eget mål om høyest mulig avkastning.

En rekke av verdens fond har i mye større grad enn SPU valgt en mer bærekraftig strategi med klarere klimamål og klarere strategier for å nå disse. SPU burde vært, men er ikke, en modell for hvordan sikre en investeringsportefølje som i større grad tar opp i seg dagens klimarisiko. Det bør være et mål for Finansdepartementets styring av SPU at SPU skal bli en modell for andre investeringsfond for hvordan sikre at investeringsporteføljen reflekterer Paris-målet.

Det er flere forhold som må på plass for at fondet skal kunne bidra til å styre investeringene mot de selskapene som bidrar til at vi når Paris-målene. Først av alt må det settes et mål for SPUs investeringsportefølje om at den skal være netto nullutslipp innen 2050. For å sikre at fondet når disse målene, må klimajusterte referansebaner etableres. Finansdepartementet må stille krav om at fondet aktivt bruker sin eierstyring til å fremtvinge klimavennlige valg i bedriftene de er investert i. Samtidig må NBIM også legge til grunn og kreve at bedriftene de er investert i, har etablerte utslippsbaner, og at dette skal gjelde fra 2026 og ikke fra 2040, som i dag er fondets krav.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen etablere et mål for NBIMs investeringsportefølje om at denne skal være netto nullutslipp innen 2050.»

«Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med etablering av en klimajustert referanseindeks for oljefondet og at denne legges frem for Stortinget senest i forbindelse med neste års stortingsmelding om Statens pensjonsfond.»

«Stortinget ber regjeringen pålegge NBIM å kreve utslippsbaner for selskapene de er investert i innen 2026.»

Disse medlemmer viser til at Stortingets vedtak i 2015 om å selge oljefondet ned i kull har hatt positive globale ringvirkninger. Disse medlemmer viser til at etter det har 87 store finansaktører globalt innført egne eksklusjonskriterier for kullekspansjon. Dessverre viser det seg at ni år senere har oljefondet fremdeles flere titalls milliarder kroner investert i kull, dette fordi rammene som ble lagt for å trekke fondet ut av kull, har tillatt fortsatte investeringer i selskap som er investert i kull. Dette er beklagelig.

Disse medlemmer er av den oppfatning at mandatet for SPUs investeringer i kull må strammes inn. Mandatet var et godt utgangspunkt for start av nedsalg innenfor dette området, men kravene må nå strammes inn for å sikre oppnåelse av egne mål om å være verdens ledende investor på håndtering av klima. En innstramming vil bidra til at fondet kan strekke seg mot andre investorer som har en langt strammere investeringspolitikk for kullinvesteringer. KLP, Storebrand og AIA er eksempler på investorer som har strengere kriterier for investeringer i kull enn det SPU i dag har.

Disse medlemmer er av den oppfatning at uttrekkskriteriet må strammes inn på flere punkter skal fondet kunne nå egne klimamål. Kravet om hvor mye av inntektene selskapene kan få fra termisk kull, eller hvor stor andel av virksomheten kull utgjør, bør reduseres fra 30 til 10 pst.

Disse medlemmer viser til at uttrekkskriteriet også må utvides til å omfatte metallurgisk kull. Dette er kull som tidligere har vært ansett ikke å være mulig å erstatte i stålindustrien. Dette er imidlertid i ferd med å seg, og det anses sannsynlig at innen 20 år vil metallurgisk kull kunne erstattes av annen grønnere teknologi. IEAs veikart Net Zero by 2050 viser at det er funnet nok metallurgisk kull i operative gruver til å kunne dekke behovene frem til 2050. Nye ekspansjonsplaner vil derfor være i strid med Paris-avtalen.

Disse medlemmer viser til at det bør ytterligere begrenses hvor stor kraftkapasitet og/eller utvinning av kull som skal tillates. Det er også viktig at SPU fratas muligheten til å investere i selskap som planlegger nyinvesteringer i kullkapasitet, om dette er i form av økt kapasitet til kraftproduksjon, om det er knyttet til gruvedrift eller til tjenester knyttet til kullproduksjon. Fondet må også forutsettes å skulle trekke seg ut av selskap i porteføljen som har disse ekspansjonsplanene. Å fortsatt være investert i selskap som øker egen kapasitet innenfor kullproduksjon, er ikke forenlig med å nå klimamålene.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta endringer i ‘Retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond utland’ slik at § 3 annet ledd lyder:

(2) Observasjon eller utelukkelse kan besluttes for gruveselskaper og kraftprodusenter som selv eller konsolidert med enheter de kontrollerer enten:

  • a) får 10 pst. eller mer av sine inntekter fra termisk kull,

  • b) baserer 10 pst. eller mer av sin virksomhet på termisk kull,

  • c) utvinner mer enn 10 millioner tonn termisk kull per år, eller

  • d) har en kraftkapasitet på mer enn 5 000 MW fra termisk kull.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at NBIM ikke gis anledning til å investere i, og forutsettes å trekke seg ut av, selskap som utvider eller foretar nyinvesteringer i kullrelatert virksomhet, både termisk og metallurgisk.»

Disse medlemmer viser til at oljefondet har investert 700 mill. kroner i det kinesiske svinekjøttselskapet Muyuan foods, som opererer noen av verdens største grisefabrikker, der flere millioner griser lever i kummerlige forhold. Disse medlemmer mener det er nødvendig å etablere tydeligere retningslinjer for å hindre at fondet investerer i dyrehold som ikke tilfredsstiller norske krav til dyrevelferd.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen justere retningslinjene for Statens pensjonsfond utland (SPU) for å trekke fondet ut av investeringer som ikke tilfredsstiller norske krav til dyrevelferd.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne deler Finansdepartementets og NBIMs syn på at aktivt eierskap er et sentralt virkemiddel for å påvirke selskapene fondet er investert i. Disse medlemmer vil understreke at NBIM har stor påvirkningskraft, både gjennom å bruke sin stemmerett og gjennom at NBIMs stemmebeslutninger påvirker andre aksjonærer. At NBIM har begynt å publisere sine stemmeintensjoner i forkant av generalforsamlinger bidrar til økt åpenhet og mulighet til å påvirke andre aksjonærer. Disse medlemmer mener det er svært positivt.

Disse medlemmer vil imidlertid peke på at NBIM ved flere anledninger har vært tilbakeholdne med å stemme for aksjonærforslag som omhandler klimarapportering og -målsettinger. Disse medlemmer viser til Framtiden i våre henders rapport «Norges Bank Investment Management voting on Climate Resolutions in 2023» som sammenlikner NBIM med utenlandske og norske kapitalforvaltere. Disse medlemmer viser til at det er uttrykt at NBIM vegrer seg for å stemme for forslag som søker å detaljstyre selskapene, men mener NBIMs terskel for å stemme for klimaforslag er for høy og ønsker å sende et tydelig signal om at fondet kan gå lenger så lenge forslagene er i tråd med Paris-avtalen og fondets egne klimaforventninger og -målsettinger.

Disse medlemmer vil understreke at å sikre stans i avskoging av tropisk regnskog er avgjørende for å nå de internasjonale klimamålene og for å bevare biomangfold. NBIM har allerede et mål om at selskapene fondet investerer i, skal være avskogingsfrie innen 2025. Likevel viser disse medlemmer til at det verken er vedtatt planer om hvordan målet skal nås, eller er økt innsats i den direkte selskapsdialogen om dette temaet. Skal dette målet nås, må det utarbeides og gjennomføres planer for hvordan fondet skal nå dette målet. Disse medlemmer legger til grunn at dette gjennomføres.

Disse medlemmer viser til at klimarisiko i dag er en del av SPUs mandat under § 3-4. Disse medlemmer viser til at klima og natur henger tett sammen og kan ikke skilles. Et eksempel er bevaring av regnskog, som er avgjørende om man skal klare å stanse global oppvarming. Dette innebærer at naturrisiko bør tas inn i mandatet på lik linje med klimarisiko.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet for å unngå investeringer i avskoging slik at Statens pensjonsfond utland (SPU) når målet om en avskogingsfri portefølje innen 2025, og om nødvendig vedtar planer for hvordan dette målet skal nås.»

Disse medlemmer viser til at det i fondsmeldingen blir slått fast at «åpenhet og god rapportering er en forutsetning for tillit til forvaltningen». NBIM selv har også ved mange anledninger understreket betydningen av og ambisjonen om mest mulig åpenhet om forvaltningen.

Disse medlemmer viser til at NBIM selv vektlegger betydningen av aktiv eierskapsutøvelse. Disse medlemmer mener bankens risikostyring og arbeid med ansvarlig forvaltning har styrket seg de siste årene, i tråd med forventningene og signalene fra Stortinget. Disse medlemmer etterlyser imidlertid mer åpenhet fra NBIM om utøvelsen av den aktive eierdialogen og arbeidet med ansvarlig forvaltning.

Disse medlemmer viser til at en rekke representanter fra sivilsamfunnet ved flere anledninger har uttrykt at det er god dialog mellom sivilsamfunn og NBIM. Samtidig peker representanter fra sivilsamfunnet i finanskomiteens høring om fondsmeldingen på at det er vanskelig å få konkret innsyn i fondets operasjonalisering av det aktive eierskapet, hvilke selskap en er i dialog med, og tema og målsettingene for dialogen med selskapene samt hvordan de forskjellige verktøyene for ansvarlighet er knyttet sammen. Disse medlemmer deler dette synet.

Disse medlemmer viser til Innst. 556 S (2020–2021), der et flertall ser det som «ønskelig med en årlig rapportering på hvordan fondet har vurdert bærekraft i sine forhåndsvurderinger, eksempelvis fordelt på sektor og tematikk, slik at en sikrer tilstrekkelig transparens overfor Stortinget».

Disse medlemmer mener det er behov for større transparens overfor Stortinget. For å sikre dette ser disse medlemmer det som ønskelig at den årlige rapporteringen gir en oversikt over hvilke kriterier banken benytter for å vurdere risiko både før investering og i overvåkningen av porteføljen, og vektingen av de ulike kriteriene som benyttes. Videre bør det rapporteres mer utfyllende på selskapsdialog og hvilke sektorer og ut fra hvilken tematikk selskaper filtreres ut av porteføljen, samt hvordan forventningsdokumentene følges opp, og hvordan de brukes i dialogen med selskapene.

Disse medlemmer peker videre på at i motsetning til selskapene som er under observasjon eller utelukket basert på anbefalinger fra Etikkrådet, er det ingen offentlig tilgang til informasjon om hvilke selskaper Norges Bank selv velger å gjøre risikobaserte nedsalg i, dette til tross for at selskapene som blir omfattet av et risikobasert nedsalg, kan være gjenstand for vurderinger av utelukkelse fra Etikkrådet, og at grunnlaget og begrunnelsen for utelukkelse og risikobasert nedsalg kan være overlappende.

Disse medlemmer vil problematisere at disse grunnlagene ikke offentliggjøres, da det forhindrer andre investorers mulighet til å observere hvor Norges Bank setter grensen for akseptabel risiko og praksis på flere ulike områder. For eksempel ville SPU kunne hatt en mer betydningsfull rolle som standardsettende når det gjelder akseptabel skatteadferd, dersom man hadde operert med åpenhet knyttet til risikobaserte nedsalg basert på svak etterlevelse på områder hvor banken har forventningsdokumenter. Disse medlemmer mener det bør etterstrebes større åpenhet rundt risikobasert nedsalg og forhåndsfiltrering, særlig knyttet til selskaper som har svak etterlevelse av bankens forventningsdokumenter.

Disse medlemmer viser til at Norges Bank over flere år har utviklet en rekke forventningsdokumenter til selskapene de investerer i, innenfor områdene klimaendringer, vannforvaltning, menneskerettigheter, barns rettigheter, skatt og åpenhet og antikorrupsjonsarbeid. Dette er en viktig del av bankens arbeid med ansvarlig forvaltning.

Disse medlemmer viser til at det internasjonalt er økt konfliktnivå og spenning. Dette gir fondet nye og flere utfordringer. Flere selskaper i referanseindeksen har aktivitet i eller selger produkter til områder der det er krig og konflikt. Disse medlemmer mener dette stiller flere krav til aktsomhet og bevissthet, i selskapene, i NBIM og i selskapsdialogen mellom NBIM og selskapet. Disse medlemmer mener det på denne bakgrunn vil være hensiktsmessig å utarbeide et nytt forventningsdokument på konfliktområder, der det tydeliggjøres at medvirkning til brudd på humanitærretten og menneskerettigheter i konfliktområder anses som uakseptabelt.

Disse medlemmer viser til at det i de etiske retningslinjene er slått fast at SPU ikke skal være investert i selskaper som «utvikler eller produserer våpen eller sentrale komponenter til våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper, herunder biologiske våpen, kjemiske våpen, kjernevåpen, ikke-detektbare fragmenter, brannvåpen, blindende laservåpen, antipersonellminer og klaseammunisjon».

Disse medlemmer viser til rapporten «Untenable investments: Nuclear weapon producers and their financiers», utgitt av The international campaign to abolish nuclear weapons (ICAN) og den nederlandske fredsorganisasjonen PAX. Rapporten viser at SPU har investert i 8 selskaper som er involvert i produksjon av atomvåpen.

Disse medlemmer viser til at både retningslinjene og praktiseringen av disse ble innskjerpet i 2021 hva gjelder kjernevåpen. Til tross for dette mener disse medlemmer at den nevnte rapporten viser at dette ikke er fulgt opp.

Disse medlemmer mener utvidelsen av det produktbaserte uttrekkskriteriet til å omfatte produksjon av plattformer til kjernevåpen der eneste formål er å føre kjernevåpen, må følges opp i praksis. SPU er fortsatt investert i selskaper som er involvert i produksjon av leveringsplattformer til kjernevåpen. Disse medlemmer mener retningslinjene og praktiseringen av retningslinjene må skjerpes videre for å hindre at SPU investerer i kjernevåpen.

Disse medlemmer viser til gjennomganger som viser at SPU er investert i selskaper som bidrar med våpen og annet militært materiell til blant annet Israels krigføring i Gaza samt i selskaper som produserer kompenter til våpen brukt av Russland i Ukraina. Disse medlemmer viser til at både UNGP og OECDs retningslinjer innebærer at NBIM kan ha et ansvar for å selge seg ned i våpenselskaper hvor det er en uakseptabel risiko for at deres produkter brukes til å begå krigsforbrytelser eller folkemord.

Disse medlemmer viser videre til adferdskriteriet i de etiske retningslinjene om «salg av våpen til stater i væpnede konflikter som benytter våpnene på måter som utgjør alvorlige og systematiske brudd på folkerettens regler for stridighetene». Disse medlemmer mener dette kriteriet ikke er tilstrekkelig for å hindre at SPU er investert i selskaper som bidrar til brudd på folke- og humanitærretten, og at terskelen for uttrekk er satt for høyt.

Disse medlemmer peker på at mangel på åpenhet og informasjon om produkter, produsenter og sluttbruk gjør det tilnærmet umulig å overvåke selskapers atferd på en systematisk måte. Våpenselskaper følger som hovedregel regelverket i produksjonslandet, og det er stor variasjon i åpenhet og tidspunkt for offentliggjøring av kontrakter og salg på tvers av land. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at våpenindustrien i sin helhet bør utelukkes fra SPU. Så lenge en forblir investert i produsenter av våpen og nøkkelkomponenter til våpen, er det risiko for at en investerer i pågående eller fremtidige brudd på krigens regler.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre adferdskriteriet om salg av våpen slik at det lyder: ’salg av våpen til stater som benytter våpnene på en måte som utgjør alvorlige brudd på menneskerettighetene eller internasjonal humanitær rett’.»

«Stortinget ber regjeringen endre atferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for å sikre at Statens pensjonsfond utland (SPU) trekker sine investeringer ut av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»

Disse medlemmer viser til den pågående internasjonale gjeldskrisen og til NBIMs rutine for å sikre ansvarlige investeringer i statsobligasjoner. Disse medlemmer vil imidlertid peke på at det er en inkoherens i NBIMs forvaltning da direkteinvesteringer i statsgjeld er underlagt egne rutiner som sikrer ansvarlighet, men SPUs investeringer i selskaper som investerer i statsgjeld, ikke er underlagt de samme rutinene og retningslinjene. Det innebærer i praksis at SPU er investert i selskaper som Black Rock og Standard Chartered, som tar langt større risiko i sine investeringer i statsobligasjoner i framvoksende markeder der for eksempel risikoen for mislighold av gjeld er stor.

Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at det må sikres sammenheng mellom investeringer direkte i statlige gjeldsinstrumenter og i selskaper som investerer i disse, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med Fondsmeldingen for 2025 med en oppfølging av dette. En slik oppfølging kan eksempelvis innebære opprettelsen av et nytt forventningsdokument om ansvarlige investeringer i statsgjeld og/eller inkludering av bestemmelsene i rutinen for godkjenning av utstedere av statsobligasjoner i de etiske retningslinjene.

Disse medlemmer viser til at Statens pensjonsfond utland (SPU) er helstatlig eid og underlagt politisk myndighet gjennom Finansdepartementet, og at Norge dermed kan bli stilt folkerettslig ansvarlig for fondets virksomhet. Dette prinsippet er nedfelt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP), som ifølge meldingen inngår i Norges Banks forventningsdokumenter overfor SPU:

«Der en forretningsvirksomhet er kontrollert av staten eller der dens handlinger på annen måte kan tilskrives staten, kan et menneskerettsbrudd fra virksomhetens side medføre et brudd på statens egne folkerettslige forpliktelser.»

Disse medlemmer viser til at det særlige ansvaret som statlige virksomheter, herunder statlige investeringsfond, har for å forvalte sin stats folkerettslige forpliktelser og internasjonale omdømme også framheves i rapporten fra John Ruggie, spesialrepresentant for FNs generalsekretær, som dannet grunnlaget for utformingen av UNGP.

Norges Bank har derfor et selvstendig ansvar for å påse at SPU sine investeringer er i tråd med Norges internasjonale forpliktelser uavhengig av hvilke tilrådninger de har fått fra Etikkrådet. Norges Banks ansvar framheves også av finansminister Trygve Slagsvold Vedum i skriftlig svar på spørsmål av 14. mars 2024, Dokument nr. 15:1467 (2023–2024).

Disse medlemmer mener det er en svakhet at det i dag ikke framgår tydelig av Retningslinjer for observasjon og utelukkelse at fondets virksomhet ikke må tjene til å undergrave konvensjoner som Norge er tilsluttet, eller internasjonale resolusjoner som er bindende for Norge, og at de etiske retningslinjene ikke fullt ut kompenserer for dette, særlig når det gjelder Norges forpliktelser til å forhindre og ikke medvirke til brudd på krigens folkerett, også kalt internasjonal humanitærrett.

Disse medlemmer viser til omtale av problemstillingen i NOU 2020:7 Verdier og ansvar:

«Det er uansett ingen direkte kobling mellom retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU og Norges folkerettslige forpliktelser.»

Disse medlemmer ser på det som positivt at nåværende retningslinjer på enkelte områder går lengre enn konvensjoner Norge er tilsluttet, men mener samtidig at fraværet av noen som helst henvisning til fondet som en forvalter av statens folkerettslige forpliktelser utydeliggjør dette ansvaret og bidrar til å viske ut skillet mellom SPU og andre institusjonelle investorer som følger egne etiske regelverk.

Disse medlemmer viser til at den nåværende uklarheten i flere tilfeller har avfødt en uholdbar avstand mellom fondets virksomhet og de reglene Norge har forpliktet seg til å følge. Norge er folkerettslig forpliktet til å følge FNs sikkerhetsråds resolusjon 2334 (2016), som slår fast at israelske bosetninger på okkupert palestinsk territorium er ulovlige, og at alle stater skal skille mellom staten Israel og områder som Israel har okkupert siden 1967. Samtidig er SPU per siste oppdaterte portefølje investert i 19 selskaper som FNs høykommissær for menneskerettigheter har oppført på sin liste over selskaper som bidrar til opprettholdelse av de samme ulovlige bosetningene.

Disse medlemmer viser videre til at Norge er tilsluttet FNs folkemordkonvensjon, som forbyr medvirkning til folkemord samt plikter alle land å aktivt forhindre folkemord. Norge er også tilsluttet Genèvekonvensjonene, som forplikter alle land til å forhindre krigsforbrytelser. Samtidig er SPU ifølge siste tilgjengelige tall investert i en rekke selskaper som leverer våpen til en stat som Den internasjonale domstolen (ICJ) etterforsker for et mulig folkemord på Gazastripen, hvor domstolen har funnet risikoen for uopprettelig skade stor nok til å idømme strakstiltak i to omganger. Nylig fastslo en rapport fra Biden-administrasjonen at det også var rimelig å anta at våpen som er overført fra USA til Israel, ikke er brukt i tråd med deres forpliktelser under krigens folkerett.

Disse medlemmer viser videre til at koblingen mellom fondets virksomhet og Norges folkerettslige forpliktelser tidligere framgikk tydelig av regelverket. I punkt 4.3 i de etiske retningslinjene fra 2004 het det:

«[Petroleumsfondets etiske råd] gir tilrådning om hvorvidt en investering kan være i strid med Norges folkerettslige forpliktelser etter anmodning fra Finansdepartementet.»

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fastsette i ‘Retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond utland’ at fondets investeringer ikke skal undergrave Norges folkerettslige forpliktelser, herunder konvensjoner som Norge er tilsluttet.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at Norges Bank jevnlig rapporterer hvordan Statens pensjonsfond utland (SPU) sin virksomhet er i tråd med Norges folkerettslige forpliktelser, herunder våre forpliktelser til å forhindre brudd på krigens folkerett.»

Disse medlemmer viser til resolusjon fra FNs menneskerettighetsråd av 5. april 2024, som ber alle stater om å:

«stanse salg, overføring og videresalg av våpen, ammunisjon og annet militært utstyr til Israel […] for å forhindre videre brudd på internasjonal humanitærrett samt brudd og misbruk av menneskerettigheter.»

Disse medlemmer viser videre til at sjefsanklager ved Den internasjonale straffedomstolen (ICC) har bedt om arrestordre på Israels statsminister Benjamin Netanyahu og forsvarsminister Yoav Gallant, og Hamas-lederne Yahya Sinwar, Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri og Ismail Haniyeh for ulike krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.

Disse medlemmer viser til at SPU per siste tilgjengelige tall står investert i en rekke selskaper som produserer våpen som det er grundig dokumentert at den ene parten, Israel, benytter i sin krigføring på Gazastripen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norges Bank selger seg ut av selskaper i Statens pensjonsfond utland (SPU) sin portefølje som bidrar til krigshandlingene på Gazastripen.»