Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Odd Harald Hovland, Hadia Tajik og Camilla Maria
Brekke, fra Høyre, Ingunn Foss og Irene Heng Lauvsnes, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Helge
André Njåstad og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at Justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen
ber om Stortingets samtykke til godkjenning av forordning (EU) 2021/1148
om opprettelse av ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning
og visumpolitikk (BMVI) som en del av Fondet for helhetlig grenseforvaltning.
Komiteen merker
seg at formålet med ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning
og visumpolitikk er å bidra til å sikre en helhetlig forvaltning
på europeisk nivå av den felles yttergrensen, og enhetlig gjennomføring
av det felles visumregelverket. Videre er det også et formål at
det skal bidra til å styrke samfunnssikkerheten i Schengen-området
og opprettholde retten til fri bevegelse på territoriet.
Komiteen merker
seg at det gjennom BMVI skal gis økonomisk støtte til tiltak i medlemsstatene
som blant annet legger til rette for lovlig kryssing av den felles
yttergrensen, forebygging og forhindring av ulovlig migrasjon og
grensekryssende kriminalitet, og styrking av håndteringen av migrasjonsstrømmer.
Komiteen viser til
at ordningen forutsetter at Norge som Schengen-medlem forskuddsvis
tildeler midler til prosjekter som er støtteberettiget fra fondet over
statsbudsjettet, og at vi kan forvente etterskuddsvis refusjoner
fra EU. Komiteen merker seg at investeringsprosjekter
som hovedregel er berettiget til en refusjon på 75 pst. av de totale
prosjektutgiftene, mens driftsprosjekter og enkelte særskilte tildelinger
kan motta refusjoner på inntil 100 pst. av de totale prosjektutgiftene.
Komiteen merker
seg videre at Norge har gjennomført en lang rekke forbedringsprosjekter
som har vært støtteberettiget gjennom ordningene fra 2007 til 2020,
samt at Norge og de øvrige medlemsstatene også har mottatt midler
gjennom ordningene til gjennomføring av de felles IT-systemene for
blant annet grensekontroll.
Komiteen viser også
til at det er inngått avtale mellom Norge og EU om tilleggsregler
for ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk,
og merker seg at avtalen inneholder nødvendige regler for å gjennomføre
forordningen og for Norges deltagelse i BMVI, blant annet om EU-kommisjonen
og Revisjonsretten sin kontrollmyndighet. Komiteen merker
seg at kontrollen gjennomføres i samarbeid med norske myndigheter,
på samme måte som for den tidligere grense- og visumordningen, og
som for Yttergrensefondet som gjaldt før det igjen.
Komiteen merker
seg at avtalen med tilleggsregler fastsetter det norske bidraget
til årlige faste summer på 30,4 mill. euro i perioden 2023 til 2025,
og at det for årene 2026 og 2027 skal tas utgangspunkt i BNP-tallene som
er kjent pr. 31. mars 2026 for alle deltagende stater.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener det er riktig med en styrking av grensekontroll i Schengenområdet.
Det er viktig at det utvikles systemer som er både effektive og trygge.
Norge vil med denne avtalen bidra med betydelige midler, men Norge
vil også kunne søke på disse midlene til prosjekter som styrker
grenseforvaltningen. Denne saken viser at EU tar grenseforvaltning
og visumpolitikk på alvor, og Norge har en stor fordel av å være med
på dette samarbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at siktemålet med
ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk
er å styrke samfunnssikkerheten i Schengen-området og opprettholde
retten til fri bevegelse på territoriet. Disse
medlemmer viser videre til at dette skal skje gjennom å bidra
med finansiering av tiltak som fremmer en helhetlig og likeartet
forvaltning av den felles yttergrensen og det felles visumregelverket.
Disse medlemmer mener
at BMVI vil bidra til at gjennomføringen og etterlevelsen av fellesskapsregelverket
om grenser og visum styrkes i alle medlemsstatene. Disse
medlemmer viser til at kriteriene for fordeling av midler
er tilpasset slik at statene med de største utfordringene vil motta
de største midlene. Disse medlemmer merker
seg videre at Norge vil være en netto bidragsyter til ordningen,
på samme måte som en har vært ved de tidligere finansieringsordningene.
Disse medlemmer mener
at når også andre medlemsstater styrker sin ivaretakelse av den
felles yttergrensen, innebærer det samtidig en klar fordel for Norge,
blant annet ved reduksjon i omfanget av ulovlig migrasjon til Schengen-området
og dermed i omfanget av sekundærmigrasjon innenfor Schengen-området. Disse medlemmer mener det er sannsynlig
at dette bidrar til økt sikkerhet ved at kontrollen av personer som
krysser yttergrensen blir forbedret, og at omfanget av alvorlig
grenseoverskridende kriminalitet kan bli redusert.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Schengen-samarbeidet
er under stadig utvikling. Dette flertallet deler
forståelse for at dagens ordning må driftes og forvaltes innenfor
økonomiske ordninger som kommer frem av forordningen som er til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
på generelt grunnlag at det er fornuftig med en større evaluering
av Schengen-avtalens konsekvenser.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en offentlig evaluering av Schengen-avtalens konsekvenser.»