Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra
Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag
102 S (2022–2023) fra representantene Bjørnar Moxnes, Sofie Marhaug
og Geir Jørgensen om suverenitet i energipolitikken. Komiteen viser også
til statsrådens svarbrev 9. februar 2023, som følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det nordiske
kraftsystemet er tett integrert og krever løpende og god samhandling for
å operere effektivt. Komiteen mener
Norges deltagelse i det nordiske kraftsystemet har tjent Norge godt ved
en mer effektiv utnyttelse av Norges kraftressurser og styrket forsyningssikkerhet.
Norge har et væravhengig kraftsystem, og komiteen påpeker at Norge i
perioder med lite nedbør og lav magasinfylling vil ha behov for
import av kraft fra våre naboland.
Komiteen understreker at det
er norske myndigheter som gir konsesjoner til kraftproduksjon, strømnett
og utenlandskabler. Tildelingen av konsesjon er et nasjonalt, suverent
anliggende. Komiteen slår
fast at nasjonal myndighet over tildeling av konsesjoner har vært
en styrke ved den norske energipolitikken, og at det ikke er aktuelt
å svekke den nasjonale kontrollen over behandling og tildeling av
konsesjoner til kraftproduksjon, strømnett eller utenlandskabler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen har
besluttet å nedsette et ekspertutvalg som skal utrede og drøfte
ulike modeller for prisfastsettelsen i kraftmarkedet, og vurdere
tiltak som kan bidra til mer stabile, forutsigbare og konkurransedyktige
priser til husholdninger, industri og næringsliv, samt sikre investeringer
i fornybar energi. Ekspertutvalget skal levere sin rapport til regjeringen
innen 15. oktober 2023.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti, mener
kraftmarkedets grunnleggende funksjon er å sikre trygg tilgang på
kraft til forbrukere og samfunnsfunksjoner til lavest mulig kostnad. Dette flertallet understreker
at det norske kraftsystemet er basert på stor grad av offentlig eierskap
og en langsiktig ressursforvaltning som sikrer god utnyttelse av
nasjonale ressurser og styrker den nasjonale forsyningssikkerheten.
Dette flertallet understreker
at Norge med sitt unike kraftsystem dominert av vannkraft har et
annet utgangspunkt enn våre naboland. Norge må derfor sikre norske
interesser når eventuelle endringer av dagens markedsdesign eller
prinsipper for kraftmarkedet utformes, slik at det tas høyde for
norske særtrekk og behov.
Dette flertallet viser til
bygningsenergidirektivet fra 2010, direktiv 2010/31/EU, som ble
vedtatt innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning 135/2022
av 29. april 2022, og viser til statsrådens svarbrev 9. februar
2023 om at saken vil følges opp på ordinær måte gjennom saksfremlegg
for Stortinget. Dette flertallet viser
videre til direktiv 2018/844/EU om endring av bygningsenergidirektivet
og forslag til revidert bygningsenergidirektiv 2021/802/EU, som
ble lagt frem av EU-kommisjonen 15. desember 2021. Dette flertallet påpeker at
direktiv 2018/844/EU om endring av bygningsenergidirektivet i dag
ikke er innlemmet i EØS-avtalen, og at forslag til revidert bygningsenergidirektiv
2021/802/EU nå er under behandling i EU, og at det derfor ikke foreligger
et endelig forslag til revidert bygningsenergidirektiv.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Prop. 4 S
(2017–2018), Prop. 5 L og 6 L (2017–2018), samt Innst. 178 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt er imot
norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke og EUs energibyrå
ACER. Disse medlemmer ønsker
å sikre nasjonal selvråderett og beskytte vilkårene for norsk kraftforedlende
industri innenfor EUs system. Denne industrien sikrer sysselsetting,
verdiskaping og bosetting langs kysten i Norge, og gir eksportinntekter
i milliardklassen, samt er verdens reneste metallindustri.
Disse medlemmer påpeker også
at Norge i dag er et av verdens beste land å leve i, og at dette
skyldes nasjonal kontroll over både eierskapet til og bruken av egne
naturressurser. Kampen om råderetten over vannkraften og energiressursene
i Norge har vært en sentral politisk strid. Disse medlemmer viser til at
konsesjonslovene ble vedtatt tidlig på 1900-tallet i Stortinget, for
å sikre bedre nasjonal kontroll over energiressursene. Dette viste
seg å bli svært viktig for utviklingen av industri og velferdsstaten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt argumenterer for at
det er i Norges interesse å beholde full suverenitet over landets egne
energiressurser og egen energipolitikk.
Disse medlemmer viser videre
til at det i forbindelse med behandlingen av Innst. 178 S (2017–2018) ble
fremmet forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om
å behandle samtykket etter Grunnloven § 115, som innebærer et krav
om tre fjerdedels flertall. De samme partiene fremmet forslag om
å be regjeringen utarbeide en juridisk betenkning om hvilke rammer Grunnlovens
bestemmelser gir for Stortingets behandling av energimarkedspakken
og Norges tilslutning til ACER.
Representantene fra
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt stemte for å behandle innlemmelsen
i EØS-avtalen etter Grunnloven § 115, men med 72 mot 24 stemmer
avviste Stortinget dette.
I tillegg
vil komiteens medlem
fra Rødt peke på at representanten Bjørnar Moxnes på vegne
av Rødt fremmet løst forslag om rådgivende folkeavstemning om saken.
Dette forslaget ble nedstemt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil
minne om at det å avgi nasjonal suverenitet er noe av det mest alvorlige
norske folkevalgte kan gjøre, og dette er derfor også noe vi må
være ytterst forsiktige med.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Grunnloven
gjør det klart at Stortinget ikke kan avgi suverenitet til en organisasjon
landet ikke er medlem av. Norge har verken medlemskap eller stemmerett
i EU eller ACER. Disse medlemmer merker
seg at det i sakene om suverenitetsoverføringene til ACER og EUs
finanstilsyn ble laget omstridte konstruksjoner for å gå rundt denne
bestemmelsen i Grunnloven. En av Norges mest anerkjente jusprofessorer,
Eivind Smith, beskrev prosessen rundt suverenitetsoverføringen til
ACER på følgende måte til NRK i 2018:
«Jeg mener prosessen
som man har lagt opp til, der man sier dette er myndighetsoverføring
på vegne av et EU-byrå der vi ikke er medlem, så konstruerer man
et kopiinstrument som ESA, for EFTA er vi medlem av, så skal de
kunne bestemme ting internt i Norge, det er strengt tatt et brudd
på Grunnloven.»
Disse medlemmer viser videre
til Innst. 376 S (2020–2021) og behandlingen av Representantforslag 149
S (2020–2021) om stans i videre tilpasning til EUs energibyrå ACER
fra representantene Seher Aydar og Sigbjørn Gjelsvik, og Representantforslag
172 S (2020–2021) om at Norge må trekke seg ut av EUs energibyrå (ACER)
fra representantene Trygve Slagsvold Vedum, Liv Signe Navarsete,
Sigbjørn Gjelsvik og Ole André Myhrvold. Disse medlemmer påpeker at
noen av forslagene som fremmes i representantforslaget, nå er likelydende
med forslag som ble fremmet der.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at EØS-avtalen ikke inneholder bestemmelser om en generell rett
til å trekke seg fra EU-regelverk som Norge på et tidligere tidspunkt
har akseptert å inkludere i EØS-avtalen. Samtidig mener disse medlemmer at
EØS-avtalen ikke inneholder noen eksplisitt bestemmelse om at dette
ikke skal kunne la seg gjøre. EØS-avtalens artikkel 92 nr. 2 slår
fast at avtalepartene i EØS:
«… skal holde rådslagninger
i EØS-komiteen om alle saker av betydning for avtalen som forårsaker
vanskeligheter, og som bringes opp av en av dem.»
EØS-komiteen kan
i medhold av bestemmelsene i artikkel 93 nr. 2 og artikkel 98 gjøre
vedtak om endring av vedleggene til EØS-avtalen. Dette kan eksempelvis gjelde
EØS-avtalens vedlegg IV (energi), der den tredje energimarkedspakken
er inntatt.
Disse medlemmer viser til at
Norge på selvstendig grunnlag har tatt stilling til hvorvidt reservasjonsretten
skulle nyttes mot EU-regelverket i den tredje energimarkedspakken.
Implementeringen er således ikke resultat av noen forhandling der
Norge har fått noen motytelse fra EU. Disse medlemmer mener derfor
det ikke skulle gi grunnlag for noen motreaksjon fra EUs side dersom
Norge skulle trekke seg fra EUs energibyrå (ACER), men håndteres
etter de generelle reglene i EØS-avtalen for reservasjon.
Disse medlemmer ønsker å ta
vare på og styrke det norske folkestyret. Dette medlem vil peke på det grunnleggende
prinsippet om at det er folket i Norge som skal styre utviklingen
av landet. Disse
medlemmer mener at det av dette følger at beslutninger av
stor betydning for norsk energipolitikk ikke kan fattes i organer
utenfor Norges grenser, av personer som ikke har fått en eneste
stemme i et norsk valg.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til flertallsmerknader fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne i Innst. 178 S (2017–2018), som blant
annet sier:
«I visse tilfeller
har ACER kompetanse til å fatte vedtak ved uenighet mellom nasjonale
reguleringsmyndigheter eller dersom disse i fellesskap ber om vedtak.»
Disse medlemmer viser videre
til Prop 5 L (2017–2018), hvor disse medlemmer mener ACERs myndighet
beskrives som begrenset til situasjoner hvor partene ønsker at ACER
skal gripe inn og ta en avgjørelse, eller situasjoner hvor partene
ikke blir enige.
Disse medlemmer viser til Stortingets
EU/EØS-nytt 24. februar 2023, med gjengivelse av en pressemelding
fra EU-domstolen 15. februar 2023 om at domstolen stadfester utvidede
myndigheter til EU-byrået for samarbeid mellom energireguleringsmyndigheter (ACER)
når det gjelder individuelle vedtak i grenseoverskridende spørsmål:
«EU-domstolen er
av den oppfatning at ACER er kompetent til å avgjøre enkeltspørsmål
som påvirker grenseoverskridende handel eller sikkerheten til grenseoverskridende
nettverk. Etter domstolens syn følger det ikke av forordningene
2017/2195 og 2019/942 om etablering av ACER at kompetansen til byrået
er begrenset til uenighet mellom de berørte myndighetene. EU-lovgivers
intensjon er å gjøre beslutningstaking i grenseoverskridende spørsmål
mer effektivt ved å styrke ACERs individuelle beslutningsmyndighet.
Disse medlemmermener at det
nå kan slås fast at ACERs myndighet er større enn det et flertall
på Stortinget la til grunn ved innlemmelsen av tredje energimarkedspakke.
Disse medlemmer viser til svarbrevet
fra Olje- og energidepartementet av 9. februar 2023:
«Tre av rettsaktene
i Ren energi-pakken gjelder organiseringen av kraftmarkedet og erstatter
regelverket i tredje energimarkedspakke. Det er et omfattende regelverk,
og departementet arbeider med å gjennomgå innholdet. Arbeidet omfatter
vurderinger av de antatte konsekvensene, herunder behovet for tilpasninger, endringer
i norsk regelverk og hvorvidt regelverket inneholder nye elementer
av myndighetsoverføring. Som en del av dette vil de konstitusjonelle
sidene også bli grundig vurdert. Det er for tidlig å si når gjennomgangen
og vurderingene som pågår vil bli sluttført …»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener
saken bør behandles i denne stortingsperioden, og at enhver form
for videre suverenitetsavståelse må avvises. Disse medlemmer mener at aktuelle
rettsakter man ønsker å kopiere inn i norsk lov, kan gjøres uavhengig.
Dette kan blant annet gjelde energieffektivisering og tekniske krav
til bygg, som Norge har mindre strenge regler på enn EU.
Disse medlemmer mener likevel
at blant annet strengere tekniske krav til nye og/eller gamle bygg
må tilpasses norske forhold og følges av gode støtteordninger som
ikke skaper økt sosial ulikhet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at elektrisitetsforordningen
i fjerde energimarkedspakke blant annet forbyr prisregulering i
engrosmarkedet for strøm. Disse medlemmer mener at Norge
ikke bør stenge vårt eget politiske handlingsrom, og at det er folkevalgte
i Norge som bør kunne ta avgjørelser i slike saker. Disse medlemmer mener
at innlemmelse av fjerde energimarkedspakke i EØS-avtalen vil låse
Norge til markedsbaserte løsninger.
Disse medlemmer mener at det
er en avsporing av debatten om energieffektivisering og strengere
energikrav til bygg å kreve at vi innlemmer nye energimarkedspakker
i EØS-avtalen og norsk lovgivning. Disse medlemmerunderstreker
at Stortinget står fullstendig fritt til å innføre en mye mer ambisiøs
politikk for solenergi på bygg, energifleksibel oppvarming i bygg, bruk
av spillvarme, utbygging av fjernvarme og bergvarmepumper, og lignende.
Disse medlemmer mener at en
rask og ambisiøs politikk for energieffektivisering bare vil bli
forsinket og ta lengre tid om vi venter på EU-prosesser, med påfølgende
utredninger i departementene som også skal ta for seg annet regelverk
om grensekryssende krafthandel m.m. I dag avventer innføring av
det politiske innholdet i EUs nye energieffektiviserings- og bygningsdirektiver slike
utredninger, det svekker og forsinker politikken for energieffektivisering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en vurdering av de rettsakter på
energiområdet som ennå ikke er innført i EØS-avtalen, som for eksempel
bygningsenergidirektivene og energieffektiviseringsdirektivene,
og hvordan tilsvarende nasjonale regler kan innføres utenfor EØS-avtalen.
Vurderingen må ta høyde for at reglene må tilpasses norske forhold og
være sosialt rettferdige.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette i gang arbeidet med å reversere endringene i intern lovgivning
som følge av vedtaket om å innlemme rettsaktene i den tredje energimarkedspakken
samt medfølgende kommisjonsforordninger i EØS-avtalen og å trekke
Norge ut av EUs energibyrå (ACER).»
«Stortinget
ber regjeringen legge ned veto mot at EUs fjerde energimarkedspakke
innføres i EØS-avtalen, og meddele dette i EØS-komiteen i tråd med
EØS-avtalens artikkel 102.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse all overflytting av makt over energisektoren
til EU og starte arbeidet med å øke norsk suverenitet på området
igjen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne vil understreke viktigheten
av at verden løser klimaproblemet, at vi tar vare på naturen og
påskynder overgangen til et bærekraftig samfunn. EU er svært ambisiøse
i sin klimapolitikk og har økt både ambisjoner og akselerering av implementeringen
som et svar på Putins energikrig mot Europa.
Disse medlemmer mener at fjerde
energimarkedspakke inneholder viktige verktøy for å avkarbonisere
Europa og for at EØS landene skal nå målene og forpliktelsene i
Parisavtalen.
Disse medlemmer viser til
at norske myndigheter i dag har full anledning til å gi konsesjoner
til kraftproduksjon, strømnett og utenlandskabler samtidig som vi
deltar i EØS og EUs energiunion. Både Norge, Europa og klimaet tjener
på et felles energimarked. Å trekke Norge ut av kraftsamarbeid vil
kunne begrense mulighetene for kraftforsyning til Norge fra våre
samarbeidspartnere i perioder der vi har behov for det, og således
true vår forsyningssikkerhet og potensielt øke behovet for egen
produksjonskapasitet, som i ytterste konsekvens kan bety mer nedbygging
av norsk natur.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser videre til EUs
regelverk for energieffektivisering og særskilt innen byggsektoren,
hvor flere rettsakter ikke er blitt innlemmet i EØS og gjennomført
i norsk lov. Dette er et brudd på EØS-avtalens hovedprinsipp om
juridisk homogenitet i de to EØS-pilarene EFTA og EU.
Disse medlemmer vil poengtere
at Ren energi-pakken krever grundig behandling, og mener dette bør skje
i Stortinget i løpet av 2023 for å sørge for at Norge ikke sakker
enda mer akterut i energiomstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener at et tett og
forpliktende europeisk samarbeid er avgjørende for å løse store
utfordringer som klimaendringer og tap av biologisk mangfold. Som
et lite land er Norge avhengig av samarbeid, spesielt med våre europeiske
naboer. Norge klarer ikke å løse klima- og miljøproblemet alene og
er avhengig av energiutveksling som vil kreve felles infrastruktur
og overføringskapasitet.
Disse medlemmer er dermed
uenig i at suverenitet kun kan ivaretas ved å si nei til internasjonalt
samarbeid, og vil understreke at Norge er, og vil fortsette å være,
helt suverene i hva vi vil bygge ut, hvor vi vil bygge det ut og
hvilke energikilder vi vil investere i.
Disse medlemmer viser til
at Norge har et væravhengig kraftsystem i dag, og at overføringskabler
og overføringskapasitet har gjort at vi kan importere kraft når
vi trenger det. Dette har spart norsk natur for ytterligere nedbygging
og utbygging. Det har også gitt oss mer stabile kraftpriser og sørget
for forsyningssikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener
det er viktig med energisamarbeid i Europa, og at Norge er avhengig
av både import og eksport av strøm. Disse medlemmer viser til
at EUs fjerde energimarkedspakke både inneholder rettsakter om organisering
av kraftmarkedet og rettsakter om fornybar energi og energieffektivisering
mv. Noen av disse rettsaktene fremstår positive. Disse medlemmer er imidlertid
skeptisk til norsk tilslutning til nye EU-byråer og -tilsyn som
står utenfor politisk kontroll på viktige områder av nasjonal interesse.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til at disse partiene stemte imot norsk tilslutning til EUs finanstilsyn
og til ACER.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at ordlyden i den nye forordningen er blitt utvidet, slik at
ACER ikke bare har myndighet til å fatte vedtak knyttet til mellomlandsforbindelser,
men også om andre forhold som påvirker handel og systemsikkerhet
over landegrensene. I utgangspunktet er dette en betydelig utvidelse
av ACERs myndighet. Disse
medlemmer viser til at det er en risiko for at myndighetsområdet
til ACER, som Norge ikke har stemmerett i, vil bli ytterligere utvidet
i fremtiden, på en måte som kan svekke Norges kontroll over energipolitikken
bl.a. når det gjelder disposisjonsretten til norsk kraft.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkepartier sterke forsvarere
av EØS-avtalen og mener denne har tjent Norge vel. Disse medlemmer viser til
at EØS-avtalen er den foretrukne tilknytningsformen til EU, og mener
det er viktig at Norge står støtt på denne i en tid der EU gjennomgår
endringer. Samtidig understreker disse medlemmer at EØS-avtalen
åpner for å si nei til nye rettsakter av hensyn til tungtveiende
nasjonale interesser.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at ved behandlingen av
tredje energimarkedspakke (Innst. 178 S (2017–2018)) stemte Kristelig
Folkeparti imot norsk tilslutning og fremmet i stedet et forslag
om å utsette behandlingen i påvente av en juridisk betenkning fra
Høyesterett om Norges tilknytning til EUs tilsyn og byråer, samt
hvilke rammer Grunnlovens bestemmelser gir for Stortingets behandling
av tredje energimarkedspakke og Norges tilslutning til ACER.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti merker
seg at Høyesterett 10. mars løftet spørsmålet om hvorvidt Norges
tiltredelse til EUs tredje energimarkedspakke avstår suverenitet
i en slik grad at det skulle vært vedtatt med 3/4 flertall i Stortinget
til behandling i plenum. Denne saken er ikke avgjort enda. Disse medlemmer mener
behandlingen av fjerde energimarkedspakke må vente til etter Høyesteretts
behandling av forannevnte sak, da den vil være et viktig prejudikat
også for behandling av fjerde energimarkedspakke.
På dette grunnlag
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I medhold av Grunnloven
§ 83 forelegges Høyesterett følgende spørsmål:
Gjør Norges tilknytning til tilsyn og byråer
gjennom fjerde energimarkedspakke at Norge avstår suverenitet i en
slik grad at det krever tre fjerdedels flertall i Stortinget etter
Grunnloven § 115?»