Komiteen viser til at det
i Prop. 1 S (2022–2023) er gitt en oversikt over oppfølgingen av
Stortingets anmodningsvedtak på Kunnskapsdepartementets ansvarsområde.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen gjøres rede for oppfølging av i alt syv anmodningsvedtak
fra stortingssesjonen 2021–2022 på komiteens ansvarsområde og 51
vedtak fra tidligere sesjoner.
Komiteen viser til at det
fremgår av Prop. 1 S (2021–2022) at regjeringen Støre anser at oppfølgingen av
34 vedtak ikke er avsluttet. Komiteen legger til grunn
at arbeidet med oppfølging av disse vedtakene videreføres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i
budsjettproposisjonen. Flertallet tar i denne innstillingen
ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens
konklusjon om videre rapportering eller ikke. Det vil bli gjort
ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Meld. St.
4 (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til anmodningsvedtak nr. 526 2021-2022,
3. mai 2022: Følge opp intensjonene om å følge opp bærekraft i læreplanene. Disse medlemmer mener
at intensjonen i vedtaket ikke kan ansees som fulgt opp. Stortinget
er tydelig på at bærekraft og sirkulærøkonomi skal følges opp i læreplanene.
Departementet viser til byggmontasjefaget som nytt lærefag og mener
intensjonen i vedtaket dermed er oppfylt. Disse medlemmer viser til
at bærekraft og sirkulærøkonomi er en viktig del av alle lærefag
innen bygg- og anlegg, og at intensjonen i vedtaket derfor ikke
kan anses som oppfylt.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget ved behandlingen av Dokument 8:116 S (2015–2016) i
Innst. 68 S (2016–2017) enstemmig vedtok å utrede en endring av
opplæringsloven og andre mulige tiltak som sikrer elevene på ungdomskolen
rett til opplæring på skriftspråket sitt jf. vedtak nr. 67 22. november
2016. Disse medlemmer ber
om at regjeringen kommer tilbake til dette i kommuneproposisjonen
for 2024 og i forslaget til ny opplæringslov.