Sammendrag
De midlertidige
reglene i petroleumsskatteloven § 11 ble vedtatt i juni 2020 som
en krisepakke for petroleumssektoren for å unngå at prosjekter ble
utsatt som følge av koronapandemien og lave oljepriser. Prosjekter som
ble varslet stoppet grunnet prisfallet, ble likevel videreført med
opprettholdelse av arbeidsplasser i leverandørindustrien som konsekvens.
Situasjonen er nå en helt annen med svært høye olje- og gasspriser
og tilsier ikke lenger særskilte tiltak overfor petroleumssektoren. De
øvrige koronatiltakene i samfunnet er avviklet.
De midlertidige
reglene er gunstige ved at det i tillegg til investeringskostnader
kan utgiftsføres en friinntekt umiddelbart i særskattegrunnlaget.
Fradrag for et friinntektselement stammer fra skattereglene som gjaldt
før omleggingen til kontantstrømskatt, se Prop. 88 LS (2021–2022).
I dette systemet var friinntekten ment å kompensere for at investeringene
ble avskrevet over tid. Friinntekten i de midlertidige reglene på
17,69 pst. (nedjustert fra 24 pst. som følge av teknisk satsøkning
i særskatten ved omlegging til kontantstrømskatt) utgjør en investeringsstøtte
etter skatt på om lag 13 pst. av investeringskostnaden, sammenlignet
med om det kun var de ordinære reglene som gjaldt.
Regjeringen mener
den nåværende situasjonen tilsier at friinntektssatsen i de midlertidige
reglene bør kunne reduseres fra og med 2023 uten å undergrave gode
prosjekter som selskapene har modnet frem. Dette fremstår som rimelig
i en situasjon hvor virksomheter som benytter naturressurser med
stor fortjeneste, ilegges ekstra beskatning. Det foreslås en reduksjon
i friinntektssatsen på om lag 30 pst., fra 17,69 pst. til 12,4 pst.
På innføringstidspunktet
ble det understreket at reglene var midlertidige og at hensikten
var å unngå at prosjekter ble utsatt som følge av pandemien og lave
oljepriser. Regjeringen mener forslaget utgjør et rimelig balansepunkt
som anerkjenner at investeringsbeslutninger er tatt med utgangspunkt
i de midlertidige reglene, samtidig som en tilpasser reglene til
at lønnsomhetsbildet nå er et helt annet enn da reglene ble innført. Det
vises også til at med den nylig vedtatte kontantstrømskatten får
selskapene avskrive investeringskostnadene umiddelbart, og den tidligere
uenigheten om verdsetting av fremtidige skattefradrag er fjernet.
Forslaget anslås
på usikkert grunnlag å øke provenyet med 2 mrd. kroner påløpt og
1 mrd. kroner bokført i 2023. Over tid, summert over årene de midlertidige reglene
vil gjelde, anslås provenyet å øke med 11 mrd. kroner, målt som
nåverdi i 2023-kroner, gitt at de samme prosjektene realiseres med
begge regelsett. Det økte provenyet overføres Statens pensjonsfond
utland. Forslaget antas å ha små administrative konsekvenser.
Departementet foreslår
at endringen i petroleumsskatteloven § 11 annet ledd trer i kraft
straks med virkning for utgifter pådratt fra og med 1. januar 2023.
Den tilhørende satsendringen i petroleumsskatteloven § 11 femte
ledd ved realisasjon trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2023.