Sammendrag fra Prop. 1 LS (2022–2023)
Regjeringen foreslår
en endring i grunnrenteskatten for vannkraftverk for å legge bedre
til rette for at sluttbrukere kan inngå fastprisavtaler for strøm.
Forslaget følger opp innspill fra næringen, og skal bidra til at flere
kan få tilgang til gode fastprisavtaler og mer forutsigbare strømregninger.
Forslaget inngår også i regjeringens pakke av strømtiltak overfor
næringslivet, med bakgrunn i de ekstraordinært høye strømprisene
i deler av Norge. Det har også vært uvanlig store prissvingninger.
Den 30. juni 2022
sendte departementet på høring et forslag om endring i grunnrenteskatten
på vannkraft som gjør unntak i hovedregelen om beregning av grunnrenteskattepliktig
inntekt. Unntaket gjelder for fastprisavtaler på strøm inngått på
nærmere definerte vilkår. Høringsfristen var 1. september 2022.
Departementet mottok 32 høringssvar. I lys av høringsinnspillene
har departementet gjort enkelte justeringer i ordningen.
Ved å innføre et
kontraktsunntak for fastpriskontrakter i grunnrenteskatten for strømprodusentene,
legges det til rette for at strømleverandører kan tilby fastpris
på strøm i et større omfang enn det som tidligere har vært praktisk
og vanlig. Ut fra tilbakemeldinger fra næringen antar departementet
at endringen vil være et insentiv for bransjen til å utarbeide og
tilby standardiserte og transparente fastprisavtaler til sluttbrukerne. Dette
vil legge bedre til rette for at strømkunder, og særlig bedrifter,
skal få tilgang til fastprisavtaler og mer forutsigbare strømregninger.
Departementet foreslår
at strømleverandørene skal kunne tilby standardiserte fastprisavtaler
til sluttbrukerne med et maksimalt prispåslag på den fastprisen
leverandørene betaler til kraftprodusentene. Fastprisavtalen kan
tilbys for perioder på henholdsvis tre, fem og sju år. Forslaget
innebærer at grunnlaget for grunnrenteskatten for kraft solgt gjennom
slike fastprisavtaler baseres på inntekten kraftprodusentene faktisk
har, slik systemet er for industrikraft.
Departementet har
hatt kontakt med blant annet Energi Norge, som arbeider med standardavtaler.
Departementet legger til grunn at slike standardavtaler foreligger
før det nye kontraktsunntaket får virkning, det vil si før 1. januar
2023.
På bakgrunn av høringsinnspillene
legger departementet til grunn at det kan være krevende å etablere langsiktige
standard fastprisavtaler for strøm til forbrukere på de samme premissene
som skal gjelde for næringsdrivende. Departementet forutsetter at
bransjen fortsetter arbeidet med å komme frem til langsiktige standardavtaler
for forbrukere som oppfyller kravene til forbrukervern, gjennomførbarhet
og motvirkning av tilpasninger, men antar at kontraktsunntaket vil
være best tilpasset standard fastprisavtaler for strøm til næringsdrivende.
Se begrunnelsen om forbrukermarkedet under.
I denne proposisjonen
foreslås en bestemmelse i skatteloven som setter rammer for unntaket
og gir hjemmel for å vedta forskriftsbestemmelser. Departementet
vil utarbeide forskrift med nærmere regulering av kontraktsunntaket.
Forskriftsbestemmelsene kan ikke vedtas før lovforslaget er behandlet
av Stortinget.
Nedenfor gis det
en skisse til den planlagte forskriftsreguleringen av det nye kontraktsunntaket.
De viktigste endringene sett i forhold til høringsforslaget er at
kontraktsunntaket bare skal gjelde kraftvolum som er solgt videre
til sluttbrukere etter avtaler med et fast volum, og at det ikke
stilles krav om at kraftprodusent og sluttbruker befinner seg i
det samme geografiske prisområdet. Dette gjør at reglene for kontraktsunntaket blir
enklere, blant annet slik at det ikke forutsettes innsamling og
lagring av opplysninger om faktisk levert volum til hver sluttbruker.
Departementet viser
til forslag til ny nr. 4 i skatteloven § 18-3 annet ledd bokstav
a.
Det foreslås at
endringen skal tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2023 og med virkning for kontrakter mellom kraftprodusent og strømleverandør
inngått i 2022, 2023 og 2024, for kraft som leveres 1. januar 2023
og senere.
Det anslås på svært
usikkert grunnlag at et utvidet kontraktsunntak i grunnrenteskatten
for vannkraft kan gi et påløpt provenytap i 2023 på 1,2 mrd. kroner
og et tilsvarende bokført provenytap i 2024, fordi fastprisene i
2023 ut fra gjeldende markedspriser antas å være lavere enn gjennomsnittlig
spotpris. Over tid forventes ikke forslaget å endre inntektene fra
grunnrenteskatten, fordi fastprisene settes med utgangspunkt i forventede fremtidige
spotpriser. Det blir avgjørende at unntaket rammes inn slik at skattemessige
tilpasninger motvirkes. Forslaget antas å gi noe merarbeid for Skatteetaten og
skattepliktige.
Bakgrunn, gjeldende
rett, vurderinger og forslag, herunder om kontraktsunntak for standard
fastprisavtaler for strøm, utformingen av et nytt kontraktsunntak ved
standardiserte fastprisavtaler, krav til fastpriskontraktene mellom
kraftprodusent og strømleverandør, krav vedrørende prisområder for
strøm, krav til varighet i fastprisavtalene, krav til de standardiserte
fastprisavtalene i sluttbrukermarkedet, tilleggstjenester, maksimalt prispåslag,
måling av forbruk og oppbevaring av opplysninger, tilordning av
volum, avslutning av avtaler mv., særlig om oppsigelse av avtaler,
forholdet til de gjeldende unntakene for industrien og konsesjonskraft,
etablering av markedsplass, virkninger for det fysiske og finansielle
kraftmarkedet og sluttbrukermarkedet for strøm og særlig om forbrukermarkedet,
samt økonomiske og administrative konsekvenser og ikrafttredelse
– er nærmere omtalt i proposisjonen.