25.5 Utflyttingsskatt
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at det i budsjettforliket
er foreslått at bestemmelsen som sier at utflyttingsskatt til Norge
for fysiske personer opphører etter fem år som bosatt i utlandet,
oppheves.
Flertallet viser til at det
er behov for å bedre sikre at verdier opptjent i Norge, faktisk
skattlegges her.
Flertallet viser til forslaget
om å endre lovbestemmelsen om skatteplikt ved utflytting, stipulert
under lov 26. mars 1999 om skatt av formue og inntekt. De siste
månedene har en rekke formuende nordmenn med betydelige latente
aksjegevinster meldt utflytting til lavskatteland eller overført
aksjer med slike gevinster til familiemedlemmer bosatt utenfor Norge.
Fritaksmetoden og aksjonærmodellen er basert på at utbytte og gevinst
på aksjer ikke beskattes på nivå med andre inntekter frem til aksjene
selges eller utbytte tas ut på personlig hånd. Dagens praksis bryter
med intensjonen med fritaksmetoden og aksjonærmodellen, som bygger på
at gevinster blir beskattet ved realisering. Når skattyter kan flytte
ut og realisere gevinsten skattefritt, er dette åpenbart et smutthull
ved dagens lov som gir insentiv til utflytting. Tilsvarende gjelder
dersom skattyter gir aksjene til et familiemedlem som er bosatt
utenfor Norge.
Flertallet viser til at hensynet
bak innstrammingene dels er å motvirke skattemotivert utflytting
og skattemotivert overføring av aksjer mv. til ektefelle og nærstående
slektninger bosatt utenfor Norge. Et annet hensyn er å sørge for
at Norge kan skattlegge verdistigning som er opparbeidet her, slik
at vi sikrer en balansert fordeling av beskatningskompetansen mellom
statene.
Flertallet viser til at gjeldende
regler ikke i tilstrekkelig grad er egnet til å ivareta disse hensynene. Med
de foreslåtte endringene vil vi få mer effektive regler som også
bidrar til at fritaksmetoden og aksjonærmodellen fungerer i tråd
med forutsetningene.
Flertallet viser til at endringene
bør gis virkning fra og med offentliggjøringen av budsjettavtalen,
slik at man unngår tilpasninger i form av utflytting eller overføringer
i tiden mellom offentliggjøring og tidspunktet da lovendringene
vedtas og sanksjoneres.
Flertallet viser også til
at det i budsjettavtalen er enighet om å be regjeringen om å utrede
og foreslå en utflyttingsskatt som sikrer at urealiserte gevinster
opparbeidet i Norge frem til utflyttingstidspunktet, faktisk skattlegges
her.
Flertallet fremmer i tråd
med budsjettforliket følgende forslag:
«Forslag til
lov om endringer i skatteloven, del IX, skal lyde:
IX
§ 10-70 første
ledd siste punktum skal lyde:
Tilsvarende gjelder
ved overføring av eiendel som nevnt i annet ledd til ektefelle eller til personer
som skattyter er i slekt eller svogerskap med i opp- eller nedstigende
linje eller i sidelinjen så nær som onkel eller tante, når mottaker
er skattemessig bosatt i annen stat.
§ 10-70 niende
ledd bokstav c oppheves. Nåværende bokstav d blir bokstav c.
Forslag til lov
om endringer i skatteloven, del IX, blir del X.
I forslag til
lov om endringer i skatteloven, del X, inntas følgende:
X
Endringene under
IX trer i kraft straks med virkning for overføringer og utflyttinger
som skjer 29. november 2022 eller senere. Skattyter anses utflyttet
på det tidspunktet skatteplikten til riket opphører etter bestemmelsene
i § 2-1 tredje ledd eller da skattyter skal anses bosatt i en annen
stat etter skatteavtale.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener at det er
fornuftig å utrede og gjennomgå regelverket for utflyttingsskatt. Disse medlemmer mener
det må gjøres ut fra en helhetlig vurdering. For å unngå uforutsette
og uheldige konsekvenser avventes skatteutvalgets utredning. Disse medlemmer viser
for øvrig til forslag fremmet i Innst. 2 S (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at uforutsigbarhet og økende
skatter på næringsvirksomhet og eiere av disse har medvirket til
utflytting fra Norge. Dette kan innenfor gjeldende lov ha spart
eiere for skatt, men også bedrifter fra ekstraordinær tapping av
kapital for å dekke skatt på eieres hånd. Disse medlemmer viser til
at denne foreslåtte endringen i skatteloven skjer uten betryggende utredning
og høring og således fremstår som en forhastet symbolhandling på
ideologisk grunnlag. Disse medlemmer kan
ikke støtte endring av loven på et så ufullstendig grunnlag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at mange personer med svært høye formuer
har flyttet fra Norge det siste året. Dette betyr at Norge trolig
har gått glipp av betydelige skatteinntekter. Dette medlem mener at lovendringene
som gjelder skattytere som flytter fra landet kommer altfor sent,
og stiller spørsmål ved hvorfor det har tatt så lang tid å foreslå
disse endringene med tanke på at problemstillingene har vært høyt
oppe på den offentlige agendaen i lang tid.
Dette medlem mener at det
er viktig å få på plass en utflytningsskatt som sikrer at urealiserte
gevinster blir beskattet i Norge idet personer flytter fra landet.