2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til Dokument 3:10 (2020–2021) Riksrevisjonens undersøkelse av søknadsbaserte
tilskudd i møte med virusutbruddet i 2020. Undersøkelsen har tre
hovedfunn. Riksrevisjonen har funnet at kompensasjonsordningene
i all hovedsak ble iverksatt raskt, og at virksomhetene som ble
hardest rammet av nedstengningene, samlet sett fikk støtte fra ordningene.
Riksrevisjonen har også konkludert med at forvaltningen i stor grad etablerte
kontrollmekanismer for kompensasjonsordningene.
Komiteen viser til at utbruddet
av covid-19 var alvorlig for liv og helse i Norge og medførte de
strengeste og mest inngripende tiltakene i fredstid. Virusutbruddet
satte Norge og andre land i en vanskelig situasjon som mangler sidestykke
i moderne historie. Hendelsen hadde også stor påvirkning på norsk
og internasjonal økonomi og reduserte all aktivitet i samfunnet
betydelig. Da samfunnet stengte ned i mars, bidro permitteringer
til en sterk økning i helt eller delvis ledige personer. Dette gjaldt
spesielt næringene som fikk pålegg fra myndighetene om å stenge
ned virksomheten, og særlig servicenæringer som reiseliv og restauranter
samt idretts- og kulturarrangementer.
Komiteen viser til at den
daværende regjeringen på bakgrunn av vedtak i Stortinget iverksatte
en rekke tiltak for å sikre arbeidsplasser og bedrifter. Stortingets overordnede
føringer var at tiltakene skulle være målrettede og midlertidige,
at støtten skulle betales ut så raskt som mulig, og at det skulle
følges opp med kontroller i etterkant. Komiteen er tilfreds med at
Riksrevisjonen har undersøkt hvorvidt Stortingets vedtak og forutsetninger
har blitt etterlevd i de fem søknadsbaserte ordningene, og funnet
at dette i stor grad er tilfelle. Riksrevisjonens undersøkelse viser
at koronastøtten raskt kom på plass da nedstengningen truet bedrifter
og arbeidsplasser. De aller fleste søkerne fikk utbetalt støtte
fort, men noen måtte vente uforholdsmessig lenge, og mange små aktører
kan ha falt utenfor.
Støtteordningene kom raskt på plass
Komiteen merker seg det som
positivt at Riksrevisjonen har vurdert iverksettelsen av ordningene
som rask. Det gikk for de fleste av kompensasjonsordningene få uker
fra Stortinget fattet vedtak til regelverket trådte i kraft. Det
ble etablert fem støtteordninger: Kompensasjonsordningen for næringslivet,
som ble forvaltet av Skatteetaten, vedlikeholdsordningen for virksomheter med
lovpålagt sesongvedlikehold, som ble forvaltet av Innovasjon Norge,
frivillighets- og idrettsordningen, som ble forvaltet av Lotteri-
og stiftelsestilsynet, kulturordningen, som ble forvaltet av Kulturrådet,
og medieordningen, som ble forvaltet av Medietilsynet.
Komiteen merker seg også at
utbetalingen tok lang tid for søkere til medieordningen og for søkere
til den andre runden i kulturordningen. Dette hadde sammenheng med
at Kulturrådet måtte vente på en utvidelse av rammen, samtidig som
det ble stilt strengere krav til kontroll med utbetalinger over
1 mill. kroner. Departementet endret forskriften for medieordningen
to ganger for å justere for uheldige utfall av regelverket for flere aktører.
Det medførte en ventetid på et halvt år fra Stortinget anmodet regjeringen
om å etablere ordningene til utbetalingene kunne begynne. Departementene hadde
kontakt med bransje- og interesseorganisasjoner for å forstå bransjenes
behov og få innspill. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen påpeker at tidspresset bidro til mer uformelle
prosesser og dialoger mellom departement, tilskuddsforvaltere og
organisasjoner. Det var behov for å gjøre endringer og justeringer
i ordningene underveis. Ingen visste ved pandemiens start hvor lenge
den ville pågå, eller hva konsekvensene for helse og norsk økonomi
ville bli. Komiteen viser
til at det i Prop. 53 LS (2019–2020) av 13. mars 2020 fremgikk at det
var stor usikkerhet knyttet til konsekvensene av virusutbruddet
og hvor lenge økonomien ville bli påvirket. På dette tidspunktet
så man for seg at norsk økonomi ville bli hardt rammet en kort periode.
I ettertid vet vi at smitteverntiltakene skulle vare vesentlig lenger,
og at det var andre bransjer som skulle vise seg å bli hardest rammet
over tid, enn de som ble hardt rammet den første tiden. Utbetalingene
under kompensasjonsordningen for næringslivet, vedlikeholds- og
medieordningen ble langt lavere enn de første anslagene og bevilgningene
tok høyde for.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
vurdering om at tilskuddsforvalterne la til rette for rask saksbehandling,
en målsetting var at mest mulig av saksbehandlingen skulle skje
automatisk. Den mest effektive av ordningene var kompensasjonsordningen
for næringslivet, der Skatteetaten behandlet og utbetalte 90 prosent
av søknadene innen en uke. Her var saksbehandlingen nær helautomatisert.
Søkerne opplevde det elektroniske søknadssystemet som enkelt og
bra. Komiteen registrerer
at tilskuddsforvalterne hadde ulike forutsetninger og tilnærminger
til etableringen av ordningene de hadde ansvar for.
Støtteordningenes treffsikkerhet
Komiteen viser til Riksrevisjonens
vurdering om at ordningene traff målgruppene i samsvar med formålene
med bevilgningene. Samlet sett fikk virksomhetene som ble hardest
rammet av nedstengningene, støtte fra ordningene.
Komiteen merker seg at Skatteetaten
og bransjeorganisasjonene mener ordningene traff godt i form av å
være målrettede og bidra til å unngå konkurs for levedyktige bedrifter.
I kompensasjonsordningen for næringslivet ble det utbetalt 7 mrd.
kroner fordelt på 34 300 foretak. Flest foretak søkte og fikk støtte
de to første månedene etter nedstengningen i mars 2020.
Komiteen merker seg også at
ordningene ikke favnet alle gruppene som hadde behov for støtte.
Dette gjaldt spesielt små aktører som hadde inntektsbortfall som
var mindre enn nedre grense i søknadskriteriene, noe som rammet
mange små lag og organisasjoner innen frivillighet og idrett. Mindre
aktører og aktører innen kultur hadde også mindre erfaring med å
skrive gode søknader og søke støtte. Komiteen viser til at det ble
gjort tilpasninger i ordningene underveis for å treffe målgruppene
bedre, som for sesongbedriftene i kompensasjonsordningen for næringslivet.
Riksrevisjonen peker også på at ordningene hadde noen skjevheter, både
innenfor én og samme ordning og mellom ordningene. Kompensasjonsordningen
for næringslivet hadde noen skjevheter som gjorde at selskap organisert
som konsern med datterselskaper ble beregnet på en måte som var
gunstigere enn foretak som var organisert med avdelinger. Interesseorganisasjonene
har også påpekt at ordningen favoriserte foretak som leide, heller
enn eide driftsmidlene sine. I tillegg var det slik at foretak som
leverte tjenester til kultursektoren, kunne søke på kompensasjonsordningen
under kultur og kunne få høyere støtte enn «like foretak» som leverer
tjenester til privat sektor og måtte søke støtte fra den generelle
ordningen. Slike skjevheter kan ha virket konkurransevridende. Det
fremgår av daværende statsråd Jan Tore Sanners brev til Riksrevisjonen
datert 7. mai 2021 at departementet har vært klar over skjevhetene
i kompensasjonsordningen for næringslivet, og at disse er vurdert. Det
har ikke vært mulig å lage en ordning uten skjevheter som er håndterbar
å forvalte.
Komiteen viser til at den
første runden av støtteordninger til idrett og frivillighet ikke
møtte forventningene i sektoren. Lotteri- og stiftelsestilsynet
mener ordningen kontinuerlig bedret treffsikkerheten, og flere svakheter
i ordningen ble endret med tilbakevirkende kraft fra og med 12. mars.
I ettertid er tilsynets oppfatning at sektoren ble hjulpet gjennom
den akutte fasen, og at sektoren stort sett var fornøyd.
Komiteen viser til at Kulturrådet
trekker frem det som oppleves som urimelige betalinger, som for
eksempel høy kompensasjon til aktører som tok ut store utbytter
i 2019. Komiteen merker
seg at Kulturrådet etterlyser en bedre behovsprøving, og at taket
på 3,5 mill. kroner per søker, slik det ble praktisert i ordningens tredje
runde fra oktober til desember 2020, kanskje burde blitt innført
tidligere. Kulturrådet trekker også frem at det var lettere for
store og sterke aktører å få tilskudd, og at det kan ha gitt en
utilsiktet skjevhet som har medført at vi mistet noen viktige aktører
på veien.
Komiteen merker seg samtidig
at Kulturdepartementet viser til en rapport fra Senter for forskning
på sivilsamfunn og frivillig sektor som viser at det var godt samsvar
mellom hva sektoren mistet av inntekt og det den fikk i kompensasjon.
Rapporten avdekker ikke noen skjevheter knyttet til organisasjonsform
eller geografi og bekrefter at ordningen var treffsikker.
Komiteen er klar over at det
er for tidlig å gjennomføre en endelig evaluering av hvorvidt kompensasjonsordningen
for næringslivet har oppfylt formålet med ordningen – å unngå at
ellers levedyktige foretak går konkurs, og å bevare arbeidsplasser.
Det er først når det foreligger data som beskriver foretakenes økonomiske
utvikling under hele krisen og den påfølgende normaliseringen, at
det vil være mulig å si hvor godt kompensasjonsordningen traff. Komiteen viser
til at tidligere finansminister Jan Tore Sanner peker på at det trolig
vil gjennomføres analyser som sammenligner tiltak i ulike land,
og at kunnskapen vi kommer til å få, kan tilsi at vi tenker annerledes
om økonomiske tiltak, skulle vi komme i en lignende situasjon igjen. Komiteen imøteser
en endelig evaluering og mulig sammenligning med andre lands tiltak
og støtter vurderingene om at erfaringene så langt bør utnyttes
på en systematisk måte.
Kontrollmekanismer for å avdekke
svindel og misbruk
Komiteen viser til at Stortinget
ga føringer om at krisepakkene skulle iverksettes for å sikre virkning raskt,
og at kontrollen av søknadene i hovedsak skulle gjøres i etterkant.
En svakhet ved kontrollen for å avdekke svindel og misbruk var at
det ikke var etablert et system eller delegert et ansvar for å drive
kontroll på tvers av støtteordningene.
Finansdepartementet
har fulgt kontrollarbeidet av kompensasjonsordningen for næringslivet
gjennom dialog med og jevnlig rapportering fra Skatteetaten. Komiteen viser
til at daværende statsråd Jan Tore Sanner i sitt brev av 7. mai
2021 til Riksrevisjonen informerer om at det fortsatt pågår etterkontroller
basert på løpende risikoanalyser og tips. Som en del av dette innhentes
informasjon fra andre støtteordninger (kommunale og statlige) som
kan påvirke tildelte tilskudd. Så langt indikerer gjennomgangen
at det i liten grad kan sies å ha vært bevisste forsøk på juks og
svindel.
Anbefalinger og læringspunkter
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
anbefalinger og læringspunkter og støtter disse.
Komiteen vil fremheve betydningen
av at departementene samarbeider og trekker nyttig lærdom spesielt
fra samarbeidet med Skatteetaten. Det fremstår som positivt at Skatteetaten
har vært en viktig ressurs for departementene. Komiteen ønsker spesielt å
fremheve etatens erfaringer med å utvikle og forvalte komplekse systemer
som forener IT-utvikling, forretningsutvikling og regelverksutvikling
sett i sammenheng. Arbeidet med støtteordningene har gjort oss mer
robuste enn før pandemien. Komiteen viser til at tidligere
statsråd Iselin Nybø i sitt brev til Riksrevisjonen av 5. mai 2021 skriver
at Brønnøysundregistrene har etablert en modell for helautomatisk
søknadsbehandling som kan gjenbrukes, sikrer rask utbetaling og
er justerbar for ulike situasjoner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det var nødvendig
med en kompensasjonsordning for næringslivet i den akutte situasjonen
som oppstod våren 2020. Samtidig har ordningen hatt negative konsekvenser,
blant annet ved at selskaper som har mottatt støtte, har gått med
overskudd og utbetalt utbytte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser også til at ordningen var
lite målrettet mot små og mellomstore bedrifter som har mindre anledning
til å hente likviditet i markedet. Det var heller ikke et krav i
ordningen til at bedrifter som mottok støtte, ikke kunne gjennomføre
oppsigelser i støtteperioden.
Disse medlemmer viser videre
til at finanskomiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt
fremmet følgende forslag, jf. forslag 9 og 10 i Innst. 232 L (2019–2020):
«Stortinget ber
regjeringen stille som vilkår at man gjennom en egenerklæring for
mottak av kompensasjonsmidlene forplikter seg til ikke å ta ut utbytte
for inntektsårene 2020 og 2021, med mindre utbytte benyttes til
investeringer i egen virksomhet, tilskudd til samfunnsnyttige formål
eller der hvor utbytte tas ut som ordinær lønn, det vil si ikke
høyere enn gjennomsnitt for de siste to årene».
«Stortinget
ber regjeringen stille som vilkår at man gjennom en egenerklæring
for mottak av kompensasjonsmidlene forplikter seg til ikke å si
opp noen ansatte i perioden man mottar kompensasjonsmidler.»
Disse medlemmer mener at et
viktig læringspunkt er å utforme mer effektive og målrettede støtteordninger,
ikke minst for å sikre en legitim og forsvarlig ressursbruk.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Riksrevisjonens undersøkelse av søknadsbaserte
tilskudd i møte med virusutbruddet i 2020, der det fremgår at ordningene
ikke favnet alle grupper som hadde behov for støtte, og at noen
av ordningene hadde skjevheter. Rapporten fastslår blant annet at
flere av ordningene hadde kriterier som førte til at mange små aktører
falt utenfor, for eksempel ved at de kom under grensen for minstebeløp
for omsetningsfall. I tillegg har de små aktørene ofte lite ressurser
og lite erfaring med å søke slike ordninger, og mange hadde derfor
utfordringer med å skrive gode søknader.
Dette medlem mener det er
uakseptabelt at milliarder av kroner er delt ut gjennom ordninger
som har beriket noen store eiere, mens andre grupper i samfunnet
falt utenfor.
Dette medlem viser videre
til at hensikten med den midlertidige kompensasjonsordningen for
næringslivet har vært å sikre at ellers levedyktige bedrifter skulle
komme gjennom krisen, slik at arbeidsplasser ble trygget og økonomien
raskere kan hente seg inn igjen. Hensikten var derimot ikke at selskaper
og eiere skulle berike seg ved å utnytte disse ordningene.
Dette medlem viser til Rødts
representantforslag om å forhindre økt ulikhet etter koronapandemien og
sikre en rettferdig fordeling av kriseregninga (Dokument 8:159 S
(2020–2021)), som inneholdt en rekke forslag for å unngå misbruk
av kriseordningene, unngå skjevfordeling av offentlige midler og
hindre at pandemien og håndteringen av den skulle bidra til økte
forskjeller. Dette
medlem mener videre det er svært beklagelig at det på tross
av gjentatte forslag fra Rødt og andre partier ikke har blitt innført
begrensninger for utbytte, lederlønninger, bonuser mv. for selskaper
som mottar koronakrisestøtte. Det har heller ikke blitt stilt krav
til de store bankene og eiendomsselskapene som kunne sikret at de
bidro på en meningsfull måte til dugnaden. Dette medlem mener mangel
på slike begrensninger kan ha bidratt til noen av skjevhetene som
påpekes i Riksrevisjonens undersøkelse.
Dette medlem understreker
at det fortsatt er behov for nye tiltak for å sikre at de søknadsbaserte
tilskuddsordningene i møte med virusutbruddet fungerer etter hensikten,
og mener et minimum er at Riksrevisjonens anbefalinger, ikke minst
anbefalingen om å styrke kontrollen på tvers av ordningene, blir
fulgt opp.
Dette medlem forventer at
den nye regjeringen sikrer at offentlige midler går til å redde
arbeidsplasser framfor å berike noen få i forbindelse med forlengelse av
kompensasjonsordningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at kompensasjonsordningene
balanserte mange hensyn. Det var viktig at ordningene kom raskt
på plass og tilrettela for effektive søknadsprosesser og utbetalinger.
Kompensasjonsordningene hadde noen svakheter, som man var klar over.
Det har vært ønsket at ingen selskaper skulle komme bedre ut med
kompensasjon enn de normalt sett ville gjort uten. Disse medlemmer kan ikke se
at begrensninger eller forbud på utbytte ville løst situasjonen
med at noen selskap har tatt ut utbytter. At bedrifter tar ut utbytte,
har vekst i lederlønninger og utbetaler bonuser ville ikke blitt
forhindret, kun utsatt. Det ville således kun vært en regulering
av tidspunktet for når uttakene ville kunne finne sted. Disse medlemmer vil
også peke på at selv i et år med pandemi der selskaper taper penger,
så må eierne, hvis de er i formueskatteposisjon, betale formueskatt.
For flere eiere er det helt nødvendig å ta ut utbytte for å betale
formueskatten. Noen bedriftseiere kan også ha behov for å ta utbytte
fra én bedrift for å dekke tap i en annen.