Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
behandler i denne innstillingen Dokument 8:8 S (2021–2022), Representantforslag
om en tannhelsereform for å behandle tennene som en del av kroppen.
Komiteen viser til at statsråden
har uttalt seg om dokumentet i brev til komiteen av 17. november
2021. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har i alt mottatt
åtte innspill i den skriftlige høringen. I tillegg til enkeltpersoner
er det to interesseorganisasjoner som har sendt innspill: Den norske
tannlegeforening (NTF) og Unge funksjonshemmede.
Komiteen merker seg at NTF
i sitt høringsinnspill peker på ønsket om en helhetlig gjennomgang
av de prioriterte gruppene i tannhelsetjenesteloven og av folketrygdens
stønadsordning, og at de mener det er urealistisk å oppnå en universelt
tilgjengelig tannhelsetjeneste i løpet av fire år. NTF peker videre
på at gjennomgangen også bør inkludere store prosjekter i tannhelsetjenesten,
som sykehusodontologi, ordningen med tannbehandling til personer
som har vært utsatt for tortur, overgrep og/eller har odontofobi
(TOO-ordningen), og en evaluering av de regionale odontologiske
kompetansesentrene.
Komiteen merker seg at Unge
funksjonshemmede i sitt høringsinnspill uttrykker at de er glad
for representantforslaget. Som paraplyorganisasjon for ungdom og
unge voksne med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom mener de
at tannhelse fullt ut må inkluderes i folketrygden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svarbrev, hvor det presiseres at regjeringen Støre har valgt å stå
bak Meld. St. 38 (2020–2021) Nytte, ressurs og alvorlighet – Prioritering
i helse- og omsorgstjenesten, som nå ligger til behandling i Stortinget,
inkludert forslaget om å legge fram en egen melding om tannhelsetjenesten.
En slik melding vil innebære faglige utredninger av både juridisk
og økonomisk karakter, som kan se på endring i virkemiddelapparatet,
herunder folketrygdens refusjonsordninger og rettigheter.
Disse medlemmer viser til Hurdalsplattformen,
hvor det fremkommer at regjeringen ønsker en gradvis utvidelse av
den offentlige tannhelsetjenesten med mål om å likestille den med
andre helsetjenester. Disse
medlemmer viser til at regjeringen helt konkret vil prioritere
bedre forebygging, utvidet offentlig ansvar for unge over 18 år,
styrket stønad over folketrygden og sikre på en bedre måte at de
som har rett til gratis offentlig tannhelsetjeneste, får et riktig
og godt tilbud.
Disse medlemmer viser til budsjettenigheten mellom
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, hvor
det gjennomføres flere tiltak som igangsetter arbeidet med en utvidelse
av den offentlige tannhelsetjenesten. Disse medlemmer viser til at det
er satt av 100 mill. kroner til å styrke den offentlige tannhelsetjenesten
i fylkeskommunene. Det er satt av 168 mill. kroner til å gi 21-
og 22-åringene 50 pst. rabatt og 50 mill. kroner til å styrke refusjonsordningene
for barn og unge som får kjeveortopedi. Videre viser disse medlemmer til
at det er satt av 60 mill. kroner til TOO-ordningen.
Disse medlemmer viser til at
det skal settes ned et utvalg som skal komme med forslag som kan
sikre at tannhelsetjenestene blir likestilt med andre helsetjenester,
herunder modeller for egenandelstak. Disse medlemmer vil med det
vise til at arbeidet med å gjøre tannhelsetjenestene tilgjengelig
for alle er igangsatt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener tannhelsetjenesten i Norge fungerer godt.
I dag er tannbehandling gratis for én av fire innbyggere, inkludert barn
og unge, personer med ruslidelser og eldre på sykehjem eller som
får hjemmesykepleie. I tillegg har mennesker som har ulike tannlidelser,
gode ordninger med blant annet reduserte priser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Solberg-regjeringen
har endret støtteordningene slik at de treffer dem som trenger det
mest. Siden 2013 er skjermingsordninger til personer med særskilte
behov økt, og det er nå en halv million som hvert år mottar stønad
til tannbehandling fra folketrygden.
Disse medlemmer viser til at
Solberg-regjeringen har lagt frem Meld. St. 38 (2020–2021) Nytte,
ressurs og alvorlighet – Prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten.
Her er tannhelsetjenesten omtalt gjennomgående, blant annet med
at det skal fremmes en egen melding om tannhelsetjenesten til Stortinget.
Disse medlemmer mener den offentlige
tannhelsetjenesten må være i stand til å ivareta de lovpålagte oppgavene
den har, og at et godt samarbeid mellom privat og offentlig tannhelsetjeneste
er viktig for å sikre hele befolkningens behov for tannhelsetjenester. Disse medlemmer mener
prioriteringene i tannhelsetjenesten i nærmeste fremtid bør være
å utvide skjermingsordningene og styrke TOO-ordningen, og å forebygge
dårlig tannhelse hos eldre.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås penger til å videreføre tannhelseforsøket
i Agder og Romerike. Disse
medlemmer er enige i at tennene er en del av kroppen. Disse medlemmer mener
for øvrig at tannhelsetjenesten må styrkes gjennom bedre refusjonsordninger. Tannlegene
må være en integrert del av helsesektorens samhandling. Disse medlemmer mener
samhandling er nødvendig både i forbindelse med pasientsikkerheten,
fellesinnsatsen mot livsstilssykdommer og for å sikre pasientenes
økonomiske rettigheter.
Disse medlemmer mener det er
viktig å prioritere tannhelsen til eldre og sårbare grupper. Det
er derfor nødvendig å se på om retten til tannlegehjelp skal utvides
for alle pensjonister med dårlig økonomi. Disse medlemmer vil starte
med å bedre tannbehandlingen for eldre og personer som har tannsykdommer, men
vil også på sikt utvide refusjonsordningene. Disse medlemmer mener det er
viktig å opprettholde og videreutvikle satsingen på forebyggende
tannhelse, særlig blant unge og eldre. Disse medlemmer mener også
det er viktig å sikre tilstrekkelig informasjon til de gruppene
som har krav på å få dekket tannbehandling. Disse medlemmer mener dårlig
tannhelse er en folkehelseutfordring, og at det derfor er viktig
å jobbe forebyggende, samtidig som man hjelper sårbare grupper.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus er bekymret
for at tannhelse fortsatt er et hull i velferdsstaten. Det bør ikke koste
mer å gå til tannlegen enn til legen. Det er behov for å utvide
velferden med en tannhelsereform som skal sørge for at flere kan
få behandling i offentlig regi, og at tannhelsetjenesten blir en
del av folketrygden.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å starte et ambisiøst arbeid med en tannhelsereform nå, og
at de som har størst behov, bør prioriteres i en utbygging av den
offentlige tannhelsetjenesten. Tannhelse er i dag et marked, der
det store flertallet i befolkningen er avhengig av tannhelsetjenester
der tannlegene har fri prissetting. I overgangen til en offentlig
finansiert tannhelse ønsker Sosialistisk Venstreparti å bygge opp
og utvide det offentlige tannhelsetilbudet og sikre en god kontroll
med private tannlegekontorer og tannlegekjeder.
Disse medlemmer viser til at
tannhelsen til nordmenn er i stadig bedring, og man i årene framover vil
se et redusert behov for spesialisert behandling. Det vil bety at
tannhelsesektoren kan få en dreining mot at flere går jevnlig til
tannpleiere, og redusert behov for behandling av tannlege. Dette
må en tannhelsereform ta høyde for.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus har merket
seg at kunnskapen om tannhelsesektoren i Norge er lav, fordi det
ennå ikke er kommet på plass et pasientregister, og fordi tannlegene
i motsetning til avtalespesialister har fri prissetting. For å sikre
at refusjonene fra staten ikke benyttes til urimelige overskudd
hos enkelttannleger, må det innføres faste priser for tjenester som
utløser refusjoner. Dette må på plass så snart som mulig, og det
bør snarest lages en opptrapping av refusjonsordningene.
Disse medlemmer vil påpeke
at for å få på plass nødvendige lovendringer og oppnå en full tannhelsereform,
er det strengt nødvendig å starte arbeidet med å gå gjennom tannhelseloven
nå, og komme med forslag til konkrete endringer som kan regulere
bransjen og sikre fornuftige ordninger.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se til at eldre og andre med hjemmebasert omsorg og i institusjon
faktisk får rettighetene de har, med regelmessig innkalling, tilrettelagt
transport og oppsøkende virksomhet.
Disse medlemmer viser til at
familier med barn og ungdom som trenger tannregulering, har store utgifter.
En rapport fra Statistisk sentralbyrå i 2019 viste at det var lavere
sannsynlighet for at barn fra familier med lav inntekt fikk tannregulering.
Hele tannhelsetjenesten for barn bør være kostnadsfri, og på sikt
i regi av det offentlige.
Disse medlemmer er kjent med
at Tilrettelagt tannhelsetilbud – TOO-ordningen – har vist seg å
være en så viktig tjeneste at den i 2021 i enkelte fylker hadde opptil
fire års ventetid. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å styrke TOO-ordningen kraftig,
slik at personer med svært store behov for tilrettelagt tannbehandling
får dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus mener det er
det nødvendig å ruste opp den offentlige tannhelsetjenesten, og
utvide tilbudet og la unge voksne få tannhelsetjenester i den offentlige
tannhelsetjenesten. Å følge opp denne gruppen er relativt billig,
svært godt forebyggende arbeid, og dermed vesentlig for å redusere
den totale belastningen for tannhelsevesenet og for den enkelte.
Det er også nødvendig med et generelt løft for den offentlige tannhelsetjenesten,
slik at den kan ta igjen etterslepet den sitter med etter pandemiårene.
Samtidig som det
gjøres konkrete økonomiske løft for tannhelsetjenesten, mener disse medlemmer det
er på høy tid med en full gjennomgang av tannhelsetjenesteloven,
og en styrking av det generelle arbeidet og kunnskapen om tannhelse.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
er starten på en tannhelsereform, der det i tillegg til betydelige
økonomiske midler også er vedtak om å sette ned et utvalg som ser
på nødvendige lovendringer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det ikke er
noen logisk eller medisinsk grunn til at tennene ikke skal behandles
som en del av kroppen. Disse
medlemmer mener det er behov for en tannhelsereform som likestiller
tannhelsetjenester med andre helsetjenester, slik at tennene behandles
som en del av kroppen.
Disse medlemmer mener at målet
i Hurdalsplattformen om en gradvis utvidelse av den offentlige tannhelsetjenesten
med mål om å likestille den med andre helsetjenester, er et godt
mål. Men regjeringens tiltak er lite ambisiøse og hjelper ikke det
store flertallet. Disse
medlemmer støtter alle forbedringer, men er kritiske til den
store avstanden mellom det uttalte målet om å behandle tennene som
en del av kroppen, og de manglende konkrete tiltakene.
Komiteens medlem
fra Rødt merker seg statsrådens brev der det argumenteres
for en stortingsmelding for utredninger av juridisk og økonomisk
karakter. Dette
medlem viser til at Rødts forslag innebærer en gradvis innfasing
av tannhelsereformen i løpet av fire år. Det vil være mulig å gjøre
det nødvendige arbeidet for å kvalitetssikre alle stegene på veien,
hvis det er politisk vilje til en tannhelsereform.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Statistisk
sentralbyrås rapport fra 2021 «Sosial ulikhet i bruk av helsetjenester
– 2» der det kommer fram at det er betydelige variasjoner i bruk
av tannhelsetjenester basert på økonomiske forskjeller. Disse medlemmer mener
det er et stort problem at mange unnlater å oppsøke tannbehandling
fordi de ikke har råd til det, og at mange har måttet sette seg
i gjeld for å få nødvendig behandling. Konsekvensene av dagens organisering
av tannhelsetjenester er at det er økonomien som bestemmer hvorvidt
alle får dekket hele behovet sitt.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Rødt følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en tannhelsereform for Stortinget som
inneholder en konkret plan for innfasing av en universelt tilgjengelig
tannhelsetjeneste i løpet av fire år, hvor tennene behandles som
en del av kroppen og tannhelsetjenester likestilles med andre helsetjenester,
for eksempel gjennom en egenandelsordning.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det er behov
for økt offentlig finansiering av tannhelsetjenester, for å gi et
likeverdig tannhelsetilbud uavhengig av inntekt. Det må sikres at
offentlig finansiering i sin helhet går til å gi alle likeverdig
tilgang til tannhelsetjenester, og at midlene ikke forsvinner ut
som privat profitt.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at tannhelsereformen for å likestille
tannhelsetjenester med andre helsetjenester, inneholder tiltak som
sikrer at økt offentlig finansiering i sin helhet går til helsetilbudet,
herunder at det vurderes et pristak på offentlig finansiert tannhelse.»
Disse medlemmer ønsker
å løfte fram at NTF i sitt høringsnotat støtter bekymringen for
inntog av større kjeders oppkjøp av tannbehandlingsklinikker. NTF
skriver i sitt høringsnotat:
«NTF er bekymret
for hva de store investor-eide (ofte utenlandske) kjedenes inntog
i tannhelsetjenesten har å si for tannlegers muligheter for å drive
små og mellomstore praksiser i fremtiden. Konsekvensene av stadig
større kjeder kan ha noe å si for kvalitet og pasientsikkerhet,
dersom det medfører en svekkelse av de faglige avgjørelsene som
bør styre tjenesten.»
Disse medlemmer mener det
er viktig å stanse denne utviklingen.
Disse medlemmer mener at den
offentlige tannhelsetjenesten må være tilgjengelig i hele landet, både
i distriktene og byene. Nedleggelse av offentlige tannklinikker
og sentralisering skaper lengre vei og mindre tilgjengelighet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere tiltak som kan bidra til å forhindre sentralisering
og nedlegging av offentlige tannhelseklinikker, herunder se på behov
for tiltak som kan øke rekrutteringen innenfor faglige og geografiske
områder der det i dag er krevende å få tak i kvalifisert personell.
Stortinget ber regjeringen i den forbindelse også innføre tiltak
knyttet til større kjeders oppkjøp av tannbehandlingsklinikker.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at tannhelsetjenesten i Norge er todelt
– en offentlig og en privat del. Den offentlige delen av tannhelsetjenesten tilbyr
gratis eller delvis subsidierte tjenester til prioriterte grupper
avhengig av alder, og voksne med en rekke sykdommer, tilstander
eller skader som gjør at de kan ha krav på å få refundert deler
av behandlingsutgiftene. Dette medlem viser til at
gradvis inkludering av flere grupper i den offentlige tannhelsetjenesten
vil være et nødvendig skritt for likeverdige tilbud.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag om å utvide den offentlige tannhelsetjenesten
ved å gradvis inkludere nye grupper og å utvide folketrygdens finansiering
av tannbehandling.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å reversere svekkelsen i ordningen
for dekning av utgifter til tannregulering for barn og unge, og
sørge for å styrke stønadsordningen for personer med behov for kjeveortopedi.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det er viktig
at eldre med krav på gratis tannhelsetjenester får de tjenestene
de har krav på. Tannhelseproblemer kan gi ernæringsproblemer og
andre sykdomstilstander. Disse medlemmer viser til
at tannpleiere har god grunnutdanning i odontologi, spesielt i forebyggende arbeid. Disse medlemmer ønsker
å løfte fram tannpleiernes rolle i en tannhelsereform for å løse
ulike oppgaver, eksempelvis innen sykehjem, omsorgsboliger med mer.
Dette arbeidet bør gjøres i dialog med fagforeningene. Disse medlemmer viser
til at Den norske tannlegeforening i sitt høringsnotat støtter at
det vurderes hvordan kompetansen til tannpleiere i større grad kan
brukes til forebygging og til å løse tannhelserelaterte oppgaver.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan kompetansen til tannpleiere i større
grad kan brukes til forebygging og til å løse tannhelserelaterte
oppgaver, eksempelvis på sykehjem og i omsorgsboliger.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at når satser for stønad til tannbehandling
ikke blir prisjustert, er det i realiteten en pågående reduksjon. Dette medlem mener
at det trengs mer og ikke mindre satsing på tannhelse
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i framtiden prisregulere satser for stønad til tannbehandlinger,
slik at tilskuddet følger prisutviklingen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er enige i at det er
behov for å utvide skjermingsordningene og styrke TOO-ordningen,
og å forebygge dårlig tannhelse hos eldre. Disse medlemmer mener samtidig
at dette ikke er tilstrekkelig i møte med dette problemet i befolkningen.
Når tennene ikke behandles som en del av kroppen, legges det i praksis
opp til at forskjellene i samfunnet kommer til uttrykk i befolkningens
tannhelse. Det kan ikke være slik at det er lommeboka som bestemmer
om man har råd til sunne tenner. Disse medlemmer mener derfor
at det trengs en ny reform i velferden – en tannhelsereform.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at vanlige folk oppfatter tenner
som en del av kroppen. Dette
medlem støtter vanlige folk i det. Dette medlem viser til at
dårlig tannhelse fører til mange følgesykdommer, som økt risiko
for hjerte- og karsykdommer, slag, diabetes, kreft og en rekke andre
lidelser. God tann- og munnhelse er like viktig som god helse i resten
av kroppen.
Én million nordmenn
har tannlegeskrekk. I tillegg velger mange bort tannlegen av økonomiske
årsaker. Dette
medlem mener at utgifter til tannhelse/tannlege må inn under
egenandelstaket for helsetjenester.