3.2 Generelle merknader fra Høyre og Venstre
Veien ut av pandemien
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre vil
peke på hvordan covid-19-pandemien har ført verden inn i en helsekrise,
en økonomisk krise, en rekordstor arbeidsledighet og et ekstraordinært
behov for tilpasning og omstilling for både samfunnet og den enkelte. Disse medlemmer vil
særlig anerkjenne den ekstraordinære innsatsen som har blitt lagt
ned av barn, elever, studenter, foreldre, ledere og ansatte i barnehage,
skole og utdannings- og forskningssektoren, og at dette har krevd
mye av mange. Disse
medlemmer er glade for regjeringen Solbergs innsats for å skjerme
barn og unge gjennom prioriteringen av barnehage, skole og tilbud
til de yngste gjennom og på vei ut av pandemien.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at barn, unge og studenter opplever gode rammer for utvikling,
læring og mestring og har et godt psykososialt miljø. Trygghet og
nærhet har for mange vært vanskelig å finne i en tid hvor det oppfordres
til avstand, og vi må på en rekke områder antakelig håndtere konsekvensene
av pandemien i overskuelig fremtid. Disse medlemmer peker på
viktigheten av den lærdommen vi har fått knyttet til det å se og
ta vare på de mest sårbare blant oss. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg etablerte et tilskudd for å ta igjen tapt
læring og progresjon for sårbare elever i 2020, noe som har blitt videreført
våren og høsten 2021. Disse
medlemmer er glade for at regjeringen Solberg i 2022 har foreslått 240
mill. kroner til videre arbeid med dette, noe som kan inkludere
blant annet leksehjelp, intensivkurs eller styrking av lærerkrefter
og laget rundt eleven. I tillegg er 100 mill. kroner av økningen
i frie inntekter til kommunesektoren rettet mot tiltak for psykisk
helse blant barn og unge.
Disse medlemmer peker på
at i perioder med høy arbeidsledighet er satsing på kompetanseheving
og utdanning noe av det viktigste samfunnet kan prioritere. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til regjeringen Solbergs storstilte satsing på
Utdanningsløftet 2020, som bidro til at fagskoler, universiteter
og høyskoler fikk anledning til å ta opp rekordmange studenter.
Opptrappingene av studieplasser har blitt prioritert på områder
hvor samfunnet har et stort behov for kompetanse. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen Solberg har foreslått totalt 2,9 mrd. kroner til å
følge opp Utdanningsløftet 2020 i 2022. Dette innebærer blant annet
opptrapping og videreføring av 4 000 studieplasser ved universiteter
og høyskoler, 1 600 studieplasser ved fagskolene og 500 studieplasser
til Industrifagskolen. I tillegg merker disse medlemmer seg at 250
rekrutteringsstillinger på universiteter og høyskoler videreføres.
Disse medlemmer mener det
er viktig å fortsette innsatsen for at de som har blitt rammet av
pandemien, kan gå inn i kortere eller lengre utdanningsløp, og peker
på regjeringen Solbergs forslag om å videreføre tiltak som følger
opp satsingene på økt kapasitet i fagskoler, høyskoler og universitet
i Utdanningsløftet 2020.
Disse medlemmer vil peke
på at det å fullføre skole og utdanning er avgjørende for å minske
utenforskap og bidra til at flere får utnyttet sine evner og ferdigheter
i arbeids- og samfunnsliv. Disse medlemmer vil peke
på at kun 68 pst. av de som begynte på yrkesfaglige utdanningsprogrammer,
fullførte utdanningsprogrammet i løpet av seks år. Andelen er høyere
på studieforberedende utdanningsprogrammer, men også på studieforberedende
fullfører ikke 1 av 10 videregående, noe som betyr at flere tusen
elever mister muligheten til videre studier og arbeid. Det å sikre
en økt andel elever som fullfører og består, ikke minst innen fag-
og yrkesopplæringen, er avgjørende for å dekke fremtidens kompetansebehov.
Disse medlemmer viser til
regjeringen Solbergs handlingsplan for universell utforming 2021–2025,
som slår fast at vi skal ha en barnehage og skole som gir muligheter
for alle barn og unge – uavhengig av sosial, kulturell og språklig
bakgrunn, kjønn og kognitive og fysiske forskjeller.
Disse medlemmer peker på
at regjeringen Solberg gjennom åtte år har hatt høye ambisjoner
om å gjøre utdanning tilgjengelig for alle. Fra 2021 er alle eksisterende
IKT-løsninger i hele utdanningsløpet omfattet av kravene til universell
utforming av IKT i likestillings- og diskrimineringsloven, og det
er innført en plikt til universell utforming av digitale læremidler
i opplæring og utdanning. Disse medlemmer viser videre til
styrkingen av universell utforming i universitets- og høyskoleloven
som ble vedtatt våren 2021.
En skole med kunnskap og mestring
Disse medlemmer viser til
at kunnskap er grunnlaget for demokrati, verdiskaping og velferd.
Disse medlemmer mener derfor
en av de beste investeringene vi kan gjøre, er å investere i barns
kunnskap og oppvekst. Norge skal være en ledende kunnskapsnasjon
og et godt samfunn å leve i.
Disse medlemmer mener det
er viktig at skolen ser elevene, bygger laget rundt eleven og gir
barna et solid grunnlag for å tilegne seg kunnskap, mestring og gode
verdier for livet. Barn skal dannes til å bli hele mennesker som
har forståelse for andre og samfunnet og vil delta i å bygge samfunnet. Disse medlemmer mener
derfor skolen skal være en arena både for utdannelse og for dannelse. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen Solberg gjennom åtte år har hatt høye ambisjoner
for kvaliteten i norske barnehager og skoler, for at flere skal
gjennomføre videregående opplæring, og for en fremtidsrettet høyere
utdanning og en kompetansepolitikk med vekt på livslang læring,
slik at ingen opplever å gå ut på dato i arbeidslivet.
Faglige vansker
som begynner i det små i de første årene, kan vokse og være større
når ungdomsskolen nærmer seg. Dette kan føre til at elever mister
mestringsfølelse og motivasjon. Disse medlemmer er derfor
glade for at regjeringen Solberg har hatt tidlig innsats som en
hovedsatsing i kunnskapspolitikken de siste åtte årene og har tatt
grep for å fylle begrepet «tidlig innsats» med reelt innhold og
oppfølging.
Disse medlemmer vil spesielt
peke på at det høsten 2018 ble innført en plikt for skolene til
å gi intensiv opplæring til elever som henger etter i lesing, skriving
og regning i 1.–4. klasse, og legger til grunn at den følges opp
i alle kommuner til tross for at flere av partiene på venstresiden
stemte imot en særskilt prioritering av lesing, skriving og regning
på de første trinnene.
Disse medlemmer vil videre
vise til det store arbeidet med fagfornyelsen og opplevelsen av
at utarbeidelsen har vært preget av godt samarbeid og bred enighet
om utformingen av de nye læreplanene. Med Kunnskapsløftet og regjeringen
Solbergs omfattende satsing på lærernes kompetanse har det vært
lagt et godt grunnlag for å innføre nye læreplaner. Innføringen
av fagfornyelsen i grunnopplæringen startet høsten 2020, og innen
2022 vil alle trinn i grunnskolen og videregående opplæring være
omfattet av det nye læreplanverket, og regjeringen Solberg har foreslått
å videreføre bevilgningene til utvikling av læremidler i forbindelse
med fagfornyelsen i 2022 for å fullføre denne opptrappingen.
Disse medlemmer peker på
at norske elever gjør det dårligere i naturfag enn elevene i de
andre nordiske landene i den internasjonale realfagsundersøkelsen
TIMSS 2019, og at Norge er et av landene med færrest naturfagstimer
på ungdomstrinnet. For å lykkes med å dekke fremtidens kompetansebehov,
håndtere omstillingsbehov og gjennomføre det grønne skiftet er det
å styrke realfagskompetansen blant norske elever avgjørende. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg foreslår 248 mill. kroner til én ekstra
naturfagstime i uken på ungdomstrinnet. Kombinert med den nye læreplanen
i naturfag som gjør faget mer praktisk, er dette en viktig satsing
for økt læringsglede og mestring blant norske elever i realfag.
Disse medlemmer viser til
regjeringen Solbergs historiske kompetanseløft i skolen, hvor nærmere 50 000
lærere har fått tilbud om videreutdanning siden 2013. Elevene lærer
mer av lærere med fordypning i faget de underviser i, og disse medlemmer mener
at et mål om økte kompetansekrav kombinert med en sterk satsing
på videreutdanning er et av de viktigste grepene for å løfte kvaliteten
i skolen og bidra til at flere elever fullfører skolen. Disse medlemmer peker
på at regjeringen Solberg foreslår 1,7 mrd. kroner til satsing på
videreutdanning i 2022, noe som innebærer at om lag 5 000 lærere
vil få tilbud. Siden 2015 har antallet lærere som ikke oppfyller
kompetansekravet, sunket med over 12 000.
Disse medlemmer er glade
for at regjeringen Solberg også foreslår å fortsette satsingen på
den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling som gir skoler
og skoleeiere større handlingsrom til å prioritere skoleutvikling
og gi rom for å endre både undervisningsopplegg og praksis i klasserommet,
og merker seg at det foreslås 260 mill. kroner til ordningen i 2022.
Disse medlemmer vil peke
på erfaringene med omfattende bruk av digital undervisning og oppfølging i
skolen og viser til at strategien Framtid, fornying og digitalisering.
Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringa 2017–2021 er forlenget
til 2022, og til handlingsplanen som ble lansert høsten 2022 for
å styrke digital infrastruktur og trygg og god bruk av IKT i skolen. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen Solberg som ett av oppfølgingstiltakene har foreslått
110 mill. kroner til Den teknologiske skolesekken, som skal gi elevene kunnskap
om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning og programmering,
tilgang til gode digitale læremidler og gode, trygge og moderne
innloggingsløsninger som gjør det enkelt å bruke digitale læremidler.
En trygg oppvekst
Disse medlemmer mener barnehagen
er en av de viktigste arenaene for å gi alle barn like muligheter
de første barneårene, og er glade for at ni av ti barn nå går i barnehage. Disse medlemmer er
opptatt av å sikre at alle barn får mulighet til å gå i barnehage
uavhengig av familiens økonomi.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for gode og trygge barnehager og viser til at regjeringen
Solberg i sitt budsjett foreslår å bruke 450 mill. kroner til tiltak
for å fremme kvalitet og kompetanse i barnehagene og følge opp strategien
Barnehager mot 2030 – Strategi for barnehagekvalitet 2021–2030.
En av de viktigste
faktorene for god kvalitet i barnehage og skole er et tilstrekkelig
antall lærere med riktig og oppdatert kompetanse. Derfor er disse medlemmer glade
for at regjeringen Solberg har satset stort på Lærerløftet med blant
annet femårig lærerutdanning og flere karriereveier i klasserommet
og gitt om lag 50 000 lærere tilbud om videreutdanning. Disse medlemmer mener
dette er viktige satsinger for å heve statusen til læreryrket og
øke rekrutteringen til lærerutdanningen, og er glade for at satsingen
på disse tiltakene er foreslått videreført. Disse medlemmer merker seg
at bemanningsnormene i barnehage og skole er fulgt opp av regjeringen
Solberg, og at 100 mill. kroner av veksten i kommunenes frie inntekter
begrunnes med å legge til rette for flere barnehagelærere i barnehagen.
Disse medlemmer vil også
trekke frem satsingen på flere karriereveier for lærere gjennom
lærerspesialistordningen, som også innbefatter flere begynnerspesialister
i skolen. Disse
medlemmer mener det er viktig å legge til rette for denne
typen stillinger i skolen, som bidrar til å løfte læreryrkets karrieremuligheter og
kan bidra til kompetanseløft i lærerfellesskapene. Disse medlemmer merker seg
at ordningen foreslås trappet opp til 272 mill. kroner i 2022, slik
at det er rom for å øke antallet lærerspesialister til 3 000 fra
høsten 2022.
Den første tiden
som lærer kan være krevende, og det er for disse medlemmer viktig å
fortsette innsatsen for å både rekruttere flere og beholde flere
lærere i skolen. Disse
medlemmer peker på at det gjennom Utdanningsdirektoratet forvaltes
et tilskudd på 62 mill. kroner til veiledning av nytilsatte lærere,
noe som er foreslått videreført i 2022. Andelen som får veiledning
som nytilsatte, øker, og dette mener disse medlemmer er viktig
for å gi økt trygghet og mestring og for at flere lærere skal oppleve
starten på læreryrket som givende og positiv.
Disse medlemmer vil videre
vise til at regjeringen Solberg foreslår en rekke grep i budsjettet
for 2022 for å gi elever som strever, hjelp så tidlig som mulig
av lærere med oppdatert og riktig kompetanse. Disse medlemmer vil i den
sammenheng peke på Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats
og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, som inneholdt
en rekke tiltak for å bidra til tidlig innsats fra barnehagen og
ut videregående opplæring. Disse medlemmer mener det
er viktig at barnehager og skoler har et støttesystem som arbeider
forebyggende, slik at man unngår at problemer vokser seg store.
Skoler må ha kompetanse til å fange opp og følge opp problemer med
en gang det oppstår et behov gjennom hele utdanningsløpet. Disse medlemmer er
godt fornøyd med at regjeringen Solberg foreslår å doble satsingen
på et kompetanseløft i spesialpedagogikk for tilsatte i barnehage,
skole og PP-tjenesten fra 50 til 100 mill. kroner i 2022.
Disse medlemmer peker på
at et godt og inkluderende læringsmiljø er avgjørende for at elevene
opplever trygghet og stabilitet og kan fokusere på læring og mestring
av fag og relasjoner. Arbeidet med å gi god hjelp, støtte og veiledning
når barn, unge og familier må håndtere mobbing og sosialt utfordrende
og uakseptable situasjoner ,er svært viktig, og disse medlemmer er glade
for at regjeringen Solberg prioriterte arbeidet for å sikre at alle
barn og elever har rett til et trygt og godt læringsmiljø som fremmer
helse, trivsel og læring.
Disse medlemmer viser til
innføringen av to moderasjonsordninger i barnehagen for familier
med lav inntekt i 2015. Ingen familier skal betale mer enn seks prosent
av skattbar inntekt for en barnehageplass, og det ble gitt tilbud
om 20 timer gratis kjernetid for familier med inntekt under en viss
grense. Nesten 34 000 barn fikk innvilget gratis kjernetid i 2020,
og 56 500 barn fikk lavere betaling på grunn av lav inntekt. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen Solberg har prioritert familiene med størst
behov og sørget for innføringen av ordninger som har økt deltakelsen
i barnehagene.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Solberg i 2020 innførte inntektsgradert foreldrebetaling i
SFO/AKS for 1.- og 2.-klassinger og gratis SFO for barn med særskilte
behov i 5.–7. klasse. I 2021 utvidet regjeringen Solberg ordningen
med inntektsgradert foreldrebetaling i SFO slik at ordningen nå
omfatter 1.–4. trinn. Dermed eksisterer det nå en nasjonal moderasjonsordning
for lavinntektsfamilier på alle trinn i SFO som sikrer at ingen
familier betaler mer enn seks prosent av samlet inntekt for plass
på SFO. Disse
medlemmer vil understreke at dette er spesielt viktig for barn
fra familier med lav inntekt og bidrar til å minske den økonomiske
byrden og gjøre økt SFO-tilstedeværelse for barna til en reell mulighet
for flere. Disse
medlemmer peker på at gode SFO-tilbud er viktig for å skape
en inkluderende arena som er en god ramme rundt skolehverdagen for
de yngste elevene. Når deltakelsen øker, er det bra at det også
skal lages en nasjonal rammeplan med rom for lokale tilpasninger,
slik at kvaliteten blir jevnere over hele landet.
Disse medlemmer mener målet
med innføringen av moderasjonsordningene er å legge til rette for høyere
deltakelse i SFO og minske den økonomiske terskelen for familier
med lav inntekt. Disse
medlemmer er usikre på om inntektsgradering er et tilstrekkelig insentiv
til å rekruttere barn av familier med aller dårligst råd til SFO. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Granavolden-plattformen og stortingsmeldingen
om tidlig innsats, hvor regjeringen Solbergs målsetting og ambisjon
har vært å «innføre ordninger med redusert foreldrebetaling og gratis
opphold på SFO/AKS etter skoletid for barn av foreldre med lav inntekt»
og «i kommende budsjetter også vurdere ordninger med gratis opphold på
SFO for barn av foreldre med lav inntekt». Samtidig er det viktig
for disse medlemmer å
anerkjenne at de samme økonomiske barrierene eksisterer for barn
og familier som har valgt et annet opplæringstilbud enn den offentlige
skolen. Disse
medlemmer er derfor positive til regjeringen Solbergs forsøk
med gratis SFO for lavinntektsfamilier i et utvalg kommuner og forslaget
om å styrke dette med 15 mill. kroner i 2022, slik at samlet bevilgning
blir 51 mill. kroner.
Gjennomføring av videregående
Disse medlemmer viser til
at Høyre og Venstre har et viktig mål om at 9 av 10 elever skal
fullføre videregående opplæring innen 2030, og at 5 000 flere skal
fullføre hvert år innen 2025. Nye tall viser at man er på god vei.
Elevene i videregående opplæring er mer til stede på skolen, de
får bedre karakterer, og færre faller fra. Disse medlemmer vil særlig
trekke frem fagfornyelsen, fraværsgrensen og ny struktur på yrkesfag
som store og viktige tiltak for å oppnå dette målet. Disse medlemmer vil
også trekke frem satsinger som tilpassede studieløp som kombinasjonsklasser
og ordningen Fagbrev på jobb.
Disse medlemmer vil videre
vise til Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne
dører til verden og fremtiden, som har gitt store endringer i videregående
opplæring. Gjennom blant annet å gi en rett til fullføring av opplæringen,
øke fleksibiliteten, gi mulighet til rekvalifisering, styrke tilbudet
til de som ikke får læreplass, og innføre tiltak for barn og unges
psykiske helse har Stortinget og regjeringen Solberg tatt viktige
grep for at flere skal få et grunnlag for varig tilknytning til
arbeidslivet. Disse
medlemmer merker seg med glede forslaget om en bevilgning
på 800 mill. kroner for å følge opp en rekke tiltak i Fullføringsreformen.
Disse medlemmer mener videre
det har vist seg helt riktig å stille strengere krav til at kommuner
og skoler følger opp elever på grunnskolen med høyt fravær, og peker
på evalueringene av fraværsgrensen på videregående, som viste at
det gjennomsnittlige fraværet blant elevene samlet har sunket med
27 pst. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av tilstedeværelse for
læring, mestring og trivsel.
Fag- og yrkesopplæring
Disse medlemmer mener yrkesfagene
er avgjørende når landet skal rustes for for fremtiden og stadig nye
utfordringer skal løses. Fagarbeidere er viktige for å sikre velferdssamfunnets
bærekraft og omstillingen til en grønn og fremtidsrettet norsk økonomi. Disse medlemmer er
derfor glade for at regjeringen Solberg har styrket yrkesfagene
betraktelig siden 2013, og at lærlingtilskuddet er gitt en historisk
økning i regjeringens periode. Inkludert forslaget til budsjett
for 2022 har lærlingtilskuddet økt med over 22 000 kroner per kontrakt
i løpet av regjeringen Solbergs periode.
Disse medlemmer merker seg
at 78 pst. av alle søkere fikk læreplass i 2019, den høyeste andelen
siden man startet å måle i 2011, og at på tross av covid-19-pandemien
fikk omtrent like mange lærekontrakt i 2020. Fremdeles er det en
viktig jobb å sikre flere elever læreplass eller en mulighet til
å fullføre opplæringen, og disse medlemmer merker seg
at regjeringen Solberg har foreslått 256,5 mill. kroner til dette. Disse medlemmer viser
til at det nå gjennomføres de største endringene i yrkesfagutdanningen
siden Kunnskapsløftet i 2006, og at det er innført et nytt, praktisk
og arbeidslivrettet håndverksfag som valgfag i ungdomsskolen for
å sikre at flere får prøve ut yrkesfag tidligere i skoleløpet.
Kompetansereformen
Disse medlemmer viser til
at Meld. St. 14 (2019–2020) Kompetansereformen – Lære hele livet
ble lagt frem våren 2020, hvor målene er at ingen skal gå ut på
dato i arbeidslivet, og at kompetansegapet mellom hva arbeidslivet
trenger og hva som finnes hos arbeidstakerne, tettes.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Solberg foreslår en fortsatt satsing på kompetansereformen
«Lære hele livet». Disse
medlemmer er glade for at Kompetanseprogrammet, som ble opprettet
i 2020, gjør det mulig å effektivt styrke arbeidet med tre-parts
bransjeprogram og nye fleksible videreutdanningstilbud i samarbeid
med arbeidslivet, og merker seg at det foreslås 60 mill. kroner
til videreføring av åtte etablerte bransjeprogrammer og ett nytt
i 2022.
Disse medlemmer vil særlig
trekke frem hvordan regjeringen Solbergs forslag til endringer i
Lånekassen har gjort det enklere for voksne å ta noe mer utdanning
mens de står i arbeid. Disse medlemmer peker på
at regjeringen Solberg foreslår 20 mill. kroner til å legge til
rette for mer fleksible utdanningsstøtteordninger for voksne i 2022.
Disse medlemmer vil peke
på hvordan covid-19-pandemien tydelig har poengtert hvor viktig
det var med en styrking av de kompetansepolitiske virkemidlene og
sørge for at vi gjennom hele utdanningsløpet og arbeidslivet kontinuerlig
tenker på kompetanseutvikling og omstillingsevne hos både enkeltmennesket
og i samfunnet som helhet.
Høyere utdanning og forskning
Disse medlemmer viser til
det viktige samfunnsoppdraget som ligger til institusjonene i høyere utdannings-
og forskningssektoren, og hvordan veien til å løse de store globale
utfordringene går gjennom utdanning, forskning og utvikling. Samtidig
vil disse medlemmer peke
på det ansvar og bidrag universitet og høyskoler har til å opplyse
samfunnsdebatter, gi grunnlag for kunnskapsbasert politikkutvikling
og innovere det offentlige velferdstilbudet.
Disse medlemmer vil understreke
at utvikling av ny teknologi og nye tjenester er helt sentralt for
fremtidig verdiskaping. Av de 4 000 studieplassene som ble opprettet
i høyere utdanning våren 2020, ble om lag 1 500 tildelt matematisk-naturvitenskapelige
fag med vekt på informatikk, og teknologiske fag med vekt på IKT,
og disse medlemmer er
glade for at de tildelte studieplassene trappes opp og videreføres
og bidrar til et varig løft for noen av de viktigste fagområdene
som sikrer velferd og verdiskaping. Disse medlemmer viser i tillegg
til at regjeringen Solberg foreslår å videreføre 250 rekrutteringsstillinger
som ble opprettet i Utdanningsløftet våren 2020, og at det har vært
tildelt midler til hele 1 100 rekrutteringsstillinger siden 2014, noe
som bidrar til forsterking av fagmiljøer og bedre muligheter til
å få start på den akademiske karrieren for unge forskere.
Disse medlemmer viser til
regjeringens ambisjon om tilgjengeliggjøring av høyere utdanning
for flere, og at flere skal få mulighet til å ta utdanning uavhengig
av hvor de bor, og at regjeringen Solberg i den anledning opprettet
en søknadsbasert ordning for fleksibel utdanning. Det er hittil
tildelt 239 mill. kroner, og i 2022 foreslås det 149,5 mill. kroner
til ordningen slik at flere vil finne tilpassede tilbud til kompetanseheving
gjennom formalisert utdanning på universitet og høyskoler. Disse medlemmer anerkjenner
og støtter målet om å gjennomføre tiltak som kan bidra til at høyere
utdanning skal være mer tilgjengelig for studenter som på grunn
av bosted eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast
ved en campus.
Disse medlemmer vil peke
på at for å løse både kortsiktige og langsiktige utfordringer må
det satses mer på forskning, og disse medlemmer er svært
glade for regjeringens store ambisjoner på dette feltet. Siden 2013
har midlene som går til forskning, økt med 62 pst., og disse medlemmer peker
på at det i 2022 er foreslått 42,7 mrd. kroner til forskning og
utvikling, noe som er en realvekst på om lag 2 pst. Disse medlemmer peker
på at denne sterke satsingen på forskning og utvikling er avgjørende
for å legge til rette for omstilling og vekst i næringslivet.
Disse medlemmer viser til
at mål og satsingsområder i Langtidsplan for forskning og høyere
utdanning følges opp, og at regjeringen Solberg har foreslått totalt
1 mrd. kroner til å følge opp langtidsplanen i 2022. I 2022 går
516 mill. kroner av disse midlene til å følge opp de tre opptrappingsplanene
Teknologiløft, FoU for fornying og omstilling i næringslivet og
Kvalitet i høyere utdanning.
Det å samarbeide
på tvers av landegrenser for å bryte kunnskapsbarrierer og finne
løsninger på de store utfordringene verden står overfor, er både
viktig og nødvendig. Disse
medlemmer finner det svært gledelig at regjeringen Solberg
bekreftet norsk deltakelse i flere av EUs rammeprogram for forskning
og innovasjon, deriblant Horisont Europa, som er verdens største forsknings-
og innovasjonsprogram, og at det er foreslått bevilget 3,3 mrd.
kroner for å dekke Norges kontingent i 2022. En sterk og aktiv deltakelse
i de europeiske rammeprogrammene bidrar til å styrke et kunnskapsintensivt
og konkurransedyktig næringsliv gjennom nettverk, kompetanse og
kapital. Hittil viser resultatene fra Horisont 2020 at norske forskere,
bedrifter, kommuner og flere hentet tilbake om lag 15 mrd. kroner,
noe som utgjør 1,1 pst. av tildelingsmidlene og en betraktelig økning
fra første periode av programmet. Målsettingen i regjeringen Solbergs
strategi var å hente tilbake minst 2,8 pst. av midlene i det nye
rammeprogrammet. Disse medlemmer vil
fortsette arbeidet med å motivere og legge til rette for en sterk
norsk deltakelse fra både private og offentlige forsknings-, utviklings-
og innovasjonsmiljøer.
Disse medlemmer viser til
regjeringen Solbergs tydelige ambisjoner om å styrke studentvelferden,
og at regjeringen Solberg over flere år har hatt rekordstore tildelinger
til bygging av studentboliger, og i 2021 foreslås det midler til
1 650 nye hybelenheter, noe som betyr at det siden 2014 har blitt
bevilget midler til 19 250 studentboliger, noe som er en dobling
sammenlignet med forrige gang Arbeiderpartiet satt i regjering.
Årsaken til at tildelingen har gått ned de siste par årene, er at
det har blitt søkt om færre tilsagn til bygging enn tidligere. En barriere
for prosjektering av nok nye studentboliger har vært kriteriene
i tilskuddsordningene, og disse medlemmer er glade
for at regjeringen Solberg gjorde flere tilpasninger i tilskuddsordningen,
og ser frem til et forhåpentligvis økt antall søknader de kommende
årene.
Disse medlemmer vil videre
trekke frem at prosessen med innføring av 11 måneders studiestøtte
nå er fullført, og at regjeringen gjennom perioden i tillegg har indeksjustert
studiestøtten. Det innebærer at heltidsstudenter nå reelt sett har
15 200 kroner mer å rutte med enn de ville hatt uten regjeringspartienes
samlede satsinger på studiestøtten siden 2014.
Disse medlemmer viser til
at gode bygg og god infrastruktur er viktig for å levere god forskning
og undervisning. Under regjeringen Solberg er det bevilget om lag
18 mrd. kroner til utvikling av bygg i universitets- og høyskolesektoren.
I tillegg til finansiering av nye bygg er det i perioden 2015–2021
bevilget 871 mill. kroner til oppgradering og ombygging, noe som
har stimulert til viktig videreføring av god standard på bygg og
stimulert til utvikling av nye læringsarealer og læringsformer.
Disse medlemmer viser ellers
til Prop. 1 S (2021–2022).