Generelt om barnehager
Komiteen viser til omtalen
i Prop. 1 S (2021–2022) og Prop. 1 S Tillegg (2021-2022).
Komiteen mener at tidlig
deltagelse i barnehagen er viktig for å styrke barnas språkutvikling
og sosiale ferdigheter. Komiteen mener det er viktig
at alle barnehagebarn har et godt og inkluderende leke- og læringsmiljø,
og at barn som har behov for det, får hjelp tidlig.
Komiteen viser til at regjeringen
Solberg i Prop. 1 S (2021–2022) foreslo at inntektsgrensen for fritak
fra foreldrebetaling i barnehage for 20 timer blir satt til 598 825
kroner per år fra 1. august 2022, jf. romertall X pkt. 2 i forslag
til vedtak. Ved en feil ble punktet om inntektsgrense ikke tatt
med i romertall X i forslag til vedtak i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022). Komiteen støtter den
inntektsgrensen som ble foreslått i Prop. 1 S, og pkt. 2 om inntektsgrense
er derfor tatt inn i romertall X i komiteens tilråding.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått en økt bevilgning
til pedagogtetthet i barnehager i levekårsutsatte områder på 15
mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener trygge fagpersoner med høy og relevant
kompetanse er avgjørende for å få gode barnehager og mindre kvalitetsforskjeller.
Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg i sitt forslag
til statsbudsjett for 2022 foreslo at 100 mill. kroner av veksten
i kommunenes frie midler ble begrunnet med å legge til rette for
høyere pedagogtetthet i barnehagene. Disse medlemmer peker på
at dette var ment som et første steg i opptrappingen mot å nå ambisjonen
om at 50 pst. av de ansatte i barnehagen skal være barnehagelærere
innen 2025.
Disse medlemmer er glade
for at regjeringen Solberg og Fremskrittspartiet har løftet kvaliteten
i barnehagesektoren de siste åtte årene og er opptatt av at alle
barn skal få trygg omsorg og et godt læringsmiljø som gir utvikling
og læringsglede. God kvalitet skapes og utvikles av kompetente ansatte
og gode kvalitetsutviklingssystemer. Disse medlemmer viser videre til
at regjeringen Solberg foreslår 450 mill. kroner til tiltak for
å fremme kvalitet og kompetanse i barnehagene og skal blant annet
følge opp strategien om kvalitet i barnehagene frem mot 2030.
Disse medlemmer peker på
at regjeringen Solberg foreslo å bevilge 20 mill. kroner til å opprette
et nytt øremerket tilskudd til økt pedagogtetthet i levekårsutsatte
områder. Slik kan man ha en spisset innsats i områder med store
behov og bidra til raskere opptrapping til 50 pst. barnehagelærere
i disse områdene. Disse
medlemmer peker på at tiltakene var en oppfølging av regjeringen
Solbergs strategi om kvalitet i barnehagen.
Disse medlemmer peker på
at Høyre og Venstre vil skape muligheter for alle, og at ingen barn
skal begrenses av foreldrenes økonomi. Disse medlemmer er glade
for at regjeringen Solberg har prioritert gratis kjernetid og billigere
barnehage for familier med svak økonomi, noe som er et målrettet
og effektivt tiltak for å øke deltakelsen i barnehagen samtidig
som økonomien til de som trenger det mest, styrkes. Andelen barn med
rett til gratis kjernetid har økt fra om lag fem prosent til om
lag 15 pst. siden innføringen i 2015 gjennom utvidelsene gjort av
regjeringen Solberg. Disse
medlemmer viser til at i forslaget til statsbudsjett videreføres
det nasjonale minstekravet til foreldrebetaling, slik at ingen familier
betaler mer enn seks prosent av sin samlede inntekt, og gratis kjernetid
20 timer i uken for barn i alderen 2–5 år fra familier med lav inntekt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener barnehagen skal være
et sted for omsorg, lek og læring. Utviklingen av en god selvfølelse,
sosial kompetanse, kreativitet, motorisk utvikling og tilegnelse
av språk er det viktigste i barnehagen. Barna skal oppleve tilhørighet
og trygge rammer som fremmer lek, bevegelse, matglede og fysisk
og psykisk god helse.
Disse medlemmer mener obligatorisk
kartlegging snevrer læringsmål, og at unødvendig rapportering går
på bekostning av de ansattes tid med barna og barnas mulighet til
å utvikle seg i sitt eget tempo.
Private barnehager
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er glade for at arbeidet settes i gang med å sikre at offentlige
tilskudd og foreldrebetaling går til barnehagedrift, og ser frem
til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med oppfølging
av vedtakene. Flertallet imøteser
arbeidet med å gi kommunene innsyn i alle økonomiske disposisjoner
i barnehager i kommunen som mottar tilskudd, og ønsker en barnehagesektor
preget av kvalitet i tilbudet, omsorg og trygghet for barna.
Flertallet viser til budsjettforliket
og forslag vedtatt i forbindelse med finansdebatten på bakgrunn
av forslag 48, 49, 50, 51, 52 i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til disse partienes innledende
merknad om et tydelig regelverk for private barnehager.
Komiteens medlemmer
fra Høyreog Venstre merker
seg verbalforslagene fra budsjettenigheten mellom Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om å utfase kommersiell
drift i velferdstjenestene. Private barnehager er en svært viktig
aktør og bidragsyter i det norske velferdssamfunnet som gjennom
sin innsats har bidratt til full barnehagedekning og at om lag halvparten
av alle barnehagebarn nå går i en privat barnehage. Disse medlemmer frykter
at forslaget vil kunne få dramatiske konsekvenser for kvaliteten
og innholdet i barnehagetilbudet.
Disse medlemmer peker videre
på at dette bryter med den historiske utviklingen av velferdstjenester
i Norge, hvor private aktører aktivt har vært med på å utvikle kvalitet
og mangfold i disse tjenestene og samarbeidet med offentlig sektor
for å tilby gode tjenester over hele landet, uten at tilgangen avhenger
av den enkeltes lommebok. Det å fjerne leverandører som både driver
effektivt, og som har høy brukertilfredshet, vil være en trussel
mot den enkeltes valgfrihet og bærekraften i de offentlige ordningene. Disse medlemmer vil
advare mot dette.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å sikre de private
barnehagene, både små og store, kommersielle og ideelle. Private
barnehager sparer skattebetalerne for flere milliarder kroner og
gir økt kvalitet og valgfrihet. Det er et godt samspill mellom private
aktører og det offentlige, der private står for omtrent halvparten
av tilbudet nasjonalt.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at det har vært en økende kommersialisering
av barnehagesektoren, der store private, kommersielle aktører henter
ut profitt fra barnehager finansiert av fellesskapets midler og
foreldrebetaling. En håndfull store aktører får stadig større kontroll
over de private barnehagene. Konsentrasjonen skjer gjennom at de
store aktørene kjøper opp både enkeltstående AS-barnehager og ideelle
barnehager. Dette truer mangfoldet av barnehager. Skal et reelt
mangfold i barnehagesektoren sikres, er det nødvendig med en utfasing
av kommersielt motivert eierskap.
Dette medlem vil sette en
stopper for at skattepenger satt av til felles velferd skaper milliardformuer hos
noen få private eiere – velferdsprofitørene. Velferd uten profitt
er helt i tråd med folkeviljen – meningsmålinger viser et tydelig
flertall i befolkningen for at man ikke skal kunne ta ut profitt
på offentlige velferdstjenester, og at velferdstjenester skal drives
av offentlige og ideelle aktører, ikke kommersielle.
Bemanning i barnehagen
Komiteens medlem fra Rødt viser
til at i en undersøkelse gjort i fjor på vegne av Utdanningsdirektoratet
opplyser nesten en tredjedel av barnehagene at de har tilstrekkelig
bemanning (maksimalt henholdsvis tre barn under tre år og seks barn
over tre år per ansatt) i kun 2–3 timer daglig. Samtidig er åpningstiden
gjerne på 10 til 11 timer. Det vil si at barna i verste fall ikke
får samme opplæring og oppmerksomhet i de øvrige 8–9 timene, og
at intensjonen med bemanningsnormen ikke oppfylles. God bemanning
gjennom hele barnehagedagen og ansatte med faglig kompetanse gir
gode barnehager. Dette
medlem støtter derfor fagbevegelsens krav om at bemanningsnormen
må gjelde hele barnehagedagens åpningstid.
Dette medlem er kritisk til
at pedagog- og bemanningsnormen er underfinansiert, og viser til
at KS har dokumentert at gjeldende bemannings- og pedagognorm er
underfinansiert med om lag 930 mill. kroner fra 2022.
Dette medlem viser til Rødts
alternative statsbudsjett og til sine innledende kommentarer om
behovet for å styrke barnehagesektoren.
Dette medlem er bekymret
for det store sykefraværet blant ansatte i barnehagesektoren og
viser til tall fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami), som viser
at barnehagelærere er yrkesgruppa med høyest sykefravær, og at assistenter
i barnehage og skole har tredje høyest sykefravær. Dette medlem mener man må styrke
grunnbemanningen i barnehagene for å redusere slitasjen på de ansatte. Dette medlem viser
til Rødts alternative budsjett, hvor det foreslås å bevilge midler
til prosjekter med toppet bemanning. Erfaringer fra kommuner hvor
dette er gjennomført, har vist positiv effekt i form av mer kontinuitet,
mindre bruk av vikarer og mindre slitasje på ansatte.
Dette medlem viser videre
til Rødts alternative budsjett, der tilskuddsordningen for flere
barnehagelærere i levekårsutsatte områder styrkes med 30 mill. kroner.
Redusert maksimalpris i barnehager
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022),
hvor regjeringen foreslår at maksimalprisen i barnehage fastsettes
til 3 050 kroner fra 1. august 2022. Prisen reduseres dermed med
265 kroner per måned sammenlignet med forslaget om maksimalpris
fra 1. januar i Prop. 1 S (2021–2022). Kommunene kompenseres for
dette gjennom en økning i rammetilskuddet.
Pensjonstilskuddet i private barnehager
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av reell likebehandling av private og offentlige
barnehager. De private barnehagene må ha forutsigbare rammevilkår
og få dekket sine reelle utgifter til pensjoner, bemanningsnorm
og andre offentlige pålegg. Dette medlem vil derfor reversere
kuttet i pensjonstilskuddet til de private barnehagene som regjeringen
legger opp til.
Dette medlem viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjettforslag, der Fremskrittspartiet foreslår å reversere
kuttene med 375,8 mill. kroner.