Søk

Innhold

5. Rammeområde 22 Utbytte mv.

5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet

Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2021-2022

Inntekter

Renter og utbytte mv.

5616

Kommunalbanken AS

85

Aksjeutbytte

646 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

190 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

21 000 000

82

Låneordning for pakkereisearrangører - renter

2 400 000

85

Utbytte, lavrisikolåneordningen

100 000 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

146 400 000

86

Utbytte

2 000

5652

Statskog SF - renter og utbytte

85

Utbytte

16 750 000

5656

Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

23 395 800 000

5680

Statnett SF

85

Utbytte

975 000 000

5685

Aksjer i Equinor ASA

85

Utbytte

13 000 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

104 100 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

300 000

Sum inntekter rammeområde 22

38 597 752 000

Netto rammeområde 22

-38 597 752 000

5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22

Komiteen viser til Stortingets vedtak 7. desember 2021, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -40 892 752 000 kroner.

For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2021–2022) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2021–2022) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet.

5.3 Kap. 5616 Kommunalbanken AS

5.3.1 Post 85 Aksjeutbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.4 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

5.4.1 Post 80 Renter på lån fra statskassen

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.4.2 Post 81 Rentemargin, innovasjonslåneordningen

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.4.3 Post 82 Låneordning for pakkereisearrangører – renter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.4.4 Post 85 Utbytte, lavrisikolåneordningen

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.5 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet

5.5.1 Post 85 Statens overskuddsandel

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.5.2 Post 86 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.6 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte

5.6.1 Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.7 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

5.7.1 Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det under arbeidet med budsjettforliket ble stilt spørsmål fra Stortinget til Finansdepartementet om oppdatert anslag for utbyttet fra Statkraft, og på bakgrunn av oppdatert anslag foreslår flertallet at kap. 5656 post 85 økes med 2 295 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at informasjonen om økt utbytte fra Statkraft kom for sent i prosessen til at de andre partiene har kunnet innarbeide dette i sine alternative budsjett. Dette medlem viser til at økt utbytte fra Statkraft i 2022 og økte skatteinntekter fra grunnrenten i vannkraften i all hovedsak kan tilskrives høyere strømpriser. Det økte utbyttet og de økte skatteinntektene bør ikke brukes til å saldere budsjettet, men isteden deles ut som et kontantbeløp til alle personer i Norge. Dette medlem har fremmet det som forslag i forbindelse med behandling av Innst. 3 S (2021–2022).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, der det fremkommer at anslaget for utbytte fra Statkraft i 2022 er økt med 2 295 mill. kroner, blant annet som resultat av utviklingen i kraftprisene i tredje kvartal. Disse medlemmer viser til at situasjonen i kraftmarkedet med høye strømpriser er ekstraordinær, og at selv om dette gir staten økte inntekter, så krever det også ekstraordinære tiltak for de som nå sliter med å betale strømregningen. Disse medlemmer viser til sitt alternative budsjett, der det på denne bakgrunn foreslås å overføre hele det økte utbyttet fra Statkraft til norske husholdninger gjennom en egen strømpakke.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn økt utbytte fra Argentum fondsinvesteringer og i særlig grad fra Statkraft. Disse medlemmer viser til at Statkraft har betydelig økte inntekter fra de høye energiprisene, og disse medlemmer mener at det økte utbyttet fra Statkraft skal bidra til å finansiere avvikling av elavgift og merverdiavgift på strømforbruk. Disse medlemmer viser til at en slik løsning vil bidra til at de økte energiprisene i mindre grad vil ramme norske husholdninger gjennom vinteren.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der utbyttet fra Statkraft økes med 500 mill. kroner for å finansiere støttetiltak for husholdninger som er rammet av høye strømpriser.

Post 86 (Ny) Tilbakebetaling av risikokapital Nysnø

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett legger opp til å avvikle Nysnø Klimainvesteringer, da disse medlemmer legger til grunn at det er tilstrekkelig med privat risikokapital i sektoren.

5.8 Kap. 5680 Statnett SF

5.8.1 Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.9 Kap. 5685 Aksjer i Equinor ASA

5.9.1 Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget alternative budsjett, der det foreslås å øke utbyttet fra Equinor.

5.10 Kap. 5692 Utbytte statens kapital i Den nordiske investeringsbank

5.10.1 Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

5.11 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

5.11.1 Post 85 Utbytte fra Folketrygdfondet

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Folketrygdfondet er et betydelig fond i Norge som over år har hatt en stor vekst. Disse medlemmer viser til at fondets størrelse og dominerende stilling har blitt et problem, og det er til vurdering hva slags rolle Folketrygdfondet skal ha for fremtiden. Disse medlemmer vil også fremheve at fondet i dag ikke har noen direkte tilknytning til folketrygden. Disse medlemmer viser til at tradisjonelt legges avkastningen til fondets kapital. Avkastningen fra fondet er nå betydelig og vil bidra til å gjøre fondet enda mer dominerende. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det legges til grunn et betydelig utbytte fra fondet, noe som også vil bidra til at fondets kapitalvekst blir mindre.

5.12 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 22

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster, der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

A, Sp og SV

H, V og KrF

FrP

R

MDG

Utgifter (i tusen kroner)

Sum utgifter

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Inntekter (i tusen kroner)

5656

Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

23 395 800

25 690 800 (+2 295 000)

25 690 800 (+2 295 000)

32 895 800 (+9 500 000)

23 895 800 (+500 000)

23 395 800 (0)

86

Tilbakebetaling av risikokapital Nysnø

0

0 (0)

0 (0)

700 000 (+700 000)

0 (0)

0 (0)

5685

Aksjer i Equinor ASA

85

Utbytte

13 000 000

13 000 000 (0)

13 000 000 (0)

13 000 000 (0)

13 000 000 (0)

13 500 000 (+500 000)

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

300

300 (0)

300 (0)

27 633 968 (+27 633 668)

300 (0)

300 (0)

Sum inntekter

38 597 752

40 892 752 (+2 295 000)

40 892 752 (+2 295 000)

76 431 420 (+37 833 668)

39 097 752 (+500 000)

39 097 752 (+500 000)

Sum netto

-38 597 752

-40 892 752 (-2 295 000)

-40 892 752 (-2 295 000)

-76 431 420 (-37 833 668)

-39 097 752 (-500 000)

-39 097 752 (-500 000)