4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og
poster under rammeområde 20
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2021-2022)
med Tillegg 1
|
Utgifter
|
Stortinget og tilknyttede
organ
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 022 485 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
2 400 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
147 400 000
|
|
50
|
Sannhets-
og forsoningskommisjonen
|
10 000 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
210 600 000
|
|
72
|
Tilskudd
til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
|
1 500 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
16 500 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 400 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
416 321 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
101 700 000
|
|
70
|
Forskning
på og allmennopplysning om finansmarkedet
|
13 900 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
440 560 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
35 300 000
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
900 109 000
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
9 248 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
17 500 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 624 007 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
166 700 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 222 761 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
264 800 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter,
kan overføres
|
616 800 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
97 638 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
143 400 000
|
|
70
|
Tilskudd
|
6 433 000
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
72 090 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
649 553 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
244 194 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
3 600 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
28 900 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 280 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
9 100 000 000
|
1645
|
|
Statlig garantiordning
for lån til små og mellomstore bedrifter
|
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning
for små og mellomstore bedrifter
|
4 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
89
|
Renter
og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning
|
10 250 600 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
64 997 499 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
5 700 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
2 300 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
200 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
12 800 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
|
183 800 000
|
|
2
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
14 300 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
7 600 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
2 200 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
26 300 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr
|
23 000 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
37 300 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
6 300 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
107 800 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
4 500 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 000 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
240 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 853 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
60 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
230 000 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
6 100 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
253 194 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
10 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra
Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
10 113 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på
statens kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 613 000 000
|
Renter og utbytte
mv.
|
5603
|
|
Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
1 969 450 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
925 000 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
120 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
334 450 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
89
|
Garantiprovisjon
|
43 500 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
18 209 694 000
|
|
|
Netto rammeområde
20
|
46 787 805 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 7. desember 2021, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 46 765 955 000 kroner.
For nærmere omtale
av de enkelte poster, vises det til Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet.
4.3.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått en bevilgningsreduksjon
til Stortinget på 4 mill. kroner, og flertallet foreslår derfor
at kap. 41 post 1 reduseres med 4 mill. kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er rom for effektivisering
av driften av Stortinget og foreslår i sitt alternative budsjett
å redusere bevilgningen med 35 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt er bekymret for en utvikling der avstanden mellom
de folkevalgte og befolkningen blir større, og ønsker ikke at politikere skal
utgjøre noen lønnsadel i Norge. Politikergodtgjørelsene har etter dette medlems mening
over tid blitt for høye sammenlignet med gjennomsnittslønna, noe
som har bidratt til å øke avstanden mellom politikerne og innbyggerne
de er valgt til å representere.
Dette medlem viser til at
Stortinget i Innst. 177 S (2020–2021) vedtok å fryse godtgjørelsen
for stortingsrepresentanter og medlemmer av regjeringen, og at Rødts
forslag om å redusere godtgjørelsene ikke fikk støtte fra de andre
partiene. Samtidig ble det nedsatt et Godtgjørelsesutvalg med mandat
om å utrede felles prinsipper for godtgjørelse til politikere på
alle forvaltningsnivåer og evaluere ordningen med Stortingets lønnskommisjon.
Dette medlem viser til Dokument
8:1 S (2021–2022) – Representantforslag om kutt i godtgjørelsene
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer, som for tiden
er til behandling, og til Rødts alternative budsjett, der Rødt fremmer
forslag om å kutte godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og
medlemmer av regjeringen med 20 pst., noe som gir en anslått besparelse
på 34 mill. kroner på denne posten.
4.3.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet legger til grunn et mer kostnadseffektivt
vedlikehold og innsparinger knyttet til innkjøp av større utstyr
og foreslår i sitt alternative budsjett å redusere bevilgningen
med 5 mill. kroner.
4.3.4 Post 50 Sannhets- og forsoningskommisjonen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.5 Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.6 Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.7 Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.8 Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.4.1 Post 1 Salgsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.4.2 Post 3 Leieinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
4.5.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en
rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder
bevilgningen til Finansdepartementet med 800 000 kroner, og flertallet foreslår
derfor at kap. 1600 post 1 reduseres med 800 000 kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
Finansdepartementet. Disse
medlemmer mener dette kuttet i prinsippet er tilsvarende et
ekstra ABE-kutt. Disse medlemmer merker
seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene mot regjeringen
Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform, og påpeker
at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate kutt. Disse medlemmer er
imidlertid positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen,
da det gir incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig
drift. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er rom for å løse oppgavene
på en mer effektiv måte og viser til sitt alternative budsjett, der
det er foreslått en reduksjon på 7 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet til
organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget alternative budsjett,
der det foreslås å utrede redusert mva. på serveringssteder, herunder
hvordan en kan avgrense forslaget og innføre det på en måte som
ikke fører til mer matsvinn.
4.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget alternative budsjett,
der det foreslås å sette av 10 mill. kroner til å utrede hvordan
dagens merverdiavgiftssystem kan omgjøres til et miljøverdiavgiftssystem.
Utredningen skal vurdere hvordan dagens merverdiavgiftssats kan
differensieres basert på produktenes miljøbelastning, slik at miljøvennlige
produkter får lavere avgift og miljøbelastende produkter høyere
avgift. Slik vil miljøbelastningen til ethvert produkt gjenspeiles
bedre i prisen på produktet, uansett opphavsland.
4.5.3 Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5.4 Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
4.6.1 Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
4.7.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en
rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder
bevilgningen til Finanstilsynet med 600 000 kroner, og flertallet foreslår
derfor at kap. 1602 post 1 reduseres med 600 000 kroner sammenlignet
med regjeringens forslag, jf. kap. 5580 post 70.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
Finanstilsynet. Disse
medlemmer mener dette kuttet i prinsippet er tilsvarende et
ekstra ABE-kutt. Disse
medlemmer merker seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene
mot regjeringen Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform,
og påpeker at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate
kutt. Disse medlemmer er
imidlertid positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen,
da det gir incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig
drift. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
4.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
4.8.1 Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8.2 Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
4.9.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en
rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder
bevilgningen til DFØ med 800 000 kroner, og flertallet foreslår derfor
at kap. 1605 post 1 reduseres med 800 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring. Disse medlemmer mener dette
kuttet i prinsippet er tilsvarende et ekstra ABE-kutt. Disse medlemmer merker
seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene mot regjeringen
Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform, og påpeker
at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate kutt. Disse medlemmer er imidlertid
positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen, da det gir
incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig drift. Disse medlemmer viser
for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at oppgavene kan løses på en
mer effektiv måte og foreslår derfor i sitt alternative budsjett
å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner.
4.9.2 Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
4.10.1 Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10.2 Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
4.11.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å redusere utgiftene
til konsulenttjenester for organisasjonsutvikling og kommunikasjon
hos Tolletaten med 1 700 000 kroner, og flertallet foreslår derfor at
kap. 1610 post 1 reduseres med 1 700 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
Tolletaten. Disse
medlemmer mener dette kuttet i prinsippet er tilsvarende et
ekstra ABE-kutt. Disse
medlemmer merker seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene
mot regjeringen Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform,
og påpeker at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate
kutt. Disse medlemmer er
imidlertid positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen,
da det gir incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig
drift. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
4.11.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
4.12.1 Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.2 Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.3 Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.4 Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.5 Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
4.13.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å redusere utgiftene
til konsulenttjenester for organisasjonsutvikling og kommunikasjon
hos Skatteetaten med 2 150 000 kroner. Flertallet viser videre til at
det i budsjettforliket er foreslått en bevilgningsreduksjon til
Skatteetaten på 10 mill. kroner, og flertallet foreslår derfor
at kap. 1618 post 1 reduseres med 12 150 000 kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
Skatteetaten. Disse
medlemmer mener dette kuttet i prinsippet er tilsvarende et
ekstra ABE-kutt. Disse
medlemmer merker seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene
mot regjeringen Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform,
og påpeker at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate
kutt. Disse medlemmer er
imidlertid positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen,
da det gir incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig
drift. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Skatteetaten tilføres
ekstra ressurser i regjeringens forslag til statsbudsjett, men disse medlemmer mener
at oppgavene bør kunne løses mer effektivt og foreslår derfor i
sitt alternative budsjett å redusere bevilgningen med 15 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
å styrke bevilgningen til Skatteetaten med 35 mill. kroner utover
forslaget fra Arbeiderpartiet/Senterpartiet, en styrking som tilsvarer
det foreslåtte ABE-kuttet for 2022.
Dette medlem er bekymret
for konsekvensene av flere års underfinansiering av etatens arbeid,
og mener at det for å hente inn etterslepet som har oppstått under
koronapandemien, er viktig med ytterligere styrking i årene framover,
bl.a. for å styrke kontrollen av multinasjonale selskaper, samt
intensivere kampen mot skatteunndragelser og sosial dumping. Derfor
er det etter dette
medlems mening en svært uheldig prioritering at bevilgningen
reduseres med 12 mill. kroner i det inngåtte budsjettforliket med
Sosialistisk Venstreparti.
4.13.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.3 Post 22 Større IT-prosjekter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.4 Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
4.14.1 Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.2 Post 3 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.3 Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.4 Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.5 Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.6 Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.7 Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet går imot regjeringens forslag om en
ytterligere økning i trafikkbøter, der særlig forenklet forelegg
for bruk av håndholdt mobiltelefon skal heves fra 5 000 til 7 450
kroner. Disse
medlemmer mener at bøtenivået i trafikken er uforholdsmessig
høyt sammenliknet med nabolandene våre, og at nivået derfor bør
reduseres og ikke økes. Disse medlemmer mener det
ikke skal prioriteres bruk av ytterligere ressurser på forvaltningen
av systemet med fotobokser, da dette vil gå ut over andre viktige
oppgaver hos Politiet og Statens vegvesen.
4.14.8 Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.9 Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.10 Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.11 Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
4.15.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
4.16.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en
rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder
bevilgningen til SSB med 1 800 000 kroner, og flertallet foreslår derfor
at kap. 1620 post 1 reduseres med 1 800 000 kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti, hvor det
foreslås å kutte i budsjettene til en rekke statlige virksomheter
og etater for virkningen av endrede jobbreisevaner, deriblant for
SSB. Disse medlemmer mener
dette kuttet i prinsippet er tilsvarende et ekstra ABE-kutt. Disse medlemmer merker
seg den tidligere kritikken fra de nevnte partiene mot regjeringen
Solberg sin avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform, og påpeker
at de samme partiene nå selv øker omfanget av slike flate kutt. Disse medlemmer er
imidlertid positive til at regjeringen viderefører ABE-reformen,
da det gir incentiver til mindre byråkrati og en mer effektiv statlig
drift. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det er mulig å
løse oppgavene på en bedre og mer effektiv måte, og foreslår derfor
i sitt alternative budsjett å redusere bevilgningen med 12 mill.
kroner.
4.16.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
4.17.1 Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17.2 Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
4.18.1 Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18.2 Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
4.19.1 Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.20 Kap. 1645 Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter
4.20.1 Post 23 Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.21 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
4.21.1 Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.22 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
4.22.1 Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.23 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
4.23.1 Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.24 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
4.24.1 Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
4.25.1 Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25.2 Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25.3 Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25.4 Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25.5 Post 86 Renter av lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25.6 Post 89 Garantiprovisjon
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger
under de respektive kapitler og poster, der det er avvik fra regjeringens
forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag
uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med
Tillegg 1
|
A, Sp og SV
|
H, V og KrF
|
FrP
|
R
|
MDG
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 022 485
|
1 018 485 (-4 000)
|
1 022 485 (0)
|
987 485 (-35 000)
|
988 685 (-33 800)
|
1 022 485 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
147 400
|
147 400 (0)
|
147 400 (0)
|
142 400 (-5 000)
|
147 400 (0)
|
147 400 (0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
416 321
|
415 521 (-800)
|
416 321 (0)
|
409 321 (-7 000)
|
416 321 (0)
|
421 321 (+5 000)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
101 700
|
101 700 (0)
|
101 700 (0)
|
101 700 (0)
|
101 700 (0)
|
111 700 (+10 000)
|
|
72
|
Tilskudd
til organisasjoner som jobber med gjeldsproblematikk, åpenhet og skattepolitikk
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
20 000 (+20 000)
|
0 (0)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
440 560
|
439 960 (-600)
|
440 560 (0)
|
440 560 (0)
|
440 560 (0)
|
440 560 (0)
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
900 109
|
899 309 (-800)
|
906 109 (+6 000)
|
890 109 (-10 000)
|
900 109 (0)
|
900 109 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 624 007
|
1 622 307 (-1 700)
|
1 627 407 (+3 400)
|
1 624 007 (0)
|
1 624 007 (0)
|
1 624 007 (0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 222 761
|
7 210 611 (-12 150)
|
7 102 061 (-120 700)
|
7 207 761 (-15 000)
|
7 257 988 (+35 227)
|
7 222 761 (0)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
649 553
|
647 753 (-1 800)
|
649 553 (0)
|
637 553 (-12 000)
|
649 553 (0)
|
649 553 (0)
|
1646
|
|
Tilskuddsordning
i møte med høye strømpriser
|
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Overføring
til husholdninger
|
0
|
0 (0)
|
2 859 000 (+2 859 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
|
|
Sum utgifter
|
64 997 499
|
64 975 649 (-21 850)
|
67 745 199 (+2 747 700)
|
64 913 499 (-84 000)
|
65 018 926 (+21 427)
|
65 012 499 (+15 000)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 853 000
|
1 853 000 (0)
|
1 853 000 (0)
|
1 633 000 (-220 000)
|
1 853 000 (0)
|
1 853 000 (0)
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
|
|
|
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
334 450
|
334 450 (0)
|
413 000 (+78 550)
|
334 450 (0)
|
334 450 (0)
|
334 450 (0)
|
|
|
Sum inntekter
|
18 209 694
|
18 209 694 (0)
|
18 288 244 (+78 550)
|
17 989 694 (-220 000)
|
18 209 694 (0)
|
18 209 694 (0)
|
|
|
Sum netto
|
46 787 805
|
46 765 955 (-21 850)
|
49 456 955 (+2 669 150)
|
46 923 805 (+136 000)
|
46 809 232 (+21 427)
|
46 802 805 (+15 000)
|